PDA

View Full Version : Hagstrom 630 biasprobleem



don marco
10 september 2009, 20:16
hallo vrienden..

Ik zit met een probleem.. Heb hier een hagstrom Bassmaster 630 staan die terug aan het werken wil hebben.. het is een 2xel34 PP amp

Het probleem doet zich voor bij de biassplitters..
Ervoor meet ik negatieve spanning van -14v (vrij weinig :s)
MAAR erna meet ik aan de ene kant een POSITIEVE spanning van 5v en aan de andere kant 10v .. Dat varieert ook soms wat.. Vrijwel het dubbel constant ^^
Het probleem kan zich ergens anders situeren i don't know.

Ik heb de biassplitters vervangen omdat dat meer dan 40jaar oude weerstanden zijn en ik kreeg er geen waarde van op de DMM..

Iemand suggesties? Ik weet dat het moeilijk is vanop afstand..

mvg, marco

cluseau
10 september 2009, 20:24
Ervoor meet ik negatieve spanning van -14v (vrij weinig :s)
MAAR erna meet ik aan de ene kant een POSITIEVE spanning van 5v en aan de andere kant 10v .. Dat varieert ook soms wat.. Vrijwel het dubbel constant ^^

Hai Marco, gooi de koppelcondensatoren uit de PI even los en meet dan nog eens.
Overigens is de negatieve spanning voor de biassplitters te laag, daar zou ik ook even naar kijken.

Frans

don marco
10 september 2009, 20:36
allriiiight frans.. spijker op de kop.. (voorlopig).. Dat ik daar niet aan gedacht had..

Biasspanning = 39,9 Vac
Na gelijkrichting = -5 Vdc

Hier klopt nog iets niet..

cluseau
10 september 2009, 20:41
Biasspanning = 39,9 Vac
Na gelijkrichting = -5 Vdc

Hier klopt nog iets niet..


Voor 56V= doe ik het :seriousf:

Gelijkrichter checken, waarschijnlijk zo'n oude selenium diode. Check ook het elkotje erachter he!
suc6

Frans

don marco
10 september 2009, 20:42
hahaha..

diode is idd oooouuudd. Elco's heb ik al vervangen.. ok even nieuwe diode steken..

merci alvast!!

don marco
10 september 2009, 20:51
ok.. nu meet ik na de diode -18v ..

Ik moet wel zeggen het is geen fixed bias e.. Er is geen instelpot. Er gaat een 68k naar aarde dus daarmee dat het wat laag kan zijn..

cluseau
10 september 2009, 20:53
ok.. nu meet ik na de diode -18v ..

Als dit direct na de diode is en deze direct aan de wikkeling hangt zou ik het daar niet mee eens zijn. Heb je een schema?
De 68K naar aarde heeft nauwelijks invloed tenzij er nog iets in serie staat.

don marco
10 september 2009, 20:58
Het gaat als volgt : wikkeling - 3K3 - diode - elco - 3k9 - elco - 68k geaard - 470k (=biassplitter) - 2k2 (gridstopper) - pin 5

Het zijn twee delen.. klein stukje staat in het eerste.. al de rest in het tweede deel..

Pag1
http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/Schempics/Hag630a.jpg

Pag2
http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/Schempics/Hag630b.jpg

cluseau
10 september 2009, 21:09
Het gaat als volgt : wikkeling - 3K3 - diode - elco - 3k9 - elco - 68k geaard - 470k (=biassplitter) - 2k2 (gridstopper) - pin 5

Oke, das duidelijk. Wat je daar meet kan gewoonweg niet. Meet in bedrijf even de wisselspanning die de diode ingaat. Is die nog steeds 40V~? De wikkeling levert maar 10mA namelijk wat meer dan genoeg is voor de biasstroom hoor. Maar een lekkage in een cap kan roet in het eten gooien. Je zei dat je ze vervangen hebt he? Heb je ze niet omgepoold? Deze keer moeten ze met de plus aan massa he! Kan me zo voorstellen dat de macht der gewoonte zijn steentje heeft bijgedragen. Als je die 40V~ meet MOET er ruim 50V= uitkomen anders is de diode kapot of R44 is opgelopen, zou me niets verbazen.

don marco
10 september 2009, 21:14
elco's zijn nieuw en hangen met de plus aan de massa

diode heb ik al vervangen met een gloednieuwe 1N4007

edit: frans helaas moet ik u teleurstellen maar ik meet voor R44 ; 40vac .. na R44 : 40vac
en voor de rest is het -18,9vdc.. ^^

alle weerstanden zitten op hun waarde.

cluseau
10 september 2009, 21:19
elco's zijn nieuw en hangen met de plus aan de massa

diode heb ik al vervangen met een gloednieuwe 1N4007

Dat moet dan wel goed zijn, Meet R44 even, daar zou zo'n 2V~ over moeten staan. Is het meer dan is die uitgefikt. Als het goed is verwacht ik over de 68K ongeveer 36V=. De biassplitters hebben te verwaarlozen invloed.

edit
Dus op de kathode van de diode meet je 40V~ en op de anode -18V=? Dit is niet logisch
Er loopt ook door R44 geen stroom gezien jouw meetwaarde.
Zit er soms een onderbreking tussen R44 en de diode?
/edit

nico verduin
10 september 2009, 21:46
ik zou bijna denken dat die 68K 6K8 is.. Je kan het ook stap voor stap doen. Dus eerst die 68K los trekken en dan meten wat de spanning is op die 2e weerstand.

cluseau
10 september 2009, 21:51
ik zou bijna denken dat die 68K 6K8 is.. Je kan het ook stap voor stap doen. Dus eerst die 68K los trekken en dan meten wat de spanning is op die 2e weerstand.

Kan niet Nico, dan zou hij minder dan 25V= overhouden, das nie veel. Wordt een warme instelling dan. Ik verwacht eerder een onderbreking tussen R44 en de diode. Ik zou graag willen weten wat er op de kathode staat. Als dat echt 40V~ is moet er 55V= uitkomen. Vind het ook vreemd dat er geen spanning valt over R44.

edit
volgens de data sheet moet hij tussen de 32 en 39 volt liggen of heb ik het mis?
/edit

Frans

don marco
10 september 2009, 21:57
Er valt absoluut nix over R44.. is en blijft 40vac, ervoor en erachter..

Geen onderbreking tussen R44 en diode..

40vac en -18,9 .. ^^

cluseau
10 september 2009, 22:02
Er valt absoluut nix over R44.. is en blijft 40vac, ervoor en erachter..

Geen onderbreking tussen R44 en diode..

40vac en -18,9 .. ^^

Dus resumerend : Kathode 40V~ Anode -18V=.........schiet mij maar lek.
Multimeter van het Kruidvat?:seriousf:


Heb je een scoop?

don marco
10 september 2009, 22:03
Ik had er een die enkel werkte wanneer het hem uitkwam.. Die heb ik maar op de belt geflikkerd..

Ik ga wel van het weekend naar iemand met veel apparatuur..

Ik zal eens beginnen met achter de diode de weerstand en de elco los te halen.. en zo verder zien waar het precies fout gaat..

maar dat is voor morgen want ik ben er nu echt moe aan!

bedankt voor de hulp he!!

nico verduin
10 september 2009, 22:08
Ik had er een die enkel werkte wanneer het hem uitkwam.. Die heb ik maar op de belt geflikkerd..

Ik ga wel van het weekend naar iemand met veel apparatuur..

Ik zal eens beginnen met achter de diode de weerstand en de elco los te halen.. en zo verder zien waar het precies fout gaat..

maar dat is voor morgen want ik ben er nu echt moe aan!

bedankt voor de hulp he!!heb je de bias ook los getrokken richting de buisvoeten? Kan ook zijn dat daar een heel fijn koolspoortje op de biusvoet is naar de hoogspanning.... zal niet de eerste keer zijn......

cluseau
10 september 2009, 22:12
heb je de bias ook los getrokken richting de buisvoeten? Kan ook zijn dat daar een heel fijn koolspoortje op de biusvoet is naar de hoogspanning.... zal niet de eerste keer zijn......

Helemaal gelijk, er gebeuren rare dingen in die oude bakken.
Alleen ik weiger aan te nemen dat er op de Kathode 40V~ ingaat en op de Anode maar -18v= uitkomt. Je zou bijna denken dat er een onzuivere spanning inkomt ???? Vreemde is ook dat hij niets verliest op een 3K3 en ruim 30V kwijt is over een diode.

Anyway we merken het wel na het weekend.

Frans.

nico verduin
10 september 2009, 22:17
Omdat ie een positieve spanning op de splitters meet. Dat zou ook een minder negatieve spanning kunnen verklaren....

cluseau
10 september 2009, 22:21
Omdat ie een positieve spanning op de splitters meet. Dat zou ook een minder negatieve spanning kunnen verklaren....

