PDA

View Full Version : Stroomadapter in powerconditioner: adapter?



Yek1
13 september 2009, 23:08
Ik heb nog maar één stroomadapter (normale 2-pins) in mijn rack. Die gaat in mijn powerconditioner. Maar die heeft natuurlijk van die 3-polige inputs (zoals in versterkers en hifi).

Nou is een omzet stroomkabeltje erg simpel natuurlijk, maar om diverse reden prik ik die adapter liefst direct in de Samson, zonder kabeltje.

Zijn daar conversiestekkers voor, of een andere oplossing?

Nocki
14 september 2009, 11:01
hihi. Het probleem van elke racky... Ook ik heb dit probleem. Ik heb een 19"rackunit gebouwd waar wat screamersjes en wat adapters in gebouwd zitten. Aan deze rackunit zit een eurostekker zodat ik m idd aan de conditioner kan hangen.
Ik heb er dus een 9vAC en een 9vDC Adapter in zitten.
Verloopjes heb ik nooit gezien.
Wel heb ik ooit een adapter gebouwd in een kastje met 2 kabels. 1x naar het pedaal en 1x naar de conditioner.

Yek1
14 september 2009, 11:22
Hee Nock,

ik wil 'm inderdaad niet hebben "hangen". Dus gebruik ik nu een andere oplossing: 19" stekkerdoos (http://www.thomann.de/nl/km_28670.htm).

Werkt op zich prima maar het is wat overkill voor één adapter. En een alternatief voor de adapter is / lijkt er niet.

Nocki
14 september 2009, 11:25
ja. zoiets heb ik ook wel eens gebouwd.

Wat voor adapter is het? Wat moet je hebben? 9vdc? 12vdc? 24ac?

Yek1
14 september 2009, 11:44
24v, 100mA. Ik heb wel adapters gevonden met verwisselbare stekkers maar nog niet met stekkers die passen in die 3-polige stroomcontacten (hebben die een naam eigenlijk?).

interessander
14 september 2009, 11:48
Die 3-polige contacten worden soms ook wel IEC stekkers genoemd.

Maar je wilt dus eigenlijk een dergelijke stekker aan je adapter maken, zodat deze in een keer in je powerconditioner kan, zonder tussenkomst van een stekkerdoos?

Yek1
14 september 2009, 12:40
Yep!

Ik blijf even zoeken of er toch niet een omzetstekker (i.p.v. kabeltje) bestaat, of een adapter die rechtstreeks past.

interessander
14 september 2009, 13:17
Ik denk niet dat je zoiets gaat vinden, aangezien de stekker 2-pins is zul je eerder deze variant tegenkomen:

http://www.allekabels.nl/product_images/CMP-CE072.JPG

Yek1
14 september 2009, 13:24
Bedankt voor 't meedenken.

Wel wat IEC omzetstekkers gevonden inderdaad maar niet de juiste.

Ik heb 't nu maar anders opgelost, want ik wilde van die 19" powerstrip af.

Adapter gevelcro'd tegen de zijkant van de case, met een verlengsnoer naar een output op de Samson. Werkt eigenlijk best goed. Iig beter dan rechtstreeks laten hangen aan de Samson.

interessander
14 september 2009, 14:02
Dat is precies wat ik ook ga doen, ik heb nu net mijn zelfbouw 9V ac voeding af die twee onhandige rocktron adapters vervangt, en dan heb ik er nog een voor mijn MIDI switcher. Als het allemaal hangt dan vertrouw ik het ook niet, zeker niet omdat die IEC stekkers niet al te vast zitten.

habberdoedas
23 september 2009, 12:54
Hoi Yek, Als ik het goed gelezen heb, heb jij in je rack een powerconditioner van Samson?
Sinds kort heb ik er ook een in mijn rack hangen, de powerbrite PB10. Vervelende is dat ik nu last heb van een brommetje. Zonder powerconditioner nooit last van gehad. Heb alles na gecheckt op gebied van aarde en kabels. Echter het blijft. Heb jij eventueel een nuttige tips? Alvast Thanx.

