PDA

View Full Version : Roestende snaren



HankP.
11 september 2009, 14:58
Beste vrienden, ik heb een Ibanez Ragtime Special met stalen/bronzen Martin snaren. Ik heb daarmee al jaren last van het volgende probleem. De snaren roesten alle zes op het stukje tussen de nutt en de beide middelste stemmechaniekjes, terwijl ook de onderste twee mechaniekjes dof van corrosie zijn. Bij mijn andere gitaren heb ik dat probleem niet en ik heb geen idee waaraan het ligt. De kop van de gitaar komt niet in aanraking met het pluche van de koffer en de gitaar ligt ook niet in een vochtige omgeving. Het gedeelte van de snaren tussen de nutt en de brug blijft prima roestvrij. Je zou haast denken dat er uit de opening van de truss rod iets bijtends uitwasemt, maar dat zal wel niet kunnen. Heeft iemand een soortgelijke ervaring of een idee wat de oorzaak kan zijn? Alvast hartelijk dank! -Hank-

snaarplukker
11 september 2009, 15:00
Hoe oud zijn die snaren?

HankP.
11 september 2009, 15:04
Snaren zijn nog maar een maand of drie oud. Ik doe er meestal een jaartje mee en maak ze tussendoor schoon met aceton (ik haal ze er natuurlijk wel eerst af). En nogmaals het probleem doet zich alleen bij deze gitaar voor, niet bij mijn andere twee die in dezelfde omstandigheden gebruikt en bewaard worden.

Guitar GoD
11 september 2009, 15:47
Gebruik je altijd al martin snaren? want dit zijn snaren die heel snel verslijten. ik doe zelf alftijd maar 2 a 3 weken met martins, dus ik koop steeds vaker elixirs. ik zou de snaren gewoon vervangen, 3 maanden is meer dan genoeg.

LaurentB
11 september 2009, 16:11
Op zichzelf zijn stalen snaren wel ruim aan vervanging toe na 3 maanden, maar het is wel typisch, ook dat die knoppen eerder roesten.

Het doet me bijna eraan denken wat ze bij schepen ter voorkoming van roest doen: een blok onedel metaal eraan hangen, zodat dat blok roest, en het schip niet.

Hier zou het dan andersom moeten zijn, dat er een stuk metaal in de buurt van dat stuk van de kop zit dat een stuk edeler is dan die knoppen en de snaren, waardoor die sneller roesten.

Beetje gezocht, maar raar is het wel.

flitslicht
11 september 2009, 16:16
Sommige metalen reageren met elkaar en vormen dan oxidatie. Dit komt voor als je bij een CV installatie twee stukken buis van de verkeerde materialen aan elkaar koppelt. Ik denk dat de stemmechanieken van het verkeerde materiaal zijn tov de snaren.

HankP.
11 september 2009, 19:09
Alleen de onderste twee stemmechanieken corroderen en alleen de boven de onderste helft van de kop (headstock) roesten de snaren. Het probleem is dus heel plaatselijk. Dat maakt de zaak voor mij zo onverklaarbaar. Ik heb tijden geleden het plastic afdekplaatje van de truss rod er al afgehaald, denkend dat er misschien weekmaker inzat die zurig reageerde met de snaren erboven, maar dat hielp ook niks. Kortom: bizar verhaal. Ik hoop eigenlijk dat iemand dit probleem herkent, en misschien wel een verklaring heeft - maar ook lotgenotencontact is in dit geval al heel wat. -Hank-

freekick
11 september 2009, 21:17
Het doet me bijna eraan denken wat ze bij schepen ter voorkoming van roest doen: een blok onedel metaal eraan hangen, zodat dat blok roest, en het schip niet.

Galvanische werking? zou best kunnen.
In dat geval zou de oplossing zijn om een stukje tape rond de stemmechanieken te doen voordat je de snaren er op zet
zodat de snaren niet direct contact maken.
Isoleren dus. Ben benieuwd of het werkt.

flitslicht
11 september 2009, 21:22
Misschien twee mechanieken niet goed verchroomd? Dat zou dan best in het gaatje kunnen zitten waar je de snaar doorheen doet. Je zou dan de snaar moeten omwinden met tape ipv het mechaniek.