PDA

View Full Version : HOGD... Eine Kontragitarre



Harald
14 september 2009, 14:32
Ik wilde al heel lang een harpgitaar. Eigenlijk een Dyer achtige (zoals de gitaren waar Stephen Bennet en Andy mcKee op spelen) maar kon nu voor een mooi prijsje aan een europese voorloper komen. Een Schramml gitarre oftewel een kontra gitaar, met 9 bassnaren. Zo gauw we nieuwe snaren hebben kunnen vinden gaat de gitaar naar een gitaarbouwer voor een afstelactie aan de hals (een schroefmechanisme... zo modern is Taylor dus eigenlijk niet) en wordt de brug losgehaald en opnieuw vastgezet. Dat is ooit minder mooi gebeurd.

Opnames zal wel even duren want het is best wennen, maar alvast een plaatje van de gitaar. (Achter en zijkanten van gevlamd Esdoorn, een fichte bovenblad, en het instrument is van een bouwer die de eerste helft van de 20ste eeuw ongeveer actief was voor zover ik kan nagaan. Echt een vintage instrument dus, en in een opmerkelijk goede staat :) )

http://www.gitaarspel.nl/img/schramml2.jpg

peter_heijnen
14 september 2009, 14:39
Zo die is mooi Harald, heel erg gefeliciteerd ermee!

Is de baskant alleen als harp bedoeld of kun je er bij ev behoefte ahw ook fretloos op spelen?

Harald
14 september 2009, 14:42
Je kunt idd tot mijn verbazing fretloos spelen, klinkt aardig contrabas achtig, maar die harpsnaren zijn in halve tonen gestemd, en zitten heel dicht op elkaar. Dus handig is anders. Je zou als klein effectje een flageolet akkoordje op de gitaarhals kunnen doen, de laagste snaar even aanslaan en dan met de vingers tussen de twee halzen door op de hoogste bassnaar een klein dingetje fretloos kunnen doen. Maar dan houdt het praktisch gezien wel op. Blijkbaar denken we muzikaal soms hetzelfde... had het idd. al geprobeerd. Daar zijn ze trouwens echt niet voor gebouwd. Het instrument komt traditioneel als begeleidingsinstrument in de weense volksmuziek voor. Hoem-pa-pa hoem-pa-pa of hoem-pa hoem-pa (Boom chicks hadden ze toen nog niet :D ) maar daar ga ik hem uiteraard niet voor gebruiken.

peter_heijnen
14 september 2009, 14:46
Mss kan polka er ook goed mee, en dan speel je in feite toch al bijna metal! ;)

Kim Wilson
14 september 2009, 15:21
Mooi ding, Harald! Kijken of we er in de WESBB wat mee kunnen? :D

Veel plezier ermee iig! :ok:

Harald
14 september 2009, 15:53
Je denkt toch niet dat ik dit ding onbewaakt in een kroegje op het podium ga zetten... :( Bovendien, we hebben toch een bassist? Wie weet gaat hij bij soloconcerten op een gegeven moment mee. Maar dan moet er eerst ook een koffer (en misschien een grotere auto :chicken:) komen, en moet er iets van een element in. Dat zou dan een plakelementje moeten worden. Klankgatelement of klankgatmicrofoonis zoals je ziet geen optie. En hoewel ik normaal weinig moeite heb met gezaag in de zijkant van een gitaar wil je zo'n echt stukje antiek toch wel authentiek houden.

En niet onbelangrijk, ik zal er eerst wat stukken voor moeten schrijven, en ze ook nog eens moeten kunnen spelen :soinnocent:

LaurentB
14 september 2009, 17:17
Jezus, wat bijzonder!!! Hoe, in Godsnaam, ben je die op het spoor gekomen??

Gefeliciteerd hoor!

Jedeel
14 september 2009, 17:46
en moet er iets van een element in. Dat zou dan een plakelementje moeten worden. Klankgatelement of klankgatmicrofoonis zoals je ziet geen optie.

Of misschien 2 (2,5) piëzoelementen, afzonderlijk regelbaar?

Gefeliciteerd trouwens!!

Harald
14 september 2009, 18:41
Jezus, wat bijzonder!!! Hoe, in Godsnaam, ben je die op het spoor gekomen??

Gefeliciteerd hoor!
Hij stond op gitaarmarkt, met de mededeling dat de aktie erg hoog was...toch maar gemaild, en de eigenaar bleek er twee te hebben waarvan de andere een betere aktie had. Toen hij in de gaten kreeg dat ik er daadwerkelijk op wilde spelen stelde hij voor dat ik deze zou kunnen kopen. Hij wilde één van de twee als curiositeit zelf houden, maar het maakte hem niet zo veel uit welke van de twee. De aktie is nog steeds hoog, maar wel speelbaar. Ik had ook al een sterk vermoeden dat de nekkonstruktie niet verlijmd was, maar geschroefd. Ben vandaag al met de gitaar bij Hans de Louter langs geweest. Hij bevestigde mijn vermoeden. Waarschijnlijk is de halshoek heel eenvoudig aan te passen door aan twee schroeven te draaien :) En de hals zelf is nog mooi recht.

Harald
14 september 2009, 18:42
Of misschien 2 (2,5) piëzoelementen, afzonderlijk regelbaar?

Gefeliciteerd trouwens!!

Ben normaal niet zo'n purist, maar voor deze gitaar geen piezo systeem. Zit te denken aan zo'n K&K plaksetje. Maar eerst eens kijken hoe goed we de gitaar krijgen, en of ik er ook daadwerkelijk genoeg mee kan om hem live te gebruiken.

wietse
14 september 2009, 18:48
Jezus, wat bijzonder!!! Hoe, in Godsnaam, ben je die op het spoor gekomen??

Gefeliciteerd hoor!

zoek je er één?
een vriend van me heeft nog zoiets hangen voor de verkoop, tenminste de laatste keer dat ik er was.
hij heeft geregeld zulk vreemd spul.

maar gefeliciteerd harald, veel kom je ze niet tegen, ikzelf zie ze alleen geregeld bij die vriend.

veel plezier ermee.

Harald
14 september 2009, 19:04
Een tijdje terug was er ook een vergelijkbare gitaar bij Fellowship of Acoustics op de site, maar voor meer dan de dubbele vraagprijs. En op Ebay zwerft er nog een rond van dezelfde bouwer als deze (en exact hetzelfde model en houtsoorten, alleen de rozet is zo te zien anders) voor een nog hogere beginprijs van $2800,-- , maar daar zitten dan ook nieuwe snaren op :chicken: Aangezien ik eigenlijk een Dyer kopie zoek (het model waar Stephen Bennet en Andy mcKee op spelen) had ik die bij de FoA voorbij laten gaan. Maar voor de vraagprijs (deze was wel nog iets duurder dan de gitaar die eigenlijk in de advertentie stond) kon ik hem niet laten staan. Ben er erg blij mee. Hopelijk levert de revisie een mooi resultaat op. maar daar heb ik alle vertrouwen in. En eigenlijk zijn die 9 bassnaren wel fijn, de Dyer kopieen hebben er meestal 5 of 6...

Dit is trouwens de gitaar op Ebay. De knoppen van de stemmechanieken en de rozet zijn anders, voor de rest is het een spitting image van de mijne.
http://cgi.ebay.com/Beautiful-masterpiece-antique-15-string-Harpguitar_W0QQitemZ330356688743QQcmdZViewItemQQpt ZGuitar?hash=item4ceacb0767&_trksid=p3286.c0.m14

Blend
14 september 2009, 19:10
zoek je er één?
een vriend van me heeft nog zoiets hangen voor de verkoop, tenminste de laatste keer dat ik er was.
hij heeft geregeld zulk vreemd spul.

maar gefeliciteerd harald, veel kom je ze niet tegen, ikzelf zie ze alleen geregeld bij die vriend.

veel plezier ermee.