Yek1
23 september 2009, 13:11
Bedankt voor 't meedenken.

Wel wat IEC omzetstekkers gevonden inderdaad maar niet de juiste.

Ik heb 't nu maar anders opgelost, want ik wilde van die 19" powerstrip af.

Adapter gevelcro'd tegen de zijkant van de case, met een verlengsnoer naar een output op de Samson. Werkt eigenlijk best goed. Iig beter dan rechtstreeks laten hangen aan de Samson.

Wat natuurlijk ook kan, is een kleine (bv. 3 punts) stekkerdoos monteren op de bodemplaat of zijplaat van het rack, en daarin de adapter(s) steken. Blijft ook goed zitten en neemt niet zoveel plaats in als een hele 19" stekkerdoos in de breedte.

Yek1
23 september 2009, 13:21
Hoi Yek, Als ik het goed gelezen heb, heb jij in je rack een powerconditioner van Samson?
Sinds kort heb ik er ook een in mijn rack hangen, de powerbrite PB10. Vervelende is dat ik nu last heb van een brommetje. Zonder powerconditioner nooit last van gehad. Heb alles na gecheckt op gebied van aarde en kabels. Echter het blijft. Heb jij eventueel een nuttige tips? Alvast Thanx.

Klopt! Lijkt op een aardlus, en dat sucks. Een aardlus heeft overigens een niet te negeren harde brom. Als het maar een "brommetje" is, dan lijkt het meer op een conflict tussen de PB en een ander app.

Op hoofdlijnen: de Powerbrite moet natuurlijk een geaarde aansluiting hebben. Verder hoeft alleen de lijn vanuit de PB naar je versterker geaard te zijn, de rest juist niet.

Ook al is dat zo, dan nog kan er een aardlus ontstaan doordat apparaten elkaar fysiek raken in het rack, rechtstreeks of via de metalen rackrails. Want metaal geleidt. Brom krijg je al gauw als sommige apparaten in je rack vóór je preamp geschakeld zitten (bv. een wireless) en sommige erna (bv. effects app.). Het gaat al gauw helemaal mis met een apparaat dat beide doet, zoals de ISP Decimator ProRackG.

Wat ik gedaan heb is ervoor zorgen dat apparaten in het rack elkaar niet fysiek raken (contactdelen afplakken met de juiste tape). Ik gebruik ook HumFrees om apparaten en rackrails van elkaar te isoleren.

Deductie v/h probleem: haal alles uit je rack en zet het op elkaar alsof het in je rack zit. Kijk of er nog brom is. Zo ja, pas isolatie toe. Nog steeds brom: dan moet het wat anders zijn; check alle stroomkabels en loop probeer alle app. 1-voor-1 aan te sluiten.
Kijk ook of de brom er nog is als je bv. de Send/Return kabels uit je versterker trekt.

habberdoedas
23 september 2009, 15:18
Hoi Yek thanx voor je reactie. Bij de powerbrite zaten van die IEC gestekkerde snoeren om het aan te sluiten. Snoeren waren erg lang en onstabiel (mannetjeskant) die de powerbrite in gaat. Zou het daar ook bv aan kunnen liggen. Anderzijds, mijn rack bestaat uit 19" buizeneindtrap, 19" buizenpreamp, 19" fx processor en sinds kort de samson powerbrite. Voor de powerbrite had ik nooit last van een brom. Alles zat ge-randaard in mij rack/zonder gebruik van humfrees of geïsoleerde rackrail etc. Maar ik zal je tip opvolgen Humfrees en rackrail isoleren kijken wat er gebeurt......Ik laat van me horen.

Yek1
23 september 2009, 15:25
Ja, dat van die onvaste IEC snoeren herken ik, zijn niet erg bedrijfszeker. Maar dat staat los v/d brom.

Eerste stap zou moeten zijn: haal alleen de PB uit het rack, handhaaf de aansluitingen vanuit de PB. Is er dan geen brom, dan duidt het op een aardlus door het contact van de PB met iets anders in het rack.