PDA

View Full Version : Help me out..



Daan_B
13 september 2009, 19:27
Dudes en dudettes.

Zoals elke gitarist wissel ik regelmatig van gitaar.
Meestal Fenders (strats) maar momenteel speel ik op een Gibson.
Na 2 weken wist ik al dat ik weer een Fender moest (ja ik MOET:sssh:), maaaarrrr, ik heb altijd op strats gespeeld, zo denk ik er over:

+
Schitterend geluid in de neck, vooral clean maar ook met overdrive.
Brug PU kan lekker rocken.
De bespeelbaarheid is optimaal.
Hij ziet er gewoon rete goed uit.

-
De Bridge PU klinkt clean afschuwelijk.
De input vind ik klote.
Een tremolo gebruik ik echt (bijna) nooit.
Loop altijd te zeiken dat ik net iets meer snap en power wil.


Dus ben ik gaan denken aan een tele, opzich ideaal, aangezien ik geen tremolo gebruik, geen middenstandjes/middenPU gebruik.
Maarrrrr, een tele is geen strat, het is waarschijnlijk geestelijk, maar toch kan het na een tijdje weer gaan jeuken.
Denken jullie dat een tele mijn zoektocht (voorlopig) zal beeindigen?
Ik las van iemand (ik geloof Lukewannabe) dat 'ie veel van zn gitaren heeft verkocht nadat 'ie zn tele had, daar sta ik wel van te kijken.

Hit me!

Orbis
13 september 2009, 20:05
/slap!

Ik heb zelf een tele en ik ben er gek op. De bridge pickup is heerlijk voor solo's en dergelijke, terwijl de neck pickup zo'n fijne, warme sound heeft. Bovendien vind ik hem een fantastisch spelende neck hebben. En qua looks, what's not to like? Een veel mooiere headstock dan een strat (die is te groot naar mijn mening) en de metalen pots zijn een lust om te gebruiken.

Nu ik dit zo typ, kom ik op een wedervraag: waarom heb je nog geen tele? :seriousf:

Eko
13 september 2009, 20:05
Er zijn zat variaties van de tele. Als stratspeler heb ik de gewoonte om met m`n rechterhand op de zadels te spelen en te muten. Bij m`n tele zitten er opstaande randen langs de brug en dat speelt duidelijk anders. Een strat heeft een ronde bodyrand waar een tele een bijna harde plank is zonder bodycontour.
Een uitzondering zou de deluxe tele kunnen zijn. Bodycontour en een prettig bespeelbare brug.
Ga gewoon testen en kijk of het geluid je bevalt. Ik heb de tele voor een paar nummers op een avond. Sixties werk waar dat geluid echt voor nodig is. ( en altijd een mooi excuus voor een aankoop).

barno
13 september 2009, 20:13
strat / tele, het is iets raars. Ik ben van geboorte een stratman. Terwijl ik weet dat tele's eigenlijk meer mijn ding moeten zijn wegens de looks, het nononsense gehalte, de snap in de sound enz...
Heb uiteraard al wat tele's gehad, heb nu een hele goeie ... en toch, op een of andere manier zal ik altijd een stratman blijven. ik weet niet waarom, ik denk dat het mss te maken heeft met de ergonomie.

dus als ik één gitaar mag meenemen naar onbewoond eiland: een Guttlin :)

Cocobolo
13 september 2009, 20:40
Misschien is het een idee om een Strat model te zoeken dat geen tremolo heeft en de input op een andere plek : je kunt hem zelf bouwen (enorm leuk!) of bijvoorbeeld bij warmoth een body + neck bestellen, daar heb je ook strats zonder trem + andere plaats voor de jack.
De tele is prachtig vind ik, maar hij is inderdaad minder ergonomisch...

Hendriks
13 september 2009, 20:45
Misschien is het een idee om een Strat model te zoeken dat geen tremolo heeft en de input op een andere plek : je kunt hem zelf bouwen (enorm leuk!) of bijvoorbeeld bij warmoth een body + neck bestellen, daar heb je ook strats zonder trem + andere plaats voor de jack.
De tele is prachtig vind ik, maar hij is inderdaad minder ergonomisch...

De ergonomie van de tele vind ik het grootste min punt , voor de rest heeft hij (voor mij) alles , er zijn wel teles te krijgen met een strat contoured body (de Luxe, Mensinger Meverick) , of je laat iets maken . Ik heb een contoured body bestelt dus dan voor mij dan mischien eindelijk de volmaakte tele.

FruscianteFan
13 september 2009, 21:18
Zoals elke gitarist wissel ik regelmatig van gitaar.
Volgens mij is dit een beetje een (door het forum?) vertekend beeld van de werkelijkheid.

Gothra
13 september 2009, 21:27
Volgens mij is dit een beetje een (door het forum?) vertekend beeld van de werkelijkheid.

klopt, ik wissel nooit van gitaar, ik koop gewoon extra:D

Nicks
14 september 2009, 08:57
als de overstap van 3 pups naar 2 je te groot is:


http://img.villagephotos.com/p/2005-7/1052255/FenderUSA1997TelecasterPlus_8.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Telecaster_Plus

FruscianteFan
14 september 2009, 09:07
Heb je de openingspost wel goed gelezen? ;)

Les Paul R8
14 september 2009, 09:20
Ik denk dat een Tele te verschillend is van je Strat om echt als vervanging te kunnen dienen. Probeer eens een PRS CE. Door de geschroefde maple hals kan je gewoon hele goede single coil sounds krijgen. En op standje humbucker scheurt hij enorm. Het is natuurlijk nooit een Strat of Les Paul, maar heeft wel wat van beide.

Nicks
14 september 2009, 10:08
Heb je de openingspost wel goed gelezen? ;)

mijn almachtige internetwijsheid vertelde me dat hij die middenstand weldegelijk nodig heeft. Ik bedoel, hoe kan je anders nog twijfelen om een tele aan te schaffen als je de middenstand toch niet gebruikt :dontgeti:

Daan_B
14 september 2009, 19:15
Een prs is mij te duur, ook omdat ik niet zo voorzichtig ben en mn gitaar nog wel eens uit elkaar haal.
Zal van de week eens gaan testen, bedankt zo ver, jullie horen het nog wel!

Daan_B
14 september 2009, 19:17
Middenstand gebruik ik dus niet..

Daan_B
15 september 2009, 13:43
Wat het ook word ik ga waarschijnlijk voor een highway one. Nitrolak, betere PU's, vintage styling en voor strat de grote headstock!
Wel vreemd dat deze stukken goedkoper zijn, zit er een addertje onder het gras?!

Daan_B
17 september 2009, 15:43
Ik heb getest.

Tele:
Mooi geluid, vooral de neck Pickup, bridge was nogal dun, wel lekker met overdrive. Deze sound lijkt me alleen niet zo geschikt voor een fuzz pedaal.
Irritant vond ik de vierkante vorm, als ik zat prikte de body in mijn ribben, voor je arm is het ook niet erg fijn.
Wel lekker waren de metalen pots, wel jammer dat er geen nummering op of bij staat.

Strat:
Dat klonk weer als vroeger (hoor mij nou), heerlijke sound in de neck, zowel clean als met overdrive, eigenlijk zou je hem hier voor al willen.
Tussenstandjes vind ik nog steeds niks, ik weet het ook niet, de BrugPU is wel heerlijk om mee te scheuren, vooral op die highway one.
En, hij speelt heerlijk, lekkere neck, niet te dun of te dik, en natuurlijk die heerlijke body contours!:lovelove:

Woensdag een zwarte highway strat ophalen!:cheerup: Ik denk dat een tele ooit eens mijn back up gitaar word, het is iets apparts, maar de strat vind ik gewoon wat mooier klinken en veeeeeel lekkerder spelen!:strat:

http://www.interstatemusic.com/wcsstore/InterstateMusic/ims/ipf/GTS0111160306.jpg

Ik heb trouwens expres de highway voor een standard USA gekozen, omdat ik de vintage styling mooier vind, deze geen dikke polyester laag heeft en een grote headstock met 70ies logo heeft!:gitarist: