PDA

View Full Version : Gitaar of versterker maakt raar geluid



John whitefield
12 september 2009, 17:15
hey

Ik heb een Kustom defender buizenversterker en een Micheal Kelly Hotrod. Maar als ik ff de snaren los laat dan komt er een raar geluid en als ik een snaar weer indruk dan hoor je een kleine tik gevolgd door normale stilte. Ook als ik mijn snoertje aanraak hoor je het raare geluid niet maar als ik hem loslaat weer wel.

Wie weet wat er aan de hand is ????

John:lp:

Spitfire
12 september 2009, 17:19
Ik denk dat je versterker niet geaard is.

aaronstonebeat
12 september 2009, 17:20
50 Hz-brom? Zit de versterker in een geaard stopcontact?

Ik denk hetzelfde als Spitfire ;)

Exi
12 september 2009, 17:30
Het kan ook met de aarding van je gitaar te maken hebben.
Ik had hetzelfde met een nieuwe strat. De aarding van die gitaar was niet goed gesoldeerd en toen ik het opnieuw had gedaan had ik geen gebrom meer.

Rene88
12 september 2009, 18:22
Ik denk dat je versterker niet geaard is.

Inderdaad, ik heb ook een brom en dat getik, ik heb op mijn slaapkamer namelijk geen geaarde stopcontacten.

Het schijnt dat je je versterker op de een of andere manier ook aan je verwarming kan aarden, maar daar weet ik verder niks vanaf :dontgeti: heb het hier een keer op het forum voorbij zien komen.

Rene88
12 september 2009, 18:24
Het kan ook met de aarding van je gitaar te maken hebben.
Ik had hetzelfde met een nieuwe strat. De aarding van die gitaar was niet goed gesoldeerd en toen ik het opnieuw had gedaan had ik geen gebrom meer.

Daar ga ik binnenkort ook even naar kijken, bedankt voor de tip:ok:

John whitefield
12 september 2009, 23:33
Nou ik heb gekeken maar mijn versterker zit wel degelijk in een geaard stekkerdoos en ook in een geaard stopcontact. Nu heb ik ook een digitech rp250 voetpedaal en als ik die aansluit dan hoor je het geluid weer niet. Dus ik denk dat het toch aan mijn gitaar ligt.

John

snaarplukker
13 september 2009, 01:46
Inderdaad, ik heb ook een brom en dat getik, ik heb op mijn slaapkamer namelijk geen geaarde stopcontacten.

Het schijnt dat je je versterker op de een of andere manier ook aan je verwarming kan aarden, maar daar weet ik verder niks vanaf :dontgeti: heb het hier een keer op het forum voorbij zien komen.
Ja, dat advies komt van mij af. Zo heb ik het ook gedaan en werkt perfect.
Een aardedraad aan je CV-pijp klemmen en aan de aardcontact van een geaard kontactblok bevestigen.

aaronstonebeat
13 september 2009, 02:00
Elektrische aarde is ook echt de aarde. Met metalen waterleidingen zou het ook werken. Je kunt ook een flinke metalen staaf de grond in slaan (een aardpin).
Maar pas op:
Ik weet nog dat ik als puber een vaag idee van dit soort dingen begon te krijgen (mijn slaapkamer had geen aarde en de buizenradio die ik als eerste versterker gebruikte, bromde behoorlijk), toen eerst een oude snaar om de plug in mijn gitaar knoopte en vervolgens die snaar (natuurlijk met de blote hand) tegen de radiator hield.
Ik zag de vonken springen, ik hoorde ze knetteren en kreeg een forse en leerzame optater :blast:

Buizenversterkers werken met hoge voltages. Onder omstandigheden kunnen dat best gevaarlijke dingen zijn.

aaronstonebeat
13 september 2009, 02:04
Nou ik heb gekeken maar mijn versterker zit wel degelijk in een geaard stekkerdoos en ook in een geaard stopcontact. Nu heb ik ook een digitech rp250 voetpedaal en als ik die aansluit dan hoor je het geluid weer niet. Dus ik denk dat het toch aan mijn gitaar ligt.

John

Hmm, in dat geval zou ik het probleem ook in de gitaar gaan zoeken. Maar ik krijg nu niet 1-2-3 inspiratie waar het zou kunnen zitten. Best vreemd :)

EDIT:

Kun je het vreemde geluid eens nader beschrijven?

John whitefield
13 september 2009, 14:14
Het geluid is moeilijk te beschrijven. Maar ik zal wel ff m'n gitaar openschroeven en kijken of daarin wat mis is.