PDA

View Full Version : Reconen van '74 Celestions G12H's of niet?



jpb
2 april 2003, 14:11
Ik ben zeer tevreden met mijn twee 1974 G12H's (bij bf fender), maar ze hebben een lichte 'cone-rub'. Nu kan ik ze (bij FNS) laten reconen met een celestion-set maar die zijn duur en er komt dan kapton in ipv papier en dat wil ik niet. Ted Weber kan het wel, maar dan moeten ze op de bus naar de VS en dat is ook duur.

Is er een goed (Celestion?) en redelijk betaalbaar alternatief voor deze oude speakers, ook met wat meer watt (deze zijn 30W/16ohm elk) of toch maar de oude oplappen? Graag suggesties. Dank.

Al
2 april 2003, 14:31
> kapton in ipv papier en dat wil ik niet. Ted Weber kan het wel, maar dan moeten ze op de bus naar de VS en dat is ook duur.

Zou Ted niet een reconesetje kunnen opsturen?

> Is er een goed (Celestion?) en redelijk betaalbaar alternatief voor deze oude speakers, ook met wat meer watt (deze zijn 30W/16ohm elk) of toch maar de oude oplappen?

Heb je de Celestion Classic Lead 80 al eens geprobeerd? Is ook niet verkeerd in Fender en 80watt.

Al

jpb
2 april 2003, 17:27
>>>Zou Ted niet een reconesetje kunnen opsturen?

Ja dat is natuurlijk handig, maar volgens mij kon dat niet. Mischien nog maar eens aan Arie-Jan vragen.

>>>Heb je de Celestion Classic Lead 80 al eens geprobeerd? Is ook niet verkeerd in Fender en 80watt.

Nee, maar lijken ze een beetje op de oude G12H's? Vooral qua efficientie, mooie balans, niet te schel en vooral strak laag? Mischien is dat dan een optie want ooit komt er ook nog een bf showman :smile: op te staan

mathe
2 april 2003, 19:55
>>>Heb je de Celestion Classic Lead 80 al eens geprobeerd? Is ook niet verkeerd in Fender en 80watt.

Nee, maar lijken ze een beetje op de oude G12H's? Vooral qua efficientie, mooie balans, niet te schel en vooral strak laag? Mischien is dat dan een optie want ooit komt er ook nog een bf showman :smile: op te staan


Ik heb een aantal jaar geleden een vergelijkings onderzoek gehouden tussen enerzijds een aantal oude G12's (waaronder G12M25's en G12H25's uit 1968 (pre Rola), G12M25's (greenback) uit 1972 en G12H30's (greyback) uit 1974) en anderzijds een stel G12T75's, Classic Lead's, Modern Lead's en Vintage 30's. Toendertijd was helaas de G12H30 reïssue nog niet uitgekomen...
Belangrijkste conclusie ten aanzien voor jou was dat geen enkele van de nieuwe (of reïssue) speakers gelijkwaardig of beter was dan de oudjes. De nieuwe modellen hebben een bijna vervelend penetrant geluid wanneer vergeleken met hun wat oudere voorgangers. Waarschijnlijk is een deel terug te voeren naar slijtage van conus en spreekspoel en veroudering van de magneet. Natuurlijk is dat sterk afhankelijk van de mate waarin een speaker op z'n donder heeft gehad in de voorafgaande jaren.
Van de nieuwe speakers was de Vintage 30 veruit de beste gevolgd door de G12T75 en de Classic Lead. Als laatste de Modern Lead.
De meeste nieuwe speakers waren ingespeeld met uitzondering van de Modern Lead. Deze kwam ook als minste uit de test, niet verwonderlijk dat Celestion deze speaker uit hun pakket hebben gehaald.
Ik heb nooit een gereconede speaker kunnen vergelijken met een origineel omdat ik simpelweg geen recones heb maar ik heb me laten vertellen dat de recones (ook die van Weber) niet klinken zoals de originelen.
Ten overvloede misschien, maar alle speakers werden getest in Marshall 4x12 buikkasten (een '68 en een '74) en de versterkers waren een '68 Lead, een '72 SuperBass en een '74 SuperLead.
Marc

Mr.Jay
3 april 2003, 11:18
[quote]
Ik heb een aantal jaar geleden een vergelijkings onderzoek gehouden tussen ..
De nieuwe modellen hebben een bijna vervelend penetrant geluid wanneer vergeleken met hun wat oudere voorgangers. Waarschijnlijk is een deel terug te voeren naar slijtage van conus en spreekspoel en veroudering van de magneet. Natuurlijk is dat sterk afhankelijk van de mate waarin een speaker op z'n donder heeft gehad in de voorafgaande jaren.