PM me maar als het nog geldt ;-)

LaurentB
14 september 2009, 19:11
zoek je er één?
een vriend van me heeft nog zoiets hangen voor de verkoop, tenminste de laatste keer dat ik er was.
hij heeft geregeld zulk vreemd spul.

Nee, dat niet, maar ik was gewoon verbaasd over hoe je zoiets vindt.

--=HANS=--
15 september 2009, 08:19
Wat een mooi apparaat Harald, gefeliciteerd!

Maareh, ik ben niet zo thuis in dit soort instrumenten, hoe gebruik je die bassnaren eigenlijk? :???:

Harald
15 september 2009, 08:33
Alleen aanslaan. Kijk maar eens naar filmpjes van Stephen Bennet of Andy mcKee (MIchael Hedges was eigenlijk de eerste van de nieuwe lichting gitaristen die iets met harpgitaar deed, maar daar zijn weinig kwalitatief goede filmpjes van te vinden)

--=HANS=--
15 september 2009, 10:40
OK, dank je wel. Heb een paar filmpjes bekeken, klinkt goed!
Hoe werkt het eigenlijk met de stemming van die bas snaren?

Harald
15 september 2009, 11:35
Standaard voor deze gitaren in de Weense traditie chromatisch omlaag van Eb naar een G (een oktaaf lager als de G op de 3e fret van de lage E) Maar aangezien ik hem voor moderne stukken wil gebruiken hanteer ik de regel dat er geen standaard voor is. Twijfel nog. Heb 9 snaren, en wil omlaag naar E (misschien zelfs wel de D daaronder voor drop D stemmingen) Heb ze nu Eb D C# C B A G F# E gestemd. Je kunt dan al in aardig wat toonsoorten spelen zonder veel te hoeven omstemmen. Evt F# omlaag naar F, of B naar Bb omlaag of G naar G# omhoog en je vangt zo'n beetje alle gitaartoonsoorten af. Maar misschien dat ik de Eb wel laat vallen, al stelt die me wel in staat om een solo arrangement van Boris the spider van de Who te maken :D

Buzz
15 september 2009, 11:53
Echt een bijzondere gitaar. Benieuwd hoe die klinkt...

Even off topic....

Ik zie kopjes met HOGD en HNGD?? Heb ik iets gemist? Wat betekent dat?

Harald
15 september 2009, 12:47
Happy New Guitar Day, maar ja, dit is niet echt een nieuwe gitaar ;)

Harald
11 oktober 2009, 22:58
Heb nu nieuwe snaren voor het instrument in huis, en de gitaar is vorige week bij Hans de Louter in Apeldoorn langs geweest. Hals is iets naar achteren waardoor de actie ietsjes beter is geworden. Dat kan gewoon door twee schroeven aan te draaien. Misschien dat binnenkort dat nog wat meer kan, maar eerst even aankijken.

Verder is de brug, die ooit vrij slordig teruggelijmd was, helemaal losgemaakt en er netjes opgezet. Het bovenblad is ook iets gevlakt bij de brug. In de klankkast bleek een balkje los te zitten bij het achterblad, dat is opnieuw vastgezet. Wat gelijk opviel was dat de bassnaren nu nog duidelijker mee resoneren. De klank is er beter op geworden.

Ik hoop snel een serieuze opname met de gitaar te maken, ben bezig met een arrangement van een echt Nederlands kerstlied "oh kerstnacht schoner dan de dagen" dat Thijs van Leer ooit een Focus LP binnen gesmokkeld had, en daar op kerkorgel speelt en zingt. (staat op Hamburger Concerto)

Dit weekend opnames gemaakt voor een dvd met kerstliederen en instructie samen met Eltjo Haselhoff (hier bekend als Picker) en Hans Laduc. Dat heeft iig al wat nieuwe foto's opgeleverd, en misschien nog een filmpje...


http://www.gitaarspel.nl/kerstopnames/slides/IMG_0321.JPG

De gitaar heeft echt een prachtig achterblad van gevlamd Esdoorn

http://www.gitaarspel.nl/kerstopnames/slides/IMG_0317.JPG

___

Harald
12 oktober 2009, 08:16
Aangezien de aanpassing niet lukte en de post nog niet tevoorschijn komt... laat ik dan maar zeggen dat er nu nog de oude snaren opzitten. Eigenlijk best handig omdat ze op verschillende manieren verkleurd zijn. Heb zo'n vermoeden dat zogauw ik de nieuwe bassnaren eropzet het raken van de juiste bassnaar nog best lastig wordt.

