PDA

View Full Version : Marshall JVM vs Blackstar Ht-5



SloeGin
15 september 2009, 06:43
Ik heb hier al verschillende malen advies gevraagd voor een vervanger op termijn voor men Marschall JCM900. Nu twijfel ik nog tussen 2 modellen.
Nml. de JVM of Blackstar Ht-5.

Ik zoek een lampenversterker, veelzijdigheid (van bluesrock tot metal), ook op lager volume moet de amp goed klinken.
Beide amps kunnen dit. De JVM vond ik zeer goed klinken, de blackstar heb ik nog niet op gespeeld.
Verschil tussen beide amps is natuurlijk vooral het prijskaartje en het vermogen.
Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de JVM omdat deze 4 aparte kanalen heeft en de midi functie is zeer handig.

Jullie mening hierover, advies is altijd welgekomen :)

Tnx!

macwilliams
15 september 2009, 07:02
Beide amps zijn op de high gain shootout voorbij gekomen.
Daar zijn filmpjes van gemaakt en staan bij off topic.

Bedoel je de jvm410H ?
Vond je die echt goed klinken op huiskamer volume?

Yek1
15 september 2009, 08:15
Ik heb de JVM 410 een jaar gehad. Klonk heel goed op huiskamerniveau, maar liet het afweten op live niveau, leek wel digitaal (geen ballen). Wordt vaker over geklaagd.

Kim Wilson
15 september 2009, 08:46
Mooi gelijkwaardige amps, 5 watt tegenover 100 watt... :???:

Baker
15 september 2009, 10:13
Bedoel je de jvm410H ?
Vond je die echt goed klinken op huiskamer volume?


Ik heb de JVM 410 een jaar gehad. Klonk heel goed op huiskamerniveau

hehe,
lekker tegenstrijdige reacties.

Ik heb hem nu 2 jaar, gisteren weer gebruikt in onze nieuwe classic rock formatie. Ik doe hem nooit weer weg. Wat een heerlijke rock amp.

En ballen? Crunch red met de master meer dan een kwart open: Wapperende broekspijpen. Heerlijk.

iWishmaster
15 september 2009, 10:40
5W vs 100W is geen vergelijking. 5W kan niet clean op bandvolume. 100W klinkt niet lekker op huiskamervolume. Oplossing: beide kopen :D

Yek1
15 september 2009, 11:38
Eind v/d maand ontvang ik de Rebel 30 van Egnater.
Die zou heel goed voor beide situaties geschikt moeten zijn.

macwilliams
15 september 2009, 11:55
hehe,
lekker tegenstrijdige reacties.

Ik heb hem nu 2 jaar, gisteren weer gebruikt in onze nieuwe classic rock formatie. Ik doe hem nooit weer weg. Wat een heerlijke rock amp.

En ballen? Crunch red met de master meer dan een kwart open: Wapperende broekspijpen. Heerlijk.

Ik heb hem serieus getest....

topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117280)

Baker
15 september 2009, 13:03
Ja precies.

Maar het is toch best opmerkelijk dat Yek1 beweert dat de JVM op huiskamerniveau heel goed klinkt, maar het op live niveau laat afweten, terwijl wij tot precies de omgekeerde conclusie komen.

Namelijk dat de JVM op huiskamerniveau niet echt lekker klinkt, maar begint te rocken als je de volumeknoppen opendraait.

Yek1
15 september 2009, 13:18
Tja, waar lig dat aan? Afwijkingen tussen exemplaren, smaak/wensen, gebruikte cabs? Ik weet het niet.

Ik ben in ieder geval de kritiek op de JVM op hogere volumes wel vaker tegengekomen. Schel, gemis aan body in het mid-laag (de o zo heerlijke "growl") en dunne leadtonen.
Ik gebruikte 'm met m'n Bogner OS 2x12, toch niet de minste speakerkast.

Om lagere volumes vond ik 'm prima. Dat geluid zoals je bv hier (http://www.youtube.com/watch?v=XmTr-6Xh9fE) hoort.

Maar als ie voor jullie werkt en die problemen niet heeft: houden zo! Qua features is 't prachtig ding.

bagheera
15 september 2009, 13:33
Beide amps zijn op de high gain shootout voorbij gekomen.
Daar zijn filmpjes van gemaakt en staan bij off topic.



Hey waar staan die dan ik off topic ik heb ze met de zoek functie nog niet gevonden op de zoekterm high gain shoot out

SloeGin
15 september 2009, 17:23
Beide amps zijn op de high gain shootout voorbij gekomen.
Daar zijn filmpjes van gemaakt en staan bij off topic.

Bedoel je de jvm410H ?
Vond je die echt goed klinken op huiskamer volume?

Ik bedoel de JVM 410h inderdaad. Deze heb ik live gehoord tijdens een optreden. Nog niet op slaapkamerniveau. Maar ik heb al meedere malen gelezen van mensen die hem eigelijk ook prima versterker vonden klinken op slaapkamerniveau.

In dat topic vind ik wel niets terug van de Blackstar ... ??

macwilliams
15 september 2009, 20:18
Als je de marshall op laag volume al goed vond klinken dan kom je met een paal in je broek thuis wanneer je een ENGL hebt geprobeerd. Ongeacht de cab die je gebruikt. Meer ooommmpphhhh en alles.

Probeer maar een ENGL of de blackstar, de orange tiny terror was ook heel goed.

Zie ze allemaal in "het" topic.

Baker
15 september 2009, 20:52
Ik lees in je topic dat je inderdaad de JVM en de ENGL heel goed getest hebt, en tegenover elkaar gezet hebt. Dat maakt echter nog niet dat jouw bevindingen de absolute waarheid zijn. Een en ander is ook nog zeer afhankelijk van smaak.

Ik heb tzt ook diverse amps getest, waaronder ENGL's. En mijn conclusie was dat ik de meeste ENGL's niet echt lekker vind klinken. Ik krijg er dus juist een slappe van.

Het begint nu wel een beetje een off topic/smaak discussie te worden maar ik wou het toch even kwijt.

SloeGin
15 september 2009, 21:06
Als je de marshall op laag volume al goed vond klinken dan kom je met een paal in je broek thuis wanneer je een ENGL hebt geprobeerd. Ongeacht de cab die je gebruikt. Meer ooommmpphhhh en alles.

Probeer maar een ENGL of de blackstar, de orange tiny terror was ook heel goed.

Zie ze allemaal in "het" topic.

ENGL klinkt idd vet.
Maar ik ga geen 2500+ euro (ENGL) geven aan een versterker :) 1000 euro is echt wel de max!

De orange tiny terror is men ding niet. Scheurt niet genoeg en is een one tricky pony eigelijk.

macwilliams
15 september 2009, 22:08
Ik lees in je topic dat je inderdaad de JVM en de ENGL heel goed getest hebt, en tegenover elkaar gezet hebt. Dat maakt echter nog niet dat jouw bevindingen de absolute waarheid zijn. Een en ander is ook nog zeer afhankelijk van smaak.

Ik heb tzt ook diverse amps getest, waaronder ENGL's. En mijn conclusie was dat ik de meeste ENGL's niet echt lekker vind klinken. Ik krijg er dus juist een slappe van.

Het begint nu wel een beetje een off topic/smaak discussie te worden maar ik wou het toch even kwijt.


Eerlijk is eerlijk, het is mijn waarheid, mijn bevinding, mijn geluid.
Jij hebt tenslotte de jvm gekozen en zoekt dus heel iets anders.
Op laag volume maakte die jvm voor mij echt geen kans.

macwilliams
15 september 2009, 22:11
ENGL klinkt idd vet.
Maar ik ga geen 2500+ euro (ENGL) geven aan een versterker :) 1000 euro is echt wel de max!

De orange tiny terror is men ding niet. Scheurt niet genoeg en is een one tricky pony eigelijk.


Marshall 6100??

