PDA

View Full Version : Topkammen ga je echt het verschil horen?



Rick trodat
13 september 2009, 12:00
Ik heb zelf een aantal gitaren waaronder een fender highway one strat( De eerste series? Zelf heb ik nooit stemmings problemen.

Nu sprak ik laatst een man in de muziekzaak. Hij zei tegen mij dat ik echt een benen topkam moest kopen en dat dit het geluid flink zou verbeteren.

Nu heb ik wel eens van die graphtech topkammen gezien en dat zou het stemmingsproblemen kunnen oplossen. Nu heb ik daar geen last van.

Mijn vraag is, los van de stemmingsproblemen: Geven de verschillen in materiaal echt een drastisch ander geluid?

grayfink
13 september 2009, 12:07
Nee, geen gigantisch verschil, maar been is harder dan plastic, dus minder demping, dus klinkt een noot langer door, iets meer sustain.
Gigantisch is uiteraard relatief. Tonemasters als Orpheo, zullen wel in die termen denken vermoed ik.

geert1976
13 september 2009, 12:10
Nee, geen gigantisch verschil, maar been is harder dan plastic, dus minder demping, dus klinkt een noot langer door, iets meer sustain.
Gigantisch is uiteraard relatief. Tonemasters als Orpheo, zullen wel in die termen denken vermoed ik.

helemaal mee-eens:ok:

F*R*E*A*K
13 september 2009, 12:17
Ik moet zeggen dat toen ik een Toplock had geinstalleerd op een gitaar met Floyd rose, waar deze voorheen niet opzat, ik wel verschil hoorde.
Maar dan alleen op open snaren, en het verschil tussen een stukje plastic en zon metalen toplockje is natuurlijk vrij groot.

Hendriks
13 september 2009, 12:47
Ik zeg het hier nog maar een keer: Ik begrijp niet dat alle fabrikanten hun gitaren niet standaard voorzien van graphtech/tusq/benen topkammen , het bespaard zoveel stemmings problemen , de gitaar zal 3 euro duurder worden, so what.

Chris Winsemius
13 september 2009, 12:54
(Naast het vakwerk aan een kam; hoe beter hoe minder stemmingsproblemen en hoe beter/zuiverder de klank)

Je merkt het vooral bij open snaren, graphtech en messing vind ik zelf te veel hoog weghalen, been of ivoor hebben mijn voorkeur en anders plastic.

toneblo
13 september 2009, 13:05
Been is imho opinie de juiste weg, rest maakt het wat muffig ( lees Chris )

Eko
13 september 2009, 13:18
Been is inderdaad mooier qua klank. Het werk om er een te maken is inderdaad een vak apart.
Waarom de fabrikanten het niet doen? Heb je wel eens beesten gezien met de uitsparingen in de botjes.........Ze moeten dus altijd nabewerkt worden. Kunststof kun je gieten en spuiten in mallen. Daarna kun je het automatisch bewerken. Denk aan kostprijzen van enkele centen tegenover het botmateriaal en de arbeidskosten.

Plant
13 september 2009, 13:19
@Hendriks

Je hoeft niet zo te schreeuwen! :sssh:
Je hebt toch wel gelijk.

Off topic maar eigenlijk vind ik de andere kant (brug dus) minstens zo belangrijk.
Ik heb ooit Graphtech brugzadels (Stringsavers) op een elektrieke gitaar gezet. Zoals de naam al suggereert voor minder snaarbreken.

Maar mijn hemel... een duidelijk waarneembare klank- en sustainverbetering. Misschien waren de originele zadeltjes van pisbakkenstaal o.i.d., maar het beeld van Chris ten aanzien van Graphtech herken ik helemaal niet.

snaarplukker
13 september 2009, 13:59
Been is inderdaad mooier qua klank. Het werk om er een te maken is inderdaad een vak apart.
Waarom de fabrikanten het niet doen? Heb je wel eens beesten gezien met de uitsparingen in de botjes.........Ze moeten dus altijd nabewerkt worden. Kunststof kun je gieten en spuiten in mallen. Daarna kun je het automatisch bewerken. Denk aan kostprijzen van enkele centen tegenover het botmateriaal en de arbeidskosten.
Koop een mergpijpje bij de slager, trek er een heerlijke boullon van en je houdt genoeg materiaal over voor 20 topkammen.;)

