PDA

View Full Version : Reverb werkt niet (Fender twin reverb)



JelmerOnGuitar
11 september 2009, 12:27
Jongens,

Ik doe net mn versterker aan en nu werkt de reverb niet!!

Gisteravond gerepeteerd, toen werkte hij nog wel.. Heb em daarna wel verreden en in de auto gedaan, ermee gereden etc...

Ik heb al wat lopen friemelen aan de snoeren waarmee de springreverb vastzit aan de amp, werkt niet..

Een soldering misschien?
Suggesties?

Alvast bedankt.

telecastermaster
11 september 2009, 12:53
Die twin heeft toch een aparte buis voor de reverb, is het?

nico verduin
11 september 2009, 13:17
Buis nummer 3 (achterkant van rechts gezien) is de driver.
Buis nummer 4 is de reverb ontvanger.

Isoleren probleem:
kontroleer de 2 jacks met de reverbkabel (ook aan de tank zijde) of deze er goed in zitten en niet geoxideerd zijn. Indien smerig, ff schoonmaken. Probleem opgelost? Klaar.
- Reverb knop open, klap de de veer, hoor je hem, dan is de ontvanger (buis 4) goed en ook de galmveer waarschijnlijk goed.
- Hoor je niets, achterkant de 2e jack eruit trekken (van rechts gezien). Met een klein schroevedraaier even erin steken (maximaal 1 cm) en met je vinger de tip aanraken. Bromt hij, dan is buis 4 goed maar is je galmveer defect.
- Wat over blijft is mogelijk een rotte buis op voet 3 (12AT7 of ECC81). Evt. vervangen en weer testen.

Doet ie het nog steeds niet, dan naar een techneut gaan. Ik neem even aan dat je dat zelf niet bent. Want dan had je deze vraag niet gesteld.

cluseau
12 september 2009, 12:46
Oops, een dingetje vergeten: Bij sluiting in de kabel van footswitch werkt de reverb ook niet. Ben toevallig net met een twinreverb bezig. Dus trek wel even de footswitch eruit dan moet hij gewoon werken.

Frans.

JelmerOnGuitar
12 september 2009, 12:47
Erg bedankt voor de reacties!

Ik heb contact opgenomen met de vorige eigenaar, hij meende dat het probleem in de soldering in de reverb zelf zou zitten.

Net heb ik de boel uit elkaar geschroefd en idd, er zit een "steekje los"..
Op deze foto kun je zien dat dat zwarte draadje dus los zit, dit zal het probleem veroorzaken neem ik aan?
http://i26.tinypic.com/110zo5h.jpg

Oke, het probleem oplossen. Dat zwarte draadje moet weer naar dat staafje metaal wat daar vlak bij hangt, daar moet hij aan gesoldeerd worden neem ik aan? Dat draadje is flinterdun!! Wordt nog lastig..

Zal dit het probleem oplossen?

cluseau
12 september 2009, 12:50
Erg bedankt voor de reacties!

Net heb ik de boel uit elkaar geschroefd en idd, er zit een "steekje los"..
Op deze foto kun je zien dat dat zwarte draadje dus los zit, dit zal het probleem veroorzaken neem ik aan?


Losse draadjes worden meestal niet getolereerd in een Fender. als je voldoende soldeer ervaring hebt, gewoon solderen. Gebruik wel zo'n soepel mogelijke draad, bij voorkeur dun dus geen schemerlampjes touw :D.

Frans

JelmerOnGuitar
15 september 2009, 00:55
Vandaag naar een ervaren techneut geweest, de solderingen gefixd. Alle draadjes zitten weer prima vast..

Alleeen hij doet het nog steeds niet!!!! :S


- Reverb knop open, klap de de veer, hoor je hem, dan is de ontvanger (buis 4) goed en ook de galmveer waarschijnlijk goed.

Wat bedoel je hier precies mee? Wat moet ik doen? De veer een klapje geven?

Balen..

nico verduin
15 september 2009, 06:54
Vandaag naar een ervaren techneut geweest, de solderingen gefixd. Alle draadjes zitten weer prima vast..

Alleeen hij doet het nog steeds niet!!!! :S



Wat bedoel je hier precies mee? Wat moet ik doen? De veer een klapje geven?

Balen..yep......

Het Galm gedeelte bestaat in feite uit 3 delen:
- Driver (buis nummer 3 + dat trafo'tje)
- de feitelijke veer zelf
- de Ontvanger. Dit is de helft van buis nummer 4.
De voetschakelaar zit parallel aan de ingang van de ontvanger. Ik zou die sowiezo ff verwijderen (voor de zekerheid).
Als je een klap op de veer geeft, ga je, met de reverb knop open (stnadje 3-4 is voldoende), die veren horen klepperen. Als dat het geval is, zit het probleem niet in het ontvangst gedeelte.
Hoor je hem niet, dan is of de veer kapaot en/of het ontvangstgedeelte stuk. Evt. kun je dan buis nummer 4 (ECC83 of 12AX7 of 7025) vervangen en kijken of het dan wel werkt.
Maar verwijder sowiezo de voetschakelaar. Daar kan ook sluiting (soms de kabel) in zitten.

