PDA

View Full Version : opstelling band.



tom123
13 september 2009, 21:41
Onze band heeft vaak last van slecht geluid tijdens het repeteren.

we repeteren bij de drummer thuis en hebben geen p.a. instalatie.

en ik als gitaris hoor mezelf bijna niet, en als ik mijn versterker harder zet
sta ik volgens de rest veel te hard.
en dan gaat de bas weer harden om er bovenuit te komen.
en zo krijg je echt k*t geluid.

we hebben al vanalles geprobeerd, versterkers schuin omhoog zetten.
op tafels zetten.
op verschillende plaatsen zetten zodat ze naar het midden staan gericht.
maar het is nogsteeds bagger.

Hoe gaan jullie meestal om met dit probleem.

pimmetje
14 september 2009, 08:37
Eerste idee is bij mij dan meteen zachter spelen.
Dus het probleem de andere kant op aanpakken: niet jouw versterker harder zetten als je jezelf niet hoort, maar andere instrumenten zachter.

Tweede idee is opnemen.
Misschien hoor je dan direct met z'n allen welke instrumenten harder kunnen en/of zachter moeten.

tom123
14 september 2009, 10:13
We hadden de versterkers de vorige keer ook zachter gezet.
maar toen hoorde ik mezelf ook slecht.

en de drums knalde er nog loeihard bovenuit.

Kim Wilson
14 september 2009, 10:20
Da's dan duidelijk. Dan moet de drummer maar buiten zitten. :D

Je zou eventueel voorzichtig aan de drummer kunnen vragen of hij misschien wat zachter kan spelen. Misschien andere stokken, wat minder bekkens gebruiken, hihat iets meer dicht, iets minder hard op de hihat slaan, dat soort dingen. Ik weet natuurlijk niet hoe jullie drummer speelt, maar als hij met 2B stokken als een wilde op een half open hihat zit te hengsten, en liefst in elke maat ook nog een keer op de 16" power crash of 20" China mept, kan ik me heel goed voorstellen dat je er als overige muzikanten niet meer bovenuit komen. Bekkens en hihat smeren het geluid het meest dicht, overheersen het hele geluid, dus als je daar het volume wat van omlaag kunt brengen, zal dat al een heel stuk schelen.

pimmetje
14 september 2009, 10:33
Yep dan heb je met die drummer (en vooral de bekkens/hi-hat die KW noemt) al een goed startpunt... :D

Je zou overigens ook ff aan je gain en toonregeling kunnen denken.

Vaak gebruik je als gitarist gemakkelijk te veel gain op de versterker. Vooral als je er dan ook nog een distortion of zo voor plant. In je eentje klinkt dat dan voor je gevoel nog wel best, maar met de hele band blijft er dan in de mix een stuk minder van staan.
Bij sommige muzieksoorten houdt men er ook van om de mid bijna helemaal uit het gitaargeluid te draaien. Ook dat klinkt soms prima als je in je eentje speelt, maar werkt niet prettig met de hele band er voluit omheen.
Je geluid moet sowieso als je harder gaat over het algemeen iets anders in/bijgesteld worden dan als je zachter in je eentje speelt (fletcher/munson).

Hele kleine veranderingetjes in dat soort settings kunnen soms verbazend grote verschillen maken. Maar soms natuurlijk niet genoeg als er iemand loeihard overheen zit te hameren :D.

marc_o
14 september 2009, 11:11
Wat voor muziek spelen jullie?
Eer kan veel bereikt worden wanneer je goed met de EQ van je versterkers omgaat namelijk enne...goed leert samenspelen, geef elkaar ruimte om te spelen.
Dus:
Welke muziek
welke apparatuur?

Harald
14 september 2009, 11:58
Afhankelijk van je versterker kan plaatsing wel degelijk veel uitmaken. Je zou hem (als je met een combo speelt) voor je kunnen zetten schuin omhoog naar jouw gericht als een monitor. Kun je hem voor jezelf harder zetten terwijl de rest van de band er veel minder last van heeft. Moet je natuurlijk wel aan de kant staan, niet middenin. Helaas is het in veel oefenruimtes niet mogelijk in podiumopstelling te repeteren. Dat maakt het wel lastiger. Bovendien sta je dicht tegen een muur, wat weer reflecties oplevert.

idd. niet teveel gain, en experimenteren met EQ, die moet in bandverband vaak net wat anders dan als je alleen speelt.

Daarnaast kan slim arrangeren ook wel helpen. Niet iedereen hoeft altijd elk (al dan niet aanwezig) gaatje vol te spelen met fills, breaks of powerchords.

Eomer
14 september 2009, 13:11
Kweenie hoe je je versterker hebt afgesteld, maar wat bas eruit en flink wat mid erbij wil nogal eens helpen om door de mix heen te komen.
Volume is iig niet alles. Veel gitaristen spelen met veel bas en weinig mid zodat ze in het basfrequentiegebied zitten en daardoor nauwelijks te horen zijn.

berolios
15 september 2009, 11:57
Waar staat jouw versterker? op de grond? Dan staat hij dus onder jou door in de oren van de rest te blazen.

Zet hem zo neer dat hij recht tegen je hoofd aan staat te spelen, dan hoor je jezelf het beste. Als je hem dan ook nog op de grond legt en dus als een soort monitor op jezelf richt, speelt hij (buiten jouw hoofd) naar het plafond en heeft de rest van de band er ook nog minder last van, dubbel pret ;)...

