PDA

View Full Version : Egmond gitaren



JoeV
11 september 2009, 17:41
Hello!

Ben op zoek naar een gitaar om wat blues mee te spelen. Een collega heeft een Egmond staan (lees: ligt al ettelijke jaren op zolder liggen onder een laag stof, brug is vermist ed).

Werden blijkbaar in Nederland gebouwd. Het is denk ik een model uit de jaren 60.

Heeft iemand ervaring met dit merk en is dit ding eigenlijk de moeite waard om op te knappen?

Foto's heb ik spijtig genoeg niet.

Greetz :rockon:

EGH
11 september 2009, 17:44
Ten eerste, welkom! Ten tweede denk ik dat je echt wel foto's nodig gaat hebben, aangezien dat gewoonweg de beste manier is om een gitaar te identificeren. Sowieso is dit te weinig info. Probeer meer info te krijgen (denk aan serial ed.) Maar het beste is gewoon even een paar goede foto's schieten van de gitaar. Foto's doen op dit forum wonderen ;)

Jay75
11 september 2009, 17:47
Als je zoekt op marktplaats op egmond is er een man die een egmond boek heeft gemaakt.
Neem maar eens contact met hem op!

Succes

JoeV
11 september 2009, 17:50
Bedankt voor de hartelijke ontvangst!

Ik kreeg vandaag pas van hem te horen dat hij die nog had liggen. Foto's krijg ik pas binnen en dikke week want hij gaat op verlof :(.

Wou eens checken of deze over het algemeen goed zijn of eerder brandhout.

De productie is blijkbaar ergens in jaren 70 dus mss eerder iets voor de verzamelaar???

geert1976
11 september 2009, 17:50
plaats maar een paar foto's, ik kan er wel achter komen, heb digitaal het eea aan Egmondfolders;)

Rock Bottom
11 september 2009, 17:54
Nog geen goed woord gehoord over egmonds, althans de halsen van egmonds.
Er zit geen trustrod in en het hout liet ook vaak te wensen over.

Voor meer info pm wietse op dit forum die heeft er meer verstand van en heeft er meerdere.

oigun
11 september 2009, 18:51
Ik heb er ook één, echt volslagen onbespeelbaar en ook niet zo 123 bespeelbaar te maken...De hals is echt niks. Ik zou er iig geen geld aan uitgeven.

guitarkid
11 september 2009, 18:55
http://www.gitaarnet.nl/magazine/artikelen/artikelen/egmondgitaren.php3

Beetje googlen en dan vind je dit (op gitaarnet.nl nota beide bene ;))

Overigens: de eerste electrische gitaar van George Harrison was een Egmond.....

Gr. C.

geert1976
11 september 2009, 19:08
Bedankt voor de hartelijke ontvangst!

Ik kreeg vandaag pas van hem te horen dat hij die nog had liggen. Foto's krijg ik pas binnen en dikke week want hij gaat op verlof :(.

Wou eens checken of deze over het algemeen goed zijn of eerder brandhout.

De productie is blijkbaar ergens in jaren 70 dus mss eerder iets voor de verzamelaar???

De halsen van Egmonds zijn een zwak punt van deze gitaren en het wil gebeuren dat deze zo krom zijn als een hoepel.

Denk eerder dat het een 60's Egmond is, volgens mij ging Egmond begin jaren 70 failliet door de hevige concurrentie uit Japan.

Verwacht geen droomgitaar, maar indien de hals goed is, kan deze prima bespeelbaar zijn;)

wietse
11 september 2009, 19:49
Nog geen goed woord gehoord over egmonds, althans de halsen van egmonds.
Er zit geen trustrod in en het hout liet ook vaak te wensen over.

Voor meer info pm wietse op dit forum die heeft er meer verstand van en heeft er meerdere.

en dat klopt niet er zit vaak wel een trusrod in, alleen ze gebruikten zulk jong hout dat men wel eens zei dat als je een egmond in de grond stak hij uit zou botten.
70er jaren egmonds zijn uit hun nadagen en die waren wat beter dan de 60er jaren produkten.
maar we hebben echt foto's nodig.
en trouwens ik heb maar 1 egmond en 2 egond produkten, waaronder een 12 snarige orpheum die mij echt versteld deed staan, kaarsrechte hals degelijk aanvoelend, en als boter zo licht spelend, voor een oude 12 snaar echt een unicum.
vaak zijn die krom getrokken na 40 jaar onder spanning te hebben gestaan, en dan maakt merk niet eens zoveel uit.
dus ze konden het wel, een goede gitaar maken, in hun laatste jaren bouwden ze namelijk ook beginnersklasse gitaren voor martin en die waren wel goed.

de elementen zijn vooral geschikt voor 60's muziek en indorock, surf wil ook nog wel, egmond gebruikte eigenlijk geen humbuckers maar allemaal p90 achtige elementen.

Nosbig43
13 september 2009, 11:19
Er is trouwens een website over Egmond gitaren, even googelen onder
egmondguitars , met relevante links.

Grtz.