Henri H
16 september 2009, 08:11
Een HT5 vs een JVM, inderdaad een beetje vreemd. Ik heb geen ervaring met de HT5 behalve wat ik op de shootout heb gehoord.
De JVM heb ik nu 2,5 jaar (edit: oops 1,5 pas! :chicken:). Als je van "oldskool" metal/hardrock houdt is een JVM een goede optie.
Zowel op laag als op hoog volume klinkt ie goed, alhoewel ik van mening ben dat vooral het crunch kanaal op hoger volume beter tot z'n recht komt.
Problemen zoals Yek1 beschrijft kan ik me wel een beetje voorstellen, maar dan vooral,en eigenlijk alleen op de OD kanalen. De JVM heeft echter genoeg knoppen en mogelijkheden om ook dit probleem te ondervangen (kanaal volume /2e master volume/individuele EQ).
't Is een erg goede versterker, maar het kan beter.
Voor rond de €1000,- vind je echter niet veel betere nieuwe amps denk ik.

Edit: 2e hands inderdaad Marshall 6100 (30th Anniversary), klinkt op laag volume nog steeds zeer OK.
Één van de weinige Marshalls (überhaupt van de meeste buizenbakken) die op laag volume goed klinkt.
Ik heb hem nu een maand of (3?) en ben helemaal verliefd. :lovelove:
Marshall JCM 2000 DSL/JCM 800 is ook een optie maar die klinken het best op hoog volume, op laag volume valt er ook prima geluid uit te halen.

Baker
16 september 2009, 08:45
Een HT5 vs een JVM, inderdaad een beetje vreemd. Ik heb geen ervaring met de HT5 behalve wat ik op de shootout heb gehoord.
De JVM heb ik nu 2,5 jaar. Als je van "oldskool" metal/hardrock houdt is een JVM een goede optie.
Zowel op laag als op hoog volume klinkt ie goed, alhoewel ik van mening ben dat vooral het crunch kanaal op hoger volume beter tot z'n recht komt.
Problemen zoals Yek1 beschrijft kan ik me wel een beetje voorstellen, maar dan vooral,en eigenlijk alleen op de OD kanalen. De JVM heeft echter genoeg knoppen en mogelijkheden om ook dit probleem te ondervangen (kanaal volume /2e master volume/individuele EQ).
't Is een erg goede versterker, maar het kan beter.
Voor rond de €1000,- vind je echter niet veel betere nieuwe amps denk ik.


Heel mooi samengevat en 100% mee eens.

SloeGin
16 september 2009, 20:14
Een HT5 vs een JVM, inderdaad een beetje vreemd. Ik heb geen ervaring met de HT5 behalve wat ik op de shootout heb gehoord.
De JVM heb ik nu 2,5 jaar (edit: oops 1,5 pas! :chicken:). Als je van "oldskool" metal/hardrock houdt is een JVM een goede optie.
Zowel op laag als op hoog volume klinkt ie goed, alhoewel ik van mening ben dat vooral het crunch kanaal op hoger volume beter tot z'n recht komt.
Problemen zoals Yek1 beschrijft kan ik me wel een beetje voorstellen, maar dan vooral,en eigenlijk alleen op de OD kanalen. De JVM heeft echter genoeg knoppen en mogelijkheden om ook dit probleem te ondervangen (kanaal volume /2e master volume/individuele EQ).
't Is een erg goede versterker, maar het kan beter.
Voor rond de €1000,- vind je echter niet veel betere nieuwe amps denk ik.

Edit: 2e hands inderdaad Marshall 6100 (30th Anniversary), klinkt op laag volume nog steeds zeer OK.
Één van de weinige Marshalls (überhaupt van de meeste buizenbakken) die op laag volume goed klinkt.
Ik heb hem nu een maand of (3?) en ben helemaal verliefd. :lovelove:
Marshall JCM 2000 DSL/JCM 800 is ook een optie maar die klinken het best op hoog volume, op laag volume valt er ook prima geluid uit te halen.

Bedankt voor het advies ;)

Maar nieuw hoeft de versterker dan ook niet te zijn hoor. Ik mik dus inderdaad op 2de hands.
Ik zal de Marshall 6100 eens aan de tand voelen.

