PDA

View Full Version : Bands in C-stemming



GeofJackon
14 september 2009, 14:33
Zoals de titel al uitwees ben ik op zoek naar wat bands (Melodic death enzo) die in C spelen. Ik ben Drop C namelijk beu en wil eens iets nieuws proberen. Enige aanraders?

marc_o
14 september 2009, 14:41
Serieus topic? hahahahaha, komaan, je vindt nummers wel OF niet goed, wat maakt de stemming nu toch uit??

interessander
14 september 2009, 14:46
Volgens mij de oude in Flames en ook Amon Amarth, maar dat weet ik niet meer zeker. Ik speel zelf niet meer in C, maar vond het altijd wel een fijne stemming.
C wordt ook veel voor stoner(rock) gebruikt, en als je dat beu bent kun je er weer tussenin gaan zitten met C♯ en lekker Black Sabbath spelen!

Edit: Ik bedenk me net dat Clandestine van Entombed volgens mij ook in C is, geweldig album!

rufus
14 september 2009, 16:37
stonerrock-- kyuss , fu manchu ... van melodieus doodsmetaal ken ik niet veel

syntag15
14 september 2009, 17:06
Wat heeft de stemming van een band te maken met het nummer?? Ik begrijp dat je een nummer wil meespelen, maar je kan dan ook in B stemmen of A heb je gelijk wat meer ruimte voor als j C zat bent en hoef je niet elke keer je gitaar te intoneren...... Tis wel wat harder werken, maar uiteindelijk wordt je daar alleen maar beter van.

GeofJackon
14 september 2009, 17:22
Serieus topic? hahahahaha, komaan, je vindt nummers wel OF niet goed, wat maakt de stemming nu toch uit??

Omdat ik in drop C steeds weer op het zelfde uitkom. C ( en B, D enz) standaard bieden meer mogelijkheden denk ik.

Oh en @rufus: wat voor snaren gebruik je voor B? 0.12 gaat nogal flubberen denk ik of niet?

interessander
14 september 2009, 17:28
In het geval van metal wordt er in de meeste riffs veelvuldig gebruik gemaakt van de (al dan niet gedempte) grondtoon van de stemming, dan is in B of A staan dus totaal niet handig. Of je moet als een idioot gaan sliden of een capo gaan gebruiken.

Verder vind ik het zeker uitmaken welke stemming je gebruikt, een riff in B klinkt toch anders dan in C. (tip: Bb klinkt ook erg lekker, instant morbid angel vibe)

GeofJackon
14 september 2009, 22:40
stonerrock-- kyuss , fu manchu ... van melodieus doodsmetaal ken ik niet veel

Net Kyuss opgezet en ik moet zeggen dat dit ook wel nice is :ok:

Liquid_Metal
14 september 2009, 22:56
Omdat ik in drop C steeds weer op het zelfde uitkom. C ( en B, D enz) standaard bieden meer mogelijkheden denk ik.

Oh en @rufus: wat voor snaren gebruik je voor B? 0.12 gaat nogal flubberen denk ik of niet?

Ik gebruik voor C de Not Even Slinky van Ernie Ball. 0.012 tot 0.056. E is dus nogal dus en dat speelt erg goed.
Ik speel in C eigenlijk voornamelijk eigen werk, soms wat van Dream Theater (maar daar moet je van houden).

GeofJackon
14 september 2009, 23:25
Hmm ik heb zelf Beefy slinky's liggen, maar ik denk dat ik voor C toch ietsje dikkere snaren nodig heb.

Braindead
15 september 2009, 00:38
de Not Even Slinky van Ernie Ball. 0.012 tot 0.056 speel ik ook mee in drop C en dat is te doen. B zou eventueel kunnen maar dan moet je wel een lange mensuur hebben. Iets dikker zou beter zijn.

Baco
15 september 2009, 09:56
Arch Enemy is bijna alles in C, Amon Amarth is vooral in B, dacht ik...

Voor mijn Rico Jr Vixen (25,5" scale) gebruik ik 12-54 setjes, werkt prima (D'Addario EXL145)

Archenemy
15 september 2009, 10:14
killswitch engage? drop c.

interessander
15 september 2009, 10:18
Wat ook leuk is om mee te experimenteren is CGCGCE, Devin Townsend gebruikt deze stemming, geinspireerd door Led Zeppelin.

bastiaanvanbeek
15 september 2009, 18:07
A perfect circle (zanger van Tool) gebruiken volgens mij ook c stemming. geen death metal ofwat dan ook, maar wel gaaf.

Roro92
15 september 2009, 20:06
Paramore. Zowel drop C als drop C#.

Bl44t44p
15 september 2009, 23:37
Paramore. Zowel drop C als drop C#.

Paramroe is wel de vetste melodic death metal die ik ken ja.

Roro92
15 september 2009, 23:56
Dat had ik niet gezien :').

syntag15
16 september 2009, 10:35
In mijn band spelen we redelijk wat melodic death invloeden, spelend in een variatie van 5 stemmingen. D, Drop C, C, GCGCFAD en drop G. Voor C raad ik zeker in geval van melodic death GHS Boomers i.v.m. toon (zeker in solo's), dit 012-052/056 in geval je de G er boven zet moet je zeker richting 065/070. (dit 25,5" scale, bij baritone is dit een ander verhaal)

Ernies zijn iets te matjes en d'Addario vaak ietsjes te slap. (naar onze ervaring)

Verdere bands die redelijk wat in C hebben gespeeld:

Children of Bodom, The Black Dahlia Murder, In Flames (pre-Come Clarity), Arch Enemy, Callenish circle, The Absence, Into Eternity, Suffocation, en nog vast veel meer....

succes...

GeofJackon
16 september 2009, 15:24
In mijn band spelen we redelijk wat melodic death invloeden, spelend in een variatie van 5 stemmingen. D, Drop C, C, GCGCFAD en drop G. Voor C raad ik zeker in geval van melodic death GHS Boomers i.v.m. toon (zeker in solo's), dit 012-052/056 in geval je de G er boven zet moet je zeker richting 065/070. (dit 25,5" scale, bij baritone is dit een ander verhaal)

Ernies zijn iets te matjes en d'Addario vaak ietsjes te slap. (naar onze ervaring)

Verdere bands die redelijk wat in C hebben gespeeld:

Children of Bodom, The Black Dahlia Murder, In Flames (pre-Come Clarity), Arch Enemy, Callenish circle, The Absence, Into Eternity, Suffocation, en nog vast veel meer....

succes...

Wow bedankt voor de tips. Ga ik zeker eens bekijken.
BTW: ik heb nu EMG-HZ's (yay:( ) en ben toch aan het denken ovver andere P/U 's . Enige tips voor dit soort stemmingen?

Haaspaas
16 september 2009, 15:45
Killswitch engage heeft veel (alle?) nummers in c stemming.

Ik speel zelf met daddario 0.12-0.56 snaren en SH-4 seymour duncan p/u. Speelt lekker en klinkt lekker.

Archenemy
16 september 2009, 16:15
duncan blackouts

interessander
16 september 2009, 17:03
Laat maar, verkeerd gelezen.

syntag15
16 september 2009, 17:13
Wow bedankt voor de tips. Ga ik zeker eens bekijken.
BTW: ik heb nu EMG-HZ's (yay:( ) en ben toch aan het denken ovver andere P/U 's . Enige tips voor dit soort stemmingen?

Ligt er aan. Ik heb meerdere gitaren met allerlei Seymours en EMG's. Zowel actief als passief. Vindt eigenlijk nog steeds Seymour invaders het lekkerste geluid hebben, gewoon dik en ze zetten je buizen echt goed aan het werk. Heb nu echter net een Charvel geleend van een bekende voor wat studiowerk en deze is weer voorzien van EMGs, en die klinken ook weer erg vet, wat gedefinieerder. Moet zeggen dat de G er bij de EMGs iets droger uitkomt, daar waar die bij de Seymours moeilijk te hanteren is. (ik heb overigens nog nooit over Blackouts gespeeld, enkel invaders.....)

Maar het hangt ook van de rest van je setup af, en je hout en de soort gitaar (neck through, set, bolt-on) en ook voornamelijk van de gitarist.... dussuh doe wat jij het vetst vindt!

Bl44t44p
16 september 2009, 18:29
Waarom wordt KSE genoemd? Dat heeft echt geen moer met death metal te maken.

syntag15
16 september 2009, 18:48
Waarom wordt KSE genoemd? Dat heeft echt geen moer met death metal te maken.

Nee inderdaad, net als dat Kyuss wordt genoemd, kan je gelijk ook QOTSA noemen spelen ook C

Maar ik val in herhaling stemming maakt niet uit... Ja in metal speel je veel rifs op open snaren, dit neemt niet weg dat je het nummer kan spelen door het zelfde accoord op een andere fret te spelen.

Zo heeft mijn band nummers waar ik in drop C sta en de ander in gewoon C, of de een in D en de ander in C. Dat maakt niet uit zo lang je de juiste noten maar speelt. Daarom dus mijn suggestie om gewoon een stemming te pakken die je zelf relaxt vindt spelen. En nummers van andere bands voor je zelf herschrijven op jouw stemming. Naspelen doe je op je gehoor niet met je ogen...... Daarnaast leer je hierdoor op een compleet andere manier gitaar spelen.

innovate don't imitate!!!!