PDA

View Full Version : Ik weeet het niet



bguitar
12 september 2009, 23:44
hee allemaal!

Van de week ben ik naar de winkel geweest en een paar gitaren uitgebrobeert, ik kwam op de Art & lutherie, terwijl ik hem helemaal niet mooi vond, maar dat geluid dat vond ik echt top!
Nu is mijn smaak Tommy emmanuel, is dit een geode gitaar voor die muziek?
mijn budget mag niet meer zijn dan 450 euro!

Bob.

Portel
13 september 2009, 00:13
Ik ken het merk niet,
Maar wat heb je liever?
Een mooie gitaar die klinkt als de kat van je oma?
Of een gitaar die jij niet zo mooi vind (maar anderen wellicht wel) en prachtig klinkt!

Mijn eerste elektrische gitaar was een goedkope stratocaster imitatie, en die heb ik weggedaan omdat het model me niet aansprak.
Nu speel ik een Epiphone les Paul ES Custom en ben op zoek naar een mooie strat voor bluesy-dingetjes.
Ik speel ook een akoestische Crafter D6/N, en die heeft een wat minder-standaard slagplaat. Ik heb nooit zo van 'standaard' gehouden (mede daarom had ik het niet zo op strats), maar nu vind ik zon standaard 'teardrop' slagplaat juist heel mooi op akoestische gitaren!

Moraal van dit verhaal: Je smaak qua 'uiterlijk' van de gitaar kan in de loop der tijd veranderen.
Misschien vind je de A&L gitaar nu niets, maar vind je hem over een paar maanden opeens een stuk mooier.

budje
13 september 2009, 03:39
Persoonlijk vind ik inderdaad de beroemde tone, kwaliteit en spelplezier die een gitaar bied belangrijker dan het uiterlijk. Als je blij wordt van hoe de gitaar speelt, en hij kan je verder naar een hoger level tillen, dan is er toch geen probleem?

mijn praktijkvoorbeeld: Ik wou vroeger nooit een strat, omdat iedereen daar op speelde. Ik wilde nooit een holle electrische gitaar omdat ik dacht dat die niet bij mij paste. En raad eens welke twee gitaren ik overal mee naartoe neem?

Als je smelt als een verliefde puber als je op de gitaar speelt, als je opgewonden raakt van het geluid dat het ding maakt... Kopen!

bguitar
13 september 2009, 12:19
Ik vind zelf ook het uiterlijk minder belangrijk als het geluid,
Maar, mijn vraag was eigenlijk, Is de Art & Lutherie een goede gitaar voor de Stijl van Tommy emmanuel, zoniet.. Welke raden jullie mij dan aan.
Mijn budget is NIET meer dan €450,-

Portel
13 september 2009, 12:32
Weet je ook een type?

Ik kan ook vragen of een Gibson een goede gitaar is voor blues,
Maar als ik er niet bij vermeld of het een Les Paul, een SG, een Firebird, een Flying V, een Explorer etc. is...
...Dan komen we nog niet verder

Plant
13 september 2009, 13:32
Ik ken het merk niet

Komt uit de Canadese stal waar ook Godin, Seagull en voorheen Garrison (nu opgekocht door Gibson) uit komen. Volgens mij is Art & Lutherie de goedkoopste. Ik zie ze niet zo veel meer.

Ik heb er zo'n 10 jaar geleden wel eens 1 in mijn handen gehad. Leuke budgetgitaar. Mijn ervaring is dat die Canadese merken wat bredere halzen hebben, waardoor ze uitstekend geschikt zijn voor fingerpicking-style. Met de muziek van meneer Emmanuel in gedachten kom je wat dat betreft denk ik in de richting.

Harald
13 september 2009, 14:19
Voor Tommy's stukken kan een smalle hals juist een groot voordeel zijn als je niet al te grote handen hebt. Ligt een beetje aan je handen. Er zijn best veel stukken van hem waar de linkerduim vrolijk meefret, en soms zelfs op de A snaar moet fretten. Deels zijn ze te omzeilen, maar Tommy's vingerzettingen zijn wel de meest economische. Ik heb nooit een alternatief kunnen bedenken dat echt makkelijker speelde. Heb alleen niet altijd de mogelijkheid aangezien ik niet zulke grote handen heb. Desondanks kan ik inmiddels het intro van Those who wait met zijn vingerzetting spelen. Maar dat lukt me niet op een gitaar met een brede hals zoals een klassieke.