Stel 10V= positief op de roosterzijde van de splitters, dit gaat via weerstanden van 470K naar een voeding met een RI van minder dan 7K. Die 10V= heeft dan nagenoeg geen invloed.


Frans

don marco
10 september 2009, 22:24
Nico bedankt voor de suggestie.. maar wederom is het antwoord NJET!

nog altijd hetzelfde.. Mss maar eens heel het biasgebeuren eruit zwieren en allemaal nieuwe componenten erin..

eerst de scoop er op dit weekend..

cluseau
10 september 2009, 22:29
Mss maar eens heel het biasgebeuren eruit zwieren en allemaal nieuwe componenten erin..

eerst de scoop er op dit weekend..

Eruitgooien....net nu je een leuke fout hebt? Dan ben ik een eikel hoor, ik zou niet rusten voor ik weet wat het probleem is. De waardes die jij meet zijn domweg niet mogelijk, vandaar dat ik sterk begin te twijfelen aan je instrumentarium. :soinnocent:

Scoop erop weet je misschien meer.

Frans.

don marco
10 september 2009, 22:35
mijn multimeter heeft me nog geen 1 keer in de steek gelaten.. (deze keer buiten beschouwing gelaten, moest t fout zijn natuurlijk ;) )

ja ik wil ook graag weten wat er aan de hand is.. want zoals ge zegt is het niet echt mogelijk.. Daarmee dat ik ook echt niet weet wat te doen..

Heb vanmorgen bij een andere amp nog een paar wikkelingen van een trafo afgehaald om de gloeispanning op peil te krijgen.. Ik dacht heey, leuk, niets houdt me tegen vandaag.. maar ik was fout.. Een zweeds stuk schroot van 1964 doet men zelfvertrouwen krimpen ^^

conclusie vandaag: ik haat zweden (maar niet de zweedse vrouwen hehe)

cluseau
10 september 2009, 22:42
Heb vanmorgen bij een andere amp nog een paar wikkelingen van een trafo afgehaald om de gloeispanning op peil te krijgen..

Was die spanning echt niet correct of was het dat ook een dwaling van je meter :soinnocent:

Maar jouw probleem is ook op andere manieren te tackelen hoor, je moet alleen wel een beetje op je meter kunnen vertrouwen Heb je geen referentie spanning. Een bekend voedinkje bv. 5V= regelaar of een werkende PC voeding. Tenslotte kunnen wij het (op afstand) ook mis hebben dus je moet wel ff wat testen om zeker te zijn van je meter.

nico verduin
10 september 2009, 22:48
Eens,
maar de spanning is niet constant had ik begrepen.... dus het is maar net op welk moment hij meet... Ik zou eerst die bias helemaal isoleren.... en dan meten. Als hij de bias los haalt van de buizen kun je gelijk meten of de koppelcaps lek zijn. wederom isoleren van het probleem....

don marco
10 september 2009, 22:49
ik heb een testvoeding hier ergens staan ja.. Daar zal ik het morgen eens mee doormeten .. Dat gedeelte van het schema is nu geisoleerd.. koppelC's nr pi hangen los, pin 5 hangt los.. R44 heb ik vervangen met een nieuwe weerstand, diode is ook nieuw.. Als er iets zou moeten gebeuren zou het over R44 moeten zijn.. Maar zelfs dat niet..

Gloeiwikkeling was aan de buitenkant erbij gewikkeld.. Amp heeft jaaaaaaren op gloeispanning van 7,70 vac gedraaid :s Dat kan gewoonweg niet gezond zijn.. 40cm koper later en in bedrijf mat ik 6,56 vac.. Dik ok..
prachtig ding trouwens Traynor YBA-2 bass mate van the summer of '69.. Trafo's niet zijn vervangen geweest, en hoe.. samenraapsel van trafo's..

nico verduin
10 september 2009, 22:51
ik heb een testvoeding hier ergens staan ja.. Daar zal ik het morgen eens mee doormeten .. Dat gedeelte van het schema is nu geisoleerd.. koppelC's nr pi hangen los, pin 5 hangt los.. R44 heb ik vervangen met een nieuwe weerstand, diode is ook nieuw.. Als er iets zou moeten gebeuren zou het over R44 moeten zijn.. Maar zelfs dat niet..

