PDA

View Full Version : Pickups



Dzware
13 september 2009, 02:49
Ik denk er aan om nieuwe pickups te kopen voor mijn LTD Alexi-200 waar nu gwoon standaard ESP pickups in zitten. Ik zat te denken aan EMGs of Seymour Duncans, maar weet er eigenlijk niet zo heel veel van af. Ik speel voornamelijk metal, dus ik wil wel een aggresieve, wat zwaardere geluid, maar ik wil ook een clean geluid voor het soleren. Iemand een suggestie en/of het verschil tussen deze pickups? De EMG 81 en symour duncan blackouts worden vaak gebruikt, dus lijken me wel goed, maar wil er graag tog meer info over. Ik zou btw ook een duidelijke uitleg kregen over het verschil tussen passieve en actieve pickups.

aaronstonebeat
13 september 2009, 03:01
Wauw, een clean geluid om te soleren :) Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik voor solo's iets wilde intrappen om het geluid harder en vetter te maken. Nu ben ik zeker geen metal-man, maar zo ver van mijn bed is dat toch ook weer niet.

Actieve pickups hebben een voeding (batterij in de gitaar) en een voorversterker. Daardoor kunnen ze veel harder en helderder dan passieve elementen; ook kun je met de toonregeling veel dramatischer ingrijpen. Voor zover ik weet zijn ze vooral populair onder bassisten en metal-gitaristen.
Dus misschien is het wel iets voor jou.

Dzware
13 september 2009, 11:36
maar wat zijn passieve pickups dan? er zijn ook wel metalgitaristen die passieve pickups gebruiken...

Gothra
13 september 2009, 11:44
die hebben minder output en hebben niet die 9v batterij nodig. Tis niet zo dat actief beter is dan passief, tis meer waar je van houd.

geert1976
13 september 2009, 12:16
maar wat zijn passieve pickups dan? er zijn ook wel metalgitaristen die passieve pickups gebruiken...

Die zijn er zat, in de 80's werd metall gewoon gespeeld op passieve pick-ups.
Vind passief ook veel lekkerder, actieve pick-ups zijn klinisch en er zit naar mijn mening geen dynamiek en beleving in.

pannekoek
13 september 2009, 12:58
Die zijn er zat, in de 80's werd metall gewoon gespeeld op passieve pick-ups.
Vind passief ook veel lekkerder, actieve pick-ups zijn klinisch en er zit naar mijn mening geen dynamiek en beleving in.

nooit ervaring gehad met seymour duncan blackouts zeker? ;) loads of dynamiek!

ik heb een paar dagen geleden de emg 81/60 uit m'n jackson verwisseld voor blackouts en het is echt een hele verbeteringkker. de emg's waren ietsjes strakker met veel gain maar daarentegen heb je met blackouts een 100x betere clean sound en er zit veel meer dynamiek en low-end in je sound

geert1976
13 september 2009, 13:19
ach ieder zijn of haar voorkeur.

Maar goede metall kun je ook spelen op passieve humbuckers;)