Als je heel dikke vingers hebt kan een brede hals wel heel fijn zijn, maar voor de rest zie ik het voordeel niet zo. (en ik gebruik op mijn Maton ook gewoon partial barres waarbij de eerstvolgende snaar open moet gespeeld worden. Gaat prima.

Belangrijkste voor die muziek is dat je de gitaar fijn vindt spelen, en dat je de aktie laag houdt.

LaurentB
13 september 2009, 15:37
Geen verkeerde gitaren hoor. Inderdaad de laagste prijsklasse van de Godingitaren. Voor 450 kun je uit die groep ook nog net een Seagull vinden, daar zou ik dan ook eens naar kijken.

bguitar
13 september 2009, 17:49
Ik heb hele kleine handen, ik ben ook nog niet lang bezig met gitaar spelen ( zo'n half jaartje zonder les )
Maar toch ben ik zeer geintresseerd in de style van Tommy emmanuel..
Kan niemand mij een goede gitaar aanraden, met dus een dunne hals, voor fingerpicking
En belangrijkst, goede gitaar voor de style van Tommy emmanuel

Bob.

zeiler
13 september 2009, 17:52
Als je smelt als een verliefde puber als je op de gitaar speelt, als je opgewonden raakt van het geluid dat het ding maakt... Kopen!

da's een mooie quote, als 't mag... :D!

bguitar
16 september 2009, 21:28
Niemand een idee wat een geschikte gitaar is voor stijl van Tommy emmanuel!

moet nodig hebben:

Dunne hals
Geschikt voor tommy emmanuel
Eigenlijk gewoon een goede gitaar voor de stijl van tommy emmanuel onder de 500 euro, mag niet meer

Bob.

LaurentB
16 september 2009, 22:06
Nou, laatst werd er nog een hele serie merken opgesomd:

- Blueridge
- Eastman
- Yamaha
- Cort
- Tanglewood
(- Simon & Patrick
- Seagull)(wat bredere hals)
- Crafter
- Lag
- Washburn

Deze kunnen allemaal wel goede exemplaren onder 500 euro hebben, misschien vergeet ik er nog een paar.

Spelen zoals Tommy Emmanuel is vooral SPELEN zoals Tommy Emmanuel. De gitaar maakt wel iets uit maar slechts een klein deel.

Qua model zou dan een Grand Auditorium of OM het meest voor de hand liggen, vanwege niet te opdringerige bassen.

Plant
16 september 2009, 22:21
Tja, je vraagt eigenlijk iets waar niemand een pasklaar antwoord op kan geven.

Tommy speelt op Maton gitaren die in een andere prijsklasse liggen. Je wilt voor ≤ 500 Euro een gitaar waarop je klinkt als Tommy en die voor jouw handen geschikt is om in zijn stijl op te spelen.

Je zult voor dat bedrag best een relatief goed klinkende gitaar vinden, maar bepalen of jij daar met jouw handen zijn stijl muziek op spelen dat kan alleen .... jij.

Ik schreef al eerder deze week dat de Art & Lutherie waarover jij begon best eens geschikt zou kunnen zijn, omdat de hals lekker breed is voor fingerpicking.
Beter gezegd: Ik vind een brede hals prettig hiervoor, omdat ik grotere handen heb.
Een ander adviseert vervolgens weer dat je voor de door Tommy gebruikte vingerzettingen als je kleinere handen hebt beter smal kunt hebben... Kortom: iedeeen roept wat anders omdat het voor iedereeen anders is.

Als je al wat muziek van hem kunt bespelen zul je een winkel in moeten stappen en binnen de prijsklasse een aantal gitaren moeten beoordelen op zowel klank als bespeelbaarheid voor jou voor die stijl.

Muzieknono
17 september 2009, 07:09
Ik zou eens gaan kijken voor een yamaha FG700S, een geweldige gitaar voor weinig.
Mvgr. Dirk Jan :B

Kay-hogenkamp
17 september 2009, 12:45
Nou je moet ook wel een beetje op je smaak vallen toch;)

beruk
17 september 2009, 13:28
Nou je moet ook wel een beetje op je smaak vallen toch;)

sjeezus, alweer zo'n taal kunstenaar...

Koop nou gewoon die art&lutherie zolang die maar een massief bovenblad heeft.

bguitar
17 september 2009, 16:46
van model wil ik inderdaad OM,
Weet iemand misschien wat voor hout er is gebruikt voor de Maton EBG808TE
misschien dat ik daar dan rekening mee kanhouden? of hebben ze die niet in die prijsklasse?
Kan niemand een gitaar noemen die ik echt moet uitproberen, tussen de 400 en 500 euro!

Plant
17 september 2009, 17:10
van model wil ik inderdaad OM,
Weet iemand misschien wat voor hout er is gebruikt voor de Maton EBG808TE
misschien dat ik daar dan rekening mee kanhouden? of hebben ze die niet in die prijsklasse?
Kan niemand een gitaar noemen die ik echt moet uitproberen, tussen de 400 en 500 euro!


Top - AAA Grade Sitka Spruce
Back and Sides - Solid Queensland Maple
Neck - Queensland Maple
Headstock - Walnut
Fingerboard - Rosewood with dot and CGP inlay
Bridge - Rosewood
Tuners - Grover chrome deluxe
Satin finish, honey tinted to provide a richer colour
Pickup - APMic system

Over dat laatste gesproken... er hoeft toch voor dat geld niet ook nog een element in te zitten? Ik lees het nergens, maar ga ervan uit van niet.

freddy
17 september 2009, 19:28
van model wil ik inderdaad OM,
Weet iemand misschien wat voor hout er is gebruikt voor de Maton EBG808TE
misschien dat ik daar dan rekening mee kanhouden? of hebben ze die niet in die prijsklasse?
Kan niemand een gitaar noemen die ik echt moet uitproberen, tussen de 400 en 500 euro!

Maton ligt boven je budget en zoals Plant al aangaf zijn die gemaakt van houtsoorten uit Australie, de merken die je met jouw budget zeker moet proberen zijn Seagull,Tanglewood,Eastman en Blueridge beter in deze prijsklasse ga je niet vinden.
De enige gitaar die ook met Australische houtsoorten gemaakt is en die goedkoper is dan Maton is Cole Clark, fantastische podium gitaren maar helaas ook boven je budget.Kijk eens naar de merken hierboven genoemd en wie weet kom je nog wel iets anders tegen, het word zoeken en testen.

jplm
17 september 2009, 20:29
Beter gezegd: Ik vind een brede hals prettig hiervoor, omdat ik grotere handen heb.

Die vergissing wordt wel vaker gemaakt, ik bedoel, verband leggen tussen een brede topkam en grote handen.
Even rekenen: de doorsnee topkambreedte is 43 mm, de meeste brede zijn 45 mm, dat is dus een winst voor de ruimte tussen de snaren van 0,4 mm of in letters vier tienden van een millimeter (2 millimeter verschil gedeeld door 5 tussenruimtes). Die winst is qua speelgevoel inderdaad erg groot, maar voor wat betreft grote handen of dikke vingers te verwaarlozen.

Groet, Jan.

Plant
17 september 2009, 21:11
Die vergissing wordt wel vaker gemaakt, ik bedoel, verband leggen tussen een brede topkam en grote handen.
Even rekenen: de doorsnee topkambreedte is 43 mm, de meeste brede zijn 45 mm, dat is dus een winst voor de ruimte tussen de snaren van 0,4 mm of in letters vier tienden van een millimeter (2 millimeter verschil gedeeld door 5 tussenruimtes). Die winst is qua speelgevoel inderdaad erg groot, maar voor wat betreft grote handen of dikke vingers te verwaarlozen.

Groet, Jan.

Het is geen vergissing, bij mij is het zo.

Ik heb met pijn in mijn hart een perfekte Takamine met relatief smalle hals verkocht omdat ik er, na deze enkele jaren in bezit te hebben, nog steeds niet lekker op kon spelen. Ik heb hier nog een oudere Washburn die bij de topkam 2mm breder is en daar kon en kan ik nog steeds perfekt op spelen.

Dat heeft niets met afstellingen o.i.d. te maken... ik kan gewoon mijn vingers net niet kwijt of demp te snel naastliggende snaren, hoe precies ik ook probeer te spelen. En zulke dikke 'worstvingers' heb ik niet.
Met een bredere hals heb ik die ruimte wel, maar dan moet ik ook bij akkoorden e.d. mijn vingers meer spreiden. En daar komt dan het voordeel van mijn grotere handen: dat spreiden kan ik wel.

Iemand met kleinere handen kan deze misschien niet zo ver spreiden en heeft meer baat bij een smallere hals. En een kortere mensuur... ook dat telt mee. Bedenk ook dat ook bij de brug alles wat verder uit elkaar ligt, ook dat is belangrijk.

Die berekening die je maakt heb ik ook wel eens gemaakt en me hierover verbaasd. Want die paar tiende mm tussen iedere snaar maakt toch niet zoveel uit? Ja, dus. Althans, voor mij.