PDA

View Full Version : HNGD: Cort Earth 70E NS



SnoopWinckel
11 september 2009, 19:00
Deze namiddag heb ik een Cort Earth 70E NS opgepikt bij de lokale 'ye olde guitar shoppe'.

Hier een knullige foto van eigen makelij, de gitaar geparkeerd naast mijn Godin gitaartje
http://i274.photobucket.com/albums/jj259/Pookiemccoo/godincort.jpg

En hier een betere
http://www.meibergen.nl/aanbiedingen/images/Cort/Cort%20Earth%2070%20E.jpg

Specificaties (volgens de officiële website):
BODY STYLE Dreadnought
CONSTRUCTION Dovetail Neck Joint
TOP Solid Spruce
BACK Mahogany
SIDES Mahogany
NECK Mahogany
TRUSS ROD Multiple B/W
FINGERBOARD Rosewood
INLAY 6mm White Dot
TUNERS Die-cast w/ Black Knobs
BRIDGE Rosewood
SOUNDHOLE ROSETTE Multiple B/W
BINDING Multiple Ivory
SCALE 643mm (25.3'')
BODY DEPTH 100 x 125mm
NUT WIDTH 43mm (1 11/16'') PPS
FINISH Gloss
COLOR NS
PICKGUARD Tortoise
STRING D'Addario EXP11 80/20 Bronze Light
ELECTRONICS Fishman Ion with Sonicore P/U

Ik heb deze gitaar gekocht ter vervanging van mijn eerste akoestische gitaar, een Stagg SW203 (startpakket gitaar).
Alhoewel ik de Stagg nog maar 6 maanden had wou ik 'm toch al vervangen omwille van een aantal zaken:
- de slechte tuners van het ding
- het geluid viel tegen tov een gitaar met een massief bovenblad
- er zat een omruilgarantie op (80% van het aankoopbedrag terug bij een upgrade binnen het jaar)

Aangezien ik nog altijd een beginner ben (onlangs begonnen met muzieklessen) wou ik nog niet teveel uitgeven,
dus heb ik gesnuffeld tussen de gitaren tot 300 euro. Na wat gitaren getest te hebben in de winkel is deze er uit gekomen als 'winnaar' :)
Ik was niet specifiek op zoek naar een exemplaar met een pickup er in, maar deze heeft er wel eentje en dat is mooi meegenomen denk ik.
Kostprijs na aftrek van de omruilgarantie: 220 euro voor de gitaar + opbergtas en een extra set snaren.

Ik hoop er veel langer plezier van te hebben dan de Stagg :)

Git Aar
11 september 2009, 20:06
Volgens mij heb je nu b band ipv fishman. Niet echt van belang verder.

Leuk gitaartje hoor, wel redelijk grove spruce zo te zien.

SnoopWinckel
11 september 2009, 20:11
Volgens mij heb je nu b band ipv fishman. Niet echt van belang verder.

Leuk gitaartje hoor, wel redelijk grove spruce zo te zien.

Ik heb het even nagekeken en er staat 'fishman' op het regelpaneeltje aan de zijkant. Geen idee verder of het iets zou uitmaken :)
Voor mij is de elektronica gewoon leuk meegenomen.

Portel
11 september 2009, 20:13
Ziet er mooi uit, hij kan dus ook versterkt worden zie ik?

Ik ben ook op zoek naar een mooie semi-akoest, maar ik kan niet veel vinden.
Ik speel momenteel een Crafter D6/N.

Vraag aan mensen met verstand van merken: Is Cort beter dan Crafter, of is Cort meer beginnersgitaar?

beruk
11 september 2009, 21:26
De Cort en de Crafter die ik wel eens heb uitgeprobeerd waren vergelijkbaar. De Cort 'zat' me wat beter qua hals en had meer hoog waar ik van hou. Daar zou ik dus voor gegaan zijn.

Portel
11 september 2009, 21:34
Ok, ik las op sommige sites dat de Earth 70e goed was,
en op andere sites dat het bagger was.

Ik zou dus zelf moeten proberen.
Ik ben echt blij met mijn Crafter, maar die kan niet versterkt worden, en dat is wel handig in een band.
Dus zoek ik een alternatief (t/m 300 euro)

Muzieknono
12 september 2009, 07:37
Mooi gitaartje.
Cort en Crafter hebben zowel beginners gitaren als zeer luxe high range gitaren.
Ik vind de gitaren in de lagere prijsklassen vergelijkbaar.
Als de D6n je bevalt kun je kijken voor de D6ne, zelfde gitaar maar dan met cutaway en versterking.
Onder de 300 euro zou ik voor een Cort kijken aangezien Crafter volgens mij geen versterkte gitaren in die prijsklasse heeft.
Mvgr. Dirk Jan :B

Portel
12 september 2009, 13:19
Mooi gitaartje.
Cort en Crafter hebben zowel beginners gitaren als zeer luxe high range gitaren.
Ik vind de gitaren in de lagere prijsklassen vergelijkbaar.
Als de D6n je bevalt kun je kijken voor de D6ne, zelfde gitaar maar dan met cutaway en versterking.
Onder de 300 euro zou ik voor een Cort kijken aangezien Crafter volgens mij geen versterkte gitaren in die prijsklasse heeft.
Mvgr. Dirk Jan :B

Ik heb dus al gekeken naar wat gitaren in mijn prijsklasse,
En... het liefst zou ik een Crafter GAE6 kopen, maar die is toch iets te duur.