IK heb CLASSIC LEAD80's 8 ohm die al jaren in een Twin hebben gezeten.
Ze klinken heel aangenaam, beslist NIET penetrant, heel warm, rond, en soepel aanspreekbaar.
Prima speaker, zeker voor een TWINREVERB

>Van de nieuwe speakers was de Vintage 30 veruit de beste gevolgd door de G12T75 en de Classic Lead.

Smaakkwestie > heb ook een Vintage30 in een DELUXEREV. gehad, vrij BOTTE speaker zonder boven- en onderkant, stugger ook. Maar kan nieuwigheid zijn geweest.
Maar karakter/sound is ECHT anders dan die LEAD80 !!

Had absoluut weinig toon meer in mijn FenderDlx., veel MID, verder niks.
De LEAD80 gaat veel mooier door in hoog en laag.
Past perfecter bij Fenderkarakter vind ik, of je zoekt natuurlijk PERSE wat anders, dat kan altijd.

Jay







<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mr.Jay op 2003-04-03 11:19 ]</font>

mathe
3 april 2003, 20:13
Op 2003-04-03 11:18, schreef Mr.Jay:
[quote]
IK heb CLASSIC LEAD80's 8 ohm die al jaren in een Twin hebben gezeten.
Ze klinken heel aangenaam, beslist NIET penetrant, heel warm, rond, en soepel aanspreekbaar.
Prima speaker, zeker voor een TWINREVERB
Tja, er zijn wel meer speakers die prima klinken in een TWINREVERB. Waar het mij meer om ging is de vergelijking tussen een oude G12H30 en de Classic Lead. Ik heb dat ooit gedaan, weliswaar met een Marshall versterker en speakerkast, en daar kwam uit dat de oude G12 gewoon beter klonk. Maar ja, over smaak valt te twisten.



Smaakkwestie > heb ook een Vintage30 in een DELUXEREV. gehad, vrij BOTTE speaker zonder boven- en onderkant, stugger ook. Maar kan nieuwigheid zijn geweest.
Maar karakter/sound is ECHT anders dan die LEAD80 !!

Ja, dat betwist ik ook niet. Ik vind de Vintage30 niet echt een fijne speaker voor een (klein) combo als een Deluxe Reverb. Hij komt beter tot z'n recht in een gesloten kast. Bij een open kast of combo dient hij trouwens anders gemonteerd te worden dan bij een gesloten kast (maar dat wist je waarschijnlijk al).



Had absoluut weinig toon meer in mijn FenderDlx., veel MID, verder niks.
De LEAD80 gaat veel mooier door in hoog en laag.
Past perfecter bij Fenderkarakter vind ik, of je zoekt natuurlijk PERSE wat anders, dat kan altijd.

Perfecter dan wat? Een Vintage30? Ongetwijfeld... Maar volgens mij was de primaire vraag of een Classic Lead vergelijkbaar is met een 30 jaar oude G12H30. En daarop blijft mijn antwoord NEE.

Marc

jpb
3 april 2003, 23:43
Bedankt voor de reacties. Het is dus niet zo dat een recone, zelfs met papieren 'former' hetzelfde geluid oplevert als de oude G12H's. Verder begreep ik uit http://www.watfordvalves.com/testreports_speakers.htm dat de classic lead 80 een goede speaker is maar niet zo'n strak laag heeft. Voor gesloten cab mischien goed, maar voor open cab met fender (tremolux) wordt het laag mij denk ik niet strak genoeg. De Vintage 30 wordt in de test ook 'stug' genoemd, (net als Mr Jay ervan vond), dus ik weet niet of dat wat is voor mij; meer voor metal?

Het is dus niet zo simpel :sad:
Wat vinden jullie van de volgende opties:
1) Ik laat ze zitten. De 'rub' is zeer licht en ik speel nooit harder dan vol=5. Risico om OT eruit te blazen?
2) Ik kijk toch of de spreekspoel gerepareerd kan worden. Dat kan soms wanneer de cone-rub licht is. Iemand ervaring hiermee of wie dat goed kan?
3) Ik haal de hele handel eruit, maak een nieuw baffle (Ned. woord?) en koop een Weber California 15", wat ik toch ooit nog eens wilde.

Welterusten.

Biasmongool
4 april 2003, 11:05
> Bij een open kast of combo dient hij trouwens anders gemonteerd te worden dan bij een gesloten kast (maar dat wist je waarschijnlijk al).


Tuurlijk, iedereen weet dat. Maar misschien lezen er ook mensen mee die dat niet weten...


Biasmongool

jahama
4 april 2003, 13:30
Op 2003-04-04 11:05, schreef Biasmongool:
> Bij een open kast of combo dient hij trouwens anders gemonteerd te worden dan bij een gesloten kast (maar dat wist je waarschijnlijk al).

>Tuurlijk, iedereen weet dat. Maar misschien lezen er ook mensen mee die dat niet weten...

Ikke b.v.
zijn er dan verschillende manieren om een speaker te bevestigen ?? dus niet gewoon tegen de voorkant schroeven ?

jahama





Biasmongool

Al
4 april 2003, 14:49
Ik denk dat het een misvatting zou zijn een V30 in een open back cab front loaded te monteren.

Misschien bedoelt Mathe wat anders?

Al

mathe
4 april 2003, 16:35
Al, dat bedoelde ik inderdaad.
En dat is een misvatting? Vertel !

Al
4 april 2003, 20:00
Al, dat bedoelde ik inderdaad.
En dat is een misvatting? Vertel !


Omdat het meer pinnigheid en minder laag oplevert.

Wat zijn volgens jou de voordelen? Vertel!

Al

mathe
4 april 2003, 20:20
Die ervaring heb ik ook met een G12 maar niet met de Vintage 30

Biasmongool
5 april 2003, 21:36
Wat zijn volgens jou de voordelen? Vertel!

Al

Mathe: Die ervaring heb ik ook met een G12 maar niet met de Vintage 30


Mathe, waarom geef je niet even antwoord op die vraag? Jij begon daar tenslotte over.


Biasmongool

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: biasmongool op 2003-04-05 21:38 ]</font>

mathe
6 april 2003, 09:03
Voordeel is dat het laag op hogere volumes strakker blijft in tegenstelling tot het wat rommelige laag bij rear loaded Vintage30's.
Marc

Al
6 april 2003, 12:48
> Voordeel is dat het laag op hogere volumes strakker blijft in tegenstelling tot het wat rommelige laag bij rear loaded Vintage30's.

Zo ken ik dat niet. De combi V30 met open back is minder gunstig vanwege de nogal zwakke laag respons en het gefocuste midden. Wat betreft laag staat strak in mijn woordenboek tegenover wollig en omfloerst. Laatste gaat ten koste van definitie/transparantie en kan dus rommileger klinken. Dit laatste is een eigenschap die de V30 m.i. mist. Een V30 is gevoiced om in een gesloten kast strak laag te hebben, die zit juist ver aan de andere kant.

Al

Al
6 april 2003, 13:19
> (Celestion) Belangrijkste conclusie ten aanzien voor jou was dat geen enkele van de nieuwe (of reïssue) speakers gelijkwaardig of beter was dan de oudjes.

Die ervaring heb ik ook. De nieuwere speakers kunnen iets agressiefs/vermoeiends hebben waar de oude warem en aangenamer zijn. Ik merk al verschil in het rola en prerola tijdperk. Mijn mooiste Celestions zijn pre-Rola. Lijkt me geen toeval. De mooste greenback die ik heb is een 20watter.

> Waarschijnlijk is een deel terug te voeren naar slijtage van conus en spreekspoel en veroudering van de magneet.

Heeft er zeker mee te maken hoewel keramische magneten i.t.t. tot Alnico niet verlopen.

> maar ik heb me laten vertellen dat de recones (ook die van Weber) niet klinken zoals de originelen.

Als je de goede reconeset hebt krijg je in principe dezelfde speaker weer terug. Je moet hem natuurlijk wel opnieuw inspelen. Het kan wel een half jaar duren voordat ie los is maar dan ben je er ook. --> Ik weet dat er voor oude Jensen speakers NOS recone setjes zijn. Zal voor oude Celestion dan ook wel zijn lijkt me. Er zijn er zat gemaakt.

> Tja, er zijn wel meer speakers die prima klinken in een TWINREVERB. Waar het mij meer om ging is de vergelijking tussen een oude G12H30 en de Classic Lead. Ik heb dat ooit gedaan, weliswaar met een Marshall versterker en speakerkast, en daar kwam uit dat de oude G12 gewoon beter klonk.

De Classic lead klinkt dikker dan de G12H. Heeft meer massa aan de toon. De oude G12H is verfijnder, gebalanceerder, warmer en minder agressief, ook in het laag is ie transparanter. Het goede nieuws is dat de G12H RI dit karakter benadert. Het is een prima speaker.

> Verder begreep ik uit http://www.watfordvalves.com/testreports_speakers.htm dat de classic lead 80 een goede speaker is maar

Wel rekening mee houden dat daar verkooppraat gehouden wordt. Speakers worden op een overdreven positieve manier belicht. Veel hype en geen objectieve benadering.

> Ik haal de hele handel eruit, maak een nieuw baffle (Ned. woord?)

Gewoon beffel, beffels, beffeltje

> en koop een Weber California 15", wat ik toch ooit nog eens wilde.

Voor je Tremo? Ik heb een 12" Cali, een mooie speaker. Wordt wel een ander verhaal dan Celestion.


Al

jpb
6 april 2003, 22:12
>>>Als je de goede reconeset hebt krijg je in principe dezelfde speaker weer terug. Je moet hem natuurlijk wel opnieuw inspelen. Het kan wel een half jaar duren voordat ie los is maar dan ben je er ook. --> Ik weet dat er voor oude Jensen speakers NOS recone setjes zijn. Zal voor oude Celestion dan ook wel zijn lijkt me. Er zijn er zat gemaakt.&lt;&lt;&lt;

Goeie tip, ik neem aan dat Ted Weber ze wel kan krijgen als ze bestaan.

>>>Voor je Tremo? Ik heb een 12" Cali, een mooie speaker. Wordt wel een ander verhaal dan Celestion.&lt;&lt;&lt;

Idd voor de tremolux met oude 2x12 open Carlsbro-cab. Met 'ander verhaal' bedoel je feller, directer? Mijn idee was dat dit bij een 15" wel wat minder zou zijn. Kun je iets meer zeggen over het verschil tussen een 15" Cali en 2x12 G12H's in mijn setup?

Al
7 april 2003, 22:40
> Kun je iets meer zeggen over het verschil tussen een 15" Cali en 2x12 G12H's in mijn setup?

Ik heb alleen een 12". Laag staat als een huis. Kan je veel hoog in kwijt want dat kannie hebben.

G12H is vlakker, minder bas, wel goede balans meer minder GROOOOT. Reageert meer 'rocky' op distortion. (daar is ie beroemd om)

De Cali doet het Fendergedoe prima, betere bluesspeaker als je het NIET over bluesrock hebt.(Dan komt de 4x12 G12H o.i.d. eerder in beeld)

Ik heb een ceramische Cali met papieren doom, heeft een gladde conus. Ik overweeg ook een 15" en nog een 12" te laten komen.

Lijkt me de ultieme Twin speaker voor mr. Jay.

Al

Mr.Jay
8 april 2003, 11:58
[quote]
Op 2003-04-07 22:40, schreef Al:
k overweeg ook een 15" en nog een 12" te laten komen.
Lijkt me de ultieme Twin speaker voor mr. Jay.

MOOI > zeker iets voor mij > als jij er twee hebt dadelijk, kan ik ze es fijn even proberen, toch !

Jay

Al
8 april 2003, 15:28
MOOI > zeker iets voor mij > als jij er twee hebt dadelijk, kan ik ze es fijn even proberen, toch !Jay

Geen probleem!

Al

B.face
8 april 2003, 22:09
Op 2003-04-08 15:28, schreef Al:
kan ik ze es fijn even proberen, toch !Jay
Geen probleem!
Al

KIJK > dat is pas uitwisseling > niet alleen van ideeën , maar zelfs van materiaal !

Biasmongool
9 april 2003, 13:39
Op 2003-04-08 22:09, schreef B.face:


Op 2003-04-08 15:28, schreef Al:
kan ik ze es fijn even proberen, toch !Jay
Geen probleem!
Al

KIJK > dat is pas uitwisseling > niet alleen van ideeën , maar zelfs van materiaal !




Mag ik ze ook proberen?????????

pleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeease?

Biasmongool

jpb
26 mei 2003, 09:54
Ze zijn net terug van FNS en er was inderdaad een heel lichte cone-rub. Hij heeft ze schoongemaakt en de spreekspoel gecentreerd, waardoor hij dus niet meer kan aanschuren (dat is nl cone-rub) tegen de magneet. Het lijkt wel of ze beter klinken dan daarvoor, wat meer/vetter laag.