--=HANS=--
12 oktober 2009, 09:08
Geil bloesje! :seriousf:

Tof dat de gitaar met wat kleine aanpassingen nog beter is gaan klinken. Ben benieuwd naar je opnames.

Zat van de week nog aan Eltjo te denken. Hij kwam vroeger zo nu en dan nog wel eens langs als er een nieuwe cd of dvd was maar we hebben nu al lang niets meer van hem gehoord. Komt er weer zo`n grappig kerstfilmpje zoals bijv. deze: http://www.youtube.com/watch?v=DnG86Ykn1k8 of deze: http://www.youtube.com/watch?v=tdL6cAaRvzA&feature=related?

budje
12 oktober 2009, 10:13
Heb dit draadje helemaal over het hoofd gezien! Achteraf alsnog gefeliciteerd met een mooi en bijzonder instrument!!!!!

(En nu heb ik meteen boris the spider (http://www.youtube.com/watch?v=Vgx7abJH6uI) in mijn hoofd zitten!

LaurentB
12 oktober 2009, 12:03
Prachtig hout inderdaad! Maar dus ook toen hadden ze al bolt-on necks bij akoestische gitaren? Waarom is iedereen dan zo lang blijven doorkloten met die zwaluwstaartverbindingen? Taylor kan er toch ook een goede constructie mee maken.

Dat kerstnummer lijkt me inderdaad typisch iets dat Thijs van Leer nog snel erbij heeft gezet toen Jan Akkerman even afwezig was.

Harald
12 oktober 2009, 12:28
Bedankt! @Hans, op de dvd komen ook performance clips van de opgenomen stukken. We spelen elk 3 nummers, en laten in andere filmpjes zien hoe ze gespeeld worden. Er zullen ongetwijfeld wel wat bloopers op komen vermoed ik. Of we dan nog aan aparte kerstclips voor youtube toekomen is even de vraag... Er zal iig vrij vlot meer info en wat clipjes over de dvd komen vermoed ik. En de drie arrangementen van Eltjo zijn wat mij betreft de mooiste kerstopnames die hij tot nu toe heeft gemaakt, zeer mooie arrangementen!

@Budje, heb inmiddels de Eb laten vervallen, maar omstemmen kan natuurlijk altijd (al ben je wel even bezig op zo'n ding) Boris the Spider is nog steeds een van mijn favoriete nummers van the Who, geweldige tekst, en de oergrunt van the Ox mag er ook zijn :seriousf: Maar ze hadden er meer in de beginjaren... en nummers als Who are you of Baba o Reilly zijn ook te gek.

@Laurent, vraag me dat ook af, maar goed, even snel een kerkorgel opnemen is nu toch iets makkelijker dan toen. Of Jan daar echt niets vanaf wist, zal wel niet. En Harem Scarem was toch ook een beetje een poging om Hocus Pocus over te doen. Maar er staan geweldige stukken op die plaat. Cathedrale du Strassbourgh is erg mooi, en Hamburger Concerto met als ik het me goed herinner de delen Rare, Medium en Well done is ook een geweldig stuk.

LaurentB
12 oktober 2009, 12:31
@Laurent, vraag me dat ook af, maar goed, even snel een kerkorgel opnemen is nu toch iets makkelijker dan toen. Of Jan daar echt niets vanaf wist, zal wel niet. En Harem Scarem was toch ook een beetje een poging om Hocus Pocus over te doen. Maar er staan geweldige stukken op die plaat. Cathedrale du Strassbourgh is erg mooi, en Hamburger Concerto met als ik het me goed herinner de delen Rare, Medium en Well done is ook een geweldig stuk.

