PDA

View Full Version : Ervaringen Qtuner pickups



niekb
14 september 2009, 12:10
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze pickups?
Met name het cleane geluid. Wat ik kon vinden is dat ze nogal akoestisch klinken.

Ik ben wellicht geintresseerd in een hb voor de brug en een sc voor de hals positie.

http://www.q-tuner.com/

Wat zijn jullie ervaringen?

Grtz.

Nicks
14 september 2009, 12:50
Ik heb persoonlijk alleen ervaring met neovins van gfs, maar ze gebruiken dezelfde magneetsoort (neodymium) en ik ben er erg tevreden mee.

Zelf zie ik zeker een goede toekomst in neodymium, deze magneet wordt ook volop ingezet in high end headphones etc vanwege de strakke bas en treble weergave. In feite zijn het humbuckers maar dan nu met een glashelder geluid over het gehele spectrum.

Archenemy
14 september 2009, 14:54
Ik ken de maker van die elementen. Bouwt ook zelf goede gitaren, met altijd die elementen erin. Kwaliteits spul.

Hendriks
14 september 2009, 15:23
Ik ken de maker van die elementen. Bouwt ook zelf goede gitaren, met altijd die elementen erin. Kwaliteits spul.

Robberts???

Plant
14 september 2009, 16:43
Ik dacht ook even aan Robberts, maar die maakt geen Q-tuners. Die zijn namelijk van Philips, zoals je ook onderaan de link van niekb kunt zien.

Robberts heeft de elementen toen ze op de markt kwamen een tijdlang wel toegepast in zijn gitaren. In het blad Gitarist werd dat in die tijd van de daken geschreeuwd. Maar als ik nu op de site van Robberts kijk vind ik niks meer over Q-tuners.

Archenemy
14 september 2009, 16:52
Heb een tijdje met een gozer in een band gespeeld, hij maakte deze pickups.
Marijn was zijn voornaam verder weet ik het niet.

Fern
15 september 2009, 00:55
Hoi,

Ik kan me uit een grijs verleden herinneren dat ik een set heb gehad, toendertijd op een Epiphone LP.
Als ik het me goed herinner, klonken de pickups behoorlijk schoon en clean.
Geen vintage of rock element.

Het idee dat je het karakter van de pickup zou kunnen veranderen of beinvloeden door het verdraaien van de 33 inbusboutjes, is mij toendertijd nooit helemaal duidelijk geworden....

Succes!
Fern

telecastermaster
15 september 2009, 10:27
Ik dacht ook even aan Robberts, maar die maakt geen Q-tuners. Die zijn namelijk van Philips, zoals je ook onderaan de link van niekb kunt zien.

Robberts heeft de elementen toen ze op de markt kwamen een tijdlang wel toegepast in zijn gitaren. In het blad Gitarist werd dat in die tijd van de daken geschreeuwd. Maar als ik nu op de site van Robberts kijk vind ik niks meer over Q-tuners.


Ik herinner mij ook die laaiend enthousiaste review van de De Gitarist. Daarna inderdaad nooit meer iets van gehoord....

FretdelaTourette
15 september 2009, 11:04
Hallo Niek,

ik ben uitermate tevreden over deze pickups. in de afgelopen 3 jaar ben ik helemaal om gegaan:

- humbucker in de neck van een Ibanez AS120
- s/s/h-configuratie in tot fretless omgebouwde hohner G3t
- s/s/h-configuratie in standaard hohner G3t
- singlecoil in Epiphone Masterbuilt flattop

hoe ze klinken?!

deze pickups doen precies wat ik wil: het zo natuurgetrouw weergeven van wat ik op dat moment aan het uitvoeren ben. daarmee bedoel ik dat ze super dynamisch en sensitief zijn en inderdaad (indien gewenst) een glashelder geluid in het hele spectrum kunnen weergeven.

ik werk zelf met een 1-kanaals 10 watt buizentopje en wat ik zo charmant vind is hoe die Q-tuners dat versterkertje aanspreken. ik heb dus niet genoeg headroom om clean te blijven maar dat vind ik eerder een pre!

in actie:
http://www.myspace.com/nakedthroughresonance

ik zou zeggen: bestel de elementen en pas ze toe in een van je gitaren en ervaar het zelf!

telecastermaster
15 september 2009, 11:25
Aah, nog een fan van de Hohner G3T, zie ik. Post eens plaatje van die gitaar! Of heb je toevallig een filmpje op Youtube?

Je muziek is overigens een beetje, hoe zal ik het netjes zeggen....weinig swingend, zeg maar.

Plant
15 september 2009, 12:30
@ telecastermaster:

Als ik er nog eens over nadenk... Robberts... Had die toendertijd niet vrij nauwe banden met het blad Gitarist en zat hij ook niet in de redactie? Was hij het niet die ook doe het zelf- en restauratie-artikeltjes voor het blad schreef :sssh: Of zit ik nu te zwetsen :soinnocent:

Staat er overigens een fotootje van die Hohner tussen de afbeeldingen met ook het versterkertje waarover Fret.... het heeft?:

http://viewmorepics.myspace.com/index.cfm?fuseaction=viewImage&friendID=307063339&albumID=0&imageID=12785139

@FretdelaTourette:

Hebben die badeendjes op die amp ook een funktie ;)

telecastermaster
15 september 2009, 13:22
Als ik er nog eens over nadenk... Robberts... Had die toendertijd niet vrij nauwe banden met het blad Gitarist en zat hij ook niet in de redactie? Was hij het niet die ook doe het zelf- en restauratie-artikeltjes voor het blad schreef :sssh: Of zit ik nu te zwetsen :soinnocent:



Nee, volgens mij klopt het wel aardig wat je zegt. Ik zie bepaalde verbanden nu inderdaad een stuk helderder. ;)

Snaar'n Bennie
15 september 2009, 13:48
Was het niet Erno Zwaan die deze elementen uitgevonden had? Ik las ooit eens ergens dat deze Erno vervolgens doorgedraaid was, en ze vervolgens niet meer op een rij heeft gekregen. Niet dat dit relevant is hoor, mocht het ál waar zijn...!

Zelf heb ik geen ervaring met deze pups. Op Youtube staan trouwens genoeg tests met de pups.

niekb
15 september 2009, 20:28
Hallo Niek,

ik ben uitermate tevreden over deze pickups. in de afgelopen 3 jaar ben ik helemaal om gegaan:

- humbucker in de neck van een Ibanez AS120
- s/s/h-configuratie in tot fretless omgebouwde hohner G3t
- s/s/h-configuratie in standaard hohner G3t
- singlecoil in Epiphone Masterbuilt flattop

hoe ze klinken?!

deze pickups doen precies wat ik wil: het zo natuurgetrouw weergeven van wat ik op dat moment aan het uitvoeren ben. daarmee bedoel ik dat ze super dynamisch en sensitief zijn en inderdaad (indien gewenst) een glashelder geluid in het hele spectrum kunnen weergeven.

ik werk zelf met een 1-kanaals 10 watt buizentopje en wat ik zo charmant vind is hoe die Q-tuners dat versterkertje aanspreken. ik heb dus niet genoeg headroom om clean te blijven maar dat vind ik eerder een pre!

in actie:
http://www.myspace.com/nakedthroughresonance

ik zou zeggen: bestel de elementen en pas ze toe in een van je gitaren en ervaar het zelf!

Dank voor de reacties.

Erno is idd de man achter de Q tuners. Blijkbaar loopt de verkoop naar de US goed. Hier in NL kom je ze maar weinig tegen.

Ik zit een beetje in dubio. Aan de ene kant ben ik erg benieuwd naar deze pickups. Aan de andere kant ben ik bang dat ik de cleane sound wel een beetje te helder (lees te veel akoestisch) vind.
De goede articulatie en gevoeligheid spreken me dan wel weer aan.
Qua looks vind ik ze ook erg tof. Apart en strak.

Heb je al eens met de pooltjes geexperimenteerd? Je schrijft dat het super heldere kan maar niet perse hoeft.


Je muziek is apart te noemen haha, keep it up!
Heb je toevallig wat opnames met gewoon slag, clean?

Grtz

FretdelaTourette
22 september 2009, 07:35
hoi Niek,

ben ik weer! sorry dat het even geduurd heeft maar afgelopen weekend ben ik getrouwd en had ik een gig ;-)


Aan de andere kant ben ik bang dat ik de cleane sound wel een beetje te helder (lees te veel akoestisch) vind.

moet ik dit nu als helder of als akoestisch lezen? volgens mij zijn dat 2 verschillende begrippen. wat je namelijk zult horen als je een Q-tuner in een gitaar stopt is het karakter van het instrument zelf. een electrische gitaar heeft natuurlijk ook akoestische kwaliteiten en een Q-tuner kan dat mooi meepikken maar een solidbody met een single coil in de neck blijft gewoon als een solidbody klinken, daar hoef je je geen zorgen om te maken!


Heb je al eens met de pooltjes geexperimenteerd? Je schrijft dat het super heldere kan maar niet perse hoeft.

ik doelde meer op hifi-toepassingen zoals de demo's op hun site. ik heb voor de volledigheid Aspie & drums wav 24bit/96kHz 82 Mb nog eens gedownload en geluisterd, maar daar komt dus geen versterker bij kijken: het signaal gaat met een zo kort mogelijke kabel van een zo'n hoogst mogelijke kwaliteit rechtstreeks in een weetikveelwatvoor console. en wie voor het gemak dan de mp3-versie heeft geluisterd...

en helaas, ik heb geen opnames voor je met 'gewoon' slag, het is dan ook weer een tijdje geleden dat ik dat soort dingen gespeeld heb :makeup: