PDA

View Full Version : Lpb-1 en Proco Rat 2



David1223
10 september 2009, 12:39
Lpb-1 en Proco Rat 2. Wie heeft beide pedalen of ooit gehad?

Ik heb nu een rat 2 en ik vraag me af of de lpb-1 een goede booster zou zijn voor de rat voor solo's en de wat zwaardere stukjes.

Mijn amp is een Cube30x gewoon op cleane en ik wil de rat dan op ongeveer 12-1 uur zetten. Ook vraag ik me af of er veel volume bijkomt als ik de lpb-1 aanzet want ik wil er eigenlijk vooral meer distortion van.

Heeft iemand enig idee of dit zal werken?

Fuhgawz
10 september 2009, 13:25
Er zal vooral distortion bijkomen en afhankelijk van hoeveel distortion je in je Rat draait misschien een beetje volume. Een gouden combinatie is nog altijd een Tubescreamer als booster in een Rat. Probeer het eens!!

David1223
10 september 2009, 13:44
Hoe dan?

En die lpb-1 is zo interessant omdat hij heel goedkoop is.

yhcmarc
10 september 2009, 13:56
LPB-1 voor de rat is vooral meer distortion, LPB-1 na de rat is een behoorlijke volume boost en mogelijk wat extra distortion.

David1223
10 september 2009, 14:04
zorgt de lpb1 voor de rat dan ook niet voor een beetje volume boost?

Adro
10 september 2009, 14:06
ik heb een eigenbouw lpb-1 achter mijn rat staan, ervoor geeft ie alleen maar een meer vette distortion.
verder vindt ik het echt een lekkere combi die twee naast elkaar...

Kim Wilson
10 september 2009, 14:07
Hoe dan?

En die lpb-1 is zo interessant omdat hij heel goedkoop is.
De Bad Monkey schijnt een hele goeie Tubescreamer-achtige te zijn, en die kost ook een drol (40 eu dacht ik).

FruscianteFan
10 september 2009, 14:14
zorgt de lpb1 voor de rat dan ook niet voor een beetje volume boost?
Ik heb geen ervaring met de rat, wel met het stapelen van distortions. Als je de distortion op de rat laag zet, is de kans groot dat de LPB-1 ervóór ook volume boost. Hoe meer distortion, hoe minder de volumeboost volume boost. Als je niet in een band speelt, is dat precies wat je wilt: harder hoeft het niet, maar wel dikker en smoother enzo. Als je wel in een band speelt, helpt meer gain je echter meestal niet om jezelf lekker hoorbaar te maken voor solo's (sterker nog, laatst bij een repetitie kwam ik erachter dat het beste sologeluid voor 25 or 6 to 4 van Chicago is door geen enkel pedaal te gebruiken!). Meer volume wel, dus dan zou je beter af zijn door de LPB-1 ná de rat te zetten.

David1223
10 september 2009, 14:18
OK dank, voor de reacties maar je zou dus iig kunnen stellen dat de lpb1 en rat een goede combinatie is.

lindstrom
10 september 2009, 15:53
Hoe dan?

En die lpb-1 is zo interessant omdat hij heel goedkoop is.

ja vond ik ook, totdat ik hem ging gebruiken, deed vooral niet waar hij voor gemaakt is en dat is clean boosten, zat geen echte boost in. en ook als hij uitgeschakeld is heeft hij enorme tonesuck.

toen ik hem uit de chain haalde klonk alles gelijk helderder en strakker.

onbruikbaar pedaal dus.

de proco rat is daarintegen wel een aanwinst! :)

yhcmarc
10 september 2009, 16:01
Ben ik niet met je eens. Ik gebruik die LPB1 als booster voor mijn JCM800 in de rockband, en in de noise band na een fireburst (omdat die net niet genoeg volume boost uit zichzelf) en het werkt echt lekker dat pedaal.

