PDA

View Full Version : mogelijk Squier JV strat 57 projectje



Hansie
10 september 2009, 10:02
Hoi,

Ik heb een Squier JV strat 57 uit 1983. Indertijd nieuw gekocht. Zo eentje die heel mooi zou hebben gestaan tussen die pareltjes die bijvoorbeeld op http://www.21frets.com/ staan...... als ik er de afgelopen kwart eeuw wat zuiniger op was geweest.

In de jaren dat ik deze gitaar volop gebruikte heb ik er nogal wat stunten mee uitgehaald:

Electronica en slagplaat een aantal keren gesloopt en vervangen, jumbo frets erop laten zetten omdat de oude vintage fretjes versleten waren, nieuwe mechanieken, zelf een rollernut erop geprutst ("don´t try this at home!") en nog een paar van die grappen die het daglicht niet verdroegen.

Kortom op de een of andere manier leek het wel dat op een gegeven moment de klank uit die gitaar verdwenen was ondanks dat die er wel degelijk ingezeten had. Daarom een paar jaar terug een Ibanez RG540 custom hals op de kop getikt in de hoop dat er daarmee nog wat van die gitaar te maken was. Resultaat: ook met die hals erop klonk de gitaar zo dood als een pier.

Nou zit ik me af te vragen of er van deze gitaar toch nog wat leuks te maken is. Omdat ik deze gitaar al zo lang heb (het was mijn eerste fatsoenlijke gitaar) en ik de looks van de body van deze gitaar nog steeds prachtig vind zou ik er toch wel weer iets bruikbaars van willen maken. Ik denk er over om dan een maple hals te laten maken (ben bijzonder gecharmeerd van de "oude" clapton V neck), er goede electronica op te zetten in de hoop dat het bijzonder fijne gitaartje dat het "vroegah" was, toch weer in ere te herstellen.

Kan iemand me uitleggen hoe ik er achter kan komen of de body nog steeds voldoende toon in zich heeft voor bovenstaand projectje?

Groeten,

Hans

Chris Winsemius
10 september 2009, 10:52
Of de body tone heeft: gewoon op eigen oren en gevoel afgaan.

Als je 'n andere hals op 'n body zet kan het behoorlijk veranderen, niet alleen door die andere hals maar ook door het feit dat de hals/body-combinatie anders is geworden (soort wisselwerking; bepaalde hals matcht op 'n bepaalde manier met 'n bepaalde body).

Tegenwoordig zijn JVs behoorlijk gewild. Heb er zelf 1 met Fender logo uit '83 en RW-board, goeie hardware en usa-pickups.

EDIT: (nu koffie op):
als de originele hals dode plekken heeft kan 'n nieuwe hals verbetering geven, locking-nuts, Floyd trems ervaar ik zelf als "tonesuck" als je 'n vintage geluid wilt hebben. Sticker-vrije hals/body-verbinding kan ook meehelpen.

toneblo
10 september 2009, 10:59
heb je pics?

toneblo
10 september 2009, 11:06
passing van de hals in de body is van grootste belang, de resonantie-overdracht moet optimaal zijn.
Als het kan, chipping verwijderen.
Hals moet strak in pocket passen.
Zolang je geen publiek hebt bewerkt met de body als tennis racket of gegooid hebt met je gitaar, moet de body, denk ik, toch nog redelijk "vast" van structuur zijn.
Ook niet vochtig bewaard?
Dan is het waarschijnlijk dat de gaten van je trem na al die jaren intensief gebruik misschien wel wat "uitgewoond" zijn, ook dat heeft te maken met resonantie-overdracht.
Zit dit allemaal nog redelijk vast, dan hoor je snel genoeg ofdat het gitaar "zingt ".
Zoek als het even kan, een originele hals ( in maple of rosewood ) dan ben je, op de elektronika na, een heel eind denk ik.

Graag zou ik eens luisteren naar het object in kwestie, ik denk niet dat het een hopeloze zaak hoeft te zijn..

Hansie
10 september 2009, 11:12
heb je pics?

Zal er vanavond wel een paar online zetten. Ramptoerisme: altijd leuk!:sssh:

Hansie
10 september 2009, 11:42
Zolang je geen publiek hebt bewerkt met de body als tennis racket of gegooid hebt met je gitaar, moet de body, denk ik, toch nog redelijk "vast" van structuur zijn.

Nope, geen lastige fans mee mishandeld, en er ook niet mee gegooid (met de gitaar bedoel ik :seriousf:)



Ook niet vochtig bewaard?

Ook niet!



Dan is het waarschijnlijk dat de gaten van je trem na al die jaren intensief gebruik misschien wel wat "uitgewoond" zijn, ook dat heeft te maken met resonantie-overdracht.

