PDA

View Full Version : Gretsch



the feable
10 september 2009, 14:17
Beste forumleden,

Ik zit al een hele tijd te GASSEN op een Gretsch power-/duo- Jet. Het lijken me te gekke gitaren en qua klank net ff iets anders als een massieve LP.
Een 'echte' Gretsch kost echter zo'n 2000,- en ik heb begrepen dat de kwaliteit van de nwe gretsches het vaak laat afweten. Nu was ik even aan het rondneuzen en stuitte op de Gretsch electromatic serie.

Deze is beduidend goedkoper. Ik snap dat het een heel andere kwaliteit is maar ik heb toch wat vragen:

- Onstemmen ze?
- Intoneren ze goed?
- Hoe klinken ze?
- Hoe spelen ze?

Of te wel: Hebben jullie ervaring met deze gitaren en zijn ze het geld ( zo'n 400,-) waard?
Lijkt me namelijk een hele leuke gitaar voor erbij.

belfrink
10 september 2009, 14:31
Voor 400 euro moet je natuurlijk geen top gitaar verwachten (nieuw) ;)

Heb zelf geen ervaring met Gretsch maar kwaliteit is nu gewoon minder als wat het ooit geweest is, kijk maar naar Gibson.

Als ik soms verhalen lees over hoe die soms bij mensen binnenkomen ... dan mag je voor 2000 euro toch wel wat meer verwachten.

Maar ga gewoon eens testen dan kom je er vanzelf achter of het bevalt of niet.

lindstrom
10 september 2009, 14:46
Maar ga gewoon eens testen dan kom je er vanzelf achter of het bevalt of niet.

zoals het bij elk instrument gaat..

Jay75
10 september 2009, 14:52
Nou ik vind dat echt onzin!
ik heb de laatste jaren gehad:
Een echte oude Jet Firebird uit 1962,
een power jet,
white falcon,
6118t jr ( 4 sale )
een gewone 6118t,
2 x een setzer hot rod en ook een gewone duo jet.
En dat waren stuk voor stuk topinstrumenten en prachtig afgewerkt.

Ik vraag me dan ook af op welke bevindingen dit is gebaseerd?
Ik heb ook nog 2 silverjets gehad van de oudere lichting en die waren ook prima.
Dus echt, het zal allemaal wel wat ze schrijven maar ik denk voornamelijk onbespeeld en ongezien over pennen van het internet.

Die goedkopere zijn echt leuke gitaren alleen wel erg zwaar en volgens mij zijn ze ook gewoon massief?ik heb er wel ooit op gespeeld in de winkel maar ik ben toen toch maar gegaan voor een echte. Als je dat geld niet hebt of er niet voor over hebt zal je best een goed instrument kopen wat je indien je dat zou willen op kan waarderen met andere hardware.


Ik heb trouwens die 6118t jr op marktplaats staan, die kost zeker geen 2000 euro, is niet zo groot als een normale gretsch, slechts iets groter dan een LP, maar in de band wilde ik een ander geluid ;)

Eko
10 september 2009, 16:10
De Electromatic series zijn voor het geld echt goed te noemen. Het ligt er wel aan wat je verwacht. De Bigsby is om tremelo effecten mee te maken. Niet voor duikbommen bij metal. De elementen zijn eenvoudige humckers en niet de TV-Jones Classics of Filtertrons.
Het ligt er dus maar aan wat je zoekt.
Ga er van uit dat de brug een eenvoudige is , die je zelf kunt pinnen , en dat stemmechanieken , net als bij Epi`s , niet top of the line zijn.
Ik speel al een tijd een 6120 SSU ( Setzer) en dat is niet te vergelijken. Eerlijk is braaf.

Zelf heb ik een hele tijd er over gedaan om een keer zo`n dure Gretsch te kopen. Het was een lange weg en ik heb tal van imitaties en soortgelijken gehad. De beste was trouwens een Aria FA-75. Die kwam wel heel dicht in de buurt , qua bouwkwaliteit , alleen de pick-ups waren gewone HB`s.
Uiteindelik kan ik uit eigen ervaring zeggen dat als je echt een Gretsch wilt om Rockabilly of soortgelijke muziek te maken. Koop dan een echte. Het speelgemak en het geluid zijn het waard. Je hoeft niet per se een Setzer te kopen , er zijn tal van andere Gretsches te koop die minder kosten , maar op een podium net zo goed klinken.

blindfaith85
10 september 2009, 17:18
Hoi

Ik eb een g5120 en moet zeggen is absoluut mijn favo gitaar, wil er mssn nog keer tvjones PU inzetten maar verder echt heerlijk ding. is gedeelt mt mijn stratje en Martin acous mij main trio voor gitaren, maar het hangt natuurlijk ook van jezelf af en wat je er mee wil

groet ferry

ACSlater
10 september 2009, 18:03
Wat een onzin dat de nieuwe Gretsch "minder" zou zijn. Ik heb eigenlijk geen negatieve berichten gelezen over de japanners. Kwaliteitscontrole is volgens mij enorm goed daar.

FruscianteFan
10 september 2009, 18:29
Wat een onzin dat de nieuwe Gretsch "minder" zou zijn. Ik heb eigenlijk geen negatieve berichten gelezen over de japanners. Kwaliteitscontrole is volgens mij enorm goed daar.
Terwijl ik ooit wel wat heb gelezen over een zeer onregelmatige kwaliteit bij oude Gretsches.

Heb een tijdje terug een electromatic pro jet bespeeld. Vond haar heel vergelijkbaar met mijn Epiphone Les Paul Custom, maar net wat meer 'sophisticated'. Charmanter, minder massief, liever. Volgens de site zijn ze trouwens uitgehold.

Wat betreft de elementen: dat zijn minihumbuckers.

Jay75
10 september 2009, 23:36
Wat een onzin dat de nieuwe Gretsch "minder" zou zijn. Ik heb eigenlijk geen negatieve berichten gelezen over de japanners. Kwaliteitscontrole is volgens mij enorm goed daar.

Inderdaad, precies mijn punt!;)

livepulse
10 september 2009, 23:40
Heb zelf geen ervaring met Gretsch maar kwaliteit is nu gewoon minder als wat het ooit geweest is, kijk maar naar Gibson.


Beetje rare bewering... geen ervaring met Gretsch maar toch beweer je dat ze minder zijn van kwaliteit... :???:

Zoals altijd: lekker uitproberen! De ene gitaar is de ander niet. Probeer vooral bij diverse winkels uit, beperk je niet! Het zijn prima gitaren voor het geld.

the feable
11 september 2009, 09:15
Bedankt voor jullie reacties. Ik snap dat ik voor 400,- geen top of line gitaar koop. Dat hoeft ook niet. Ik wil gewoon een degelijke gitaar en electronica en stemmechanieken zijn eenvoudig en niet heel duur op evt te vervangen. Het gaat niet om een hollowbody welke indruk wel gewekt wordt misschien door het Setzer verhaal.
Zijn de Bigsby's beetje ok op de electromatics of zijn dat totaal andere als de bigsby's op de duurdere modellen?

Weet er iemand een gitaarzaak in de buurt van tilburg/eindhoven waar ze wat solid's van electromatic hebben hangen?

Jay75
11 september 2009, 10:51
Volgens mij hangt er nog een zwarte bij Feedback

Pepe
11 september 2009, 11:39
Ik heb zo'n zwarte electromatic duo jet gehad. Goed gemaakt, niks mis mee. Nadeel is het hout. Er zitten "tonechambers" in maar naast de gebruikelijke holtes voor pickups en switches is er een kleine extra ruimte bij de elleboog waar je achterkomt wanneer je er een armrest op wil schroeven. De gitaar is desondanks loodzwaar en het geluid is aan de doffe kant wat vooral de neckpickup modderig doet klinken.
Een USA duojet heeft een B3 bigsby, de electromatic een B5. Ik kocht daarom een nonbigsby en dan schroef je daar simpel een B3 op.

Lexvandoef
11 september 2009, 11:46
Ik heb een hollowbody electromatic (G5129), qua klank en speelgemak echt super leuk, alleen hij ontstemt (mede door de bigsby en slechte topkam/brug) wel supersnel.

Zou kunnen dat het exemplarisch is hoor, ik ga er in elk geval wel wat aan doen, want dan is het echt een leuke en bruikbare gitaar.