Mocht dit gedeelt enu wel werken, dan zit de storing vermoedelijk in het driver (stuurgerdeelte). Dit bestaat uit 2 onderdelen (aan de buitenkant). Buis nummer 3 (een ECC81 of 12AT7) en een klein transformatortje wat tussen buis nummer 3 en 4 staat. Een of beide kunnen defect zijn. Maar de veer zelf kan ook defect zijn in het stuurspoeltje.
In feite is de reverb een klein mini versterkertje(1.5-2.5W). Buis nummer 3 is de eindtrap. het signaal wordt uit de transformator naar de galmveer geleid. Daar zit een spoeltje in dat zich min of meer net als een luidspreker gedraagt. Alleen wordt er nu een veertje in beweging gebracht ipv de conus.

Had die monteur niet gelijk alles ff kunnen nakijken? of is dit zijn 'stiel' niet. Zou ook ff niet weten wie daar in Friesland repareert in de buurt van Leeuwarden?

JelmerOnGuitar
16 september 2009, 11:56
Heel erg bedankt voor de informatie, weet er zelf nog niets vanaf namelijk!!
Ik heb btw de footswitch er niet bij, dus die zit er niet in.. Dus daar geen fouten..

Hehe, ik heb de reverb eruit gehaald en die naar de techneut meegenomen.. Dus ik denk dat het in de versterker zit. Of de trafo..
Hij zal dr binnenkort ook weer naar kijken..

Nogmaals, bedankt voor je info!

JelmerOnGuitar
17 september 2009, 12:16
Nog even een vraagje. Moeten alle voortrapbuisjes ook gloeien? Ze worden namelijk wel heet naar mate de versterker aanstaat, maar ik zie er maar 1 een kleurtje krijgen..

Dit hoort zo?

Kun je op een bepaalde manier testen of je buizen het allemaal doen?

nico verduin
17 september 2009, 13:39
Bij kleine buisjes wil het nog wel eens voorkomen dat de gloeidraad goed verborgen zit in de kathode huls. Maar als ze warm worden, dan doen ze het. Maar je kan het ook eenvoudiger herleiden dor de functionaliteit van de versterker:
Van achteren gezien, van rechts naar links zie je 6 kleine buisjes:

V1 = is de pre-amp van het normal kanaal. Dus als het buisje defect is, doet je normal kanaal het niet.
V2 = is de pre-amp van het vibrato kanaal. dus als het buisje defect is doet je vibrato kanaal het niet.
V3 = is de driver voor de reverb. Als dat buisje kapot is, dan komt er geen reverb door via het vibrato kanaal
V4 = de ontvanger van de reverb (1 helft) en de mixer van beide kanalen. Als er geen reverb binnenkomt (ook niet als je op de veer tikt), dan is dit buisje mogelijk kapot, Als beide kanalen het niet doen, dan is mogelijk het mixer gedeelte van de buis kapot.
V5 = Vibrato. Als dit buisje kapot is dan doet je vibrato het niet.
V6 = Phase Splitter. Deze buis zorgt dat beide kanalen gemend en wel doorgegeven worden aan de eindbuizen. Als deze kapot is, dan hoor je waarschijnlijk niets.
Je merkt zo al dat sommige buisjes betrekking hebben op eenzelfde kanaal. Dus doet een kanaal het niet, dan moet je al die buisjes testen/evt. vervangen.

Omgekeerd, kan het ook voorkomen dat iets anders defect is. Bij SF Fenders, komt het regelmatig voor dat de optokoppelaar (het LDR deel) defect is (kontakt laat los). Je ziet de neon wel knipperen, maar geen vibrato. Vrijwel zeker is de LDR kapot.

Dit zijn dus de simpele zaken die kunnen voorkomen dat je naar de monteur moet. Mocht alles niet baten, dan zijn de buisjes waarschijnlijk wel heel maar is er iets anders aan de hand(verlopen weerstanden, ingekakte voeding, rectifier stuk, lekkende caps, eindpitten op, buisjes op).

JelmerOnGuitar
17 september 2009, 15:54
Nogmaals super bedankt voor de reacties!!

Goed nieuws, hij doet het weer!

Vandaag weer even naar dezefde techneut geweest. We hebben de amp ff voor een deel gestript en zijn op zoek gegaan naar het euvel. We begonnen natuurlijk bij de reverb zelf. Toen we bezig waren met het checken van de kabels die in de reverb gaan, zag hij het ineens!!
Onder het plek waar het zwarte kabeltje gesoldeerd zit hing een hele dikke drup tin, deze maakte contact met het plek waar het groene kabeltje gesoldeerd zit, kortsluiting dus!! Geen signaal.

Tindrup verwijderd en reverb functioneert weer!!!

Joepie, gelukkig geen ernstig probleem!:D