Fuhgawz
10 september 2009, 17:16
ja vond ik ook, totdat ik hem ging gebruiken, deed vooral niet waar hij voor gemaakt is en dat is clean boosten, zat geen echte boost in. en ook als hij uitgeschakeld is heeft hij enorme tonesuck.

toen ik hem uit de chain haalde klonk alles gelijk helderder en strakker.

onbruikbaar pedaal dus.

de proco rat is daarintegen wel een aanwinst! :)

Tonesuck? Dat ding heeft toch true bypass? Of heb je soms een hele oude gehad? Misschien dat er iets mis was of zo.

FruscianteFan
10 september 2009, 18:31
Tonesuck? Dat ding heeft toch true bypass? Of heb je soms een hele oude gehad? Misschien dat er iets mis was of zo.
Met alle respect, dat heb ik ook met mijn Holy Grail. Als dat het enige pedaal in mijn keten is, kleurt die mijn geluid. True Bypass? Kan me niet schelen. Als mijn oren mij zeggen dat een pedaal mijn geluid kleurt, dan is dat (imo?) zo.

lindstrom
11 september 2009, 11:38
Tonesuck? Dat ding heeft toch true bypass? Of heb je soms een hele oude gehad? Misschien dat er iets mis was of zo.

Hij voldeed gewoon niet.. mee terug gegaan en uiteindelijk naar huis gegaan met een MXR custom audio electronics linedriver/booster

deze deed wel wat ik wilde, clean boosten zonder kleuring dus, en geen tonesuck e.d.

Fuhgawz
11 september 2009, 11:49
Met alle respect, dat heb ik ook met mijn Holy Grail. Als dat het enige pedaal in mijn keten is, kleurt die mijn geluid. True Bypass? Kan me niet schelen. Als mijn oren mij zeggen dat een pedaal mijn geluid kleurt, dan is dat (imo?) zo.

Maar die tonesuck is waarschijnlijk veroorzaakt doordat je een te lange reeks kabel hebt, niet door het pedaal zelf.

David1223
11 september 2009, 19:15
Nog een idee: Twee ratten naast elkaar!

Alex Turner van de Arctic Monkeys deed dit in hun beginjaren.

Heeft iemand dit als eens gedaan? geeft dit veel ruis?

Het lijkt me wel een interessant idee om nr.1 op 10 uur te zetten, nr.2 op 1 uur. en dan samen een 3 uur geluid krijgen.

Gaat dit werken?

zoon van Piet
12 september 2009, 12:15
boost vóór distortion kán extra volume geven, maar dan moet de distortion veel headroom hebben - wat betekent dat ie afgesteld moet staan op weinig vervorming. ( en we waten allemaal hoe moielijk dat is).
Boost ná distortion gefet veel meer extra volume, maar weinig extra vervorming.
Een rat laat zich prima opjagen door een LPB, maar zeker ook door een Tubescreamer - en menig andere preamp, zoals de MXR Micro.
Zowel een TS als -in mindere mate-een LPB voege hun eigen kleuring/overdrive toe aan die van de Rat. Want de LPB is géén cleane ('linear') boost! Dat 'linear' is echt 70's peptalk!

FruscianteFan
12 september 2009, 12:26
Nog een idee: Twee ratten naast elkaar!

Alex Turner van de Arctic Monkeys deed dit in hun beginjaren.

Heeft iemand dit als eens gedaan? geeft dit veel ruis?

Het lijkt me wel een interessant idee om nr.1 op 10 uur te zetten, nr.2 op 1 uur. en dan samen een 3 uur geluid krijgen.

Gaat dit werken?
Misschien moet je dan ook eens kijken naar de Deucetone Rat. Twee rats (beide schakelbaar naar verschillende uitvoeringen van de rat) in één doosje. Wel meer dan twee keer zo duur dan twee losse rats, geloof ik.

Een distortionpedaal als boost kan prima, maar het werkt anders dan het 'optellen' van de hoeveelheid gain - laat staan het optellen van de standen van de gainknoppen. Het gaat dan vooral heel smerig en dik klinken. Ik vind dat heerlijk, maar dan wel weinig distortion op het eerste pedaal.