PDA

View Full Version : Fender Bassman of Twin Reverb



fs1980
10 september 2009, 17:58
Ik twijfel tussen beiden amps. Ze zijn allebei nieuw rond 1200-1300 euro. Hij moet goed zijn voor op het podium maar ook voor thuis. misschien wel het belangrijkste is dat hij ook geschikt moet zijn voor Lap steel!!!
Iemand tips ? ervaring ?

jacky
10 september 2009, 19:19
lab steel is volgens mij typisch een twin aan gelegenheid

PT1989
10 september 2009, 20:34
Kan beiden denk ik wel.

pjotr
10 september 2009, 20:38
Ik heb zelf een Twin Reverb, niet echt een versterker voor thuis. Veel te veel vermogen. Om een goede bruikbare sound te krijgen moet ie toch wel een beetje aan het werk gezet worden. Ik denk dat je naaste buren (en die daar naast, en die daar naast) al gauw mee kunnen genieten. Als je in een hutje op de hei woont geen probleem natuurlijk.
Voor op het podium prima versterker. Met een lapsteel heb ik geen ervaring overigens.

Eko
10 september 2009, 22:54
Het verschil tussen beiden is dat een Bassman een crunch krijgt als je hem harder zet. Een twin blijft clean tot de ambulance komt.
Een 2 x 12 inch reageert heel anders op hetzelfde geluid. De speakers reageren net iets minder fel en geven iets meer warmte mee. ( Lastig om geluid te omschrijven).
Een 4 x 10 reageert feller en de opstelling zoals bij de Bassman gaat al meer dan 50 jaar mee. Een bassman geld zo ongeveer als de meest universele amp. Je speelt er country mee tot heavy rock. Zeker wanneer hij op z`n donder krijgt is het een heerlijke amp. Ook geven de meerder ingangen de mogelijkheid om te blenden en daar mee te spelen.
Als je crunch ( of drive) uit een pedal haalt en je een pedalsteel wilt gebruiken , ga dan voor de twin. Legendarisch vanwege z`n reverb ( die de bassman niet heeft) om in te verdrinken wanneer nodig , tremelo en z`n absolute cleane geluid.
Beiden zijn trouwens goed voor een Hernia GT. Ik heb een Twinreverb gehad en die woog tegen de 40 kg. Nu heb ik een 4 x 10 van Marble en die weegt maar een paar kilo minder.
Als alternatief zou je kunnen kijken naar een versie uit de jaren 70 van de twin met een enkele 15 inch speaker. Heel mooi met een pedalsteel.

Kim Wilson
11 september 2009, 08:28
Ik twijfel tussen beiden amps. Ze zijn allebei nieuw rond 1200-1300 euro. Hij moet goed zijn voor op het podium maar ook voor thuis. misschien wel het belangrijkste is dat hij ook geschikt moet zijn voor Lap steel!!!
Iemand tips ? ervaring ?
Tip? Zoek tweedehands. Een goeie silverface Twin Reverb moet je voor 1000 of minder wel kunnen vinden.

PT1989
11 september 2009, 11:45
Krijgt de Bassman echt een crunch als je hem harder zet?? die blijft dus niet clean op hoog volume? goed dat je dat zegt ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe fender amp

Kim Wilson
11 september 2009, 11:51
Nou, een Bassman gaat ook echt wel hard zat voordat ie begint te oversturen. De gemiddelde 40-watt-of-meer Fender amp heeft voldoende cleane headroom om een bovengemiddeld grote kroeg te vullen.

strate
11 september 2009, 11:52
Krijgt de Bassman echt een crunch als je hem harder zet?? die blijft dus niet clean op hoog volume? goed dat je dat zegt ben zelf ook aan het kijken naar een nieuwe fender amp

ik heb er zelf een gehad en je krijgt inderdaad een behoorlijke crunch als je hem harder zet. als ik hem thuis hard zette had ik al moeite om hem clean te houden, laat staan hoe dat op het podium zou zijn. al woon ik wel erg achteraf waardoor de buren er geen last van hebben omdat die er niet zijn;)

PT1989
12 september 2009, 12:39
oke dan

Oja btw als je voor lapsteel een goede amp wil hebben is de '65 Twin Custom mss wel wat : http://www.youtube.com/watch?v=7mmLKUF2sQE&feature=related