Gloeiwikkeling was aan de buitenkant erbij gewikkeld.. Amp heeft jaaaaaaren op gloeispanning van 7,70 vac gedraaid :s Dat kan gewoonweg niet gezond zijn.. 40cm koper later en in bedrijf mat ik 6,56 vac.. Dik ok..
heb je de bias nu helemaal losgekoppelt?dus geen draden meer ergens naartoe?

don marco
10 september 2009, 22:54
Bias is idd afgesloten van de rest..
KoppelC's naar PI heb ik aan de PI kant losgemaakt..

cluseau
10 september 2009, 23:03
Bias is idd afgesloten van de rest..
KoppelC's naar PI heb ik aan de PI kant losgemaakt..

oke Marco, als je nog zin hebt heb ik de volgende test voor je.

Amp uit
Verbinding maken van kathode naar massa.
Meter aansluiten OVER R44. V~
Amp aan, meter aflezen en amp weer uit.

Als ik het juist heb meet je over R44 18V~

don marco
10 september 2009, 23:14
die zal voor morgen zijn vrees ik.. Mijn motivatie stelt nix meer voor nu ^^
Anders zou het vrij fout gaan..

Dus als ik het goed begrijp , cathode aan de aarde, krokodillen over R44 en dat ist.. De vraag is waar zijn mijn krokodillendingen gebleven. vond ze vandaag al niet..

ik hou ermee op voor vandaag, tot morgeeeeen

ohja, en als ge juist hebt wilt dat ook zeggen dat ge de oplossing weet?? ^^

cluseau
10 september 2009, 23:28
ohja, en als ge juist hebt wilt dat ook zeggen dat ge de oplossing weet??
Zo eenvoudig is het ook weer niet maar we moeten ergens beginnen. Als dit duidelijk is kunnen we verder zoeken. Begin met je krokodillen klemmen te zoeken (hoewel heb je niet kleiner ?) Dan je meter vergelijken met een referentie. Dan de test ff doen. Ik wacht af.

gr
Frans

guitarnijboer
10 september 2009, 23:29
Gloeiwikkeling was aan de buitenkant erbij gewikkeld.. Amp heeft jaaaaaaren op gloeispanning van 7,70 vac gedraaid :s Dat kan gewoonweg niet gezond zijn.. 40cm koper later en in bedrijf mat ik 6,56 vac.. Dik ok..
prachtig ding trouwens Traynor YBA-2 bass mate van the summer of '69.. Trafo's niet zijn vervangen geweest, en hoe.. samenraapsel van trafo's..

Ik zou het probleem in het 'samenraapsel van trafo's' gaan zoeken en daarnaast ook kijken of deze nog wel goed aangesloten zitten. Een onderbreking in je ground kan ook voor vreemde meetwaarden zorgen.

don marco
10 september 2009, 23:35
mr nijboer, dat was een andere amp ^^

guitarnijboer
11 september 2009, 00:01
mr nijboer, dat was een andere amp ^^

Oh, nou dat had ik niet begrepen.


Ik bedenk me net iets:

Als je 40 Volt wisselspanning enkelzijdig gelijkricht (met 1 diode) dan meet je zonder aangesloten elko's na de diode ongeveer 18 Volt uit op je mulitimeter (DC bereik). Dit is logisch en klopt als een bus. Ik zou dus de massa aansluiting van je elko's eens goed controleren evenals die van de trafowikkeling. Je aarding is het probleem.

cluseau
11 september 2009, 08:05
Oh, nou dat had ik niet begrepen.


Ik bedenk me net iets:

Als je 40 Volt wisselspanning enkelzijdig gelijkricht (met 1 diode) dan meet je zonder aangesloten elko's na de diode ongeveer 18 Volt uit op je mulitimeter (DC bereik). Dit is logisch en klopt als een bus. Ik zou dus de massa aansluiting van je elko's eens goed controleren evenals die van de trafowikkeling. Je aarding is het probleem.

Helemaal mee eens, kon er niet van in slaap komen en dacht ineens aan dit verhaal. Wat je nu meet is de halve enkezijdige sinus van de enkelfasige gelijkrichting. Dit betekend dat er niet wordt afgevlakt. Een scoop zou dit direct aan het licht brengen. Dus Marco........aan het werk.....:blast:
met dank aan de nog heldere geest van guitarnijboer


Frans.

edit
Probleem als volgt tackelen:
1 min van de meter aan anode van de diode
2 plus van de meter aan massa, waarschijnlijk nu -18V=
3 plus van de meter aan de plus van de eerste elko nu zal je wel een andere waarde zien.
4 meet je nu nog steeds -18V= dan een nader onderzoek plegen naar de capaciteit van de elko.
zie je wel dat spoken niet bestaan !
/edit

don marco
11 september 2009, 09:53
eureka en hallelujah tegelijk! (en D'OH op zen homer simpsons)

