PDA

View Full Version : 18/36 watt versterker en 2 x 20 watt speakers



larsje
11 september 2009, 22:08
Kunnen die dat aan als ik de versterker op 36 watt schakel of gaan ze dan (sneller) naar zijn mallemoertje.

nb. Het betreft 2 celestions G12M heritage en die zijn best duur.

bert k
11 september 2009, 22:43
Als je alles op 11 zet lopen ze wel een risico, maar dat ga je niet willen, die herrie.

Mitch
11 september 2009, 23:03
Gewoon op normaal volume spelen en niet voor de kick langdurig uitproberen hoe de amp nou klinkt als je 'm helemaal openschroeft. Sowieso nergens goed voor, maar wel verleidelijk :D
Prachtig setje, twee Heritage M's, wees er zuinig op maar vooral niet te lief voor!

Chris Winsemius
12 september 2009, 09:29
Hoewel off. niet 100% te garanderen zou ik mezelf geen zorgen maken, in oude Marshall BluesBreaker combo's zaten gewoon twee Alnico's (15W/stuk) of twee M20s op 'n amp van 40-50 Watt.

cluseau
12 september 2009, 09:32
Kunnen die dat aan als ik de versterker op 36 watt schakel of gaan ze dan (sneller) naar zijn mallemoertje.

nb. Het betreft 2 celestions G12M heritage en die zijn best duur.

Als je speakers 20W per stuk zijn en in serie of parallel zijn aangesloten mag je het afzonderlijke vermogen optellen. In dit geval mag je hem dus tot 40W belasten. Zou er voor de zekerheid wel iets onder blijven, in jouw geval met een 36W amp dus geen probleem. Zorg iig wel voor de juiste aanpassing anders haal je de 36W niet eens.

Frans

larsje
12 september 2009, 10:55
Dank allemaal!

Wat bedoel je met 'aanpassing' cluseau?

Er zit een schakelaar op waarmee ik hem tussen 18/36 wat kan schakelen.

fredjuh
12 september 2009, 11:27
Ik denk dat ie de impedantie van de speakers bedoelt.

cluseau
12 september 2009, 12:30
Wat bedoel je met 'aanpassing' cluseau?

Er zit een schakelaar op waarmee ik hem tussen 18/36 wat kan schakelen.

Ik bedoel de juiste speaker impedantie. Jouw amp levert alleen 18Wmax als de speaker matched met de ingeschakelde impedantie waarde op de amp. Het was maar een zijdelingse tip.

gr
Frans.

bert k
12 september 2009, 19:27
Daarover een vraagje: Ik begrijp dat dat ding 36 watt wordt door twee eindbuizen bij te schakelen. Heeft dat dan geen effect op de impendantie?

Chris Winsemius
12 september 2009, 19:31
Daarover een vraagje: Ik begrijp dat dat ding 36 watt wordt door twee eindbuizen bij te schakelen. Heeft dat dan geen effect op de impendantie?

Wel effekt (zal eerder zijn dat v/d 36 Watt mode wordt omgeschakeld naar '18 Watt configuratie dan andersom maar da's theorie....)

Als de amp op 36 Watt 4/8/16 ohm aan kan dan wordt dat in de 18 Watt-mode:
8/16/32 ohm

MITS de twee EL84 via de cathode worden uitgeschakeld.

Er is ook 'n (iets ingewikkelder) methode waarbij aan de rooster-kant (ingang dus) wordt geschakeld en dan blijft de impedantie ip. hetzelfde.

larsje
13 september 2009, 08:49
Hi,

volgens mij is in mijn versterker die iets meer ingewikkelde methode gebruikt, aangezien niet wordt aangegeven dat ik moet wisselen tussen de impedanties als ik schakel. Ga het wel even navragen bij de bouwer voor de zekerheid (ceriatone).

grt. lars

nico verduin
13 september 2009, 09:02
Als het de 36W is, is het gewoon kathode van 2 buizen erbij schakelen.