PDA

View Full Version : Lak?



SchaapOpJeHoofd
2 april 2003, 17:30
De meeste gitaren worden tegenwoordig gelakt met polyurethane omdat dit makkelijker op te brengen zou zijn dan de nitrocellulose lak die Gibson (en enkele andere) gebruikt, maar zou de toon van de gitaar kunnen beinvloeden omdat het een stuk harder is en het hout niet laat ademen, maar daardoor wel extra bedscherming bied.
Vroeger dacht ik dat de met polyurethene behandelde gitaren altijd de "goedkopere" gitaren waren (hoewel Fender het bijvoorbeeld ook veelvuldig gebruikt) en de "duurdere" gitaren een nitrocellulose laklaag hadden.

Nu lees ik net dat ook PRS op hun retedure gitaren polyurethane gebruikt omdat dat mooier glimt als je het oppoetst.

Wat zijn jullie meningen? Is het verschil echt te zien? Maakt het iets uit?

Negative K3 fan
2 april 2003, 18:48
Gewoon autolak: punkasfuck

of geen lak, of weetikveel.

alsof iemand het verschil zal horen als het er uberhaupt is.

Azrael
2 april 2003, 19:59
Negative K3 : Als je toch niks te zeggen hebt houdt dan je smoel dicht!

JV
2 april 2003, 20:06
het verschil tussen die 2 is duidelijk te zien. zeker na een aantal jaar, de nitrocellulose is veel zwakker, zie je overal plectrumstrepen komen, waar je je hand legt wordt vaal ed. ook als bijvoorbeeld je plug op je gitaar knalt zit er gelijk een barst in nitrocellulose

iwan
3 april 2003, 11:13
Nitrocelluloselak is redelijk giftig en het aanbrengen is een secuur werkje. Daarom is er op een gegeven moment door de meeste merken overgestapt op polyurethaan. Nu zie je dat Nitro alleen nog gebruikt wordt voor een paar, meestal dure, modellen. Mede omdat onder andere de afzuiging/ventilatie een heel dure grap is. Arboinspecties zijn er wereldwijd fel op met dat spul.

Er zit wel veel verschil tussen Nitro of Poly.
Nitro is minder stootvast, en door de jaren heen ontstaan er meestal barstjes in de lak. Ook verkleurd nitro meestal, wat een mooie vintage-look geeft, maar daar moet je van houden.
Poly is plastic. Letterlijk. Het is geen lak, het is plastic. Het is erg kras- en stootvast en is aan te brengen in 2 miljoen kleuren. Nadeel is inderdaad de sustain. De dikke kunstoflaag zorgt ervoor dat die wat minder is. Voordeel: je gitaar kan je door je versterker rammen zonder dat er een krasje opkomt.

Tipje (bijna off-topic): de fender highwaystrat is de enige (?) stratocaster die niet met poly is bewerkt. Als je een strat wil met meer sustain is dat een aanrader (bron 'gitarist'). En bovendien is 'ie voor een USA strat lekker cheap en ik vind hem er met de dunne lak erg heet uitzien...... Nadeel voor mij: ik ben geen stratpersoon, hihihi.....

lars
4 april 2003, 13:30
poly betekend geen plastic, het poly slaat op dat een molekuul uit meerdere (poly=meerdere) ketendelen bestaat. en laat dat nou voor beide lakken het geval zijn.
het verschil in hardheid/stootvastheid zit in het SOORT polymeer.

(sorry, polymeerchemie student ikke)



Op 2003-04-03 11:13, schreef iwan:

Poly is plastic. Letterlijk. Het is geen lak, het is plastic.

Anders Destium
5 april 2003, 22:39
Op 2003-04-02 19:59, schreef Azrael:
Negative K3 : Als je toch niks te zeggen hebt houdt dan je smoel dicht!


En JIJ dan?

Judge not lest thee be judged!

Het ademen van hout wordt overschat, dit valt over het algemeen in het niet ten opzichte van andere zaken die je geluid beinvloeden. Geluid is in deze zo'n rekbaar begrip dat je altijd kunt beweren dat je verschil hoort, er zijn alleen weinig gitaren die identiek met translak en naturel worden geleverd. Wat dit betreft zou mijn naturel padauk-top/mahony strat heel goed moeten klinken ten opzichte van mijn transgelakte mahonie RG. De gitaren hebben verder dezelfde soort elementen maar klinken op onverklaarbare wijze allebei ontzettend warm :wink:

Oh, misschien ook nog noteworthy:
ze wegen allebei tussen de 7 en 8 kilo, de dichtheid en wellicht vorm van de body lijkt mij wat dit betreft een stuk belangrijker dan de buitenste laklaagjes...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: anders destium op 2003-04-05 22:42 ]</font>

ArpeggioKing
5 april 2003, 22:58
heb je niet gewoon de beste sustain en resonantie van het hout als je geen lak gebruikt?

of is dit een hele domme opmerking en wordt ik nu volledig afgezeken.

AntY
5 april 2003, 23:09
geen id

het lijkt mij logisch dat een klein laagje lak (lak is geen verf!!) de sustain niet zo erg beinvloedt.

Zonder lak heb je bovendien binnen de kortste keer een gat in je plank, en dat wil je ook niet toch?

Anders Destium
5 april 2003, 23:17
Op 2003-04-05 22:58, schreef ArpeggioKing:
heb je niet gewoon de beste sustain en resonantie van het hout als je geen lak gebruikt?


Dit lijkt me ook (de weg van de rede volgend, als mensen toch beginnen over ademend vermogen van hout :wink: ), ware het niet dat hele volkstammen gitaristen (figuurlijk) blijven volhouden dat juist die ene soort lak je geluid positief beïnvloedt.

