PDA

View Full Version : Marshall Haze vs JCM900



ackm
14 september 2009, 19:39
Hallo,

Ik heb vaak gevraagd naar meningen over amps en ook veel gezocht en geluisterd. Uiteindelijk gaat het voor mij tussen deze twee , hopelijk kunnen jullie mij een beetje de juiste richting in duwen.
Ik zoek het oude Oasis geluid (jaja dat is onderhand wel duidelijk) zoals hier:

http://www.youtube.com/watch?v=goNGVlxCRco en http://www.youtube.com/watch?v=pbIRQR6FkhU&feature=related

Afijn. Hieronder de naar mijn idee +/- punten van beide versterkers. De JCM 900 4100 heb ik eerder gehad maar weggedaan omdat er wat dingetjes mee aan de hand waren en ik niet in een band zat (Want de buren vonden hem niet zo top vrees ik haha).
Binnekort gaat dat wel gebeuren dus vandaar overweeg ik hem weer terug te halen.

Marshall Haze 40 combo:

+ Nieuw
+ Zal op lagere volumes ook aardig wat kunnen tov de JCM 900
+ Effectjes, Delay/Reverb ga ik wel gebruiken Chorus denk ik niet zo
+ 2 Kanaal , vind ik zelf wel fijner
+ Ik heb een 2x12 celestion vintage 30 cab waarop ik hem evt kan aansluiten mocht de speaker me niet bevallen of gewoon voor meer power
- Toch redelijk duur
- Is de crunch niet een beetje modderig?

Vraag: Heeft hij het geluid wat ik zoek?

Marshall JCM 900 4100:

+ Heeft dus zeker het geluid wat ik zoek , beide Oasis gitaristen speelden hierover in 1994
+ 2 Kanalen , beide Reverb
- Moet knetterhard , in een band perfect maar thuis kan ik er toch een flink stuk minder mee , ik heb zeker geen geld om dure powerbrakes te kopen.
- Nog wel betrouwbaar?? Ze zijn toch al zon 20 jaar oud volgens mij. Reissue is geen optie dat is nieuw veel te duur (1200 euro ofzo) en 2e hands kosten reissues ook nog 800-900 euro.

Grote twijfel dus. Hopelijk kunnen jullie me een beetje inlichten vooral over de Haze want daarover heb ik nooit gespeeld en hier zijn weinig tot geen gitaarwinkels in de buurt (Zeker geen waar ze de Haze hebben).

Bvd

the sure thing
14 september 2009, 20:16
In het blad Gitarist of Gitaarplus staat een test over de Marshall Haze.

ALS je per se tussen deze twee amps wilt kiezen, zou ik voor een goede JCM900 gaan. Hoofdreden: zeker weten dat die in een band overeind blijft. Een JCM 900 top in goede staat moet je voor EUR 400 a EUR 500 echt wel kunnen kopen. Op V30 speakers moet het een goed geluid kunnen geven.

Als ie thuis op zacht volume niet goed klinkt, kan je met een goedkoop distortionpedaaltje m toch op z'n donder kunnen geven.

EDIT: ik denk dat een goed onderhouden JCM900 net zo betrouwbaar is als de Haze. En je zit niet met al die digitale electronicatroep van de Haze.

Levitation
14 september 2009, 20:17
Staar je niet te blind (of beter, luister je niet te doof) aan die video's van Oasis.

't Is niet omdat zij op een JCM900 speelden dat jij exact datzelfde geluid gaat krijgen. Ik hoor ook wat effecten op die video's (reverb en delay) en waarschijnlijk gebruiken zij ook nog andere lampen dan die je doorgaans in een JCM900 terug vindt. Ik vind dat geluid trouwens beter dan de meeste JCM900's die ik al gehoord heb, dus ik zou daar al maar op rekenen. Daarbij klinkt zelfs elke gitarist anders op dezelfde versterker. Veel van het geluid zit ook in de vingers...

Let op, ik wil je niet wegpraten van de JCM900, maar denk eraan dat je aardig teleurgesteld kan gaan worden als je je teveel focust op dat ene geluid. En ook niet onbelangrijk: een JCM900 moet al echt hard vooraleer je wat crunch eruit krijgt hoor.

Met de Haze reeks heb ik geen ervaring.

the sure thing
14 september 2009, 20:20
Ik vind dat geluid trouwens beter dan de meeste JCM900's die ik al gehoord heb, dus ik zou daar al maar op rekenen. Daarbij klinkt zelfs elke gitarist anders op dezelfde versterker. Veel van het geluid zit ook in de vingers... +1.


een JCM900 moet al echt hard vooraleer je wat crunch eruit krijgt hoor. DIt zou je met een pedaaltje kunnen opvangen. Maar: probeer het anders eerst uit!

Levitation
14 september 2009, 20:22
Ik wilde ook nog even zeggen dat de DSL misschien een betere optie is. Wat ik daar al van heb gehoord komt dan weer wel vrij dicht in de buurt van die crunch van in de video's.

Nog een mogelijkheid is een Orange Rocker. Heb er zelf zo één en die klinkt beduidend donkerder en "ballsier" dan de Marshall TSL die ik vroeger had. Wordt ook wel regelmatig samen met de DSL aangeraden trouwens, dus ze zitten vermoed ik wel in hetzelfde straatje.

Nogmaals, de doorsnee JCM900 klinkt echt schel en zeker niet zoals op die video's :)

ackm
14 september 2009, 21:04
Hey,

Bedankt allen.

Ja ik weet dat er ook nog effecten bij worden gebruikt , een Roland Space Echo om precies te zijn. Ik ga ook sowieso nog zoiets erbij halen omdat het vooral voor de lead riffs/solo's het behoorlijk essentieel is.

Ik weet wel dat ik met de jcm 900 hierbij in de buurt kan komen , ik heb hem in mijn slaapkamer wel eens op volume 7 gezet met de gain bijna helemaal open en 2 akkoorden aangeslagen (50 watt mode dan) en zodra je het volume open zet lijkt het wel of er veel mid/bass bij komt , op laag volume klinkt hij inderdaad erg schel.
Ik hoorde iemand zeggen dat hij het meer op een dsl vond lijken? Misschien ook te overwegen , maar die zullen zeker wel veel duurder zijn als de 900?

Meer mensen met ervaringen met de jcm 900 of haze? Of voor de rest opmerkingen over het geluid.

pieter91
14 september 2009, 23:07
Had eerst ook een Haze op t oog, maar na een test viel die voor mij toch af.
Het is een klein versterkertje met een redelijke clean, alleen de drive is maar minimaal naar mijn mening. Ook had ik niet het idee dat die versterker "groot" genoeg zou zijn voor in een band. De ingebouwde effecten vielen mij ook tegen, dan zou ik liever met pedalen gaan werken.
Maar in verhouding voor de prijs kun je misschien ook niet meer verwachten

nielsnielsniels
14 september 2009, 23:16
'Brits werkpaard', tja, ik heb veel goeds en veel slechts over deze versterker gehoord op verschillende fora, maar de meeste vinden de Haze toch wat tegenvallen. Misschien een wissel naar G12M en KT66 buizen zal de sound verbeteren ( moet wel het eea worden gemod etc. )

MarkS
14 september 2009, 23:52
, ik heb hem in mijn slaapkamer wel eens op volume 7 gezet met de gain bijna helemaal open en 2 akkoorden aangeslagen (50 watt mode dan) en zodra je het volume open zet lijkt het wel of er veel mid/bass bij komt , op laag volume klinkt hij inderdaad erg schel.
Reken maar dat de kleine ruimte in dit geval een behoorlijke rol speelt bij het toenemende mid/laag op hoger volume.

sjaak1990
15 september 2009, 11:01
+ voor DSL en orange. Sowieso testen zou ik zeggen.

ackm
15 september 2009, 19:59
Hallo,

Ok ik heb besloten de Marshall Haze in ieder geval niet te kopen.
In plaats daarvan denk ik aan een Marshall DSL. Nieuw is de Marshall DSL te duur en de orange Rocker 30 ook , ik ga liever voor de marshall omdat ik die veel zie en de orange 30 zie ik niet 2ehands (op marktplaats) en nieuw zijn ze beide niet haalbaar.

