PDA

View Full Version : hals-breedte dreadnouht



vederlicht
12 september 2009, 22:55
Hoi Liefhebbers,
Het grootste deel van mijn muzikale leven heb ik op een klassieke gitaar gespeeld. Sinds enige tijd, na aankoop van een nieuwe dreadnougt, ben ik volop aan de slag met stalen snaren. Met name moet ik wennen aan de smalle hals. Regelmatig raak ik met een nagel de snaar die er boven ligt. Duidelijk een geval van minder ruimte dan ik gewend ben. Bovenaan is de hals 4.5 cm. en onderaan 5.5 cm. Zijn dat de gangbare maten of heeft mijn gitaar een erg dunne hals? Wellicht heeft iemand ook techniek-tips om dat nagelrammelen te voorkomen.
groet,
vederlicht

Git Aar
12 september 2009, 23:03
45 zou enkele milimeters breder zijn dan normaal.

Misschien je nagels goed kort houden?

vederlicht
12 september 2009, 23:12
hoi Git Aar,
Dat nagel-kletteren heeft niets met de nagellengte te maken. Die hou ik inderdaad kort. Vooral bij vingerpicking "slaat" soms de open snaar die boven de vinger ligt die de snaar eronder indrukt tegen de nagel aan. Ik moet er blijkbaar erg aan wennen dat de ruimte tussen de snaren smaller is dan bij mijn klassieke gitaar.
Vederlicht

northernlake
12 september 2009, 23:21
Voor dreads zijn de meest gangbare maten bij de topkam in inches 1 11/16" en 1 3/4", oftewel iets minder dan 43mm of iets onder de 45mm. Je hebt dus al een brede te pakken :)

Portel
13 september 2009, 00:16
Tja, je vingers echt haaks (of in ieder geval méér haaks) op de snaren zetten... Dat zou de enige oplossing zijn,

Maar dan moet je jezelf een hele andere techniek aanwennen en dat gaat, zeker na een tijdje, niet geheel gemakkelijk.

vederlicht
13 september 2009, 00:48
Oke, dus nog mazzel dat ik een breede heb. Vingers meer haaks houden, ja daar oefen ik nu flink op. Ik merk dat ik mijn houding tijdens het spelen moet gaan corrigeren zodat de hals onder een andere hoek t.o.v. van mijn hand komt te liggen pfff... Ook anders dan ik gewend ben. T'is een hard vak.......!
Vederlicht

Solidarnosc
13 september 2009, 20:19
Denk dat het gewoon een kwestie van wennen is. Ik speel zelf nog niet zo heel lang gitaar, maar ben ook op een klassieke begonnen. Toen ik uiteindelijk ook een dreadnaught aangeschaft heb was het ook flink wennen aan de breedte van de hals. Nu gaat dat al veel beter; door gewoon door te blijven spelen en dan zul je zien dat je vanzelf beter wordt.

Solidarnosc.

LaurentB
13 september 2009, 23:17
Het duurt ook even voordat je met je rechterhand een goede toon bereikt, heb ik gemerkt toen ik ook op staalsnarig met mijn vingers ging spelen, naast nylon.

Ron Houben
15 september 2009, 19:28
Hallo Vederlicht,

Dit is een bekend probleem. Er is een aantal bouwers dat bredere halzen maakt. K. Yairi had vroeger een model met een 48 mm hals en Lakewood Guitars heeft een 48 mm hals in hun "standaard customlijst" staan. In de tijd dat ik nog veel met Lakewood te doen had, was dit de meestgevraagde optie. Seagull heeft standaard een iets bredere hals (ik geloof 46 mm) en echt waar iedere millimeter maakt wat uit.

Succes met uitproberen!

Muzieknono
16 september 2009, 06:55
Nou, ik moet zeggen het is een kwestie van wennen maar ik speel net zo makkelijk op mijn flamenco gitaar als op een steelstring met een topkambreedte van 43mm en ik heb dus echt grote handen, het grote voordeel van de 43mm vind ik de lopende baslijnen die je met je duim kunt fretten.
Mvgr. Dirk Jan :B

grizzly
20 september 2009, 23:06
Ik speel ook nog niet zo lang maar heb een Strat (1 11/16" = 42 mm) en een akoestische nylon string gitaar (2 1/16" = 52mm)
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een wat bredere hals, maar als je dat bij een bestaand merk wilt kopen zit je vaak aan een beperkte keuze vast.
Daarom heb ik zelf een electrische gitaar gebouwd met een hals van 48mm.

Ik moet echter bekennen, dat na een poosje oefenen de breedte van de Strat ook wel went.

Nu koop ik volgende week een akoestiche Babicz gitaar model Acute fingerpicking, met een hals breedte van 1 13/16" = 46 mm, en die zit er precies weer tussen in. Lijkt me een prachtig compromis.