Ik houd het er maar op dat sommige soorten lak je geluid misschien minder negatief beïnvloeden, een positieve invloed is én lastig te bewijzen én lijkt uit de lucht gegrepen. Als mensen met een aannemelijke onderbouwing komen waarom een lak beter zal zijn voor je geluid blijft het ideologisch gebruik van wetenschap en daardoor niet rechtsgeldend.

PS De bashes zijn inherent aan het pubergehalte op gitaarforum

Akira
6 april 2003, 09:17
Ik heb mijn charvel body nu geschuurd, en wil hem gaan lakken.
Zwart :smile:

Welke lak moet ik nu wel of niet kopen?
En is autolak nou slecht of niet, ik heb gelezen dat autolak makkelijk chipped.

Anders Destium
6 april 2003, 09:56
Autolak is niet aan te raden, het is namelijk voor metaallegeringen gemaakt en niet voor hout.

Negative K3 fan
6 april 2003, 11:56
Autolak is niet erg geschikt voor het lakken van gitaren, maar het kan wel (ik heb het zelf ook).

Het hangt er vanaf hoe je het aanbrengt wat de kwaliteit zal zijn.

Autolak is wel heerlijk punkasfuck, vooral als je het een beetje dun opbrengt waardoor het snel slijt, je mooie relic krijgt etc.

En als je de kleur zat bent spuit je er gewoon wat anders op want autolak is niet zo heel duur.

Maar voor de echte "gitaarpuristen" is het not done.

Anders Destium
6 april 2003, 13:02
Het is dan ook heiligschennis :wink:

Het lijkt me zelf ook niet mooi, ik ga van de zomer zelf een gitaar spuiten, maar dan met van die "graffity"spuitbussen. Dit is eigenlijk ook not-done, maar wel makkelijk thuis te doen. De gitaar is toch niets waard, je kunt er ook niet op spelen.

Akira
6 april 2003, 13:27
Ok, dus autolak en graffiti spuitbussen zijn "not-done"
wat is dan wel "done"?

Ik ben meer een "mooie glans zonder krassen en butsen", en niet een "versleten gebruikte geleefde" gitaar persoon.

wietse
6 april 2003, 13:38
wat je wel kan doen hem naar een spuiterij brengen als beunklusje voor een van de jongens daar,de proffesionele lak is namelijk veel sterker dan die spuitbuslak.
heb je ook nog een veel mooier resultaat,
werk zelf in een vrachtwagen garage met spuiterij en weet dat de lak die ze op trucks spuiten sterker is dan die voor personen wagens.
volgende optie is koop bootlak, die is echt heel sterk en laat dat in een spuitbusje doen.
maar voor het mooiste resultaat laat hem spuiten als je hem zelf voorbewerkt hebt
kost dat bijna niks alleen verf,want er wordt veel zwart gespoten en kunnen ze de gitaar erbij hangen.

Negative K3 fan
6 april 2003, 14:20
Op 2003-04-06 13:27, schreef Akira:
Ok, dus autolak en graffiti spuitbussen zijn "not-done"
wat is dan wel "done"?

Ik ben meer een "mooie glans zonder krassen en butsen", en niet een "versleten gebruikte geleefde" gitaar persoon.


Dan moet je naar bedrijven gaan die er voor jou nitrocelulose of polydinges lak op spuiten. Zal niet goedkoop worden, maar wel erg netjes/professioneel.

Anders Destium
6 april 2003, 14:24
Of je moet na de grondlakken van die Airbrush-spuitbussen gebruiken, die zijn alleen ook erg duur.

Dirtypool
6 maart 2005, 19:17
ff vraagje voor Lars.
Ik hoorde dat Polyurethaan na verloop van jaren krimpt en dus kennelijk het hout onder spanning brengt.
Dit zou natuurlijk van invloed moeten zijn op je geluid ( mooi afstudeerprojectje :-D .
Heb je daar wel eens van gehoord...of iemand anders?
Of is het gewoon een mythe?
Richard

ben???
6 maart 2005, 19:40
is het tegenwoordig in om oude topics te bumpen?

ArpeggioKing
6 maart 2005, 19:45
ja ik dacht al. Hee ik ken dit topic. Ja dus. Irritant als dat steeds gebeurt. 1 keer is leuk maar tienduizend keer :cool:

Dirtypool
6 maart 2005, 21:19
Zit niet te zeuren.
Ik zocht een topic over nitro vs poly en kon die niet vinden, raakte verzeild in deze en aangezien die gozer er verstand van heeft, leek de vraag in dit topic op zn plaats.
Inherent aan de search-functie dus en geen mode. :-?

Anders Destium
6 maart 2005, 23:08
Volgens mij post Lars hier niet meer, maar ik wil wel proberen je vraag te beantwoorden.

Wat je zegt klinkt nogal als een urban myth (zaak voor de mythbusters? :wink: ), als een lak kan krimpen kan hij net zo goed uitzetten. Dit is vooral afhankelijk van temperatuurverschillen. Wat nogal eens gebeurt bij poly lakken zijn stress cracks, vooral in de buurt van de hals. Doordat poly lak heel hard is kan het makkelijk bros breken, urethaan is minder sterk maar wel elastischer.

Wat bij poly lak ook kan gebeuren is verweken onder invloed van UV-straling, dit zorgt ervoor dat de kleur van een gitaar vervaagt. Soms is een gitaar na een aantal jaar bijna onherkenbaar veranderd, dit zie je wel eens bij oudere PRSen.

Ibanez RuleZ
6 maart 2005, 23:45
je kan gewoon gitaarlak bij voxhumana bestellen, heb je gelijk spul dat er voor geschikt is.

Harrald