Wat raar, pas nu jij dat zegt zie ik de overeenkomst tussen Harem Scarem en Hocus Pocus, terwijl het er inderdaad erg dik bovenop ligt!

Harald
12 oktober 2009, 12:59
De titels alleen al... alleen bij Suske en Wiske wordt een nog strengere uniformiteit in het titelbeleid gehanteerd :seriousf: De nieuwe Focusbezetting heeft trouwens nog wat van dit soort 'kijk mama, Thijsje doet weer raar!' deuntjes. En qua titel... http://www.youtube.com/watch?v=8vs19J1DrNw Hurkey Turkey, kan zo in het rijtje, muzikaal komt deze meer in de buurt: http://www.youtube.com/watch?v=lX5An6TPcew

Harald
19 oktober 2009, 13:57
Zoals ik al voorspeld had, is het eerste arrangement dat ik heb voor deze gitaar een kerstlied... maar je krijgt wel een idee van de sound van de gitaar. Zie:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2177303#post2177303

peter_heijnen
21 oktober 2009, 12:22
Hey Harald, mooie sound en mooi gespeeld (zoals ik gisteren ook al poste... ;))

--=HANS=--
21 oktober 2009, 13:10
Klinkt goed Harald! Ben benieuwd hoe het irl klinkt.

Harald
21 oktober 2009, 15:33
Bedankt!

Over de sound, een paar mensen kwamen met de opmerking dat het luitachtig klinkt. Komt deels door het arrangement, maar idd. lijkt het daar best op, zeker op de opname. Moet nog wat experimenteren met snaren, heb nog staalsnaren met lage snaarspanning liggen. Ben benieuwd hoe het dan klinkt. Nu zitten er John Pearse snaren op. Dat is nylon, die qua feel and sound aardig richting silk and steel gaan. Een normale set staalsnaren heeft helaas te veel spanning. Dat vind ik een beetje link.

--=HANS=--
21 oktober 2009, 17:14
Oei, lijkt me een behoorlijk dilemma, aan de ene kant de nieuwsgierigheid naar het geluid met stalen snaren en aan de andere kant het gezonde verstand dat zegt: niet doen, daar is het ouwe beestje waarschijnlijk niet tegen bestand. Misschien herinner je je die oude Kalamazoo die ik vorig jaar heb laten restaureren nog, daar had ik het zelfde mee en dat is uiteindelijk ook silk & steel geworden, ik durfde de gok niet te nemen.

Harald
21 oktober 2009, 18:32
Die staalsnaren hebben juist een nog lagere spanning dan silk & steel, afgaande op de cijfers op de Thomastik site, en de gegevens die ik van Martin kreeg!

--=HANS=--
21 oktober 2009, 19:06
Hey, dat verbaast me. Chris van Luthiers uit Den Bosch die in der tijd de restauratie deed van die Kalamazoo raadde me juist die Silk & steel aan omdat de spanning juist lager was. Enig idee hoe dat zit?

Harald
21 oktober 2009, 19:48
Deze schijnen er speciaal voor ontwikkeld te zijn. Maar goed, moet ze nog uitproberen.

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Thomastik-AC110-Plectrum-Bronze/11001602.html

De snaren die ik er nu op heb zijn nylon met fratsen waardoor ze enigzins klinken en voelen als silk and steel, maar qua snaarspanning vergelijkbaar zijn met nylon. (ze voelen ook wat soepeler dan silk and steel. De omwonden hoge e b en g (een soort rare flatwound) laten zich ook opduwen. Dat hoef je met nylon niet te proberen, maar deze gaan ook makkelijker dan silk and steel. Dan zijn de hoge e en b toch redelijk normale snaren.

http://www.lordofthestrings.com/lots/RAPRD/Thomastik-PJ116-John-Pearse-Folk/11001636.html

op de site van Thomastik staat meer info over de snaren, daar kun je ze beter even opzoeken.

--=HANS=--
21 oktober 2009, 20:35
OK, thanks voor de info :)