De originele vintage style brug zit er nog op (vooral geen floyd rose toestanden). Ik heb er alleen een extra veer bijgezet om de brug vooral vlak tegen de body te zetten en te houden...



Graag zou ik eens luisteren naar het object in kwestie, ik denk niet dat het een hopeloze zaak hoeft te zijn..

Dat mag!

Ik ga trouwens vanavond ff langs bij een gitaarbouwer (Patrick Koopman) om eens uit te vinden wat hij er van vindt. Mocht er nog wat van te maken zijn, dan denk ik erover om bij hem een hals te laten bouwen. Lijkt me wel lachen: een heuse Hansie signature neck gebouwd door iemand die dat bijzonder goed kan. Kijk nu al uit naar mijn handtekening op de headstock ;)

Hansie
9 december 2009, 22:20
Hoi!

We zijn nu drie maanden verder en ik dacht dat het wel aardig was om even te laten weten wat we gedaan hebben.

Ik ben met de gitaar (jv strat body + ibanez R540 hals) naar Patrick Koopman gegaan om eens te horen wat hij van het hele verhaal vond. Zijn advies: "Tik ergens een leuke maple hals op de kop en ga maar eens luisteren". Nou, dat heb ik gedaan. Ik kwam op marktplaats een japanse maple hals uit '96 tegen die toen ik hem op ging halen, een Hank Marvin signature bleek te zijn. De grip van die Marvin strat is eigenlijk precies zoals ik hem graag heb. Kenners noemen dat geloof ik een soft V. Hoe dan ook: voor mij perfect! Daarnaast verkeerde die hals in bijna-nieuwstaat. Wat wil je nog meer?

Vervolgens heb ik een setje EMG SA's gemonteerd omdat ik die nog had liggen en het hele handeltje weer naar Patrick Koopman gebracht om af te laten stellen. Het resultaat:

http://www.blinddatemusic.nl/strat/RIMG0002.JPG
http://www.blinddatemusic.nl/strat/RIMG0004.JPG
http://www.blinddatemusic.nl/strat/RIMG0005.JPG
http://www.blinddatemusic.nl/strat/RIMG0006.JPG

Misschien geen voer voor de puristen onder ons, maar ik ben er bijzonder blij mee. Speelt en klinkt echt fantastisch, en ik vind de looks geweldig! Het heeft me echt verbaasd hoeveel invloed een goede hals op een gitaar heeft.

En ik kan mijn eerste echte liefde weer mee het podium opnemen! ;)

Groeten,

Hans

Comfortably Daniel
10 december 2009, 22:33
Mooi dat 'ie weer heel is! :)

Ik had, aan de hand van je verhaal, eigenlijk verwacht dat de body er toegetakeld uit zou zien, maar nee hoor...'t lijkt bijna nieuw :cooler:

Ziet er goed uit! En die HM hals is inderdaad wel een leuke bijkomstigheid. Een goede hals maakt een berg verschil.

Ik vind het persoonlijk allen wel een beetje jammer van de EMG's. Vind het niet helemaal passen bij zo'n gitaar.

Hansie
11 december 2009, 11:43
Mooi dat 'ie weer heel is! :)

Ik had, aan de hand van je verhaal, eigenlijk verwacht dat de body er toegetakeld uit zou zien, maar nee hoor...'t lijkt bijna nieuw :cooler:

Ziet er goed uit! En die HM hals is inderdaad wel een leuke bijkomstigheid. Een goede hals maakt een berg verschil.

Ik vind het persoonlijk allen wel een beetje jammer van de EMG's. Vind het niet helemaal passen bij zo'n gitaar.

En toch heeft de body ook wel de nodige krassen en butsen maar vergeleken met de huidige relic rage valt het allemaal erg mee. Maar het was vooral de originele hals die behoorlijk te verduren heeft gehad.

Wat die elementen betreft: die EMG's klinken beslist niet verkeerd. Ben het wel met je eens dat op zo'n gitaar eigenlijk andere elementen (vintage look) zouden moeten. Maar die zouden dan wel dezelfde output als de EMG´s moeten hebben i.v.m.de andere gitaren die ik gebruik. Heb wel eens EMG SV gehoord, maar dat vond ik dan weer tegenvallen. Heb al eens een topic over vervanging gestart, maar daar kwam ik toch niet echt verder mee. Toch maar weer eens wat verder in gaan verdiepen.

G.G.
11 december 2009, 17:35
Daarom een paar jaar terug een Ibanez RG540 custom hals op de kop getikt in de hoop dat er daarmee nog wat van die gitaar te maken was. Resultaat: ook met die hals erop klonk de gitaar zo dood als een pier.

Die hals is toch 24 frets totaan de neckpocket? Dat komt toch nooit uit met je mensuur?