PDA

View Full Version : Nieuwe (Voorlopige) Goedkope Git.



Sissco
11 september 2009, 02:07
Hallo hallo,

Dit zal wel het zoveelste topic zijn over een nieuwe gitaar van iemand die er niks vanaf weet, maar goed. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik wil voor een vriendin een nieuwe gitaar kopen. Ze heeft een aantal jaar geleden wel een beetje gespeeld en wil het nu weer een beetje gaan proberen. Ik wil dus een, niet al te dure, gitaar voor haar kopen om haar op weg te helpen. Het hoeft geen super gitaar te zijn. Ik bedoel, ze mag best na een half jaar er eentje kopen die ze zelf op het oog heeft. Dus mijn budget is ook ongeveer max. 100 euro.
Ik dacht te herinneren dat ze aardig snel pijn kreeg in haar vingers van het spelen dus misschien is het beste om een klassieke gitaar te kopen ipv een western. Of is dat verschil niet al te groot volgens jullie?

Ik kwam zelf een Richwood RD-16 tegen want dat is de goedkoopste in de serie met een massief bovenblad. Maar dat is een western en het liefst mag die iets goedkoper.
Verder las ik ook wat goede verhalen over Valencia gitaren, bijv. de CG-180.

Hebben jullie heir nog commentaar op en, beter nog, misschien zelf wat ideetjes?

Bedankt, Jordy

snaarplukker
11 september 2009, 09:57
Ligt ook een beetje aan de muziekstijlen je vriendin wilt spelen. Klassiek voor een nylonsnaar gitaar of meer populair voor een steelstring (western).
Als het een hele goede vriendin is kan je het best met haar naar een gitaarwinkel gaan en eentje kopen die goed aanvoelt bij haar.
Anders is ze niet lang je vriendin meer als je met prut aan komt.;)

Plant
11 september 2009, 12:26
Ze heeft een aantal jaar geleden wel een beetje gespeeld en wil het nu weer een beetje gaan proberen.

Ik dacht te herinneren dat ze aardig snel pijn kreeg in haar vingers van het spelen dus misschien is het beste om een klassieke gitaar te kopen ipv een western.

Ze heeft al gespeeld. Was dat toen op een nylon- of staalsnarige. En wat zou ze zelf nu willen?
Pijn in de vingers kan komen door (nog) niet genoeg eelt. Kweken dus. Het kan ook een slecht afgestelde gitaar geweest zijn. B.v. met een te hoge topkam waardoor je ook bij open akkoorden al hard moet knijpen. Dat kan ook bij dure gitaren in de winkel voorkomen en is te verhelpen.

Het hoeft geen super gitaar te zijn. Ik bedoel, ze mag best na een half jaar er eentje kopen die ze zelf op het oog heeft. Dus mijn budget is ook ongeveer max. 100 euro.

Max. 100 Euro nieuw :???: Zelfs voor geen supergitaar is dit m.i. te weinig. Mik voor dat geld op een occasion!

Ik kwam zelf een Richwood RD-16 tegen want dat is de goedkoopste in de serie met een massief bovenblad.

Staar je niet blind op een massief bovenblad. Zeker niet in die prijsklasse. Er worden dan echt niet de mooiste stukken hout gebruikt. Massief staat niet automatisch garant voor een beter geluid.
Ik heb zelf ook naast een gitaar met massief bovenblad nog een goedkope oude gitaar met 'laminated' bovenblad waarop ik net zo vaak speel. Ze speelt en klinkt voortreffelijk.

En bij het advies van snaarplukker sluit ik me van harte aan:
Met haar naar een gitaarwinkel gaan en eentje kopen die goed aanvoelt bij haar.
Ook als het geen goede vrienin is overigens :soinnocent: . Ze heeft al gespeeld en kan zelf het beste oordelen, ook al is de gitaar mogelijk maar een tussenstap.

Veel succes.

Sissco
11 september 2009, 16:30
Dank je wel allemaal.
Ik kan inderdaad met haar naar een winkel gaan maar dan gaat wel een groot deel van de verrassing verloren :(:).
En zoals ik al zei; Het is gewoon een tijdelijke gitaar dat ze alvast weer even in kan komen. En als die dan niet al te duur is dan is het ook geen probleem als ze over een tijdje gewoon echt een goede koopt. Met 100-130 euro is er toch wel een gitaar te vinden waar je gewoon een beetje leuk op kan spelen? Kan ik het zelf ook nog een beetje leren haha.
2e hands is inderdaad nog een mogelijkheid, daar zal ik ook is naar kijken. Maar jullie hebben geen ideëen in deze prijsklasse?

Jordy

spykie
11 september 2009, 19:51
Een yamaha f310 is een mooi beginnersgitaar (kost ongeveer €130) en is een steelstring ...

Jeroen^^
11 september 2009, 22:03
Ibanez V50 zijn ook leuke dingen , is mijn 1e gitaar en een jaar later speel ik er nog steeds met plezier op :cheerup:. Koste mij toen 100 euro wat dus het budget is wat je uit wou geven :)