Van Dattum
13 september 2009, 14:35
De enige echte TOOONE!!! krijg je dus uit een topkam met tone chambers.... :sssh:











:seriousf:

toneblo
13 september 2009, 15:53
De enige echte TOOONE!!! krijg je dus uit een topkam met tone chambers.... :sssh:











:seriousf:





.....van Warmoth natuurlijk!!
Ontwerper: O:ok::crazyhappy:

roel-snip
13 september 2009, 18:26
Been zou ik zeggen. Ik heb voor aaron stonebeat (welbekend hier op het forum)
eens been geregeld , en hij maakt er zijn topkam van , maar ook plectrums ( waar hij vervolgens 3/4 jaar mee speelt voordat hij hem bij vijld). Het materiaal dat standaard meestal gebruikt wordt , plastic , is zachter dus minder sustain.

Fern
15 september 2009, 01:14
Hoi,

KUNSTSTOF:
Wordt door fabrieken gebruikt omdat dit als onderdeel alleen in de gitaar gezet hoeft te worden. Bovendien is het spotgoedkoop. En fabrikanten met grote oplagen letten nu eenmaal op dubbeltjes.

BEEN:
Zou een standaard keuze moeten zijn.
Het is mooi dicht en fijn materiaal. Get zorgt ervoor dat de snaar probleemloos in de topkam licht, als deze goed gemaakt is, glijdt de snaar ook prima door de topkam bij tremolos.
De klank is vooral helder, met meer sustain. Uiteraard beperkt dit zich voornamelijk tot de open snaren.

GRAFTEK (ik kan de woordspeling niet laten)
Mijn voornaamste bezwaar is dat het zwart is, en ik het niet mooi vind..
Maar het werkt. In mijn ervaring vraag ik me af of het verschil maakt in ontstemmen als de topkam goed gemaakt is. Ik zou zeggen dat graftek wat minder helder klinkt dan been.

MESSING:
Het is heel goed mogelijk om goede topkammen van messing te maken. Messing is een raar glad metaal, het lijkt zelfsmerend.
Het klinkt nog helderder dan een en geeft meer sustain.
De topkam moeit met veel aandacht gemaakt worden, een braampje kan zorgen voor veel ellende met gebroken snaren.

HOUT:
Op sommige basgitaren worden topkammen van hout gebruikt, met name USA esdoorn, geperst, en langs gezaagd, is harder/ slijtvaster dan welk ander hout. Het is geen optie voor een gitaar, de dunne snaren slijten te snel. Op een fretloze basgitaar is het geweldig, het zorgt ervoor dat de open snaren veel meer klinken als de gefrette snaren.

MAMMOET IVOOR:
Vooral duur.

Maakt dit het een en ander duidelijker?

:)

Groet,
Fern

Johannes
15 september 2009, 02:00
TUSQ:
"Hetzelfde" als Graphtech/grafiet, maar dan wit/creme/been-kleurig.

Plant
15 september 2009, 12:49
TUSQ:
"Hetzelfde" als Graphtech/grafiet, maar dan wit/creme/been-kleurig.

Dat betwijfel ik. Volgens mij is dat zwarte 'Stringsaver' spul met grafiet niet hetzelfde als TUSQ (zit daar grafiet in dan?).


Off-topic, want gaat over akoestische gitaren:

Er werd mij ooit door een handelaar gevraagd toen ik een Graphtech Stringsaver zadel voor m'n akoestische gitaar kocht, of het een gitaar met piëzo-element was.
Je zou nl. volgens hem voor akoestische gitaren met under saddle piëzo's geen zwarte Graphtech Stringsaver kunnen gebruiken, omdat er dan van het elementgeluid niks zou overblijven. Dan moest ik TUSQ hebben. Nou gebruik ik toch geen piëzo's, maar wel op meerdere gitaren stringsavers.