Aeonis
21 september 2009, 15:26
JVM-410! (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/280746749-marshall-jvm-410-h-100-watt-gitaarversterker.html%3Freturn%3DeJwtytEKgzAMBdB%2 52FEfTRWhU2IiLdnxR12LXV0MRtbOzfF9lewrk314KGt4OqI9B tCxnNNo1LtzAjKOU3nNcy2uQZg7VM5RrUb1LigsMz9LqYqOctb 4zOm0uQY071%252BSALXw6FdJ3oP8CjrQRRHmbd45zcKNE%252 FJN7uUbiRE9cF4t5XWff5Are3Ms4%253D%26df%3D1%26fta%3 DeNpNjktuwzAMRO%252FCRdaSYygKBV%252BhVzCYUErVyrEQy o6QIHev3A%252FQ3eMA84aEB3wKWoTllsaVkoATNBqhpkHvWIY yo3ap4CNmJ4GlXbmgclPG6zL5Wzy7zzt%252BrJObJWK3y3kZ1 CbpETJdPLjYKoJ7hMg%252F9iOCVudOeUv1H5xOTIEbkLes9w0 OrMnYGlibvvctMN5YUjWEo1fUbTLdvGXOxDImf72U97%252B9N jJRHbcX2ip%252FZx0C3cG9%252FeIKjlDh8%252FX6AqpIUYU %253D%26fta_ind%3D3%26fs%3D1%26xref%3D1) ;)

Heerlijke veelzijdige amp met naast de marshall roarrr een super clean en crunch kanaal! Klinkt naar mijn mening verassend goed op slaapkamervolume, reden dat ik em echter weg doe is dat ik nu in een studentenblok zit en dus rekening moet houden met zo'n 100 anderen :P

Blackstar is ook een leuk versterkertje, zeker voor de prijs.. echter hij heeft bijna geen clean headroom, dat is wel een minpunt.

SloeGin
21 september 2009, 18:30
JVM-410! (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/280746749-marshall-jvm-410-h-100-watt-gitaarversterker.html%3Freturn%3DeJwtytEKgzAMBdB%2 52FEfTRWhU2IiLdnxR12LXV0MRtbOzfF9lewrk314KGt4OqI9B tCxnNNo1LtzAjKOU3nNcy2uQZg7VM5RrUb1LigsMz9LqYqOctb 4zOm0uQY071%252BSALXw6FdJ3oP8CjrQRRHmbd45zcKNE%252 FJN7uUbiRE9cF4t5XWff5Are3Ms4%253D%26df%3D1%26fta%3 DeNpNjktuwzAMRO%252FCRdaSYygKBV%252BhVzCYUErVyrEQy o6QIHev3A%252FQ3eMA84aEB3wKWoTllsaVkoATNBqhpkHvWIY yo3ap4CNmJ4GlXbmgclPG6zL5Wzy7zzt%252BrJObJWK3y3kZ1 CbpETJdPLjYKoJ7hMg%252F9iOCVudOeUv1H5xOTIEbkLes9w0 OrMnYGlibvvctMN5YUjWEo1fUbTLdvGXOxDImf72U97%252B9N jJRHbcX2ip%252FZx0C3cG9%252FeIKjlDh8%252FX6AqpIUYU %253D%26fta_ind%3D3%26fs%3D1%26xref%3D1) ;)

Heerlijke veelzijdige amp met naast de marshall roarrr een super clean en crunch kanaal! Klinkt naar mijn mening verassend goed op slaapkamervolume, reden dat ik em echter weg doe is dat ik nu in een studentenblok zit en dus rekening moet houden met zo'n 100 anderen :P

Blackstar is ook een leuk versterkertje, zeker voor de prijs.. echter hij heeft bijna geen clean headroom, dat is wel een minpunt.

De vraag is natuurlijk of de JVM echt (veel) beter zal klinken dan men gemodde JCM 900 ...
De Blackstar valt voor mij zowiezo af omdat hij te boxy klinikt en de overdrive is ook niet echt wat het moet zijn. Dan is de OD met men huidige amp veel beter :)

Henri H
21 september 2009, 21:15
Een van mijn ervaringen met de JVM is ook dat de Crunch en OD kanalen heel anders reageren op een single coil dan op een humbucker.
Bij m'n JCM 800 natuurlijk ook wel, maar dan hoef ik in principe niet meer te tweaken voor een lekker geluid, dat moet bij de JVM wel vind ik.
De 6100, welke ik nu (ook) heb, zit daar wat dat betreft tussenin; ik hoef maar 1 knopje op de 6100 in te drukken om beide goed te laten klinken.

Je zou ook 's kunnen kijken naar een gemodde JVM ...:soinnocent: