PDA

View Full Version : Guyatone Twin versus Fender Twin



Little Jay
13 september 2009, 17:59
Ha mensen,

Ik ben nog steeds een behoorlijke leek wat buizenversterkers betreft, maar beetje bij beetje vergaar ik m'n kennis, o.a. via dit forum.

Nu vraag ik me af wat de verschillende waarden van weerstanden en condensators voor invloed hebben op het geluid en gedrag van de versterker.

Het schema van m'n Guyatone Twin vergelijkend met Fenders AA769 en de 100W Silverface vielen me wat verschillen op waarvan ik me afvroeg wat dat voor het geluid betekent. Ik heb ze in het schema ingetekend:

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/schematicGuyatoneGA-1100Dverschi-1.jpg

De Guyatone klinkt in vergelijking met de meeste Fender Twins wat donkerder en lijkt wat minder knalhard te gaan (hoewel ik 'm nog nooit helemaal open heb gehad, nog nooit nodig gehad...).

Maar zijn deze verschillen te verklaren door de verschillen in het schema? (Er is volgens de vorige eigenaar wel het één en ander geblackfaced, maar ik weet niet wat precies).

Eigenlijk is mijn vraag: zou mijn Guyatone profiteren door alles de preciese Fender-waarden te geven (een beetje obsessie eigenlijk, want hij klinkt gewoon goed). Uitproberen is natuurlijk makkelijk zat, paar weerstandjes kosten niks, maar een gefundeerd oordeel van te voren leek mij wel handig.

nico verduin
13 september 2009, 19:58
Ik zou het lekker laten zitten zoals het is. Guyatones hebben niet de meest geweldige condensatoren.. Gaan vaak lekken.... Er verschil in transformators...
Vwb. de rest:
- de 250pf in je tone stack zal hem wat minder in het hoog laten..
- de 120 vs 100pf bij de volume potmeter is niet wezelijk een verschil. Afwijkingen in de caps zelf is al voldoende om vlak bij elkaar te komen in waarde.
- De master volume zoals toegepast is niet echt een van de beste... mar dat is hij in de SF twin ook niet..... De meeste mensen vervangen hem als ze hem al vervangen voor een PPIMV (dus na de phase inverter)
- dat capje van 0.05 bij het tremolo circuit wordt vaak bij Fenders erbij gezet als de tremolo "tickt". Dan zetten we meestal een 22nF capje op dezelfde plek.
- bleeder caps zijn kleine caps op Pin 5 om oscillatie tegen te gaan. Is eigenlijk een slechte bouw dat je ze nodig hebt. die 50/150 cap die je aanwijst, is een extra afvlak condensator om de BIAS spanning verder te stabilseren. Overigens hebben SF Fenders een balanspotmeter bij een vaste bias spanning. Mbv. de balans pot kun je de laatste onbalans weg halen bij eindbuizen.
- het capje over de 220K weerstand bij de reverb is om radiosignaal ontvangst tegen te gaan.
- De instelling van de PI moet je als geheel zien. Is een andere instelling en dus ook een andere klank.
- De hogere voedings elco's maken hem wat strakker.

De voedingspanning is niet helemaal bekend, maar daar heb je ook nog allerlei verschillen in die de klank bepalen.

Samengevat.
Als je tevreden bent met de Guyatone, dan vooral niet veranderen. Als je teveel sleuteld aan die print van binnen laten de koperbanen los. Tenzij je alles zelf kunt doen (en dan zou ik de gehele print vervangen....) zou ik het laten om hem om te bouwen... maar 't is wat je wilt en bereid bent ervoor te betalen. Betwijfel of hij erdoor een stuiver meer waard wordt.

Chris Winsemius
13 september 2009, 21:30
Als de standby-schakelaar daadwerkelijk zo bedraad is zoals in het geposte schema staat dan krijgen de eindbuizen nog steeds spanning op de keerroosters (screengrids, pin4) spanning. Als dat gebeurt terwijl de anodes (plates, pin 3) geen of beduidend minder spanning krijgen is dat niet goed voor de eindbuizen...

Gelijkrichting en nog wat andere dingetjes zijn ook anders tov. bf/sf.

Of het de moeite waarde is hier geld in te steken: zie post Nico.

Little Jay
14 september 2009, 14:28
Heren, dank voor de input!

Alle (grote) condensatoren zijn door de vorige eigenaar al vervangen door orange-drops, in de tone-stack weet ik het eigenlijk niet, moet ik even kijken. Versterker is vrijwel stil, dus lekkende caps heeft 'ie denk ik niet meer. Tsja, om er een volledige Fender-kloon van te maken, dat rendeert inderdaad volgens mij niet. Tenzij ik dat ooit zelf ga doen bij wijze van project, maar dan is het voor de fun natuurlijk. Hoewel dat lastig kan worden omdat de trafo's op andere plekken op het chassis zitten dan bij de Fender, maar goed. Overigens is het een hele degelijke print met brede zware koperen banen, dus qua kwaliteit valt daar niet zo veel winst te boeken denk ik, dan zou het eerder inderdaad vervangen van de trafo's, maar dat is voor mij nu nog een stap te ver.

Wat ik wel leuk vind om te doen is de 250pf caps in de tone stack te vervangen door 120pf, want met humbuckers kan 'ie net een beetje extra hoog nog wel gebruiken vind ik. Lijkt me wel een leuk experiment en eenvoudig genoeg voor een beginner als ik denk ik. Wat neem ik daarvoor? Silver-mica?

Nog één extra vraagje: van een andere Guyatone gebruiker kreeg ik ooit het advies om de 100k weerstand die vlak voor de reverb zit (naar de aarde) te vervangen door een 220k. De versterker zou dan harder gaan, maar gezien de plek in het schema begrijp ik dat eigenlijk niet. Is dat zo?

guitaraddict
14 september 2009, 16:57
Die gebruiker was ik !

Dat is inderdaad zo , scheelt heel veel in volume . Je zou het kunnen zien als een volume potmeter die met die 100k dichter staat dan met die 220 K.

Ik heb er een Mercury Magnets OT ingezet en ben daar goed tevreden mee.

Oh ja , als hem zo op het lichtnet aansluit zal hij wel hogerer spanningen vertonen dan de bedoeling omdat die PT voor 220 volt bedoeld is.
Dus spanningen boven de 500 volt geeft in de powersupply , terwijl je elco's maar voor 500 v bedoeld zijn. en je gloeispanning is ook beduidend hoger.

Ik heb dit opgelost door hem via een variac te gebruiken die 220 volt oplevert, dirt was voor mij het goedkoopste.

Alf

Little Jay
14 september 2009, 17:10
Ah inderdaad! Maar hoe kan dat dan? Het gaat toch enkel om het reverbsignaal daar? Dat zou toch geen invloed moeten hebben op het oorspronkelijke signaal? Of mis ik iets?

Nou ja hoe dan ook, is het proberen waard, enkel een weerstandje dus waarom ook niet. Wat voor soort weerstand heb jij gebruikt? (Volgens mij heb je me dat toen al wel gezegd, maar ik ben 't kwijt, sorry... :-(

guitaraddict
14 september 2009, 17:49
Ik denk dat je eens wat beter moet gaan studeren op allerlei schema's om wat meer inzicht te krijgen Little Jay , dit bedoel ik niet denigrerend maar puur als advies.

Op het ax84 forum is heel veel goede info te vinden over hoe amps nu eigenlijk werken.

Kijk eens naar de volumeregelaars van het normale en tremelokanaal.
Die 1 M potmeters regelen het volume.
Bij een hard volume is er een grote weerstand naar aarde ( er kan niet zo veel signaal weg vloeien) en bij laag volume een kleine weerstand ( er wordt meer signaal weg gesluisd als het ware, naar massa.

Die weerstand van 100 K is een kleinere dan 220 K , dus bij 100 K wordt meer signaal naar aarde gesluisd dan bij de grotere, 220 K weerstand.


Probeer dus gewoon die 220 K weerstand daar te monteren en ontdek het zelf.

Alf

Little Jay
14 september 2009, 18:10
Ja wat meer studie kan ik zeker gebruiken, zal ik niet ontkennen. Dat door een 100k weerstand meer signaal wegvloeit dan door een 220k kan ik overigens nog wel bevatten (V = I * R), maar ik dacht dat het op die plek enkel om het reverb-signaal ging....

Maar geen beter bewijs dan de praktijk: ik zet er 220k weerstand in!

Little Jay
15 november 2011, 18:06
BUMP!

Een vreemde storing in m'n Guyatone Twin-kopie noopte me deze maar weer eens open te schroeven.
Een losgelaten soldeer-verbinding bij de potmeters opgespoord en een slordig uitgevoerde mid-boost-mod zag er ook wel erg verdacht uit.... dus de caps gedrained en het soldeer-ijzer ter hand genomen en de boel werkt weer storingsvrij. (vorige eigenaar heeft 'm gereviseerd maar kon helaas niet al te best solderen...)

Daarbij viel me iets op: de negatieve feeback-weerstand die Fender toepast in een Twin is 820 ohm, in de Guyatone 2,2k, maar wel aangesloten op de 8 Ohm tap van de OT (die is bij Fender 4 Ohm). Ik ben me een beetje aan het verdiepen in wat negatieve feedback precies inhoudt (o.a. hier: http://www.aikenamps.com/NegativeFeedback.htm) en het leek me leuk te experimenteren met een andere waarde om te kijken wat dat klankmatig oplevert.

Twee vragen heb ik daarbij:

- als ik de 2,2K vervang door de Fender-waarde van 820 ohm, heeft dat zin? Of levert dat per saldo ongeveer hetzelfde op, aangezien de feedback wordt afgetapt uit de 8 ohm tap van de OT?

- of is dit iets waar ik liever van af blijf als leek? (m.a.w.: kan het kwaad?!?)

flo123
15 november 2011, 22:18
Als je die feedback weerstand verlaagt, krijg je meer negatieve feedback.
De eindtrap krijgt een lagere versterking, "corrigeert" zichzelf meer en het wordt strakker, cleaner en minder vervorming.

Het kan geen kwaad als feedbackweerstand i.p.v. 2,2k die 820 ohm te proberen (of zelfs nog wat lager) op de 8 ohm tap van de OT. Je kunt het ook verhogen tot bijvoorbeeld 10k of 22k.
Of je dat beter vind klinken is subjectief. Proberen maar!

Little Jay
15 november 2011, 23:46
Thanx man! Ga ik proberen!

guitarnijboer
16 november 2011, 00:25
Thanx man! Ga ik proberen!

Je kunt ook gewoon 820 ohm aan de 4 ohm aansluiting zetten.

Little Jay
16 november 2011, 10:04
Je kunt ook gewoon 820 ohm aan de 4 ohm aansluiting zetten.

(facepalm-moment)
Dat is natuurlijk eigenlijk wel de meest voor de hand liggende mogelijkheid..... why didn't I think of that?

*edit: bij nadere bestudering van de amp zag ik vanochtend in e gauwigheid dat de feedback wordt afgetapt van de speaker-uitgang, dus dat zou betekenen dat 'ie al aan de 4 Ohm-tap zit, anders dan in het schema afgebeeld... als de speakers tenminste aan de goede tap hangen........hmmm... vorige eigenaar heeft er een hoop in lopen kloten, maar eens even goed checken of ik niet al die tijd met een speaker-mismatch heb gespeeld (heb er twee 8 Ohm speakers parallel in hangen, dus ze moeten wel echt aan de 4 Ohm tap voor optimale prestaties.) En trouwens als er nu 2,2K aan negatieve feedback aan de 4 Ohm tap hangt, kan dat een verklaring zijn waarom de amp wel erg 'strak' en steriel klinkt?

Thanks! Je hebt me weer op een leuk spoor gezet! Leuk! Kan niet wachten tot het 6 uur is en ik naar huis kan om er verder mee te klussen... :D

guitarnijboer
16 november 2011, 11:50
En trouwens als er nu 2,2K aan negatieve feedback aan de 4 Ohm tap hangt, kan dat een verklaring zijn waarom de amp wel erg 'strak' en steriel klinkt?



Nee, het is juist zo dat de versterker van meer tegenkoppeling een strakkere feel krijgt en meer steriel gaat klinken. Dit is net andersom: 2K2 aan 4 ohm aansluiten i.p.v. aan 8 ohm geeft minder tegenkoppeling en dus een lossere feel (en meer laag) Dit komt omdat de 8 ohm aansluiting bij het zelfde vermogen een hogere spanning geeft dan de 4 ohm aansluiting. 820 ohm aan 4 ohm geeft weer wat meer tegenkoppeling als 2K2 aan 8 ohm.

flo123
16 november 2011, 12:12
Als je de versterker te strak en steriel vind, verhoog dan de feedback weerstand zodat er minder terugkoppeling is: 10k, 22k of nog hoger.
Proberen maar!

Little Jay
16 november 2011, 13:02
Ok heren, thanx! I'm learning, I'm learning.....
Eens kijken wat ik nog heb aan weerstanden en dan eens experimenteren!

Little Jay
28 november 2011, 13:59
Yes!! Na wat aanpassingen heb ik een nieuwe amp (qua klank dan)!!

De negatieve feedbackloop (in het schema komende van de 8ohm-tap van de OT middels een 2k2 weerstand) zat aan de 4ohm tap... vorige eigenaar heeft dat kennelijk van Fender gekopiëerd, maar de weerstandswaarde niet, die was nog steeds 2,2K.... ik heb 'm aan de 4ohm tap laten zitten en er een 820 ohm weerstand in gezet (zoals in een AB763) en man man man wat klinkt dat akelig veel beter!! Weg is de rommelige holle mid/laag toon en daar is de strakke (enigzins beschaafde) Fender Twin Reverb toon met veel punch en directheid!

Ook eindelijk (na jaren..... foei!) de suggestie van forumlid Alf (guitaraddict) in praktijk gebracht en een 220k gezet naast de 470k zit in het pad komende van de Reverb (na de reverb recovery), en inderdaad: het overall volume is toegenomen! Ik begrijp nog steeds niet goed waarom.... er vloeit nu minder signaal weg naar de massa, maar ik dacht dat dit enkel reverb signaal betrof, maar ook met de reverb pot helemaal dicht heeft het effect.... Nou ja, ik weet ook niet hoe zwaartekracht werkt, zullen we maar zeggen, en daar red ik me elke dag toch ook mee.

Ook nog meteen de 250pf cap van de treble vervangen door een 120pf en nu hoef ik de treble niet meer op 10 te zetten voor wat sparkle. Ze klinkt nog steeds een stuk donkerbruiner dan de huide Twin reissues. Ik weet helaas niet hoe de orginele BFs en SFs "in het echt" klinken, maar de Guyatone kan nu helder zonder irritant scherp te worden, waar de reissues toch al snel te veel in het hoog gaan met een achterblijvend mid-aandeel (naar mijn mening).

Voorts bleek ik een 9AB3C1B reverb-tank te hebben, die veel rijker en langer klinkt dan de 4AB3C1B in het origineel. Dat verklaart de 470k voorafgaand aan V3 in het orgininele schema, maarrrr... bij mij zat daar een 1MOhm zoals in het AB763 schema! Vandaar dat ik de reverb nooit boven standje 1,5 uit kon laten komen zonder meteen te klinken als Dick Dale on steroids in een leeg Ahoy of als Hank B Marviiiiiiinnnnnnnnnnnn.... ik heb er nu een 330k zitten en dat temt de 'dwell' van de reverb precies zoals ik het wil, en nu heeft de regelaar een veel werkbaarder bereik.

Na het verwijderen van de waardeloze (want foutieve waarde aangevende) DIY bias VU-meter en een mid-boost-mod van de vorige eigenaar is de amp nu ook nog eens muisstil!! (Mid boost was zeer slordig gesoldeerd en er liep een lange signaal kaber in de lengte over de print).

Er zijn nog enige verschillen met een AB763-schema in het phase inverter-circuit en de 'voltage divider' weerstanden in het filtercap-circuit, maar van de werking daarvan weet ik zo weinig af dat ik me daar maar niet aan waag....

Dit alles met dank aan internet (ook dit forum!) en aardig wat uurtjes studeren op de schema's en opzoeken wat welke component doet. Zelfs de betekenis van enkele Japanse karakters uit het schema heb ik weten te achterhalen :-) (en zodoende kunnen bevestigen dat de 8ohm tap geel was en de 4 ohm tap zwart).

Het wordt nu langzaam aan een hele leuke goed klinkende versterker! Eindbuizen zijn nu ook gebiased (aan de koele kant) door een Fender-amp fanaat hier in de buurt- Hans Stok- want dat had ik nog nooit gedaan en wilde ik eerst maar eens zien. En dat alles met minimale kosten, want de weerstanden kostten tussen de 30-79 ct per stuk!

guitaraddict
29 november 2011, 11:11
Ook eindelijk (na jaren..... foei!) de suggestie van forumlid Alf (guitaraddict) in praktijk gebracht en een 220k gezet naast de 470k zit in het pad komende van de Reverb (na de reverb recovery), en inderdaad: het overall volume is toegenomen!

Ik vroeg me al af of je dat ooit geprobeerd had !

Heb je trouwens je voedingsspanningen al eens gemeten ?
Bij mijn versterker waren die met de huidige netspanning van 230 volt of soms meer , veel te hoog.
Ook de 6.3 v gloeispanning dus. Daarom gebruik ik mijn versterker met een variac op 220 volt , precies goed dan.

Als je meer wilt weten over de fasedraaier moet je heir maar eens kijken kun je ook de waarden varieren om te zien wat het doet.

[URL=http://www.ampbooks.com/home/amplifier-calculators/cathode-capacitor/[/URL]

Succes met je mods,

bass blom
29 november 2011, 11:16
Ik vroeg me al af of je dat ooit geprobeerd had !

Heb je trouwens je voedingsspanningen al eens gemeten ?
Bij mijn versterker waren die met de huidige netspanning van 230 volt of soms meer , veel te hoog.
Ook de 6.3 v gloeispanning dus. Daarom gebruik ik mijn versterker met een variac op 220 volt , precies goed dan.

Succes met je mods,

alleen je gebruikt je versterker tenzij je slaapkamerheld bent ook wel eens ergens anders, dus er is sprake van een marge.

Little Jay
29 november 2011, 12:29
Ik vroeg me al af of je dat ooit geprobeerd had !

Heb je trouwens je voedingsspanningen al eens gemeten ?
Bij mijn versterker waren die met de huidige netspanning van 230 volt of soms meer , veel te hoog.
Ook de 6.3 v gloeispanning dus. Daarom gebruik ik mijn versterker met een variac op 220 volt , precies goed dan.

Als je meer wilt weten over de fasedraaier moet je heir maar eens kijken kun je ook de waarden varieren om te zien wat het doet.

[URL=http://www.ampbooks.com/home/amplifier-calculators/cathode-capacitor/[/URL]

Succes met je mods,

Haha, ja, de versterker heeft geruime tijd stilgestaan in m'n muziekkamer, vanwege allerlei vage klachten (allemaal opgelost door slecht soldeerwerk te herstellen), dus de 220k had ik inderdaad nog nooit geprobeerd, nu dus eindelijk wel ;-) En dank voor de link! Ga ik eens op studeren.

De voedingsspanningen heb ik nog niet gemeten, zal ik vanavond eens doen (heb wel allerlei spanningen gemeten, maar omdat het schema geen spanningen weergeeft, heb ik geen idee wat ze zouden moeten zijn heb ze wel vergeleken met Fender-schema's (AB763 en AA769) en vond geen dramatische (voor zover ik kan inschatten) verschillen. Maar de gloeispanning is wel een mooi uitgangspunt. Alle elco's en caps zijn door de vorige eigenaar trouwens wel vervangen door 600V-typen, dus er is enige marge. Overigens staat op de voedingstrafo wel 230V aangeduid. Maar meten is weten natuurlijk.

Nu ik je toch 'aan de lijn heb', jij hebt (nog steeds?) een Reverb Rock nietwaar? Doet jouw bright-schakelaar iets? Ik merk bij die van mij eigenlijk geen enkel effect? Die van het Vibrato-kanaal heb ik het over, misschien is 'ie wel kapot... normal kanaal ook maar eens proberen, maar ik heb de V1 eruit getrokken en in de PI gestoken als 'more gain mod' (gezien op fenderguru.com en dat werkt overigens wel: versterker komt op lager volume wat meer op gang, dus hoeft niet zo teringhard om echt lekker te klinken).

guitaraddict
29 november 2011, 16:46
alleen je gebruikt je versterker tenzij je slaapkamerheld bent ook wel eens ergens anders, dus er is sprake van een marge.

Ik bedoelde dat de oorspronkelijke elco's max. 500 volt mogen hebben en de spanningen liggen bij duidelijk hierboven bij gebruik met de huidige spanningen op het net.
Mijn Reverb rock is ouder denk, ik de voedingstrafo is bedoeld voor 220 volt.

Ik speel inderdaad niet meer op het podium maar houd me nog wel bezig met buizenversterkers

Die bright schakelaar heeft alleen effect als je de volumeknop niet te ver open hebt staan.

Zit in je versterker een mastervolume ?

Little Jay
29 november 2011, 17:58
Yep, ik heb een mastervolume (zonder pull-gain voorziening, gewoon enkel een MV). Ik weet nog niet wat ik daar mee ga doen, laten zitten of er tussenuit halen.

De print in de mijne is ook groter en breder dan van eerdere Reverb Custom en Reverb Rock-modellen zag ik (o.a. hier: http://dhost.info/ga1100/), minder smal, de eerdere prints lijken nog meer qua lay-out op de Fender eye-let boards.

Ah, dus bright is alleen om op lage volumes wat extra hoog toe te voegen... dat heb ik wel ergens gelezen inderdaad.

Die van mij is helaas slordig 'gerestaureerd' - de bedrading is nogal spaghetti en slordig gesoldeerd, zoals je op de foto's eerder in deze post kunt zien. Het ziet er nu al wel beter uit nu ik de mods en VU-meter heb verwijderd en een hoop opnieuw gesoldeerd heb, maar mooi is anders. Toch speelt ze goed en is ze still, behalve als ik de reverb opendraai, dan komt er een brommetje (50Hz?) in. Maar ik hoop dat dat ligt aan de proefopstelling: het chassis bevindt zich nog buiten de kast en ik heb nu met een goedkope lange tulp-kabel de galmveer aangesloten.

flo123
29 november 2011, 18:47
... een 220k gezet naast de 470k zit in het pad komende van de Reverb (na de reverb recovery) ...
Ik kon het niet helemaal volgen, waar is de 220k nu precies toegevoegd?
Heb je een schema misschien?
Alvast bedankt!

guitaraddict
29 november 2011, 19:00
Ik heb er een andere Ot in gezet , klinkt wel wat beter. Is in ieder geval een stuk zwaarder.

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/GuyatoneMMtrafo.jpg

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/AmptrafostopmM.jpg

Ook een andere galm maar die krijg ik niet goed aan het klinken.
Hij overstuurt op de een of andere manier, moet daar eens wat tijd aan besteden.


Meestal gebruik ik hem met 2 buizen .

Little Jay
29 november 2011, 19:01
Ik kon het niet helemaal volgen, waar is de 220k nu precies toegevoegd?
Heb je een schema misschien?
Alvast bedankt!

Zie de openingspost voor het schema!
Vlak na de reverb-pot. Niet toegevoegd, maar ipv de 100k die daar parallel aan een 470k zit.

guitaraddict
29 november 2011, 19:06
Vanaf de reverb pot zie je een 470 K weerstand en de 100 k die naar aarde loopt wordt bedoeld, dit is bij Fender 220 K !


http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/GA-1100D-schematics.jpg


Je was me net iets voor little jay !

guitaraddict
29 november 2011, 19:11
http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/fendertwin.jpg

Little Jay
29 november 2011, 19:12
@guitaraddict:

Jeuh, da's een beste OT... Mercury Magnets? En de amp (als combo) is al zo zwaar, zeker met de Jensens C12K die ik er in heb... wat dat betreft wel echt een goede Twin-kopie :-)

Die van jou heeft de OT ook op de plek waar de Twin 'm heeft. Die van mij zitten links en rechts op het chassis. Daardoor is de amp wel beter in balans bij het dragen (voor zolang je dat volhoudt).

guitaraddict
29 november 2011, 19:23
Daardoor is de amp wel beter in balans bij het dragen

Inderdaad , bij de mijne helt de versterker helemaal over .

Little Jay
29 november 2011, 19:32
Net even gemeten en de gloeispanning is keurig 6,3 volt.

flo123
29 november 2011, 20:14
Ah, ik snap het: De 100k weerstand naar aarde is vervangen door een 220k weerstand. Duidelijk en bedankt!

guitaraddict
30 november 2011, 19:18
Net even gemeten en de gloeispanning is keurig 6,3 volt.

Netjes ! Jouw PT is dus bedoeld voor 230 volt. En wat is je anodespanning van de eindbuizen ?

Little Jay
30 november 2011, 21:01
Netjes ! Jouw PT is dus bedoeld voor 230 volt. En wat is je anodespanning van de eindbuizen ?

Net de boel weer in het chassis geschroefd voor een testrun.... gaat er binnenkort weer uit, want ik moet nieuwe afstandsbussen onder de print zetten, enkele oude zijn gebroken, dus de print zit nog niet road-proof vast. Dan zal ik gelijk alles meten.

Het klinkt trouwens echt super nu, en de brom in de reverb is ook weg (lag dus echt aan de proefopstelling gelukkig).

Eerder in de thread schreef ik trouwens dat geluid eerst steriel was, maar achteraf begrijp ik nu dat het juist heel midderig en hol was, door de losse negatieve feedbackafstelling. Nu klinkt het strak, met punch en een mooi rond tophoog dat neigt naar een mooi Fender-sparkletje!

Btw, de anodespanning valt te meten bij pin 3 en pin 8 bij een 6L6 toch? Ik had al eerder zitten meten, en ik kan me herinneren dat ik iets van 435V had gemeten? Ik was in het wilde weg wat waarden aan het meten en trof niets verontrustends aan, dat weet ik nog wel (maar om heel eerlijk te zijn moet ik me daar echt nog goed in verdiepen om te weten welke waarden verontrustend zijn.... ;-)

Little Jay
1 december 2011, 15:27
In afwachting van m'n bestelling (reverb-bag, correct grill-cloth en wat kleinigheden) maar vast wat foto's. Een soundclip ga ik ook maken, beloofd! ;-)

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/393506_2809343271864_1207183378_3273432_1126374275 _n.jpg

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/379541_2809341511820_1207183378_3273431_2111530591 _n.jpg

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/376417_2809338711750_1207183378_3273430_1313696511 _n.jpg

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/389514_2809345991932_1207183378_3273433_1951309513 _n.jpg

Little Jay
1 december 2011, 15:43
En tot slot (voor vandaag dan) nogmaals het schema, met daarin de afwijkingen t.o.v. een AB763 BF Twin. Dat zijn er niet zoveel! Cosmetisch is de amp Silverface, electronisch toch dichter bij Blackface. Ik heb de volgende zaken veranderd om nóg dichter bij BF te komen (op papier dan):

- neg feedback als in een Fender Twin, dus vanaf de 4 ohm-tap middels een 820k weerstand;
- de treble cap is een 120pF geworden, itt de 250 in het AB763-schema. Ik wilde nog iets meer helderheid (ik speel met humbuckers);
- een 330k weerstand voor de reverb-input stage. Een BF Twin heeft daar een 1M, maar dat geeft veel te veel reverb bij een 9AB3C1B tray zoals in de mijne zit;
- een 220k ipv de 100k naar aarde na de reverb-recovery, geeft iets meer volume;
- de 12AX7 uit de V1 heb ik getrokken en als PI (V6) gebruikt, geeft wat meer 'verzadiging', de amp klinkt daarmee op laag volume ook al lekker;

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/GA-1100DvsAB763.jpg