Het probleem zat hem al de hele tijd in de aarding.. Het circuitboard zit met vier ijzeren standoffs vast die elk een massapunt vormen!
De eerste metingen die ik had gedaan was met het bord nog vast.. Dus geen massaprobleem.. De volgende metingen waren met het bord los.. Enja mijne euro (lees: frank) was niet gevallen..
Enja net begon het me te dagen, die massabanen gaan via de standoffs.. Ik kan me echt wel voor mijn kop slaan hoor, djeezes.. Heel erg bedankt voor alle hulp frans en nijboer anders was het mss nooit tot me doorgedrongen..

cluseau
11 september 2009, 10:17
Heel erg bedankt voor alle hulp frans en nijboer anders was het mss nooit tot me doorgedrongen..

Met plezier, ik geniet altijd van dit soort dingen. Daarvoor bedank ik jouw. De eer komt trouwens guitarnijboer toe, hij was nog het meest wakker he!

Even terugkomend op die standoff's, je zou een massa lijntje kunnen solderen langs alle bevestigingspunten om te voorkomen dat er een schroefje lostrilt of gaat oxideren. Als da gebeurt zou het kunnen dat je daar niets van merkt en je eindbuizen vrolijk worden opgesnoept door de toegenomen ruststroom. Een gesoldeerde verbinding kan dat voorkomen.

Frans.

don marco
11 september 2009, 10:24
Het ene probleem is nog maar net verholpen of er doet zich weer iets voor..
Even situatie schetsen :

enkel B+ van 1e ECC83 is aangesloten plus hoogspanning van EL34's..

Buisje erin geef:
pin 1 en 6 mooi 226 vdc
pin 3 en 8 echter 0,0 vdc

Ik heb de verbindingen gecheckt, alles hangt goed aan de massa.. Er moet normaal stroom gaan lopen en ik zou een lezing op de kathodes moeten krijgen..

Weerstanden geven nog exact hun waarde aan en elco'tjes zijn nieuw.

ik heb al vanalles geprobeerd, maar wsch net weer niet dat

cluseau
11 september 2009, 10:31
Het ene probleem is nog maar net verholpen of er doet zich weer iets voor..
Even situatie schetsen :

enkel B+ van 1e ECC83 is aangesloten plus hoogspanning van EL34's..

Buisje erin geef:
pin 1 en 6 mooi 226 vdc
pin 3 en 8 echter 0,0 vdc


Mooi, hoeveel spanning meet je OVER de anode weerstanden.
btw zijn die 120K en 100K?

don marco
11 september 2009, 11:18
die weerstanden zijn 120k en 100k

B+ = 295v
Va = 259v

Er valt over de weerstanden 36volt

dat geeft : 36/100000 = 0,36 mA
36/120000= 0,3 mA

Dat lijkt me wat weinig..

nico verduin
11 september 2009, 11:28
Wat is de waarde van de kathode weerstand(en)? Gezien de stroom zou je denken vrij hoog? Of is de aarde daar ook ver te zoeken? En wel een goed buisje erin gestopt?

cluseau
11 september 2009, 11:30
B+ = 295v
Va = 259v

Er valt over de weerstanden 36volt

dat geeft : 36/100000 = 0,36 mA
36/120000= 0,3 mA

Dat lijkt me wat weinig..
Klopt, zou daar toch wel minimaal 1mA verwachten.
zie je de gloeidraad wel werken?
buisje defect ? Meest logische.

cluseau
11 september 2009, 11:34
Wat is de waarde van de kathode weerstand(en)?

@Nico
Ongeacht de waarde, zijn spanning is daar "0" dus de buis moet stroom trekken als hij goed is en de gloeidraden werken of zie ik dat verkeerd?

@Marco, sluit voor de zekerheid rooster en kathode even kort en meet dan het spanningsval over de anode weerstand.

nico verduin
11 september 2009, 11:38
De reden dat ik het vraag is omdat laatst iemand anders zijn meter ook op de verkeerde stand had staan (te hoog bereik) en dus 0 meette.
Kijk er loopt een stroom. Dus ofwel er loopt een stroompje via de kathode icm. rotte buis. of theoretisch.... Door de gloeidraad wordt ook het rooster verhit.. dus ook daar ontsnappen electroden.... en zou er een miniscuul stroompje lopen via de Grid die via een 1M (bijv.) weerstand wel aan GND hangt.

cluseau
11 september 2009, 11:41
De reden dat ik het vraag is omdat laatst iemand anders zijn meter ook op de verkeerde stand had staan (te hoog bereik) en dus 0 meette.
Kijk er loopt een stroom. Dus ofwel er loopt een stroompje via de kathode icm. rotte buis. of theoretisch.... Door de gloeidraad wordt ook het rooster verhit.. dus ook daar ontsnappen electroden.... en zou er een miniscuul stroompje lopen via de Grid die via een 1M (bijv.) weerstand wel aan GND hangt.

Goed punt, Rk is 3K3 dus moet daar 3300*0.00036=1.188V= staan

Ik hou het op een uitgebluste buis

@Marco wat gebruik je voor meter

Meet in bedrijf de anodespanning en sluit dan met een schroevedraaier de punten 2 en 3 kort. Als de buis staat afgeknepen zal de anode spanning hierop reageren

guitarnijboer
11 september 2009, 11:59
Wat bedoel je met de eerste buis? Want volgens mij zit je aan de EF86 buisvoet te meten en ja daar zitten pin 3 en 8 natuurlijk aan de massa!

cluseau
11 september 2009, 12:01
Wat bedoel je met de eerste buis? Want volgens mij zit je aan de EF86 buisvoet te meten en ja daar zitten pin 3 en 8 natuurlijk aan de massa!
Eerste buis is een halve ECC83, dan komt de EF
Ik hoop tenminste dat we daar wel van op aan kunnen :soinnocent:

guitarnijboer
11 september 2009, 12:04
Eerste buis is een halve ECC83, dan komt de EF
Ik hoop tenminste dat we daar wel van op aan kunnen :soinnocent:

De EF86 zit in het schema als laatste (of als eerste tis maar hoe je kijkt) aan de voeding...

cluseau
11 september 2009, 12:31
De EF86 zit in het schema als laatste (of als eerste tis maar hoe je kijkt) aan de voeding...

Tja, als je tegen mij zegt de eerste ECC83 denk ik aan het buisje waar de input jack op aangesloten is. Het wordt nu een beetje verwarrend. Alleen Marco kan hier antwoord op geven maar ik denk dat hij van schrik een pintje is gaan pakken. Hier (http://home.casema.nl/jajop/cluseau/Bassmaster630.jpg) kun je ff het hele schema bekijken.

nico verduin
11 september 2009, 13:02
die weerstanden zijn 120k en 100k

B+ = 295v
Va = 259v

Er valt over de weerstanden 36volt

dat geeft : 36/100000 = 0,36 mA
36/120000= 0,3 mA

Dat lijkt me wat weinig..Hier geeft ie aan dat er 100K en 120K weerstanden aan de anodes hangen. Die EF86 heeft geen 120K er aan hangen. Ik ga nog voor de ECC83:seriousf: Maar voor een EF86 zouden de metingen ook op kunnen gaan. Maar dan had ie nog steeds een kathode spanning moeten meten.

guitarnijboer
11 september 2009, 13:04
Ik kan me natuurlijk vergissen maar ik denk dat het eerst goed is vast te stellen over welke buis en buisvoet we nu precies praten. Wat er bedoeld wordt met 'alleen de voeding van de EL34' s en de eerste ECC83 aangesloten' (waarbij ik me trouwens afvraag welk nut dit zou kunnen hebben) etc. Misschien heeft Marco zelfs wel perongeluk een ECC83 in de buisvoet bedoeld voor de EF86 gestopt... je weet het niet.

Na een paar jaren op gitaarnet heb ik inmiddels door dat niet iedereen dezelfde logica volgt en er vergissingen gemaakt worden die meer ervaren techneuten nooit (meer) zouden maken en waar je dus ook niet snel aan denkt. Dat Marco bijvoorbeeld vergeten was de massa van de elko's aan te sluiten is iets wat mij en jou ook denk ik niet zou gebeuren, dus daar denk je niet snel aan. Dat Marco het niet had gezien is trouwens helemaal niet erg want hier leer je natuurlijk heel veel van. Als ik alle stomme fouten en vergissingen die ik in de jaren heb gemaakt zou moeten opnoemen dan ben ik ook nog lang niet klaar. Maar het zijn deze vergissingen en het oplossen ervan juist geweest waardoor ik steeds meer geleerd heb! Dus: Marco goed bezig! :cheerup:

don marco
11 september 2009, 13:06
waarde techneuten..

