PDA

View Full Version : Fuzz: U2 - Some days are better than others



Mephistocles
14 september 2009, 10:03
Welke fuzz gebruikt The Edge bij "Some days are better than others" (van het album zooropa) op 2:07?

http://www.youtube.com/watch?v=Pfm0nGiN46o

Bij voorbaat dank.

Spitfire
14 september 2009, 10:52
Klinkt meer als een ring modulator dan als een fuzz, maar dan zou ik nog niet weten welke ring modulator.

Nocki
14 september 2009, 11:12
Hee Vin,

Idd een ringmodulator. Weer een effect waar ik helemaal niks mee heb dus ik kan begrijpen dat jij het geweldig vindt :)
BYOC Heeft een leuke...

cultfan
14 september 2009, 15:56
Is het niet gewoon een delaytje maar dat extremer gemoduleerd dan dat ie meestal gebruikt?

Mephistocles
14 september 2009, 21:07
Tsja, ik weet dat Edge helemaal weg is van de Lovetone Meatball en de Ring Stinger, maar ze niet vaak gebruikt...

Ik ken een ring modulator alleen van dat geluid van dat gitaartje voor de zang begint bij de themesong van southpark... En Black Sabbath... Paranoid.

Klinkt misschien raar, maar als je dat topic over tesla ziet: sinds ik er een filmpje van zag een jaartje of twee geleden dacht ik dat het een teslacoil was, waardoor het zo enorm fuzzde. Laatst dacht ik zelfs een Fuzz Factory met een HPF. Hoewel dat wel wat logischer zou zijn.

Kan iemand een filmpje maken of vinden waarin zoiets wordt laten zien.

Ash ketchum
14 september 2009, 22:18
Misschien een Ampeg Scrambler. Nogal zeldzaam, maar wel een favo pedaaltje van the Edge.

Yek1
15 september 2009, 08:19
E-bow vanwege de lange doorlopende noten. Misschien een scherpe fuzz erbij.

Mephistocles
15 september 2009, 09:02
Nee ik denk geen ebow. De decay is te kort, evenals de attack. Ook zit er geen dynamiek in zoals bij een ebow. Zou het een sustainer zijn, edge kennende, is het eerder een fernandez. Een ebow gebruikt hij alleen live, zoals bij zoo TV, sydney. Maar zelfs dan voor with or without you zn fernandezgitaar. Ik denk gewoon die scrambler, met lekker veel compressie, volop stab, noisegate neem ik aan (zonder attack en decay). En die sustain kan ook gewoon van de scrambler komen. Ik weet niet hoe goed dat ding sustaint, ik heb m nog niet gebouwd, maar ik denk dat ie van nature een goede sustain heeft.

Maar waar horen jullie die ring modulator?

cultfan
17 september 2009, 12:34
had ik effe niet goed gelezen, excuus:makeup:. Het gaat dus op het FUZZachtige stukkie, niet de refreintjes.
Met de Ampeg kom je een heel eind inj de buurt denk ik .

Mitch
18 september 2009, 22:57
Nee, da's inderdaad geen ring modulator, gewoon een erg sterke fuzz. Dat geeft ook een lo fi effect en wat synth-achtige bijgeluiden, maar luister maar naar de snerpende attack en de krakende decay: da's een fuzz. Ik houd zelf niet zo van dit soort sounds en heb me er dus ook weinig in verdiept wat er momenteel te koop is om dergelijke sounds te creëren, maar je zou kunnen kijken naar de Catalinbread V8 fuzz generator, MI Audio Neo Fuzz, etc.

Ron Houben
19 september 2009, 19:50
Met de Octavia kom je wel heel erg dicht in de buurt van dit geluid. Dit pedaal is ontzettend afhankelijk van hoe je aanslaat, hoeveel hard je aanslaat, en waar dus, welke elementconfiguratie etc. Het ringmodulatorgeluid met Fuzz zit er absoluut in. In ieder geval in de goede.

Bernardduur
21 september 2009, 21:32
Klinkt heel erg als een fuzz rechtstreeks in de mixer ingespeeld

Beetje als girl like you van Edwyn Collins