PDA

View Full Version : Fulltone ocd 4 ruilen voor Fulltone GT500



JaimeB
10 september 2009, 13:56
Ik krijg uit mijn Peavey classic 50watt 410 niet de distortion die ik wil. Clean vind ik hem wel echt goed klinken. Ik heb daarom de ocd 4 gekocht en die bevalt me als overdrive sound erg goed. Ik heb echter voor onze nummers nog minstens een goed distortion kanaal nodig. Het kanaal van mijn peavey bevalt me niet zo en mixt ook niet echt met de ocd.
Best oplossing waarschijnlijk een nieuwe buizenamp met een paar goede kanalen. Maar goed, dat zit er voorlopig financieel niet in.

Eerst wilde ik dus ocd en dan nog een extra pedaal voor een stevige distortion. Maar dat betekent dat ik bij sommige wisselingen 2 pedalen tegelijk moet induwen. Dat wordt nogal lastig.

Dus nu viel mijn oog op de fulltone GT500. Die heeft nogal wat mogelijkheden. overdrive , distortion en ook nog EQ (op mijn peavey is de EQ van beide kanalen dezelfde). Daarmee is mijn probleem opgelost.

Een tijdje terug toen ik nog niet echt serieus over de GT500 nadacht heb ik beide pedalen uitgeprobeerd. Ik kan me in ieder geval herinneren dat ik het drive kanaal goed vond klinken. Verschilt deze drive zoveel van de ocd? Ik ben bang dat ik straks geluidskwaliteit verlies. Verder heb ik geen ervaring met distortion pedalen, wat zijn de meningen over de GT500? Uiteraard ga ik binnenkort weer testen, maar wat tips zijn handig.

Ook andere oplossingen zijn welkom. Alvast bedankt

Misschien ook ocd met de fulltone gt500 samen, maar goed ik moet ergens mijn geld vandaan halen.

schizo910
10 september 2009, 15:37
Het drive (boost) deel van de GT-500 is eigenlijk gewoon een Fulltone fatboost. Ik gebruik het pedaal met veel plezier. Vooral de mogelijkheid om de drive voor én na de distortion te kunnen schakelen bevalt me enorm goed!

lindstrom
10 september 2009, 15:51
Probeer eens een Emma reezaFRATzitz. Erg lekker pedaal!

JaimeB
10 september 2009, 16:44
die emma ReezaFRATzitz klinkt idd erg aantrekkelijk. In hoeverre ik dat kan baseren op het filmpje van proguitarshop.com en de reviews op harmony central. Beter dan de distortion van de GT500 op dezelfde site. Maar goed dat blijven filmpjes en andere amps en gitaren.

maar dan zit ik nog steeds met 2 losse pedalen. Als ik straks van een overdrive (met de ocd) naar een zwaardere distortion wil en dan weer in een keer naar clean. Dan ben ik dus steeds 2 pedalen tegelijk in aan het trappen.

Er is zeker geen manier waarop het intrappen van een pedaal het ander pedaal automatisch uitschakelt?

Nielsje
10 september 2009, 16:48
Tja, je kan pedalen wat dichter op elkaar zetten (ik trap m'n smallstone en pog ook tegelijkertijd aan), of je bouwt een TB loopbox waarbij je van de ene naar de andere loop schakelt..

Beter neem je een lekker drive pedaal, waarbij je een extra booster erbij kan trappen die dan voor je zwaardere sounds zorgen.

JaimeB
10 september 2009, 17:41
TB loop box hoor ik voor het eerst. Weet niet of ik daaraan ga beginnen, maar ben wel geďnteresseerd in hoe het werkt. Wat heb ik daarvoor nodig. Kon niet echt iets duidelijks vinden op google

Hmm net een schema gevonden, maar ik ben nogal a-technisch, dus dat schrikt me meteen af

JaimeB
12 september 2009, 20:40
Vandaag wat pedaaltjes getest.

Eerst de Gt500. Beviel me goed, ik vond de overdrive net iets minder transparant en dynamisch dan mijn ocd maar toch klonk ie erg lekker. De distortion kant was op laag volume ook al een mooie drive en daarna vol open een dik geluid. Was wel even draaien met de eq. Die overigens erg breed en goed reageerden. Dat leverde ook heel wat lelijke sounds op, maar al met al veel variatie en goede klank. Het geluid bleef ook met flink distortion gedefinieerd.

Toen heb ik een homebrew Big D geprobeerd. eerste indruk van het geluid was erg positief. Toen begon ik aan alle knopjes te draaien. Dat viel me erg tegen. Ze reageerde vrij minimaal. Ik had veel meer variatie verwacht.

Daarna heb ik mijn ocd geprobeerd te combineren met een Tubescreamer ts9. Alhoewel ik apart bijna in de verleiding kwam om het pedaal te kopen combineerde hij helemaal niet mooi met de ocd. Hetzelfde verhaal toen ik de mxr distortion + achter mijn ocd hing.

Nog een paar andere geprobeerd, maar goed ben even de namen kwijt.

Uiteindelijk heb ik mijn ocd gecombineerd met de GT500. Ik vond het geluid van mijn ocd met de drive als boost erg gaaf klinken. Stuk dikker en steviger, maar nog steeds erg transparant.

Dus het gaat waarschijnlijk de GT500 worden of de fulltone fatboost. Ik heb begrepen dat de drive vrijwel hetzelfde is als de fatboost.

Maar goed een extra kwalitatieve distortion kanaal erbij zoals op de GT500 is ook verleidelijk.

Ik laat nog wel weten wat het geworden is. Bedankt voor de tips.
Wie kan mij vertellen in hoeverre de fatboost daadwerkelijk identiek is aan de overdrive van de GT500? ALvast bedankt