@ cluseau : ik gebruik een FLUKE 8024B, niet van de nieuwste maar wel correct.

@nijboer : ik ken het verschil tussen EF86 en ECC83 en de aansluitingen op de buisvoet ^^

@nico : Buisje is goed want dat heb ik in een andere amp getest zonder problemen.

de eerste ECC83 dient voor de ingang van beide kanalen.. Die twee triodes horen bij dezelfde buisvoet

ik ga eens even cluseau zijn idee uitvoeren

nico verduin
11 september 2009, 13:09
Ik kan me natuurlijk vergissen maar ik denk dat het eerst goed is vast te stellen over welke buis en buisvoet we nu precies praten. Wat er bedoeld wordt met 'alleen de voeding van de EL34' s en de eerste ECC83 aangesloten' (waarbij ik me trouwens afvraag welk nut dit zou kunnen hebben) etc. Misschien heeft Marco zelfs wel perongeluk een ECC83 in de buisvoet bedoeld voor de EF86 gestopt... je weet het niet.

Na een paar jaren op gitaarnet heb ik inmiddels door dat niet iedereen dezelfde logica volgt en er vergissingen gemaakt worden die meer ervaren techneuten nooit (meer) zouden maken en waar je dus ook niet snel aan denkt. Dat Marco bijvoorbeeld vergeten was de massa van de elko's aan te sluiten is iets wat mij en jou ook denk ik niet zou gebeuren, dus daar denk je niet snel aan. Dat Marco het niet had gezien is trouwens helemaal niet erg want hier leer je natuurlijk heel veel van. Als ik alle stomme fouten en vergissingen die ik in de jaren heb gemaakt zou moeten opnoemen dan ben ik ook nog lang niet klaar. Maar het zijn deze vergissingen en het oplossen ervan juist geweest waardoor ik steeds meer geleerd heb! Dus: Marco goed bezig! :cheerup:Eens, Maar in dit geval:
Als het een ECC83 of EF86 was, had je in beide gevallen een meting op Pin3 moeten hebben:
- ECC83: Pin 1 en 6 anodes, Pin 3 en 8 kathodes
- EF86: Pin 1 = G2 (hoogspanning), Pin 6 = Anode (= hoogspanning), Pin 3 = kathode, Pin 8 = G3 (zit aan kathode buiten om). Maar alleen de ECC83 heeft een 120K weerstand aan de anode hangen.

don marco
11 september 2009, 13:23
Ik meet overal wel gloeispanning 6,34 vac
Net in een volledig donkere kamer de preamp buisjes erin gezet, amp aan, en nix gloeit .. ^^ Dat is toch soms zo moeilijk te zien he..

ik meet op de buisvoeten overal gloeispanning, maar geen enkel buisje gloeit..

cluseau
11 september 2009, 13:26
Ik kan me natuurlijk vergissen maar ik denk dat het eerst goed is vast te stellen over welke buis en buisvoet we nu precies praten.

Ik denk dat nu wel helder is welke buis aan de tand wordt gevoeld, zie ook Nico's post.

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je begaan hebt.

Daar kan ik zelf over meepraten, na vele jaren in dit vak maak ik ze nog steeds. Dit zou je uit kunnen leggen als "je leert nog iedere dag" :???:
De verwarring is begrijpelijk omdat wij allen niet op de werktafel van Marco kunnen kijken maar ik denk dat hij wel weet wat hij doet. Anders is het niet verstandig dergelijke adviezen uit te spreken. Wat de een niet ziet kan de ander weer wel zien dus samen komen we waarschijnlijk tot een oplossing.



@Marco
Jouw metertje ken ik wel van vroeger. is een goed en betrouwbaar ding mits regelmatig in gebruik. als hij lang op de plank ligt worden de schakelcontakten een beetje onbetrouwbaar zo kan ik mij herinneren. We gaan er maar even vanuit dat daar niet het probleem ligt. Ik heb wel met slechtere zooi gewerkt.

cluseau
11 september 2009, 13:28
Ik meet overal wel gloeispanning 6,34 vac
Net in een volledig donkere kamer de preamp buisjes erin gezet, amp aan, en nix gloeit .. ^^ Dat is toch soms zo moeilijk te zien he..

ik meet op de buisvoeten overal gloeispanning, maar geen enkel buisje gloeit..Maak punt 4 ff los en meet de wisselstroom dan weet je het zeker. Je ziet het soms slecht hoor. Worden de buisjes warm. Je moet ze nog net vast kunnen houden. Dit is natuurlijk afhankelijk of je je soldeerbout regelmatig met je duim schoonmaakt. In dat geval pak je ze zonder probleem beet.

don marco
11 september 2009, 13:34
nee, normaal voelen ze na n minuutje lauwtjes aan maar ze zijn gewoon koud.. De buisjes zijn niet kapot daar ben ik nu eens 1000% zeker van..

bedoelt ge alleen pin 4? of 4 en 5 want die hangen nl aan elkaar vast zoals ge zelf wel weet haha..

nico verduin
11 september 2009, 13:39
Heb je ook gemeten door de buisvoet? Dus van boven af? en hoeveel volt AC?

cluseau
11 september 2009, 13:44
bedoelt ge alleen pin 4? of 4 en 5 want die hangen nl aan elkaar vast zoals ge zelf wel weet haha..

Mijn excuus, zie je wel weer zo'n domme vergissing, pak punt 9 dan maar he!

don marco
11 september 2009, 13:48
Ik heb het nu wel gevonden.. vrij dom eigenlijk..

Daar ik overal Vac heb gemeten van de halve wikkeling mn. 3,17 ging ik ervanuit dat er 6,34 over beide pennen zou staan.. Ik was fout wanttt..

Er zit aan de zijkant een zekering van 6A waar ik eigenlijk nooit aandacht aan heb geschonken.. kapitale fout natuurlijk (alweer!)..

Ik kan me weer voor de kop slaan.. Ik sta strax nog vol builen en blauwe plekken .. :'( maar ik kan wel dit zeggen, dat overkomt mij nooit meer..

Wederom bedankt voor de input! (en jullie tijd) voor iets wat zo ongelooflijk fout leek wat eigenlijk een futiliteit is.. mijn excuses :D ik lijk echt een dommerik he? Terwijl ik wel veel meer kan dan van deze stomme fouten maken

nico verduin
11 september 2009, 13:55
Ik heb het nu wel gevonden.. vrij dom eigenlijk..

Daar ik overal Vac heb gemeten van de halve wikkeling mn. 3,17 ging ik ervanuit dat er 6,34 over beide pennen zou staan.. Ik was fout wanttt..

Er zit aan de zijkant een zekering van 6A waar ik eigenlijk nooit aandacht aan heb geschonken.. kapitale fout natuurlijk (alweer!)..
dus die was kapot?



Ik kan me weer voor de kop slaan.. Ik sta strax nog vol builen en blauwe plekken .. :'( maar ik kan wel dit zeggen, dat overkomt mij nooit meer..
Zou ik niet doen.... ben je niet meer in beeld bij de dames:seriousf::seriousf::seriousf: en Wedden:seriousf:

ik lijk echt een dommerik he? Terwijl ik wel veel meer kan dan van deze stomme fouten makenEn hoe denk je dat wij het vroeger geleerd hebben:(

don marco
11 september 2009, 13:58
Ja dat allemaal wel waar.. Heb vandaag bijgeleerd dat ik verder moet kijken dan mijn neus lang is en eerst voor de hand liggend moet aftasten en niet direct god weet waar het probleem gaan zoeken..

Ben metingen aan het doen op de buisvoeten ziet er prima uit..

bedankt!!

nico verduin
11 september 2009, 14:37
Als je meer wil leren over de werking. Ik heb ooit wel eens een stukje gemaakt over de basis berekeningen. http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=117269
Het helpt weer om te begrijpen waarom iets het wel of niet zal doen.

don marco
11 september 2009, 14:45
nico bedankt, maar dat ken ik wel allemaal hoor.. Had ik eerder gezien dat nix gloeide had ik u ook de moeite bespaard om mij te helpen hier ^^
Maar goed dat er zo'n forum is..

cluseau
11 september 2009, 18:11
Terwijl ik wel veel meer kan dan van deze stomme fouten maken

Jaja....dat zeggen ze allemaal, waar is het bewijs dan?



Tis maar gekheid hoor, zoals je ziet is het voor iedereen leerzaam. De grootste fout die je als techneut kan maken is veronderstellen. Ga altijd op zeker, en dan nog........veronderstel je wel eens. Mooi dat je het toch maar weer hebt opgelost. Gefeliciteerd.

Frans.

don marco
12 september 2009, 20:30
Amp is up and running.. Lekkende PI koppelcaps.. Duurde eventjes voor dat helemaal duidelijk was maar frans was daar om me het juiste pad te wijzen..

Opnieuw een stukje nostalgie in zijn glorie hersteld..