PDA

View Full Version : prijsverschil cabs



FruscianteFan
13 september 2009, 23:59
Een korte vraag: hoe kan het dat op thomann.de een 4x12 cabinet van Harley Benton (€344) duurder is dan een 4x12 van Marshall (€269)? De HB heeft wieltjes en de Marshall zo te zien niet, maar ik zou vooral verwachten dat Marshall alleen al om de naam veel duurder zou zijn.

Rest de vraag of zo'n cabinet een beetje zou klinken in combi met de Blues Junior. Ik ben zeer tevreden over het geluid, maar het mag wel wat groter - als enige gitarist is zo'n kleine versterker niet perfect om een muur van geluid te krijgen.

Johannes
14 september 2009, 00:12
Prijsverschil komt doordat Harley Benton ook goed/degelijk materiaal/duur spul maakt en Marshall ook goedkope spaanplaat troep.

Voor een paar centen meer koop je gewoon nóg een Blues Jr. :) http://www.thomann.de/gb/fender_blues_junior.htm

Nielsje
14 september 2009, 00:13
Volgens mij moet je de afmetingen even vergelijken.
Het gaat waarschijnlijk niet om een 1960 cab, deze komen namelijk standaard met wieltjes. De Thomann versie gaat waarschijnlijk om een 'mc' cab, klopt dat?

Als ik jou was, zou ik kijken naar een 2x12 cab om je geluid 'te verbreden'. Minder lomp (handzamer), goedkoper, en je bereikt het gewenste resultaat alsnog. Maar dat is natuurlijk helemaal aan jezelf.

Misery Signals
14 september 2009, 00:40
Plus de HB heeft echte V30's, wat er in dat cab van Marshall zit wil je niet eens weten (én horen) :)
Die HB's zijn steengoed voor 't geld, heb er zelf eentje gehad.

MS

iWishmaster
14 september 2009, 09:14
Het Marshall cabinet dat je linkt is de budget-lijn van Marshall. Die zijn zo mogelijk nog slechter dan de 'dure' lijn van Marshall.

Voor cabinetten: Naar de winkel gaan en testen. Een goede 2x12 lijkt me een betere aanvullen op een combo dan een lompe 4x12", maar dat is heel persoonlijk. Harley Benton maakt de een paar van de goedkoopste cabinetten die er zijn: het hout is namelijk gratis (2 speakers of een HB 2x12" is even duur). Persoonlijk denk ik dat het niet veel soeps kan zijn, maar aan de andere kant: een betere prijs/bagger (uh, kwaliteit) verhouding krijg je nergens.

sjaak1990
14 september 2009, 10:51
Beter een goede cab nemen om het aan te vullen. Het is toch een heel aardige amp, en die cabs zijn echt low end en de HB lijkt me iig veel beter dan de Marshall.

interessander
14 september 2009, 10:58
Voor een goede cab zou ik met dat budget juist 2dehands gaan kijken, een ENGL V60 heb je ook voor rond de 350 bijvoorbeeld. het kan zijn dat die speakers niet naar je smaak zijn maar het is een zeer goed gebouwde kast.

AART
14 september 2009, 11:04
+1

Dat budget is 2ehands goed voor een aardig degelijke cab, terwijl je nieuw ongeveer de speakers krijgt en een gratis wijnkist eromheen.

FruscianteFan
15 september 2009, 13:54
Dank voor de reacties.

Ik kon eigenlijk al wel verwachten dat die Marshall dan geen topper zou zijn. (wel jammer, mijn grote helden hebben toch vaak wel Marshall cabs gehad). Tweedehands had ik niet eens aan gedacht, maar dat is natuurlijk een goede optie - zeker omdat cabs me niet snel kapot lijken te gaan. Wel is het dan misschien lastiger om te letten op de impedantie (Blues Junior wil 8 Ohm).

2x12 lijkt me trouwens inderdaad een plausibelere optie. Zeker ook omdat überhaupt het aansluiten van een cabinet een verbetering zal opleveren, vanwege de stock speaker en het kleine doosje waar die in zit bij de Blues Junior.

bagheera
15 september 2009, 14:00
wat ook echt een coole optie is 2 keer een 2x12 naast elkaar gezet zo krijg je een heel erg breed geluid.
Dat is me net uitgelegd door de man achter meyer amps (http://www.meyer-amps.nl/index.html) ik zeg het hier nu wel heel simplistisch omdat ik niet genoeg kennis heb om het beter uit te leggen
maar dat is natuurlijk ook een dure optie

interessander
15 september 2009, 14:43
Dank voor de reacties.

Ik kon eigenlijk al wel verwachten dat die Marshall dan geen topper zou zijn. (wel jammer, mijn grote helden hebben toch vaak wel Marshall cabs gehad). Tweedehands had ik niet eens aan gedacht, maar dat is natuurlijk een goede optie - zeker omdat cabs me niet snel kapot lijken te gaan. Wel is het dan misschien lastiger om te letten op de impedantie (Blues Junior wil 8 Ohm).

2x12 lijkt me trouwens inderdaad een plausibelere optie. Zeker ook omdat überhaupt het aansluiten van een cabinet een verbetering zal opleveren, vanwege de stock speaker en het kleine doosje waar die in zit bij de Blues Junior.

Maar jouw grote helden hadden naar alle waarschijnlijkheid geen cab uit de Valvestate of MG serie, met dit budget kun je ook een tweedehands Marshall 4x12 1960 kopen.
Letten op Impedantie is zeker goed, veel cabs zijn overigens op meerdere impedanties te schakelen.

AART
16 september 2009, 16:31
Wil je een goede cab? Deze 2ehandse is een zeldzame deal:

http://link.marktplaats.nl/279930121

Niet van mij. Vergelijkbaar met Mesa/Bogner qua prijs en zeer goede kwaliteit (V30's ook), en die gast verkoopt hem voor de prijs van een 1960A. Dit lijkt mij een zeer goede deal. Als ik het geld had stond deze post er niet ;)

DeiDRagonas
16 september 2009, 17:15
Ik heb de BJ op diverse speakers/cabs getest en vond het nou eigenlijk niet zo heel veel verschil maken. Tuurlijk, het klinkt allemaal iets anders, maar het duidelijke BJ-karakter (incl boxy sound) hoor je overal in terug.

Ik ben ook verliefd op de BJ. En zat een tijdje terug met hetzelfde "probleem." In eerste instantie combineerde ik de BJ met een Marshall AVT combo. Was al beter.. Voller.

Daarna wat gestoeid met speakers. Met name oude en nwe Celestions, V30, Marshall 1960 cab.. Op Joene20 z'n Harley Benton 2x12 cab klonk ie nog het beste vond ik. Mooi vol en warm. Welke cab hij exact heeft weet ik zo niet. Maar nog steeds niet echt naar mn smaak.. te weinig ballen (clean bedoel ik dan).

Uiteindelijk toch maar een andere amp erbij gehaald. Ik regel mn BJ qua volume en eq af zoals ik dat altijd doe bij gigs, en voeg oomph toe met een 2x12 Hotrod De Ville. Deze combi geeft met een super lekker clean en mooi breed, vol geluid.

Dus.. Mss ipv andere cab/speakers een 2e amp erbij? Ik zou dan juist niet voor nog een BJ gaan btw.

Dei.

svdijk
16 september 2009, 17:17
Gewoon vanalles uitproberen!!
Niemand kan zeggen; een Marshallcab is ruk, misschien vindt jij het geluid daarvan juist wel mooi!!
Af en toe wordt ik zo ziek van dat afzeiken van spullen, terwijl mensen eigelijk niet weten wat ze nou afzeiken!
Ik kan b.v. helemaal niks met een Mesa Rectifier, gewoon omdat dat mijn ding niet is, maar ik ga dat dan toch niet zeggen dat dat ding ruk is!!
Kijk, een Marshall cab klinkt niet zo strak als b.v. een Mesa cab, en heeft ook minder diepte, maar klinkt veel opener en transparanter, en dat is misschien precies wat iemand zoekt!! (Ligt natuurlijk ook veel speakers die erin zitten).
Dus: uitproberen, en niet teveel afgaan op persoonlijke meningen!!

AART
16 september 2009, 17:46
Gewoon vanalles uitproberen!!
Niemand kan zeggen; een Marshallcab is ruk, misschien vindt jij het geluid daarvan juist wel mooi!!
Af en toe wordt ik zo ziek van dat afzeiken van spullen, terwijl mensen eigelijk niet weten wat ze nou afzeiken!
Ik kan b.v. helemaal niks met een Mesa Rectifier, gewoon omdat dat mijn ding niet is, maar ik ga dat dan toch niet zeggen dat dat ding ruk is!!
Kijk, een Marshall cab klinkt niet zo strak als b.v. een Mesa cab, en heeft ook minder diepte, maar klinkt veel opener en transparanter, en dat is misschien precies wat iemand zoekt!! (Ligt natuurlijk ook veel speakers die erin zitten).
Dus: uitproberen, en niet teveel afgaan op persoonlijke meningen!!

Je hebt verschillen in smaak en verschillen in kwaliteit. Boven een bepaald bedrag krijg je nieuw gewoon een cab waar de kwaliteit gewoon goed is. Ga je duurder dan zijn de verschillen vooral smaakgebonden. Ga je echter goedkoper dan krijg je te maken met kwaliteitsproblemen, dan kan je zeggen dat een bepaalde kast 'slecht' is imo.

Mesa versus Marshall zoals jij beschrijft gaat vooral over smaak, Harley Benton versus Marshall gaat vooral over kwaliteit.

FruscianteFan
16 september 2009, 18:24
Gewoon vanalles uitproberen!!
Niemand kan zeggen; een Marshallcab is ruk, misschien vindt jij het geluid daarvan juist wel mooi!!
Af en toe wordt ik zo ziek van dat afzeiken van spullen, terwijl mensen eigelijk niet weten wat ze nou afzeiken!
Ik kan b.v. helemaal niks met een Mesa Rectifier, gewoon omdat dat mijn ding niet is, maar ik ga dat dan toch niet zeggen dat dat ding ruk is!!
Kijk, een Marshall cab klinkt niet zo strak als b.v. een Mesa cab, en heeft ook minder diepte, maar klinkt veel opener en transparanter, en dat is misschien precies wat iemand zoekt!! (Ligt natuurlijk ook veel speakers die erin zitten).
Dus: uitproberen, en niet teveel afgaan op persoonlijke meningen!!
Uitproberen kan nog lastig worden. Het gaat er namelijk om dat ik op de goede momenten in mijn band wat meer een muur van geluid neer te kunnen zetten. Dat kun je in de winkel niet doen en ik heb het geld niet om maar van alles te kopen.

Overigens moet ik opmerken dat het 'boxy' geluid van de BJ niet het probleem is. Afgelopen zondag speelde ik over een Valvestate en toen hadden we het erover dat er niet echt een muur van geluid uitkomt.

VanMeekeren
17 september 2009, 16:50
Je hebt PM.