Succes ermee

Buzz
16 oktober 2009, 23:15
Heb je wel eens aan beam-blocker(s) voor je luidspreker(s) gedacht. Die verspreiden het geluid dusdanig dat jij jezelf even hard hoort als de band jou hoort. Was voor mij een fijne oplossing.

lindstrom
19 oktober 2009, 16:19
We hadden de versterkers de vorige keer ook zachter gezet.
maar toen hoorde ik mezelf ook slecht.

en de drums knalde er nog loeihard bovenuit.

get used to it,.. standaard probleem. de regel is vaak: wanneer je jezef bijna niet horen kan sta je precies hard genoeg.

ga wat verder van je versterker afstaan, dan hoor je hem beter.
en ga voor je beeldvorming eens op de plaats staan waar de bassist staat wanneer hij zegt dat je te hard staat, waarschijnlijk hoor je dan zelf ook dat je eigenlijk wel erg hard staat te spelen.

succes!

Baker
24 oktober 2009, 20:30
get used to it,.. standaard probleem. de regel is vaak: wanneer je jezef bijna niet horen kan sta je precies hard genoeg.


Wat is dat nou weer voor advies. :???:
Wanneer je jezelf bijna niet horen staat of je versterker te zacht, of de rest te hard. Meestal is dat laatste het geval. En daar moet je geen genoegen mee nemen, maar iets aan doen:

-de rest (met name de drummer meestal) overtuigen dat het zachter MOET
-zorgen voor meer spreiding van je eigen geluid
-meer mids in je geluid

tom123
28 oktober 2009, 22:18
Ik heb wat dingen geprobeerd.
Maar idd afstand nemen van de versterker werkt heel goed.
en wat minder bass.

alleen is het probleem nog onze bassist :P
die wil altijd veel teveel bas en er altijd flink bovenuit komen met het geluid.
je kan het die dingen 10 x vertellen en nog luistert die braadworst niet.

in iedergeval.
het gaat wel beter dan de vorige keren.
ik kwam net toevallig weer van een repetitie af.
en dat ging helaal wel weer flink erop.
mja ik stond ook net voor de zang monitor ( ging niet anders ivm stroom )
en man dat wijf van ons kan echt hoog zingen :D

pimmetje
28 oktober 2009, 23:16
alleen is het probleem nog onze bassist :P
die wil altijd veel teveel bas en er altijd flink bovenuit komen met het geluid.
je kan het die dingen 10 x vertellen en nog luistert die braadworst niet.Staat die bassist ook op genoeg afstand van z'n speakers?

Mathidal
28 oktober 2009, 23:26
Misschien is het maar omdat we met drie in de band zitten, maar ik heb niet zo veel last ervan. Soms kom ik niet boven de drum uit, maar dat ligt aan mijn versterker. Bij kerst koop ik een nieuwe. :D

Ik denk dat het helpt als je oordoppen in steekt, dan heb je minder last van als je te luid staat.

Maak de bassist duidelijk dat hij niet de enige is en dat het allemaal gewoon lekker in balans moet zijn.

Een elektrische drum is altijd handig. Ik had dat eens op een repetitie kunnen meemaken, heb ik zelf de mix kunnen maken.
Ook handig zijn die elektrische dingen voor als de bassist wééééér achter dat ding zit met zijn wacko-fills. xD

Mijn advies: dempers voor de drum, training om minder extreem op de crashes te meppen én oordoppen nemen. Bij voorkeur zij die minstens 15 decibel dempen en het geluid niet vervormen!!! :ok:

Dan hebben de oren meer rust en kun je beter de balans in orde brengen.

Ik repeteer niet zonder oordoppen, laat dat duidelijk zijn. Het is voor mij even belangrijk als veilige seks. ;)

Mathidal
28 oktober 2009, 23:28
Staat die bassist ook op genoeg afstand van z'n speakers?

4 meter was de ideale afstand als ik me niet vergis, niet? ;)

tom123
29 oktober 2009, 00:23
De bassist staat meestal gewoon voor zijn versterker.
En ik heb al oordopjes. maar soms doe ik die niet in.
Want dat heb ik slecht geluid.
Dus dan doe ik ze uit, en dan voel ik het toch wel aan mijn oren.
En dan gaan ze weer in, dan denk ik weer,, hmmm toch wel kut geluid zo :D

lindstrom
29 oktober 2009, 10:05
alleen is het probleem nog onze bassist :P
die wil altijd veel teveel bas en er altijd flink bovenuit komen met het geluid.
je kan het die dingen 10 x vertellen en nog luistert die braadworst niet.




De bassist staat meestal gewoon voor zijn versterker.



gewoon eens heel duidelijk sommeren dat hij toch echt zachter moet. soms moet je een beetje hard zijn voor je bandleden.

Mathidal
29 oktober 2009, 18:40
De bassist staat meestal gewoon voor zijn versterker.
En ik heb al oordopjes. maar soms doe ik die niet in.
Want dat heb ik slecht geluid.
Dus dan doe ik ze uit, en dan voel ik het toch wel aan mijn oren.
En dan gaan ze weer in, dan denk ik weer,, hmmm toch wel kut geluid zo :D

Je moet er dan ook deftige kopen, geen goedkope prullen van bij de voddenzaak. :p

Vraag in je muziekwinkel naar doppen die geluid niet vervormen. ;)