PDA

View Full Version : (symfonische) metal-gitaristen... hoe doen ze het live?



Gerth
11 september 2009, 09:43
Even een vraagje aan de meer gedocumenteerden onder ons (en een eigen mening mag natuurlijk ook altijd, zolang het geen pro/con-strijd wordt).

Ik heb namelijk al meermaals mogen lezen en horen dat veel "modernere" metalbands (dikwijls in het meer symphonische genre en vanzelfsprekend geen Black Sabbath-tributebands :) ) hun metaldistortion puur uit digitale apparatuur halen en zelfs dikwijls rechtstreeks naar de PA gaan in de plaats van bv. een gitaarcab te 'mic-en', (en dit principe dan ook evengoed voor opnames toepassen).

Nu heb ik als tevreden Line6-gebruiker (boe, boe!! Ok, genoeg nu... ) ook soms de "goesting" om mij te beperken tot de effecten zélf en de versterking te laten afhangen van de omstandigheden, gezien mijn basis-klank toch via de PA de zaal in kan, en daarom even de vraag of bepaalde bekendere gitaristen dit ook doen.

Thx already!

Arvoitus
19 september 2009, 18:59
Zo even uit mijn hoofd:
- Lacuna Coil (line 6).
- Clawfinger (axefx).

Mathidal
23 september 2009, 23:53
Daar moet je zogenaamde pre-amp voor hebben, dat je signaal versterkt.

Maar als je een buizenversterker hebt, zul je waarschijnlijk de bijkleuring missen hoor. :)

Waarom wil je precies van je versterker af live?

harrie-beton
24 september 2009, 09:35
Als je het tien keer vraagt krijg je tien keer andere antwoorden. Bij ieder live concert bepaalt de gitarist hoe hij zijn sound wil hebben. De meeste doen dat nog via mics en sommige via modelers. Anderen gebruiken beide. In de zaal hoor je geen verschil. In een studio is dat wel hoorbaar zeggen de meesten, daarom zijn veel studio opnames nog met versterkers.

JER00N
5 december 2009, 13:48
Opeth gebruikt voor zover bekend alleen een GT8 (of GT10 inmiddels, denk ik), en het eindversterkergedeelte van de Laney amps.

Zelf heb ik ook meerdere malen een poging gedaan om distortion (voor rythm) uit m'n GT10 te halen maar ik kan er toch niet zulke goede sounds uit halen (voor solo's dan weer wel). Het zal nog wel wat meer tweaking vergen. Ik gebruik nu dus nog steeds het clean- en lead-kanaal van m'n Peavey, die ik schakel met de GT-10 amp control. Het voordeel is dan dat je nog wel gemakkelijk even het volume van je distortion of clean aan kan passen (evenals de EQ), en niet eerst voor alle patches het volume moet gaan aanpassen op de GT10.

edje kadetje
5 december 2009, 22:00
Waarom wil je precies van je versterker af live?

Nou bijvoorbeeld:
omdat je geluid uit je modeller je bevalt of
omdat je geen zin hebt om al die zooi mee te sjouwen of
omdat er weinig ruimte is op het podium of
omdat je niet zoveel herrie wil maken op het podium