Hoe denken jullie dat een Marshall DSL het doet voor het Oasis geluid uit 1994? Of kom ik daar het beste mee uit met de jcm 900 4100 (Die gebruiken ze daar tenslotte) , ook 2ehands zal de dsl duurder zijn en dat speeld voor mij toch erg mee.

JohnLord
15 september 2009, 20:30
Kijk eerst maar eens of jij met jouw vingers, jouw gitaar, jouw pedaaltjes etc het zelfde geluid kunt krijgen als Noel Gallagher uit die, al dan niet gemodificeerde, 4100. Dan pas kun je een echt oordeel vellen. Zoals altijd, testen dus!

sjaak1990
15 september 2009, 21:41
Ik wil ook als gilmour klinken maar met een strat en een hiwatt of 1 van zn andere amps kom ik nog niet in de buurt hoor. Het hangt van zoveel af, pedalen, mods, gitaar en vooral ook vingers. Test maar eens of je hem goed genoeg vind voor de oasis sound, DSL kom je veel tegen.

Levitation
15 september 2009, 22:21
Toch denk ik dat de DSL voor jou een goede versterker is. Wat ik daar al van heb gehoord vond ik toch aardig klinken.

Vooral Allison Robertson van the Donnas vond ik er altijd een heerlijk geluid door jagen: http://www.youtube.com/watch?v=3IXZUwPaGRE

Misschien is het beter om even door te sparen dan? Ik ben vrij zeker dat de JCM900 je teleur gaat stellen. Zo geliefd is die amp helemaal niet en je mag aardig hopen dat je een goed exemplaar in de handen krijgt dat net zo vet klinkt als die van Oasis.

Oasis speelde ooit trouwens ook op Orange (de OR reeks, maar die past zéker niet binnen je budget). Als je even door kunt sparen kunt je wel een Rocker op de kop tikken nieuw of tweedehands, maar 't is niet voor niets dat je die tweedehands niet vaak tegenkomt ;) (Hier een sampletje btw: http://www.youtube.com/watch?v=gHwFIUbJkOo)

Orange heeft wel iets minder die typische Marshallscheur, maar komt wel aardig in de buurt. Bij Marshall daarentegen moet je dan weer wat "oomph" inruilen, want dat hebben Orange amps doorgaans wel meer. (Dit is eigen perceptie, kan zijn dat anderen daar anders over denken.)

Either way, ik geef ook maar suggesties. Met een DSL ben je normaal gezien wel al gepakt en gezakt, want daar zit een reverb op en het clean kanaal is aanvaardbaar. Bij de Rocker daarentegen mag je er vrij zeker van zijn dat je eerst nog een EQ-pedaal erbij mag kopen voor het cleankanaal en een reverbpedaal voor wat spacey sounds. Maar naar mijn smaak heb je dan wel een heerlijk werkpaardje waar menig Marshallversterker nog een puntje aan kan zuigen.

Wel even duidelijk maken als dat nog niet gebeurd was: de DSL heb je in 50 en 100 watt uitvoering, de Rocker is 30 watt. Maar dat vind ik dan weer het perfecte wattage voor op de slaapkamer en middelgrote optredens. (Maar dan wordt je amp 9/10 kansen toch versterkt d.m.v. een micro.)
100 watt is sowieso te veel imo. Heb het vroeger gehad en ik kon de amp nooit in zijn volle glorie aanhoren.