PDA

View Full Version : Transistor-combootje voor lekkere vintage-klank?



Gerth
14 september 2009, 11:05
Hoi,

Gezien ik wat "kleinschalig" werk in het vooruitzicht heb waar ik in een kleine (bijna akoestische) bezetting een (nog te kopen) Strat zou gebruiken ben ik wat aan het speuren naar een betrouwbaar (daarom niet full-tube) combootje om de vintage-sound zo goed als mogelijk weer te geven, ergens in de trant van de John Mayer-klank (dus geen modeling - niet uit principe, want heb een Line6, maar gewoon ook zin in iets simpel met een mooie crunch). We spreken hier over een budget van zo gemiddeld 300 tot 350 euro.

Totnogtoe dacht ik aan de Roland BC-reeks (bluescube) die bij Verspuy nog steeds verkrijgbaar is en die als goeie Fender-kloon hiervoor zeer geschikt zou zijn, maar een Marshall AVT of gewoon een recentere Fender komen misschien ook in aanmerking.

Graag jullie mening! Alvast bedankt!

the sure thing
14 september 2009, 11:32
Tsja, een antwoord wat je niet wil horen is: koop een klein buizenversterkertje. De crunch daarvan is zoveel mooier. Buizenversterkers zijn echt betrouwbaar! Als het niet hard hoeft, koop dan een 5W of 15W buizenampje. Dan kan ook voor jouw budget.

Mocht je toch transistor willen: kijk eens naar VOX versterkertjes.

iWishmaster
14 september 2009, 12:07
Crunch en transistor kunnen wat mij betreft moelijk in één zin. Als je perse geen buizen wil, zou ik eerder een goed pedaal zoeken om de clean van je line 6 te boosten.

Waarom zouden buizenversterkers niet betrouwbaar zijn volgens jou?

Gerth
14 september 2009, 12:14
Tsja, eigenlijk bevestigen jullie wat ik al dacht te weten (en gehoord te hebben)... ben dus al overtuigd voor buizen :cheerup:

Waarom onbetrouwbaar? De waarschuwingen die ik zo'n 100 jaar terug dikwijls las over kapotte buizen, niet genoeg laten opwarmen of afkoelen, de keuze van buizen enzovoorts maken mij nog steeds wat bang om daarop te vertrouwen, maar da's waarschijnlijk een gedateerd standpunt... gewoon reservebuisjes bijhebben zeker?

Als het buizen worden voel ik "intuïtief" veel voor een Blackheart of een (kleine) Orange... we zien wel!

iWishmaster
14 september 2009, 12:17
Buizen gaan jarenlang mee en zijn zeer eenvoudig te vervangen mochten ze toch kapot gaan. Je moet alleen de amp even een minuutje laten opwarmen voor het spelen en laten afkoelen na het spelen (voordat je hem weer vervoerd). Keuze van buizen (merk/type) maakt subtiele verschillen waar je je niet of nauwelijks mee bezig hoeft te houden imho.

Gerth
14 september 2009, 12:26
Dit klinkt heel geruststellend en denk al niet meer aan transistors. Het werd trouwens tijd dat ik eens puur voor de vintage-crunch ging... :strat:

peter_heijnen
14 september 2009, 12:41
Zou je toch nog twijfelen: Toppertje! (http://www.thomann.de/nl/tech_21_trademark_30.htm)