PDA

View Full Version : Alhambra krom



Nosbig43
11 september 2009, 21:36
Mijn dochtertje van 7 is pas met gitaarlessen begonnen bij de lokale
muziekschool. Daar heeft ze een 1/2 size gitaar van het bekende merk
Alhambra in bruikleen gekregen. Gitaartje ziet er prachtig uit maar speelt
voor geen meter, aangezien de hals behoorlijk hol staat.
En ja er zitten nylon snaren op. De hals en het lijmwerk/lakwerk vertonen
geen sporen van beschadiging of barsten.
Ik denk dat ik maar een Valencia gitaartje voor haar koop. Daar hoor ik hier
op het forum wel goede berichten over.
Beter een een wat mindere gitaar die wel goed bespeelbaar is denk ik zo...
Zelf heb ik nog mijn eerste (merkloze) spaanse gitaar nog , bijna 50 jaar
oud, ziet er niet uit , maar speelt nog als een tierelier, met een kaarsrechte
hals!:noob:

Grtz.

peter_heijnen
12 september 2009, 11:26
Kun je anders mss een foto plaatsen waarop de kromming goed te zien is?

Nosbig43
12 september 2009, 22:16
Hierbij wat fotos , hoewel het toch wat slecht te zien is.
http://i432.photobucket.com/albums/qq45/Robjack43/IMG_2685k.jpg
http://i432.photobucket.com/albums/qq45/Robjack43/IMG_2693k.jpg

Bij de twaalfde fret staan de snaren dus 5,5mm boven de toets.
Vergeet niet dat de mensuur maar 55cm is.

Grtz.

peter_heijnen
13 september 2009, 09:56
Het ziet er niet echt heel gek uit volgens mij, wat is eigenlijk een normale hoogte ter hoogte van de twaalfde fret op klassieke gitaren (al dan niet met normale mensuur)?

budje
13 september 2009, 10:37
Bij mijn nylonsnaartjes (heb er momenteel 3) meet ik 1x6 (die wil ik so wie so laten verlagen) en 2x5 mm. maar die zijn idd gewone mensuur. Heb wel de ervaring dat veel kleinere modellen gitaren vaak niet erg prettig spelen omdat ze vaak bedroevend slecht in de hand liggen/afgesteld zijn.

freddy
13 september 2009, 11:06
Wil je ook eens meten hoe hoog de snaren liggen bij de topkam?op het eerste gezicht is dat vrij hoog maar meten is weten,indien ze daar te hoog liggen is dit niet bevordelijk voor gemakkelijk spelen als ze daar lager kunnen zullen ze ook een klein beetje lager liggen bij de 12 de fret.
Die vrij grote kromming is ook niet lekker maar daar zal weinig aan te doen zijn,wellicht is het wel te verhelpen om deze gitaar makkelijker bespeelbaar te maken.

LaurentB
13 september 2009, 11:26
Die actie is wel iets aan de hoge kant, ja. Maar dan kun je het zadel toch wat afvijlen (aan de onderkant)?
Die kromming ziet er niet idioot uit op deze foto, mijn klassieke heeft ook wel wat kromming hoor.

Oh wacht, hij is in bruikleen lees ik nu, dan kun je niet gaan vijlen natuurlijk.

Plant
13 september 2009, 13:39
Wil je ook eens meten hoe hoog de snaren liggen bij de topkam?op het eerste gezicht is dat vrij hoog maar meten is weten,indien ze daar te hoog liggen is dit niet bevordelijk voor gemakkelijk spelen als ze daar lager kunnen zullen ze ook een klein beetje lager liggen bij de 12 de fret.
Die vrij grote kromming is ook niet lekker maar daar zal weinig aan te doen zijn,wellicht is het wel te verhelpen om deze gitaar makkelijker bespeelbaar te maken.

+1

En aktie meten doe je tussen de fret en de snaar, niet tussen de toets en de snaar.