Een Cort Earth 70e ligt wel in mijn prijsklasse.
Ik heb gelezen dat Cort een heel goede prijs/kwaliteit-verhouding heeft, maar dat de 'Earth serie' kwalitatief niet zo best is.

Klopt dit, of is die Earth 70e ook prima zijn geld waard?

Portel
13 september 2009, 11:20
Hé, heb jij niet toevallig een Cort Earth 100?

Op de foto's die ik op internet vind van de 70E heeft die niet zo'n embleempje op de headstock, en de Earth 100 heeft wel dat embleempje.
En jouwe heeft dat ook.

SnoopWinckel
13 september 2009, 18:40
Hé, heb jij niet toevallig een Cort Earth 100?

Op de foto's die ik op internet vind van de 70E heeft die niet zo'n embleempje op de headstock, en de Earth 100 heeft wel dat embleempje.
En jouwe heeft dat ook.

Het is een 70E NS zeker weten, in de klankkast staat een stempel met het modelnummer er in verwerkt :)

Muzieknono
14 september 2009, 06:47
Als je een Crafter GAE6 wilt hebben zou ik eens 2e hands kijken of doorsparen.
Mvgr. Dirk Jan:B

Zeob
12 januari 2012, 00:41
Ik heb een (misschien wat vreemde) vraag met betrekking tot deze gitaar. Ik heb de gitaar nu een week en speel er (als beginner) redelijk intensief op. Hiervoor heb ik nooit op gitaren gespeeld. Ik heb nu alleen sinds gisteren last van een soort eczeem op mijn armen, buik, dijen en schouders. Zou ik allergisch voor de houtsoort kunnen zijn? Zijn er mensen die van iets dergelijks last hebben (gehad)?

Rizz
12 januari 2012, 08:52
Ik heb een (misschien wat vreemde) vraag met betrekking tot deze gitaar. Ik heb de gitaar nu een week en speel er (als beginner) redelijk intensief op. Hiervoor heb ik nooit op gitaren gespeeld. Ik heb nu alleen sinds gisteren last van een soort eczeem op mijn armen, buik, dijen en schouders. Zou ik allergisch voor de houtsoort kunnen zijn? Zijn er mensen die van iets dergelijks last hebben (gehad)?

Dat is wel heel erg vreemd ja.. Houtsoort lijkt me niet, omdat er een dikke laag lak overheen zit, ik zou me dan eerder kunnen voorstellen dat je een allergische reactie daarop hebt.. Oplosmiddelen oid..

Ook kan ik me indenken dat, omdat het allemaal wat nieuw is, er wat irritatie ontstaat door wrijving, omdat je nog niet helemaal weet hoe je een gitaar vast moet houden, dat in combinatie met transpiratie (stresszweet).. Er ontstaat wrijving op plekken waar dat normaal gesproken nooit gebeurt, dus dat heeft wat tijd nodig om gewend te raken..

Ik heb wel 's, als ik met alleen t-shirt aan speel, dat m'n speelarm wat transpireert van het hangen op de kast en dat dat dan een heel klein beetje irriteert..

Zeob
12 januari 2012, 13:39
Dat is wel heel erg vreemd ja.. Houtsoort lijkt me niet, omdat er een dikke laag lak overheen zit, ik zou me dan eerder kunnen voorstellen dat je een allergische reactie daarop hebt.. Oplosmiddelen oid..

Ook kan ik me indenken dat, omdat het allemaal wat nieuw is, er wat irritatie ontstaat door wrijving, omdat je nog niet helemaal weet hoe je een gitaar vast moet houden, dat in combinatie met transpiratie (stresszweet).. Er ontstaat wrijving op plekken waar dat normaal gesproken nooit gebeurt, dus dat heeft wat tijd nodig om gewend te raken..

Ik heb wel 's, als ik met alleen t-shirt aan speel, dat m'n speelarm wat transpireert van het hangen op de kast en dat dat dan een heel klein beetje irriteert..

Bedankt voor je reactie. Ja het zou vooral ook vreemd zijn omdat ik er al een dag of vijf op gespeeld heb voordat de uitslag begon.. Waarschijnlijk staat het los van elkaar.

humbucker
12 januari 2012, 13:44
Lijkt me ook. Of speel je naakt gitaar?

Rizz
12 januari 2012, 13:52
Lijkt me ook. Of speel je naakt gitaar?

Zeg: dat willen we niet weten, he? :D

Als de exceemplekken op dezelfde plekken zitten waar je gitaar je lichaam raakt, klinkt het best aannemelijk en dat kan ook door kleding heen, misschien gewoon een gevoelig huidje?

Zeob
12 januari 2012, 15:09
Haha nee dat niet. Vandaag bloed laten onderzoeken, mocht er een uitkomst zijn mbt de gitaar dan zal ik het posten. ;)

Rizz
12 januari 2012, 15:16
Haha, zat net je eerste post nog even door te lezen, neem niet aan dat je je gitaar op je schouders zet :dontgeti: :D

Succes en ik hoop voor je dat het niet al te lang duurt.. Laat het je vooral niet hinderen met gitaar spelen, daar is het een veel te mooie hobby voor!:ok: