PDA

View Full Version : Nieuw overdrive pedaal



E-J
10 september 2009, 12:05
Toch nog even een kort woordje over mijn nieuwe aanwinst.

Ik heb een tijdje gezocht naar een geschikt allround overdrive pedaal. Niet te agressief, niet te smooth, niet teveel kleuring. Ik heb gehad en geprobeerd een oude Marshall Guv'nor, Fulltone OCD, Proco Rat, Keeley Blues Driver, Colorsound Overdriver, Boss DS-1, Digitech Bad Monkey, Chandler Tube Driver, VintageFX Colordrive, Fulltone Fulldrive2 etc. Een hele hoop dus en hoe goed sommige ook zijn, het was me smaakgewijs het nét niet.

Dus werd het een blinde aankoop, na veel luister - en leeswerk. En hij bevalt meer dan uitstekend. Een overstuurde versterker boosten, een klein randje geven, een volle Marshall oversturing of bijna Dumble achtig, hij doet het met verve, dankzij de twee extra toonknopppen 'feed' en 'body'. 'Feed' regelt de input gain en de bass, een vrij doffe, modderige Les Paul maak je dan weer lekker transparant, en 'body' regelt de mate van compressie en dikte van je geluid. Het werkt werkelijk fantastisch. Eindelijk kan ik het geluid goed afstemmen.

Hier naast 'de maatstaaf', mijn oude Tube Driver.
http://i37.photobucket.com/albums/e59/Emiel_J/Pedals/HPIM4392.jpg

lindstrom
10 september 2009, 12:07
nice pedaaltje! mooie lamp erin ook!

Gefeliciteerd!

jutter
10 september 2009, 12:07
Is hij nieuw?

E-J
10 september 2009, 12:09
Euh.. het gaat om de rechter hé, de OKKO dus ;)

jutter
10 september 2009, 12:10
dat begrijp ik.

lindstrom
10 september 2009, 12:10
Euh.. het gaat om de rechter hé, de OKKO dus ;)

dat had ik uit je tekst al begrepen ;)

Lexvandoef
10 september 2009, 12:10
Nou, die heeft toch ook een mooi lampje ingebouwd zitten? :soinnocent:

E-J
10 september 2009, 12:24
Nou... nee.

:D

jutter
10 september 2009, 12:25
Maar is hij nieuw? Zo ja, waar heb je hem gekocht?

E-J
10 september 2009, 12:30
Hij is gloedjenieuw ja.

Ik was altijd erg onder de indruk van de youtube videotjes van de Duitse bluesgitarist Gregor Hilden. Die gebruikt dat pedaal al jaar en dag als zijn main overdrive. Hij verkoopt ze toevallig ook dus heb ik er eentje via hem gekocht. Was twee dagen na aankoop al binnen :).

groetjes,
Emiel

jutter
10 september 2009, 12:31
Mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald hebt?

E-J
10 september 2009, 12:35
Mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald hebt?

Gregor (en ook OKKO) heeft een site weet je wel ;)

http://www.gregorhilden.de/guitars-and-amps-for-sale.html#okko

Lexvandoef
10 september 2009, 12:55
Nou... nee.

:D

Jawel hoor, ik zie een pracht van een lampje zitten in het logo met de duivelshoorntjes :soinnocent::sssh::seriousf:

E-J
10 september 2009, 14:29
Jawel hoor, ik zie een pracht van een lampje zitten in het logo met de duivelshoorntjes :soinnocent::sssh::seriousf:

Aaah... op die fiets.

Twee centimeter maar liefst! :seriousf:

Henri H
10 september 2009, 14:40
Wat een lekkere spraakverwarring weer, heerlijk. :)

Bernd Veenema
10 september 2009, 15:55
Ik ben zelf ook al weer een tijdje fan van de Okko Diablo. Ik heb zelf de Gain +-versie (die met 2 switches) met de oude vormgeving (Red sparkle met kleine ledjes). Ik heb mijn Okko getest over een Two Rock (van de verkoper), over mijn Fargen Miniplex en over mijn Vox Night Train en op alle 3 werkt hij gewoon erg goed. Hij lijkt het beste te werken met Fender/Dumble-achtigen.

jutter
10 september 2009, 17:36
Weet iemand of hij goed werkt met EL-34(Koch TwinTone)?

E-J
11 september 2009, 21:28
Weet iemand of hij goed werkt met EL-34(Koch TwinTone)?

Vast! Ik heb hem inmiddels gehoord op buizenversterkers met 6L6 en EL84's (Fender, Orange, Peavey, Vox), alsmede op transistorversterkertjes en op alle klinkt hij zeer goed. Mocht je in de buurt wonen, mag je de OKKO altijd komen testen natuurlijk.

Mitch
11 september 2009, 22:30
Weet iemand of hij goed werkt met EL-34(Koch TwinTone)?
Moet ik toch effe zeuren: wat is dat toch dat mensen menen dat het vooral om het type eindbuis gaat of een drive pedaal geod samenwerkt met een amp? Tenzij je je drivepedalen in de effectloop prikt natuurlijk...

En uiteraard EJ van harte gefeliciteerd ec. etc. :D

jutter
11 september 2009, 23:05
Moet ik toch effe zeuren: wat is dat toch dat mensen menen dat het vooral om het type eindbuis gaat of een drive pedaal geod samenwerkt met een amp? Tenzij je je drivepedalen in de effectloop prikt natuurlijk...


ff terug zeuren....:):) Mijn H+K Tube Factor klinkt op mijn Fender met 6L6's nergens naar maar op mijn Koch TwinTone met EL-34 klinkt hij goed. Dus zo'n rare vraag is dat niet.:seriousf:

jutter
11 september 2009, 23:08
Vast! Ik heb hem inmiddels gehoord op buizenversterkers met 6L6 en EL84's (Fender, Orange, Peavey, Vox), alsmede op transistorversterkertjes en op alle klinkt hij zeer goed. Mocht je in de buurt wonen, mag je de OKKO altijd komen testen natuurlijk.

Dank je voor je antwoord! Aardig van je om hem bij je te mogen testen maar ik woon een eind uit buurt:(

Dweezman
12 september 2009, 13:11
ik heb lang geleden gezocht naar een 2e hands Okko. Toen ik mijn alom bewierookte carrière hier op gitaarnet begon -vooral met meelezen- was de Diablo een kleine hype alhier. Mijn eerste echte GAS. Nu weten jullie het...

Nielsje
12 september 2009, 13:22
ff terug zeuren....:):) Mijn H+K Tube Factor klinkt op mijn Fender met 6L6's nergens naar maar op mijn Koch TwinTone met EL-34 klinkt hij goed. Dus zo'n rare vraag is dat niet.:seriousf:

Ah, dus het is afhankelijk van de eindbuizen!

En ik altijd maar denken dat de hele amp mee deed voor de feel en sound die je uiteindelijk krijgt! Domme ik! Het is alleen afhankelijk van je eindbuizen!

...

jutter
12 september 2009, 13:47
Ah, dus het is afhankelijk van de eindbuizen!

En ik altijd maar denken dat de hele amp mee deed voor de feel en sound die je uiteindelijk krijgt! Domme ik! Het is alleen afhankelijk van je eindbuizen!

...

Nielsje toch, hoe kan je dat nou denken.....foei!!!:)

the sure thing
12 september 2009, 13:48
Ah, dus het is afhankelijk van de eindbuizen!

En ik altijd maar denken dat de hele amp mee deed voor de feel en sound die je uiteindelijk krijgt! Domme ik! Het is alleen afhankelijk van je eindbuizen!

...Nielsje, je wordt met de dag wijzer...... RESPETC !!!

Quink
12 september 2009, 14:17
En ik altijd maar denken dat de hele amp mee deed voor de feel en sound die je uiteindelijk krijgt! Domme ik! Het is alleen afhankelijk van je eindbuizen! ...

Precies! Want verder zijn zo'n Koch en een Fender identieke versterkers. Het verschil zit hem in de eindbuizen! Ernstig onderschat hoor, eindbuizen....

E-J
12 september 2009, 16:30
:seriousf:

Mijn ervaringen: zolang het pedaal niet teveel kleuring toevoegt, werkt hij doorgaans prima op elke versterker.

Een Tubescreamer die wél veel kleurt klinkt dan weer bijvoorbeeld poep met mijn Orange (mid heavy versterker), terwijl hij goed klinkt met Fenders die meestal een dipje hebben in het mid...

jutter
12 september 2009, 17:25
:seriousf:

Mijn ervaringen: zolang het pedaal niet teveel kleuring toevoegt, werkt hij doorgaans prima op elke versterker.

Een Tubescreamer die wél veel kleurt klinkt dan weer bijvoorbeeld poep met mijn Orange (mid heavy versterker), terwijl hij goed klinkt met Fenders die meestal een dipje hebben in het mid...

Ik heb hem ook besteld. Had Gregor een mail gestuurd en ik kreeg binnen 3 minuutjes antwoord! Zal hem volgende week wel binnen krijgen; ben benieuwd! Hoe voed jij hem, 9 of 18 volt?

Ibanez666
12 september 2009, 17:34
Vind de sound uit die videoclipjes wel erg lijken op mn MI Audi Blues Po op lage gain setting.

jutter
12 september 2009, 18:08
Vind de sound uit die videoclipjes wel erg lijken op mn MI Audi Blues Po op lage gain setting.

Da's mooi kut...8)

Ibanez666
12 september 2009, 18:14
Da's mooi kut...8)

Het was meer als compliment bedoeld :)

E-J
12 september 2009, 18:56
Ik heb hem ook besteld. Had Gregor een mail gestuurd en ik kreeg binnen 3 minuutjes antwoord! Zal hem volgende week wel binnen krijgen; ben benieuwd! Hoe voed jij hem, 9 of 18 volt?

Je kunt hem maar op één manier voeden, en dat is met een 9 volt adapter :). Met een knop bovenop het pedaal kun je hem op 18 volt zetten, waardoor de klank aardig veranderd. Ik prefereer de normale 9 volt setting, dan is de oversturing wat zachter en donkerder.

jutter
12 september 2009, 18:59
Bevalt hij nog, EJ?

E-J
12 september 2009, 19:38
Bevalt hij nog, EJ?

Tuurlijk! Waarom niet?

jutter
12 september 2009, 19:57
Ik ben eerlijk gezegd vreselijk nieuwsgierig hoe hij in het echt klinkt. Op de clips van Gregor klinkt hij als een heerlijk warme overdrive. Maar kan hij ook scheuren?

Mitch
12 september 2009, 20:07
ff terug zeuren....:):) Mijn H+K Tube Factor klinkt op mijn Fender met 6L6's nergens naar maar op mijn Koch TwinTone met EL-34 klinkt hij goed. Dus zo'n rare vraag is dat niet.:seriousf:

Het is geen rare vraag, wel een rare aanname ;) Ik wil net niet zo ver gaan dat het soort eindbuizen er in het geheel niet toe doet, maar de opbouw van de pre amp en toonregeling bepaalt in heel sterke mate hoe gemakkelijk en hoe goed een amp omgaat met pedalen. Een overdrive pedaal staat voor de pre amp, niet voor de power amp.

jutter
12 september 2009, 20:34
Het is geen rare vraag, wel een rare aanname ;) Ik wil net niet zo ver gaan dat het soort eindbuizen er in het geheel niet toe doet, maar de opbouw van de pre amp en toonregeling bepaalt in heel sterke mate hoe gemakkelijk en hoe goed een amp omgaat met pedalen. Een overdrive pedaal staat voor de pre amp, niet voor de power amp.

Wat je hier zegt wist ik voor een gedeelte wel; het andere gedeelte is nieuw dus weer wat geleerd! Bedankt!

Mitch
12 september 2009, 20:46
Het ligt een beetje in het verlengde van het fabeltje dat eindbuizenoversturing 'de enige juiste en beste manier' is, ook zo'n loze aanname. Maar goed, ik kwam er o.a. op door een test die ik pas deed tussen twee AC30's: een AC30TB/6 ('90's Korg reissue) en een AC30HH. Ik had mijn pedalen ingeregeld om goed te klinken op de HH en prikte daarna om naar de TB/6. Klonk als een natte scheet.
Mooi gevalletje: ligt dus niet aan het eindbuistype...

tom123
12 september 2009, 23:23
De tonebone trimode is ook heel erg veel zeidig.
ook met ingebouwde lamp.

en er zitten 2 overdrive/distortion kanalen op.
supper handig, kan je 1 op ovderdrive zetten en de andere op distortion of solo boost.

E-J
13 september 2009, 14:57
Ik ben eerlijk gezegd vreselijk nieuwsgierig hoe hij in het echt klinkt. Op de clips van Gregor klinkt hij als een heerlijk warme overdrive. Maar kan hij ook scheuren?

Ja, enorm! Gregor heeft de gain meestal op zo'n 10 uur staan en ik merk dat hij héél rustig aanslaat. Met de gain wat hoger krijg je een warm Marshall achtige overdrive en met de gain nog wat hoger en wat gefiddel met de FEED en BODY knop een geluid wat erg op een Dumble lijkt... lekker warm en vet maar toch behoudt je de definitie/transparantie. Ik kom met de juiste gitaar echt heel dicht in de buurt van John Mayer (Strat) en Joe Bonamassa (Les Paul.

Gregor vind zelf dat de overdrive lijkt op een mix tussen een cranked Tweed Fender en een Dumble Overdrive Special.

Je hebt je OKKO vast snel binnen (bij mij binnen 3 dagen) dus ik ben benieuwd naar jouw bevindingen en instellingen :)

groetjes,
Emiel

E-J
13 september 2009, 21:37
Oh, nog helemaal vergeten. Ik had voor de liefhebber nog een vergelijkingsfilmpje gemaakt, tussen mijn Tube Driver en OKKO.

Zie hierrr
http://www.youtube.com/watch?v=lbX-E8wY8EA

Mitch
13 september 2009, 21:50
Prima filmpje!

Lexvandoef
13 september 2009, 23:29
Wat is dat riffje dat je van 2:33 speelt steeds?

Goed filmpje trouwens, kan wel redelijk goed het verschil horen!

Henri H
13 september 2009, 23:41
ZZ Top - titel weet ik ff niet...

Dirk_Hendrik
13 september 2009, 23:48
"Just got paid"

geniaal catchy!

dodeboboeror
13 september 2009, 23:49
ZZ Top - Just go paid

:rockon:

Henri H
14 september 2009, 00:01
"A pocket full of change" :)

http://www.youtube.com/watch?v=a7WMbpUYdDE

Billy Gibbons rules. :rockon:

Pepe
14 september 2009, 00:16
Vooralsnog gaat mijn stem naar de Chandler, wat levendiger, meer glowing tubes in the dark maar zoiets moet je eigenlijk zelf testen om een goed beeld te krijgen.
De Chandler is idd seventies marshall voiced, de 19 inch versie heeft extra contour en bias knoppen waarmee je een meer Fender sound kan maken, meer low mids en een zachter uper mid tov het pedaal.

De Okko en Chandler hebben ongeveer hetzelfde klankbeeld maar de Zendrive - de Dumblesound- klinkt echt totaal anders maar dan ook echt totaal. Als Okko beide kan dan is het een veelzijdig pedaal, op zijn minst.

jutter
14 september 2009, 10:45
Hoi Emiel,

Heb je een keuze gemaakt?

E-J
14 september 2009, 12:17
Hoi Emiel,

Heb je een keuze gemaakt?

Ja, de OKKO is zeker meer mijn ding. De Tube Driver staat inmiddels in de verkoop :).

Ibanez666
14 september 2009, 12:25
Als ik het filmpje zo hoor vind ik het jammer dat je de MI audio blues pro niet hebt geprobeerd.

E-J
15 september 2009, 16:16
Als ik het filmpje zo hoor vind ik het jammer dat je de MI audio blues pro niet hebt geprobeerd.

Ik heb die een jaar terug bij Feedback Eindhoven geprobeerd. Vond het toen niet zo!

Net heb ik de OKKO eens een tijdje op 18 volt gezet. Wat meer volume, headroom en helderheid krijg je dan, wat voor sommige dingetjes heel handig is!

Ik moet zeggen, ik ben zelden zo tevreden geweest over een overdrivepedaal, vooral omdat de OKKO gewoon op elke amp super blijkt te werken! Fenders, Marshall, Orange, Vox, zelfs Line6... je zet de versterker gewoon op een mooi clean (of net met een randje), plugt de Diablo in et voila, ik heb mijn geluid :)

jutter
15 september 2009, 16:23
Klinkt goed! Heb de mijne nog niet; blijkbaar werkt de Duitse postbank niet zo snel. Heb jij van Gregor een mailtje gehad toen hij hem op de bus deed?

Quink
15 september 2009, 19:47
Ik krijg zo'n GAS aanvallen van dit soort draadjes. Ik haat jullie allemaal..:makeup:





:D

E-J
15 september 2009, 23:58
Klinkt goed! Heb de mijne nog niet; blijkbaar werkt de Duitse postbank niet zo snel. Heb jij van Gregor een mailtje gehad toen hij hem op de bus deed?

Nope. Gregor is blijkbaar een man van weinig woorden... maar ik had het pedaal gelukkig snel binnen.


Ik krijg zo'n GAS aanvallen van dit soort draadjes. Ik haat jullie allemaal..:makeup:





:D

Haha, kijk maar uit. Ik kan dit pedaal wel goed vinden, maar alles is smaakgebonden dus iemand anders kan het een poep ding vinden... ;)

Mephistocles
16 september 2009, 13:11
Klonk als een natte scheet.

Ja ik hoor ze ook liever met wat meer crunch.

jutter
21 september 2009, 13:05
Ik heb de Okko vanmorgen binnen gekregen en natuurlijk gelijk geprobeert. Het is echt een veelzijdig pedaal, naar mijn idee kun je er zo'n beetje alle sounds uit halen van milde blues tot heavey rock! De Dumble sound doet hij ook erg goed! Ik ben blij!!!

Ibanez666
21 september 2009, 13:38
gefeliciteerd! thuis getest of tijdens het repeteren?

jutter
21 september 2009, 13:47
Thuis. Momenteel zit ik zonder band....

Ibanez666
21 september 2009, 14:14
Thuis. Momenteel zit ik zonder band....

ah ok, das minder...

jutter
21 september 2009, 18:54
ah ok, das minder...

http://www.gitaarnet.nl/forum/newreply.php?do=newreply&p=2150499

beess
2 oktober 2009, 19:07
Heb net de okko diablo+ binnen. Beestig goed pedaal, moet hem nog op mijn AC30-cloon proberen, maar met de mesa boogie doet hij het erg goed !

E-J
5 oktober 2009, 22:59
Heb net de okko diablo+ binnen. Beestig goed pedaal, moet hem nog op mijn AC30-cloon proberen, maar met de mesa boogie doet hij het erg goed !

Hoi,

Wat voor gitaren gebruik je ermee, en wat voor stijlen beoefen je? Hoor graag van je!

groetjes,
Emiel

P.S. mijn OKKO gaat morgen voor een lange tijd mee naar Engeland :cooler:

beess
6 oktober 2009, 08:11
Hoi,

Wat voor gitaren gebruik je ermee, en wat voor stijlen beoefen je? Hoor graag van je!

groetjes,
Emiel

P.S. mijn OKKO gaat morgen voor een lange tijd mee naar Engeland :cooler:
Ik heb 'm geprobeerd met een tele met suhr-pickups, een strat met suhr pickups en met een gitaar met humbuckers (fame forum III)

Hij gaat zalig voor blues en rock, voor meer overdrive gebruik ik de bb-preamp, en ik kan ze ook stacken voor nog meer. Heb ze beide nu ook door de blues junior gejaagd en ook dat gaat prima. Erg leuk pedaal.

Ik speel een beetje alle stijlen - door de covergroep - maar op mezelf meestal blues en rock.