RolandT
13 september 2009, 13:52
Mijn dochtertje van 7 is pas met gitaarlessen begonnen bij de lokale muziekschool. Daar heeft ze een 1/2 size gitaar van het bekende merk Alhambra in bruikleen gekregen.beetje off topic maar kan dat al van 7 jaar? Mijn zoontje (bijna 7) wil ook gitaar leren maar ik dacht dat 7 jaar nog te jong was. Geven ze die lessen dan aangepast aan kinderen? Ik zie mijn zoontje geen 2 uur noten leren (mezelf ook niet)...

LaurentB
13 september 2009, 16:43
beetje off topic maar kan dat al van 7 jaar? Mijn zoontje (bijna 7) wil ook gitaar leren maar ik dacht dat 7 jaar nog te jong was. Geven ze die lessen dan aangepast aan kinderen? Ik zie mijn zoontje geen 2 uur noten leren (mezelf ook niet)...

Een beetje zinnige muziekleraar gaat een kind van 7 jaar geen noten zitten leren, nee. Dat was in de jaren zeventig nog wel zo, maar tegenwoordig doen ze dat vaak anders. Wel even vragen van tevoren, inderdaad. De handjes zijn wel nog behoorlijk klein op die leeftijd.

freddy
13 september 2009, 16:58
+1

En aktie meten doe je tussen de fret en de snaar, niet tussen de toets en de snaar.

Zeer juist Plant, dan zal de actie al wat lager zijn, de kromming is er eentje van het juiste soort alleen misschien een beetje aan de hoge kant.

rijsberman
13 september 2009, 21:21
beetje off topic maar kan dat al van 7 jaar? Mijn zoontje (bijna 7) wil ook gitaar leren maar ik dacht dat 7 jaar nog te jong was. Geven ze die lessen dan aangepast aan kinderen? Ik zie mijn zoontje geen 2 uur noten leren (mezelf ook niet)...

Mijn zoontje van net 7 zit ook sinds kort op gitaarles en heeft 't boek 'zes dieren en een gitaar' van Ton Terra. Helemaal op niveau. Volgens de kaft voor kinderen vanaf 5. Die zes dieren zijn overigens een Egel, Bij, Geit, Duif, Aap en Eekhoorn. Wink, wink, nudge, nudge. :)

Over notenschrift gaat het nergens, al staan ze wel bij de opmerkingen/voor de begeleiding door de leraar.

Nosbig43
13 september 2009, 23:14
Om enkele reacties te beantwoorden: ja ik weet dat je de snaarafstand tot
de frets moet meten , het ging alleen om een indicatie, en geloof me
de snaren staan echt hoog, zeker voor een klein kind.
Bij de topkam staan de snaren nog wel netjes maar in de 5de positie is het
al mis. Inderdaad de enige oplossing is hier de brug te laten zakken en wel
enkele mm. s. Daar begin ik dus niet aan , de gitaar is eigendom van de
muziekschool.
En over muziekles voor kinderen gesproken, ze beginnen uiteraard niet met
noten lezen , quintencirkels of tritonus vervangingen!:(
Er word op een speelse manier lesgegven, en beginnen met eenvoudige oefenngen op een snaar. En eenvoudige of beter gezegd vereenvoudigde
accoorden op de onderste vier snaren.

Grtz.

peter_heijnen
14 september 2009, 11:02
En over muziekles voor kinderen gesproken, ze beginnen uiteraard niet met
noten lezen , quintencirkels of tritonus vervangingen!:(

Ja jammer he, haha! ;)

Maar daar je die termen even terloops gebruikt, maak ik eruit op dat je verstand van zaken hebt. Is het geen idee om dan even met die muziekschool over dat gitaartje in conclaaf te gaan?

Bmweber
14 september 2009, 22:13
ben zelf ook al aan het spelen vanaf mijn 7de en het kan prima, idd wel een aangepaste les, ben zelf wel begonnen met noten leren lezen en speelde dan de meeste bekende kinderliedjes, het melodietje dan hè.

RolandT
14 september 2009, 22:53
bedankt heren voor de tips, heb het boekje van de zes dieren besteld...