PDA

View Full Version : Nummers gelijk trekken aan A = 440 hz.



Nielsje
11 september 2009, 19:17
Een belachelijke titel, ik weet het.

Ik zoek een iets van 'intelligente software', liefst gratis (uiteraard) die het mogelijk maakt om met een plaat mee te spelen.

Neem nu bijvoorbeeld Ain't talkin' bout love van Van Halen, of Grease gezongen door Frankie Valli. Deze platen zijn allemaal nét een beetje anders opgenomen, en derhalve niet normaal mee te spelen. Je gitaar een halve toon lager stemmen helpt niet, dan staat alles weer te hoog.

Bestaat zoiets?

TimmU
11 september 2009, 19:22
Misschien kun je gewoon oefenen met de Guitar Pro files , Niels? Dan zie je in welke stemming het staat geschreven, en kun je zowel de muziek , of je gitaar eraan aanpassen, omdat Guitar Pro ook de tonen afzonderlijk kan laten horen waarin je gitaar gestemd dient te staan.

harrie-beton
11 september 2009, 19:30
Adobe audition heeft een functie waarbij de mp3 omhoog of omlaag gestemd kan worden. Soms gebruik ik dat maar meestal stem ik de gitaar naar beneden.

grayfink
11 september 2009, 19:30
Audacity: http://sourceforge.net/projects/audacity/files/audacity/1.2.6/audacity-win-1.2.6.exe/download

Installeren, mp3 inladen, in het menu "effect" kies je "toonhoogte wijzigen".

grayfink
11 september 2009, 19:31
Die van mij is gratis. :D

Nielsje
11 september 2009, 19:37
Gaat die ook 'per kwart'? Voordat ik weer van alles installeer enzo..?
Want gewoon half stemmen gaat natuurlijk wel..

Han S
11 september 2009, 19:40
Kan dat niet in procenten? 6% is een halve toon.

grayfink
11 september 2009, 19:40
Kan procentueel, soms wel even pielen voor het juiste resultaat. Adobe is trouwens ook gratis kom ik net achter. Misschien is die nog simpeler. In Audacity, moet je trouwens de mp3 grafische weergave aanklikken, met ctrl-A selecteren, en dan kun je de bewerkingen uitvoeren, zoals "toonhoogte wijzigen".

grayfink
11 september 2009, 19:42
En uiteraard even een nieuwe mp3 met de juiste pitch renderen, hoef je de volgende keer niet weer te pielen.:)

Nielsje
11 september 2009, 19:46
Dank jullie wel, ik ga het morgen proberen!
En dan laat ik m'n bevindingen wel even weten.

Fenderwim
11 september 2009, 23:32
Kan procentueel, soms wel even pielen voor het juiste resultaat. Adobe is trouwens ook gratis kom ik net achter. Misschien is die nog simpeler. In Audacity, moet je trouwens de mp3 grafische weergave aanklikken, met ctrl-A selecteren, en dan kun je de bewerkingen uitvoeren, zoals "toonhoogte wijzigen".

Adobe is niet gratis!

Groeten

Wim

Rinze
11 september 2009, 23:44
Kun je niet gemakkelijker even op gehoor stemmen? :chicken:

Mr.Bluesbreaker
12 september 2009, 11:46
Gebruik anders "the amazing slowdowner". Hierbij kun je zowel tempo als toonhoogte per "cent" en per halve toon wijzigen. www.ronimusic.com voor de demo, als je het vind werken kun je vast de hele versie wel vinden.

peter_heijnen
12 september 2009, 12:12
Niels het is idd niet verkeerd om het gewoon op gehoor te doen. Vroeger -bijv toen vanhalen uitkwam ;)- wisten we helemaal niet beter, en daarbij is op je gehoor stemmen erg leerzaam.

Audacity werkt nauwkeurig, maar tot je op 440 zit heb je echt een hoop zitten pielen met try&error aangezien je nooit weet wat je 'beginhoogte' is. Mij echt niet gezien!

Nielsje
12 september 2009, 12:56
Ja, dat het leerzaam is, besef ik zelf ook wel.
Maar, gemak dient de mens, ik speel natuurlijk wel méér dan die ene plaat die nét niet standaard staat. Ik blíjf bezig ;)

grayfink
12 september 2009, 13:57
Is het trouwens nog gelukt? Downloaden en installeren is in een minuut gebeurd.

Nielsje
12 september 2009, 16:01
Nee, nog niet gedaan.
Installeren is idd zo gebeurd, maar dan moet het ook getest worden, en aangezien ik op dit moment ff wat administratieve rompslomp aan het verwerken ben, wacht ik daar nog even mee...

Laat het allemaal zeker weten!

Nielsje
17 september 2009, 18:17
Gelukt!
Met Audacity is het prima gegaan. Wel even pielen, maar na drie keer was't wel prima.

tnx!