PDA

View Full Version : welk element



gertgert
12 september 2009, 20:39
Situatie is alsvolgt: ik heb diverse gitaren, en deze wil ik kunnen voorzien van een element.
Ik moet dus iets hebben wat ik makkelijk kan verwisselen. Een klankgatelement lijkt me dan het meest logisch.

Er is veel aanbod tussen de 70 - 150 euro.
Wie heeft er een aanbeveling?

Blend
12 september 2009, 22:32
Ligt eraan wat je zoekt... Wil je een element die het geluid van je gitaar zo precies mogelijk weergeeft? Of zoek je een bruikbaar akoestisch geluid waarmee je op het podium veel kunt? Ik herinner me nog een geniale uitspraak van onze moderator Bert K, waarvan me de precieze reactie is ontschoten, maar ongeveer zo ging: 'Wow, met dit element klinkt me gitaar als een gitaar van 1.000 euro! En dat was het probleem, mijn gitaar was 2.000 euro'.

Als je erg tevreden bent over het akoestisch geluid van je gitaar, werk dan met een microfoon. Heb je een middenklasser (va 500 euro ongeveer?) dan zou je voor een element kunnen gaan, waardoor je gitaar uitversterkt nog beter klinkt.

Zelf speelde ik met m'n 12string icm een Seymour Duncan Woody, en dat klonk heerlijk. Let wel; dit was een spoel, klonk wat bluesy-donker achtig, dus had weinig meer te maken met het akoestisch geluid uit m'n gitaar. Dat maakte mij niets uit, mijn gitaar klonk als een gitaar van 1.000 euro uitversterkt, maar had er 70 euro voor betaald :D

Quantum II elementen vind ik erg fijn, zit in m'n Seagull ingebouwd. Erg realistisch geluid, hoefde ik weinig aan te tweaken live. Ging wel erg snel feedbacken (waar ik bij m'n Seym Duncan totaal geen last van had!).


Ps Misschien zou een sticky van een topic over uitversterking / elementen een idee zijn?

Git Aar
12 september 2009, 23:04
Ik wil ook een steelstring gaan versterken. Hoeft niet perfect te zijn, twijfel nog over een preamp setje of gewoon een plakmicro.

gertgert
13 september 2009, 09:09
ik moet iets hebben waardoor ik live snel een bruikbaar geluid heb, en wat het karakter van de gitaar zo'n beetje overeind houdt. in elk geval geen gepruts met een microfoon voor de kast, maar de beste klik-in snel klaar oplossing...

Blend
13 september 2009, 22:41
Tja, op een elektrische gitaar behoud je ook het karakter van het hout, constructie e.d., én er wordt ook met spoelen gewerkt. Dus als je dat zo'n beetje bedoeld, en je wilt een snelle en makkelijke oplossing: Seym Duncan Woody. Klik je heel makkelijk in je gitaar (als je een beetje een std dreadnought / 000 klankkast hebt) en is gewoon een kwestie van direct in de DI pluggen (of zelfs mengtafel, maar dat zou ik persoonlijk niet doen), je hebt er geen simulator of amp bij nodig, klinkt uit zichzelf al gewoon heel OK.

savecracker85
16 september 2009, 00:00
ik heb zelf in mn martin een 'LR Baggs m1 active' gezet en ben daar erg tevreden over.
Vrij warme klank voor een element, hij namelijk vangt ook de trillingen op van de klankkast.
Ik heb hem voor live situaties gekocht en daarvoor werkt hij prima. Heb zelf de actieve versie zodat je ook rechtstreeks in een mengtafel kanzonder voor versterking. De prijs weet ik niet meer, maar had hem toendertijd (nieuw) op ebay gekocht. Scheelde een hoop met wat ze er hier voor vroegen.