Dat kan ik dus niet helemaal rijmen. Waarom verbetert het akoestische geluid met Stringsavers wel (hoor ik toch zelf) en zou er tegelijk van het element geluid niks meer overblijven :???:

Anyone?

Nielsje
15 september 2009, 13:01
TUSQ:
"Hetzelfde" als Graphtech/grafiet, maar dan wit/creme/been-kleurig.

Nope, absoluut niet.

de graphtech topkammen hebben iets 'hoog-af', maar glijden veel beter en zijn derhalve veel beter voor strats (tenmiste, als je een trem gebruiker bent). Tusq heeft meer de structuur van been, en heeft derhalve betere klank eigenschappen, zonder de nadelen van been: lastig te bewerken, broosheid.

Johannes
15 september 2009, 14:08
Excuses voor mijn n00bishness :)

Nielsje
15 september 2009, 14:13
Het is ook wel verwarrend.
Ik zie net dat ze 'classic' zwarte graphtech topkammen hebben hernoemd: Black Tusq.

http://www.graphtech.com/

In die zin heb je dan wel weer gelijk ;)

bagheera
15 september 2009, 14:18
wil je zeggen dat als je een topkam uit been wilt je hem zelf moet maken vijlen wat dan ook?
Zijn die niet standaard te koop ?

Van Dattum
15 september 2009, 14:47
Wat overigens wel een behoorlijke invloed heeft op je TOOONEEE!!! is het installeren van een LSR Rollernut. Ik heb onlangs zo'n gizmootje op 1 van mijn gitaren gemonteerd en het geluid werd daar wel behoorlijk strakker en helderder van t.o.v. een GraphTech nut. Vond ik overigens mooi meegenomen :cheerup:

Ik denk dat dat ook wel opgaat voor een Floyd Rose klem o.i.d.

Johannes
15 september 2009, 14:53
Ik heb ooit een paar benen topkammen besteld bij http://www.axesrus.com/axeNuts.htm
Behoefde weinig werk om passend te maken. Onze eigen echte Tonefactory heeft vast ook wel wat. Natuurlijk kun je echt hardcore, ook een stuk bot halen bij de slager, maar bereid je voor op een hele berg werk (en stank :P) voordat het op een topkam lijkt.

Nosbig43
15 september 2009, 20:56
Vox Humana heeft ze ook in diverse maten.Benen topkammen dus.......

Grtz.

Fern
15 september 2009, 21:50
Off-topic, want gaat over akoestische gitaren:
Dat kan ik dus niet helemaal rijmen. Waarom verbetert het akoestische geluid met Stringsavers wel (hoor ik toch zelf) en zou er tegelijk van het element geluid niks meer overblijven :???:

Anyone?

Een piezo werkt in de eerste plaats op het doorgeven van druk.
Ik adviseer altijd een geode kwaliteit kunststof kam in de brug bij de piezo, en een benen kam bij geen piezo. Been is zo hard, dat het niet doorbuigt. Zo kan het komen dat sommige snaren beter hoorbaar zijn over de versterker dan anderen. Bij hard kunststof (en een goede installatie) is dat probleem veel minder. Ik ga er dan vanuit dat graftech ook niet genoeg flexibeliteit heeft. Fishman heeft voorheen handige brugzadels geleverd voor een piezo, werkte heel goed.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Fern

BamBuFan1
15 september 2009, 23:13
Natuurlijk kun je echt hardcore, ook een stuk bot halen bij de slager, maar bereid je voor op een hele berg werk (en stank :P) voordat het op een topkam lijkt.

Hou op, schei uit!

http://www.andysartwork.com/gallery/GraveDigger.jpg

Plant
16 september 2009, 12:31
Een piezo werkt in de eerste plaats op het doorgeven van druk.
Ik adviseer altijd een geode kwaliteit kunststof kam in de brug bij de piezo, en een benen kam bij geen piezo. Been is zo hard, dat het niet doorbuigt. Zo kan het komen dat sommige snaren beter hoorbaar zijn over de versterker dan anderen. Bij hard kunststof (en een goede installatie) is dat probleem veel minder. Ik ga er dan vanuit dat graftech ook niet genoeg flexibeliteit heeft. Fishman heeft voorheen handige brugzadels geleverd voor een piezo, werkte heel goed.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Fern

Aha! :crazyhappy: Ik dacht de andere kant uit. Ik weet hoe een piëzo werkt en dat er weleens balans problemen ontstaan door ongelijkmatige druk.
Ik dacht dat die handelaar juist bedoelde dat het materiaal te weinig van de trilingen op het element zou overbrengen (te zacht :???: ), terwijl je daar akoestisch niks van merkt. Maar het materiaal zou dus wel eens 'te stijf' kunnen zijn en zo balans problemen kunnen veroorzaken.

By the way: Wat een prachtige J-200 uitvoering heb je daar! :lovelove:

Dribbel_
16 september 2009, 12:48
Ik zeg het hier nog maar een keer: Ik begrijp niet dat alle fabrikanten hun gitaren niet standaard voorzien van graphtech/tusq/benen topkammen , het bespaard zoveel stemmings problemen , de gitaar zal 3 euro duurder worden, so what.

Ja maar gast, dan kunnen ze ook net die ene brug er op zetten die wat beter is en maar een paar euro duurder, net die stemmingsmechanieken die veel stemvaster zijn van een paar euro duurder, net die lak van een paar euro duurder ennzzz goedkope gitaren zijn goedkoop omdat ze op alle kleine dingen moeten besparen.

Hendriks
16 september 2009, 13:38
Ja maar gast, dan kunnen ze ook net die ene brug er op zetten die wat beter is en maar een paar euro duurder, net die stemmingsmechanieken die veel stemvaster zijn van een paar euro duurder, net die lak van een paar euro duurder ennzzz goedkope gitaren zijn goedkoop omdat ze op alle kleine dingen moeten besparen.


Tuners, bruggen, zijn wel wat duurder dan een topkam en als ik al de ontstemmings problemen hier op dit forum zie ,is denk ik 75% op te lossen met een goede topkam . Op het moment dat een gitaar vaak ontstemt krijg je bij dat product/merk een negatieve indruk en leverd voor de fabrikant een negatief imago op.
Als je dat voor €3 kunt oplossen lijkt mij dat niet verkeerd , gast.

Nicks
16 september 2009, 14:08
Over bruggen gesproken, hoor je daar nou ook echt een verschil in met upgrades? (gesteld dat je intonatie goed blijft en je snaren niet knappen)

barno
17 september 2009, 11:38
Over bruggen gesproken, hoor je daar nou ook echt een verschil in met upgrades? (gesteld dat je intonatie goed blijft en je snaren niet knappen)

ja hoor. Een goede brug maakt strakker contact met de body, er zit minder speling op de zadels enz... Sinds ik gitaren bouw en al gewerkt heb met allerlei bruggen, van budget tot hele dure, heb ik goed kunnen vaststellen dat er een verschil in zit qua sustain (zelfde geldt tot op zekere hoogte voor de tuners).

Anderzijds: sustain is niet alles (en vaak overrated). Ik heb gitaren met prutsbruggen die toch een geweldige klank hebben. Oude Harmony's en Dano's hebben bv vaak als brug gewoon een ebben kammetje en klinken geweldig. It's all in the ear of the beholder ...

Chris Winsemius
17 september 2009, 12:01
ja hoor. Een goede brug maakt strakker contact met de body, er zit minder speling op de zadels enz... Sinds ik gitaren bouw en al gewerkt heb met allerlei bruggen, van budget tot hele dure, heb ik goed kunnen vaststellen dat er een verschil in zit qua sustain (zelfde geldt tot op zekere hoogte voor de tuners).

Anderzijds: sustain is niet alles (en vaak overrated). Ik heb gitaren met prutsbruggen die toch een geweldige klank hebben. Oude Harmony's en Dano's hebben bv vaak als brug gewoon een ebben kammetje en klinken geweldig. It's all in the ear of the beholder ...

+1

Brug (en toets ook) bij oude Silvertones/Danos is trouwens van braz.rosewood.