PDA

View Full Version : Marshall inruilen vox ..?



Jim Haagmans
11 september 2009, 14:04
Hallo,

Ik heb een marshall jtm 30 maar ik wil wisselen naar de sound van vox ac15 omdat ik daar laatst op heb gespeeld en helemaal verkocht was. Ik ben alleen een beetje aan het twijfelen omdat ik de vox nighttrain heb gezien op internet.. iemand daar al eens op gespeeld?

Bernd Veenema
11 september 2009, 14:25
Ik heb er wel eens over gespeeld ja! Ik zou blind voor die Night Train gaan (zie sig) :seriousf:

Even serieus: De night train is een lekkere versterker, maar klinkt wel anders dan de AC15. Ik vind zelf de Night Train lekkerder, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen daar heel anders over denken. Je mag de mijne natuurlijk uit komen proberen.

Nielsje
11 september 2009, 14:45
Hallo,

Ik heb een marshall jtm 30 maar ik wil wisselen naar de sound van vox ac15 omdat ik daar laatst op heb gespeeld en helemaal verkocht was. Ik ben alleen een beetje aan het twijfelen omdat ik de vox nighttrain heb gezien op internet.. iemand daar al eens op gespeeld?

Wat wil je nou weten? Iets over de AC15, of de Nighttrain?
Wil je advies? Dan moet je toch écht iets meer vertellen over de sound die je zoekt (welke bands?) Wat je zelf speelt..

En heb je de zoekfunctie al gebruikt?

Jim Haagmans
11 september 2009, 14:52
hoi nielsje,

wat ik dus wil weten is of de vox night train al dan niet in het verlengde van de vox ac15 ligt, die mij dus charmeert, en in het gunstigste geval of de night train het niet nog wat beter doet. Het zou dus handig zijn als er alleen mensen reageerden die wel met een van de twee of liefst allebei speelervaring hebben.

@Bernd Veenema;

hoe verschillen de twee dan van elkaar? langskomen zal wat lastig zijn want ik woon momenteel in geleen en dat is me wel een stukje ;)
en: heb je dan interesse in een eventuele ruil met de marshall of cash only?

Mitch
11 september 2009, 22:25
Bernd kennende cash only, die heeft vast alweer iets anders moois op het oog :)
De Nighttrain heb ik nog steeds niet zelf getest; de andere nieuwe Voxjes, zowel CC, Heritage, 15 en 30 heb ik inmiddels allemaal wel getest of in gebruik. Ik neem aan dat je met de AC15 de AC15CC bedoelt? Die ligt tenminste prijstechnisch het dichtste bij de Nighttrain. Maar die is er alleen in combo, de Nighttrain is er alleen als head.
Qua sound vind ik de AC15CC middelmatig klinkend, maar wel behoorlijk goed voor het geld. Met de Blue (CCx) is -ie al een stuk leuker maar wel vrij sterk in het hoog. Net als in de Heritage heeft ook de CC een vrij stevige bright cap die nogal wat laag afkapt, maar die is er relatief makkelijk uit te halen. Zowel op mijn 30HH als in mijn 15CCx heeft dat een enorme verbetering gegeven waardoor de klank nu zeer goed te noemen is.
De Nighttrain is de iets modernere variant, die door een bright/fat switch en een driebands EQ al gauw de completere amp lijkt te zijn maar ik heb eigenlijk alleen maar leuke overdrive clips ervan gehoord, nog niks fatsoenlijks op clean/crunch.
Dus nogmaals de vraag: wat zoek je? Wat trok je in de AC15 en over welke AC15 hebben we het dan?

humbucker
11 september 2009, 23:55
he Mitch,

zou je me eens kunnen uitleggen wat dat verwijderen van de bright cap precies inhoudt? En hoe het geluid daarop verbeterd? Thanks!!!!

Nielsje
12 september 2009, 01:26
De grap vind ik vooral dat ik de drive sounds van de night train nog niet echt boeiend vond, maar dat het clean volgens mij een zéér interessante amp is!

Binnenkort ga ik hem testen met de kast der kasten :D

fredjuh
12 september 2009, 11:38
filmpje
http://www.voxamps.com/uk/modernclassic/nighttrain/

Mitch
12 september 2009, 20:26
he Mitch,

zou je me eens kunnen uitleggen wat dat verwijderen van de bright cap precies inhoudt? En hoe het geluid daarop verbeterd? Thanks!!!!
Bright cap: een condensator die er voor zorgt dat direct nadat je signaal binnenkomt er al meteen wat van het laag wordt afgesnoept. Dat heeft zo zijn voordelen om de boel niet te laten modderen en het kan de sound wle lekker helder houden, maar het kan ook nadelen hebben. Het belangrijkste nadeel vond ik dat de samenwerking met pedalen moeizaam was. Ik moest pedalen óf heel erg anders instellen dan normaal óf ze klonken überhaupt niet lekker, ongeacht de setting. Het top boost kanaal van de AC30HH had daar last van, de AC15CCx nog meer. Bij beide amps was de sound nog steeds helder genoeg. Eigenlijk een stuk lekkerder zelfs. De samenwerking met pedalen is echt stukken verbeterd, ik kan mijn favorieten weer precies zo latne werken als ik van ze gewend was. Een absolute aanrader.
Er staat een goede tutorial on-line, is met google vast makkelijk te vinden.

the sure thing
12 september 2009, 20:55
Binnenkort ga ik hem testen met de kast der kasten :D

Ach, waarom ook niet: het is ZATERDAGAVOND!!! JOEHOE!!! Party :cheerup:

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/vernet1.jpg

humbucker
13 september 2009, 01:52
Bright cap: een condensator die er voor zorgt dat direct nadat je signaal binnenkomt er al meteen wat van het laag wordt afgesnoept. Dat heeft zo zijn voordelen om de boel niet te laten modderen en het kan de sound wle lekker helder houden, maar het kan ook nadelen hebben. Het belangrijkste nadeel vond ik dat de samenwerking met pedalen moeizaam was. Ik moest pedalen óf heel erg anders instellen dan normaal óf ze klonken überhaupt niet lekker, ongeacht de setting. Het top boost kanaal van de AC30HH had daar last van, de AC15CCx nog meer. Bij beide amps was de sound nog steeds helder genoeg. Eigenlijk een stuk lekkerder zelfs. De samenwerking met pedalen is echt stukken verbeterd, ik kan mijn favorieten weer precies zo latne werken als ik van ze gewend was. Een absolute aanrader.
Er staat een goede tutorial on-line, is met google vast makkelijk te vinden.

Thanks!! Als ik terug thuis ben ga ik het eens bekijken! Heb ook al gemerkt dat pedalen inderdaad anders of niet lekker klinken op mn vox. Misschien dat dit dan de oplossing is.

at the sure thing: LEKKER!!

Einzeln
13 september 2009, 09:16
Zit die bright cap ook in mijn 91 RI?

nico verduin
13 september 2009, 11:30
Vast wel...
En voor de sleutelaars: http://www.guitarpug.com/2008/06/vox-ac15cc-mod-guide/

Mitch
13 september 2009, 19:57
Op de EQ mod na heb ik ze er allemaal in zitten en het is, met relatief weinig middelen, een wereld van verschil.

@Nico: ik vermoed ook van wel want die 90's reissue die wij hebben reageert ook als een draak op drive pedalen...

Jim Haagmans
13 september 2009, 21:17
bedankt voor de reacties,

wat me trok in het de ac15(cc inderdaad) is de felle/schelle sound die hij heeft. maar ik werk ook graag met pedaaltjes en ik lees dus dat die hem niet lekker zouden liggen? Het is dus in ieder geval wel de bedoeling om een degelijke basissound te creeeren en die dan waar nodig aan te vullen met pedaaltjes. Wat betreft head/1x12; ik heb hier nog een 2x12 van vox staan dus wat dat betreft zou de nighttrain misschien wel een betere optie zijn. En het filmpje van fred helpt ook wel in de overtuiging, daarvoor dank. nu kan ik slechts nog geholpen worden door een marshall jtm30 geinteresseerde helaas. in ieder geval hartelijk dank!

Chris Winsemius
13 september 2009, 22:53
Wat betreft die mods:

Bij de eq-mod wordt de werking v/d reverb beinvloed.

De brightcap zat ook in oude AC30s met volledig topboost-circuit maar daar werken ze imho wel lekker in (andere kwaliteit trafo's en nog wat subtiele dingetjes).
Weghalen of 'n wat lagere waarde helpt zeker en ook het type condensator heeft, al dan niet subtiel, weer invloed op het hoog.

Bernd Veenema
13 september 2009, 23:30
hoi nielsje,

@Bernd Veenema;

hoe verschillen de twee dan van elkaar? langskomen zal wat lastig zijn want ik woon momenteel in geleen en dat is me wel een stukje ;)
en: heb je dan interesse in een eventuele ruil met de marshall of cash only?

Ik vind de AC15 ook wel behoorlijk OK, maar ik heb het gevoel dat de Night Train beter met pedalen overweg kan (hij werkt iig prima met de gemodificeerde MS10, de Throbak Overdrive boost en de Okko Diablo) en dat is voor mij een grote plus!

Ik heb geen interesse in een ruil. Mijn Fargen Miniplex voorziet al in de Marshall-behoeften. Ik heb de prijs verlaagd naar 400 euro. Als je interesse hebt, hoor ik het wel. Deze versterker kan eventueel opgestuurd worden (ik heb de originele Voxdoos er nog bij. De versterker is trouwens nog geen 3 maanden oud.


Bernd kennende cash only, die heeft vast alweer iets anders moois op het oog :)

Ik heb momenteel gewoon wat cash nodig. Heb net een andere auto gekocht. Grote gitaaraankopen zullen waarschijnlijk pas volgend jaar weer volgen. Ik zit nog steeds aan een Vox AC30HH te denken. Heerlijke versterker is dat. Ook wil ik nog een mooie Fender(achtige) versterker hebben. Mocht je ooit van je Vox af willen, mag je me altijd even mailen.