PDA

View Full Version : Suhr Pro Series of custom build .. ?



Nitefly7
12 september 2009, 23:54
ik wil richting mijn verjaardag en down-size in gear toch weer terug naar het 'less is more' systeem;

het is een GAS-aanval, maar ik heb er genoeg van dat ik prima kan jazzen/funken op mijn hollowbody, akoestisch/rock/pop op mijn Godin kwijt kan, en beetje blues/funk/rock op mijn Frankenstrat.. maar dat er geen gitaar is waarmee ik een soort prima tussenweg kan benaderen.
(De hollowbody feedbackt te snel en heeft geen brugelement, is qua feel ook niet zo 'snel'/De Godin heeft geen Jengelstengel, evenals de Frankenstrat..)

nu zit ik te spelen met een budget van ongeveer 1300 (zeker niet meer dan 1600) euro, waarvoor ik iets als een Suhr S1 of S2 (heerlijke dingen..) kan halen, maar bijvoorbeeld ook richting Haar o.i.d. zou kunnen gaan..
Warmoth zou ook een prima optie zijn..
maar of Warmoth geassembleerd dan weer te vergelijken is met gitaarbouwende Nederlanders als Erik v.d. H.., Ruben of Sander de G.. ?

Punt is nl. dat ik te vaak met replacement pickups in de weer ga (Suhr SSV of SSH in de brug, v60's of Dimarzio Area's in de hals/midden) en af en toe toch zo'n piezo-tremolo kan waarderen..

Een 'goedkopere' Fender nemen en die aanpassen is een optie, maar waarom niet meteen een dergelijk bedrag uitgeven en een gitaar nemen die het meeste al in zich verenigt? Anders blijf je sleutelen aan zo'n Frankenstrat tot je een ons weegt.. of i.i.g. genoeg geld uit hebt gegeven dat het ook meteen met een zelfbouw kon..

Ik weet dat er geen 'Master of all' bestaat, hoewel de Suhr Guthrie Govan eigenlijk bijna alles met zich meedraagt wat ik zou kunnen wensen..

- mijn hollowbody is er voor jazz, beetje blues, funk en beetje rockabilly
- mijn Godin is er voor fusion, jazz, beetje blues/funk, heavy rock en akoestische gigs (piezo's) (geen jengelstengel..)
-mijn Frankenstrat is backup en/of obligate stratsounds (ook geen tremolopook)

wat ik nu nog echt mis is gewoon een gitaar die de belangrijkste zaken verenigt die ik graag zou willen:

-lekkere snappy/funky hals-singlecoil/midden sc, voor stratty sounds (gesplitte Suhr SSH of SSV komt al erg in de buurt), al dan niet verkregen door splitten van nek-humbucker
-meer heftige brug-humbucker (Suhr SSH of SSH+)
-toonregeling/pickups die zowel stratty sounds heeft, als wat warmere jazz-klanken (ik weet dat frasering meespeelt, maar toch..)
-stabiele tremolo (Wilkison vintage of Gotoh 510-model)
- eventueel piezozadeltjes..

een American Std. Strat of Vintage met wat upgrades doet hetzelfde, maar voor dat geld kan ik net zo goed;

- een Suhr S1/S2 aanschaffen, en het gebrek van een piezo voor lief nemen; less is more, en het is een geweldige strat-achtige met jazzy/bluesy/fusion aspecten...
- een Haar laten bouwen, en hetzelfde verhaal volgen
- ergens anders een model laten bouwen die mijn eigen keuze pickups, piezo-zadels, tremolo en halsafmetingen/body contours kiest...
- Warmoth onderdelen bestellen en zelf gaan bouwen/laten bouwen.. ?

graag advies../suggestie..!

FruscianteFan
13 september 2009, 00:37
Godin xtSA? Beetje hetzelfde idee als je huidige Godin, maar met jengelstengel en middenelement (geen coilsplit op de humbuckers, maar da's vast aan te passen).

Nitefly7
13 september 2009, 11:32
Godin xtSA? Beetje hetzelfde idee als je huidige Godin, maar met jengelstengel en middenelement (geen coilsplit op de humbuckers, maar da's vast aan te passen).

heb ik aan gedacht, maar ik moet 'm nog een paar keer testen..
heeft toch niet de 'mojo' die ik zoek.. bovendien vind ik een double cutaway misschien toch wel fijner dan een singlecut..

bovendien zou ik bij die Godin, de Godin humbuckers ook weer vervangen, én moet er een extra switch op om snel tussen akoestisch/electrisch te wisselen (doe ik nu met 'n volume pedaal, maar mijn parker heeft zo'n handige magnetic/piezo/both schakelaar..)

al met al dus een stap in de goede richting, maar toch nog 'prone to modification'..!

Tristan
13 september 2009, 12:53
Tsja, ik zou in ieder geval geen gitaar laten bouwen, er is echt geen pijl op te trekken of je dan krijgt wat je wilt...
Hoewel, Suhr is heel consistent, je geeft zelf al aan dat je het te gekke gitaren en pickups vindt, ik vind het zelf helemaal niks, maar als ik jouw verhaal zo lees zou ik voor zoiets gaan...
Warmoth is volgens mij echt waardeloos, heb je die gitaren van Orpheo weleens gecheckt?
Ik bedoel, Suhr heeft voor mij geen Mojo, een klinische feel, maar Warmoth, daar zit gewoon helemaal geen Tone in...
Ook al eens aan Tom Anderson gedacht trouwens?

Nitefly7
13 september 2009, 12:58
Tsja, ik zou in ieder geval geen gitaar laten bouwen, er is echt geen pijl op te trekken of je dan krijgt wat je wilt...
Hoewel, Suhr is heel consistent, je geeft zelf al aan dat je het te gekke gitaren en pickups vindt, ik vind het zelf helemaal niks, maar als ik jouw verhaal zo lees zou ik voor zoiets gaan...
Warmoth is volgens mij echt waardeloos, heb je die gitaren van Orpheo weleens gecheckt?
Ik bedoel, Suhr heeft voor mij geen Mojo, een klinische feel, maar Warmoth, daar zit gewoon helemaal geen Tone in...
Ook al eens aan Tom Anderson gedacht trouwens?

Kun je uitleggen waarom je John's bouwsels maar niks vindt?
En hoe 'erg' zijn Orph's gitaren dan? Hier op 't forum zijn er wel genoeg mensen die ze wel 'erg ok' vinden volgens mij...

Andersons en Brian Moore's zijn ook een optie, maar of je die voor dat bedrag vindt.. ?

Tristan
13 september 2009, 13:06
Waarom?
Tsja, het is die klank, ik vind ze vrij dun klinken, het meeste ligt in het middengebied dus ze hebben niet echt die sprankeling en twang in het tophoog zoals een echte Strat dat heeft en ook niet thump in het laag, die ballen, die vooral sommige echt goede Custom Shop Strats hebben (met name die met maple necks)...
Ik moet zeggen dat ik de S1 serie niet ken hoor, dat is toch een ander model met humbuckers en een maple top e.d?

Hoe erg die gitaren van Orph zijn, ik weet het niet, het rammelde aan alle kanten...
Ik heb er drie gecheckt, akoestisch dan welteverstaan, twee klonken als een neuzige, natte scheet (letterlijk), de andere klonk zo belachelijk licht voor een Les Paul (totaal geen laag), dat ging echt helemaal nergens over, alhoewel die dan nog het beste klonk...

Anderson wordt dan wel tweedehands inderdaad, maar misschien is het een optie, persoonlijk vind ik die namelijk wel de Mojo hebben die Suhrs voor mij missen, hebben ook net iets meer sprankeling in het tophoog en iets meer thump in het laag, de goede dan...

Allemaal akoestisch getest overigens he, dat is de enige manier om een gitaar echt te checken i.m.h.o...

Nitefly7
13 september 2009, 13:09
ok, duidelijk!

nog 1 vraagje voorlopig; hoe hit/miss vind jij 'laten bouwen' eigenlijk?
ik ging er nl. van uit (naïef?) dat als je niet al te veel gekke dingen doet met hout-combinaties, dat je dan best een prima gitaar kan krijgen.. natuurlijk niet met 20 Switcheroo-switches, maar toch..

de S1 is overigens een 'set spec' Suhr Standard:
alder body (stratshaping) met maple/rosewood toets
even C slim hals, Sperzel locking tuners en SSH-config..


Waarom?
Tsja, het is die klank, ik vind ze vrij dun klinken, het meeste ligt in het middengebied dus ze hebben niet echt die sprankeling en twang in het tophoog zoals een echte Strat dat heeft en ook niet thump in het laag, die ballen, die vooral sommige echt goede Custom Shop Strats hebben (met name die met maple necks)...
Ik moet zeggen dat ik de S1 serie niet ken hoor, dat is toch een ander model met humbuckers en een maple top e.d?

Hoe erg die gitaren van Orph zijn, ik weet het niet, het rammelde aan alle kanten...
Ik heb er drie gecheckt, akoestisch dan welteverstaan, twee klonken als een neuzige, natte scheet (letterlijk), de andere klonk zo belachelijk licht voor een Les Paul (totaal geen laag), dat ging echt helemaal nergens over, alhoewel die dan nog het beste klonk...

Anderson wordt dan wel tweedehands inderdaad, maar misschien is het een optie, persoonlijk vind ik die namelijk wel de Mojo hebben die Suhrs voor mij missen, hebben ook net iets meer sprankeling in het tophoog en iets meer thump in het laag, de goede dan...

Allemaal akoestisch getest overigens he, dat is de enige manier om een gitaar echt te checken i.m.h.o...

Tristan
13 september 2009, 13:11
Ik schrok er ergens wel van dat iemand zoals jij die ook serieus met gear bezig is werkelijk aan het overwegen is blind een Warmoth te bestellen, voornamelijk omdat Orpheo hier op het forum loopt te roepen dat zijn gitaren de top zijn, terwijl dat naar mijn idee (en van meer mensen hier) echt bullshit is...

Laten bouwen is voor mij echt mega hit & miss...
Zeker bij iemand als Van De Haar, of Warmoth, of weet ik veel...
Ik heb zelf een Patrick Koopman Strat, echt geen slechte gitaar, heeft eigenlijk best wel ballen en klinkt lekker Bluesy maar uiteindelijk speel ik er nooit op omdat het gewoon toch net niet mijn gitaar is, zwaar balen eigenlijk...

Aardig wat Van De Haars in mijn handen gehad, varieert mijns inziens van echt goed (bijna Custom Shop niveau maar mist het toch net voor mij) tot gewoon net zo slecht als een mindere American Standard...
De enige gasten die echt consistent zijn met bouwen, zijn degenen die toch enigszins naar mijn idee klinische gitaren bouwen zoals Suhr, PRS, Tom Anderson, waarbij ik de laatste wel kan waarderen, maar dat is puur smaak natuurlijk...

TMKXL
13 september 2009, 13:14
Ik heb een Suhr Pro S1, absoluut fantastische gitaar, doet alles voor je behalve jazz!
Hij klinkt gewoon heel helder en fel, en warmere jazzy klanken gaat je gewoon niet lukken. Sprankelend top hoog wat iemand zei heeft ie dus absoluut wel IMO.
Verder is bespeelbaarheid en kwaliteit gewoon echt topniveau. Voor 1500 kan je niet mis gaan met een Pro Series.

Nitefly7
13 september 2009, 13:19
Ik schrok er ergens wel van dat iemand zoals jij die ook serieus met gear bezig is werkelijk aan het overwegen is een Warmoth te bestellen, voornamelijk omdat Orpheo hier op het forum loopt te roepen dat zijn gitaren de top zijn, terwijl dat naar mijn idee (en van meer mensen hier) echt bullshit is...

hihi, dat vind ik wel een te gek compliment..!
merci beaucoup pour dattus :supercool:

overigens waardeer ik ieders mening, die van jou en van Orph..!
ik denk niet dat we Orph-bashing moeten beginnen, maar het is altijd zeer waardevol om welgemeende kritiek te uiten :)
het is wel echt fijn om van iemand te horen/lezen, en kennis te maken met een kant van het 'de som der delen is niet altijd....'-verhaal, uit ervaringen van mede-forumleden..
het is de 1e keer in lange tijd dat iemand serieus op mijn (te) lange posts reageert, en dat ik er ook weer wat wijzer van wordt..


Dat Warmoth niet zaligmakend was, had ik wel verwacht; maar niet dat het in deze mate ook tegenstanders kende; ik nam aan dat Warmoth en Allparts e.d. gewoon prima bouwpakket dingen waren, om goed uitziende, betaalbare 'custom' dingen te bouwen..

a propos- toon-interesse:
je zou mijn Frankenstrat niet moeten zien; 6punts trem zit met 5 schroeven vastgeklonken, omdat bij het meest linkse schroefje nog een stud zit van een 2-punts Wilkinson.. de E-series hals die ik op de body heb geschroefd, heeft net niet de goede uitlijning van halsschroeven, dus er zit in de neckpocket ongeveer 2mm (dunne plectrum) speling tussen hals en de pocket zelf... :makeup:
maar 't is m'n 1e electrische gitaar, en 't ding klinkt voor mij gevoel toch wel lekker genoeg.. 't is geen super buzzy monstertje... meer :)

verder heb ik nog lang niet genoeg speel-ervaring om Eur1600/2000 gitaren te kopen/hebben, maar ik weet van veel dingen wel binnen mijn funky/fusion/rock/pop niche wat voor mijn spel 'werkt' en wat 'niet'..

en in essentie zoek ik dus gewoon een Parker, met een beter hals-element en brug-element en liefst redelijk makkelijk te vervangen onderdelen (ook de grootste reden waarom ik die Nitefly toch zal gaan verkopen..)

Nitefly7
13 september 2009, 13:32
denk je dat een halshumbucker iets zou veranderen daaraan?
zelf vind ik nl. dat een HSH-strat, met goede pickups best in de buurt komt van een warmere jazzy klank..

het is een behoorlijk oxymoron, om warme jazzklanken én snappy stratsounds te krijgen.. maar toch ben ik er heilig van overtuigd dat een gesplitte SSV vrijwel alles kan doen wat ik zou willen..

misschien een S1, en dan slagplaat en hals-element omruilen. ?
hmmm


Ik heb een Suhr Pro S1, absoluut fantastische gitaar, doet alles voor je behalve jazz!
Hij klinkt gewoon heel helder en fel, en warmere jazzy klanken gaat je gewoon niet lukken. Sprankelend top hoog wat iemand zei heeft ie dus absoluut wel IMO.
Verder is bespeelbaarheid en kwaliteit gewoon echt topniveau. Voor 1500 kan je niet mis gaan met een Pro Series.

TMKXL
13 september 2009, 15:04
Tuurlijk zal een humbucker veel uitmaken, maar het is gewoon het karakter van de gitaar die de klank maakt natuurlijk. De brug, neck constructie, hout soorten (alder en maple) etc maken ook dat de gitaar fel klinkt.
Maar als jazz ook moet is een humbucker en dan de toon en volume iets terugdraaien goed om een wat meer mellow jazzy sound te krijgen.

Maar om dan de slagpalat te vervangen en zo is veel gedoe. Als ik het goed heb kun je nu de pickup configuratie bij een Pro Series ook kiezen. Weet niet zeker of HSH erbij zit, maar dan moet je even op de site kijken.

Succes! :)

edit:

"Pickup options: SSS with three FL single-coils, HSH with two SSV's and one FL in the middle"

Het kan dus wel. :)

groovieguitarguus
13 september 2009, 23:15
Ik heb niet de hele post gelezen... maar dit lijkt mij ook een super allround gitaar. Een Dick Dijkman strat model Peter Tiehuis.

Semi hollowbody... gave looks. Pickguard (dus vrij eenvoudig pick ups wisselen... H-S-H configuratie... (als je kan splitten eindeloze variaties).
Met een Piezo... tja... lijkt mij wel wat. Budgetair denk alleen lastig.

http://www.dickdijkman-guitardesign.com/players/peter-tiehuis.jpg

Tristan
14 september 2009, 01:03
Tsja, een goed bouwpakket hoeft nog geen goed bouwpakket te zijn voor jou, ik ben er zelf toch erg voorstander van om een gitaar ook echt zelf in de hand te hebben alvorens deze te kopen...
Hangt er ook vanaf hoe kritisch je bent en hoe nauw het allemaal komt, maar om een voorbeeld te geven, ik heb twee gitaren, een Fender Strat en een Gibson ES335, beide geen absolute top gitaren, maar ik hou van die planken, zou ze nooit meer weg willen doen en dat heb ik gelijk gemerkt toen ik er in de winkel op begon te spelen en ze pas na een uur weer weg wilde leggen...
Wat betreft de Suhr, natuurlijk heeft 'ie wel hoog, klinkt behoorlijk fel zelfs, alleen hebben ze naar mijn idee gewoon niet die twang die een Fender Strat wel heeft, ligt toch wat meer in het hoogmidden, het is gewoon een heel andere gitaar...

sjaak1990
14 september 2009, 11:19
Ik vond de tom anderson droptop heel lekker maar vond het geen jazz gitaar. Hij scheurde lekker en was gewoon heerlijk fel en akoestisch ook erg goed. Veel hoog en mids en wat minder bas. Erg fijne hals en super afwerking verder.

Tristan
14 september 2009, 11:30
Een Hollow-T misschien wel...

Orgasmocaster
14 september 2009, 16:37
Waarom?
Tsja, het is die klank, ik vind ze vrij dun klinken, het meeste ligt in het middengebied dus ze hebben niet echt die sprankeling en twang in het tophoog zoals een echte Strat dat heeft en ook niet thump in het laag, die ballen, die vooral sommige echt goede Custom Shop Strats hebben (met name die met maple necks)...
Ik moet zeggen dat ik de S1 serie niet ken hoor, dat is toch een ander model met humbuckers en een maple top e.d?

Hoe erg die gitaren van Orph zijn, ik weet het niet, het rammelde aan alle kanten...
Ik heb er drie gecheckt, akoestisch dan welteverstaan, twee klonken als een neuzige, natte scheet (letterlijk), de andere klonk zo belachelijk licht voor een Les Paul (totaal geen laag), dat ging echt helemaal nergens over, alhoewel die dan nog het beste klonk...

Anderson wordt dan wel tweedehands inderdaad, maar misschien is het een optie, persoonlijk vind ik die namelijk wel de Mojo hebben die Suhrs voor mij missen, hebben ook net iets meer sprankeling in het tophoog en iets meer thump in het laag, de goede dan...

Allemaal akoestisch getest overigens he, dat is de enige manier om een gitaar echt te checken i.m.h.o...

nou dat is een lekker advies :roll:
dat Orpheo's gitaren kut klonken (accoustisch??) dat kan aan heel veel dingen liggen.
ik weet dat hij zijn meeste gitaren binnen een uur na ontvangst inelkaar had geschroefd, dus misschien is hij wel heel erg slecht in het afstellen van een gitaar, of misschien vijlt hij de randjes niet bij (kan bij 1 op de 10 warmoths een probleem zijn) misschien slechte hardware?

ik kan persoonlijk garanderen dat een goed gebouwde en goed afgestelde warmoth goed vergeleken kan worden met een custom shop fender, en de meeste boetiek gitaartjes.

Orgasmocaster
14 september 2009, 16:40
Ik schrok er ergens wel van dat iemand zoals jij die ook serieus met gear bezig is werkelijk aan het overwegen is blind een Warmoth te bestellen, voornamelijk omdat Orpheo hier op het forum loopt te roepen dat zijn gitaren de top zijn, terwijl dat naar mijn idee (en van meer mensen hier) echt bullshit is...


ik zou ook niet iets kopen alleen omdat Orpheo het aanbeveeld.
maar als iemand niet waat wat ze willen, en zelf niet hun gitaar kunnen afstellen en intoneren, dan is het misschien geen goed idee om een warmoth of wat dan ook van het internet te bestellen.

maar als je weet wat je favoriete contour, profile, nutwidth, radius, fretsize, etc is, dan is het geen grote gok meer.

Orgasmocaster
14 september 2009, 18:17
oh, en als je wilt weten hoe een BOLT ON Warmoth Les Paul kan klinken, check dit filmpje van gisteravond...

http://video.aol.com/video-detail/russell-brands-2009-vma-intro/3182454588

Tristan
14 september 2009, 21:21
Orgasmocaster, wat je zegt klopt gewoon niet, specs maken geen gitaar en zeggen weinig over hoe de gitaar zal gaan klinken dus is het wel degelijk een enorm risico om een gitaar(bouwpakket) zomaar te bestellen of te laten bouwen...
Natuurlijk kan het aan veel dingen liggen dat Orpheo zijn gitaren erg slecht klonken, het is wel een extra reden om op je hoede te zijn met dat Warmoth spul aangezien er ook enorme lemons tussen zitten al naar gelang de kwaliteit van degene die het spul in elkaar zet maar ik vermoed ook al naar gelang de kwaliteit/klank van het gebruikte hout, geen een plank is hetzelfde...
Vergelijken kan altijd maar een Warmoth, hoe goed van kwaliteit of hoe goed gebouwd 'ie ook is, zal nooit klinken als een echt goede Customshop Fender of Gibson...
De enige gitaren die ik ooit ben tegengekomen die in de buurt komen van een Gibson Customshop qua sound en feel zijn Nik Huber gitaren en wat betreft Fender Customshop liggen Morgaine en Don Grosh gitaren een beetje in hetzelfde straatje maar dan nog klinken die anders...
Hangt er ook vanaf wat je wil natuurlijk, maar de zogenaamde 'garantie' die je geeft is onzinnig want onjuist...

Chocola
14 september 2009, 21:39
Orgasmocaster, wat je zegt klopt gewoon niet, specs maken geen gitaar en zeggen weinig over hoe de gitaar zal gaan klinken dus is het wel degelijk een enorm risico om een gitaar(bouwpakket) zomaar te bestellen of te laten bouwen...
Natuurlijk kan het aan veel dingen liggen dat Orpheo zijn gitaren erg slecht klonken, het is wel een extra reden om op je hoede te zijn met dat Warmoth spul aangezien er ook enorme lemons tussen zitten al naar gelang de kwaliteit van degene die het spul in elkaar zet maar ik vermoed ook al naar gelang de kwaliteit/klank van het gebruikte hout, geen een plank is hetzelfde...
Vergelijken kan altijd maar een Warmoth, hoe goed van kwaliteit of hoe goed gebouwd 'ie ook is, zal nooit klinken als een echt goede Customshop Fender of Gibson...
De enige gitaren die ik ooit ben tegengekomen die in de buurt komen van een Gibson Customshop qua sound en feel zijn Nik Huber gitaren en wat betreft Fender Customshop liggen Morgaine en Don Grosh gitaren een beetje in hetzelfde straatje maar dan nog klinken die anders...
Hangt er ook vanaf wat je wil natuurlijk, maar de zogenaamde 'garantie' die je geeft is onzinnig want onjuist...

Je vergeet dat wij normale stervelingen zijn en minuscule verschillen in houtsoorten niet horen, of het ons gewoon niet boeit als er net 1% teveel hoog in een gitaar zit. Live hoort geen sterveling het verschil. Verder moeten die customshop Gibsons wel ERG goed zijn want de normale Gibsons vind ik helemaal niet zo goed als wordt beweerd...

Nog een mogelijkheid waarom Orpheo zijn gitaren zo geil vind: Hij houdt gewoon van dat specifieke geluid! :p

Orgasmocaster
14 september 2009, 22:03
Orgasmocaster, wat je zegt klopt gewoon niet, specs maken geen gitaar en zeggen weinig over hoe de gitaar zal gaan klinken dus is het wel degelijk een enorm risico om een gitaar(bouwpakket) zomaar te bestellen of te laten bouwen...
Natuurlijk kan het aan veel dingen liggen dat Orpheo zijn gitaren erg slecht klonken, het is wel een extra reden om op je hoede te zijn met dat Warmoth spul aangezien er ook enorme lemons tussen zitten al naar gelang de kwaliteit van degene die het spul in elkaar zet maar ik vermoed ook al naar gelang de kwaliteit/klank van het gebruikte hout, geen een plank is hetzelfde...
Vergelijken kan altijd maar een Warmoth, hoe goed van kwaliteit of hoe goed gebouwd 'ie ook is, zal nooit klinken als een echt goede Customshop Fender of Gibson...
De enige gitaren die ik ooit ben tegengekomen die in de buurt komen van een Gibson Customshop qua sound en feel zijn Nik Huber gitaren en wat betreft Fender Customshop liggen Morgaine en Don Grosh gitaren een beetje in hetzelfde straatje maar dan nog klinken die anders...
Hangt er ook vanaf wat je wil natuurlijk, maar de zogenaamde 'garantie' die je geeft is onzinnig want onjuist...

Houtsoorten/components garanderen inderdaad nooit een specifieke exacte toon.. een fender kan ook weer anders klinken dan de andere. in de meeste gevallen valt dat wel te tweaken met de toon knoppen van je amp.
je kunt in grote lijnen wel weten wat voor "karakter" je kunt verwachten.
verder zijn kwaliteits onderdelen wel belangrijk voor de bespeekbaarheid en de sustain van een gitaar. en dat heb ik toch een stuk of 14 keer achterelkaar wel gehad van Warmoth.

anyway, ik wil verder (een van) mijn "favorite" merken niet eindeloos opheo style gaan zitten verdedigen, dus laten we het er maar op houden dat we van mening verschillen.

Nitefly7
14 september 2009, 22:45
qua specs ben ik al jaar en dag klaar (C slim, 12-16" of 10-13" compound radius, 6105 frets, graphite kam + schaller locking tuners), alleen twijfel ik nog over hout; ik zou zowel met een mahog/maple body+mahog/rosewood nek tevreden zijn, als met linde(basswood)/maple body + maple/rosewood nek.. en zelfs alder + maple/rosewood vind ik een optie..

ik wilde alleen even kijken hoe de meningen zijn over het bekende 'de som der delen...'-probleem..

in mijn ervaring is er zelfs met een strat met een goed neckhumbucker, een prima warm jazzy-achtig geluid te krijgen (hell, zelfs met een tele lukt dat..).. het is dan wel geen hollowbody-combinatie, maar it gets a job done..

ik zou zelfs uit de voeten kunnen met mijn Parker en andere pickups, maar nu lonkt er de GAS van 'n zelfbouw of een Suhr...

zo gehecht ben ik nl. nog niet aan de Parker, hoewel ik 't nog steeds fabeltastische gitaren vind; jammer dat ze te weinig goede naam/personality hebben

kortgezegd zijn de valide opties:
Suhr Pro Series (liefst HSH), zonder piezo's
Zelfbouw/uitbestede bouw van HSH/SSH (+ piezo's), evt. chambered body
Een Parker met betere Nederlandse ondersteuning...!

Meneer Tiehuis' gitaar heb ik altijd in mijn achterhoofd bij 't ontwerpen van dergelijke gitaren..!


ik zou ook niet iets kopen alleen omdat Orpheo het aanbeveeld.
maar als iemand niet waat wat ze willen, en zelf niet hun gitaar kunnen afstellen en intoneren, dan is het misschien geen goed idee om een warmoth of wat dan ook van het internet te bestellen.

maar als je weet wat je favoriete contour, profile, nutwidth, radius, fretsize, etc is, dan is het geen grote gok meer.

afstellen en intoneren ben ik nog steeds geen grote fan van, en ik laat 't ook vaker doen, dan dat ik 't zelf even doe.. maar de basiskennis is er wel..