PDA

View Full Version : Welke Fender moet ik aanschaffen?



Sigúr
2 april 2003, 13:20
Ten eerste ik heb de zoekfunctie al gebruikt ja :smile:

Maar ik tussen 2 basgitaren te twijfelen ,en heb echt geen idee welke ik het beste kan nemen, de muziekstijl die ik speel / naar luister = Radiohead, Placebo, A Perfect Circle, Tool, etc etc

De bassen waartussen ik twijfel zijn: http://www.music123.com/Item/?itemno=27658
Dus een Fender PJ bass
Of deze: http://www.music123.com/Item/?itemno=20273
Dus een Fender Active Jazz Bass

Alle suggesties zijn welkom
Alvast Bedankt

koen_V
2 april 2003, 13:24
Hey,

Ik heb ook zitten twijfelen tussen deze 2 bassen.
Ik heb uiteindelijk voor de actieve jazz gekozen.
Placebo speelt met een jazz bas.
Radiohead met een precision bas, maar ik ben namelijk ook heel grote fan van deze 2 bands, en het geluid wat colin greenwood (radiohead) uit zijn bas krijgt, krijg ik ook uit deze jazz.
dus ik zou zeggen koop de jazzbas.
en ohja, sigur ros is zoooo goed!

Horus
2 april 2003, 13:35
ligt eraan wat je zelf het mooist vind, maar ik zou voor de Jazzbass gaan :smile:

Laus
2 april 2003, 15:01
heeft er wel eens iemand wat besteld mbij die Music123.com?

Hoe gaat dat, bevalt het en werkt het?

Leuke Fenders btw.

bassopotmus
2 april 2003, 16:58
Aaah Fender..altijd sweet, wat wil je precies voor sound? als je wat dieper en dikker wilt gaan pak je bv. de P-bass. en voor het wat lichtere, meer met een grom de jazz, ikzelf vind de jazz bass veel veelzijdiger, ikzelf koop binnenkort ook een Fender J.
Ook vind ik de body van een Precision wat lomper
Je hebt hier wel 2 bassen die allebij een jazz neck hebben, dus snel en slank! goede keuze!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: bassopotmus op 2003-04-02 17:01 ]</font>

dikkie dik
2 april 2003, 19:47
ga voor de jazz.

Sigúr
2 april 2003, 23:01
He tnx voor al jullie reacties , maar toch nog ff een vraagje , is het niet zo dat je uit een pj bas ook de voordelen van een jazz kunt halen en de voordelen van een p bass?
want ik wil allebei de "sounds"wel graag hebben zeg maar...

AntY
3 april 2003, 00:02
Op 2003-04-02 15:01, schreef Laus:
heeft er wel eens iemand wat besteld mbij die Music123.com?

Hoe gaat dat, bevalt het en werkt het?


geen id

bijvoorbeeld een SWR Workingmans 10.

Bij Dirk Witte: € 575,-
Bij 123: 450 dollar ofzo
+ shipping: 10 dollar

En daar komt nog NL belasting overheen... daar gaan je pieken....

kortom t moet zowat de helft goedkoper zijn, behalve als je kleine dure gear gaat kopen...

edit: zoals een Digitech XBD
als je dr 5 koopt is de totale shipping 50 euro

Dus: dat komt neer op 90 dollar = zon 85 pleuro per stuk!

scheelt je 15 euro maar... en dat is nog exclusief customs....


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: anty op 2003-04-03 00:13 ]</font>

Joghy
3 april 2003, 09:30
Op 2003-04-02 23:01, schreef Sigúr:
is het niet zo dat je uit een pj bas ook de voordelen van een jazz kunt halen en de voordelen van een p bass?

Min of meer. In elk geval heeft de PJ de grol van de JJ wegens het brugelement; de PJ heeft naar mijn gevoel wel een breder klankspectrum geeft dan een JJ wegens de diepte van het P-element. Ik speel covers (van metal over rock en ballads tot funk en slaptoestanden, zowel plectrum als vingerwerk) en prefereer de PJ, ware het niet dat de Fender PJ 5-string onbetaalbaar is :razz:

Ik heb nog geprobeerd mijn JJ V te laten klinken als een PJ V (d.m.v. EQ) maar dit lukt toch niet helemaal. De diepte van het P-element is blijkbaar uniek. Andersom, een PJ laten klinken als een J lukt beter, door wat lage mid te boosten rond 120-200 Hz als het P-element erbij komt.

In elk geval zijn PJ en JJ instrumenten met een eigen karakter - mocht ik het geld hebben, ik kocht er van elk eentje (5-string, uiteraard!).

bassopotmus
3 april 2003, 11:50
Naja, je sluit natuurlijk altijd een compromis met een P/J setup, of juist niet, kom ik zo op.

Als je puur voor de Jazz tone wilt gaan kun je toch echt beter de JJ setup kopen, want dat hals element heeft toch een hele andere toon dan dat split coil element,
Echte zoek je puur naar een P-bass tone, dan heb je de P bass, en als een "extra" een jazz tone, die niet helemaal jazz is, maar zeer zeker een ruimer sound spectrum geeft, het heet niet voor niets een P-BASS special
Dus het komt voort uit de P-bass.

Jah altijd moeilijk in woorden te zetten wat de klankeigenschappen zijn, maar zou zeggen, ga eens over de grens en probeer ze (In ned kan ook hoor, meestal net wat duurder..)

AllodoX
3 april 2003, 12:25
* uche *

een " P " element bestaat niet, een split-coil element daarintegen wel :wink:

Maar goed.. het unieke geluid dat een P-bass maakt heeft meer te maken met de plaatsing van het element, dan het type element.

uiteraard kun je in een split-coil meer windingen kwijt, en dus meer output / diepte krijgen.. maar de plaatsing van het element doet meer wonderen.. Jazz-elementen zitten verder naar de brug, en zijn van origine kruislings gewonden ( brug kant linksom, nek-kant rechtsom) waardoor ze tezamen een humbuckerwerking krijgen. Dit zorgt voor een lekkere warme knor.

een goed split-coil element is een humbucker ( 2 delen, die kruislings gewonden zijn ), en zit als het goed is op 4/7e van de afstand van de brug->nek, waardoor je dus meer laag krijgt door de wijdere vibratie van de snaren. dit kun je niet behalen met een Jazzbass overigens.

een p/j kan wel in de buurt van een Jazzbass komen door de split-coil wat dicht te draaien.. hierdoor krijg je een mooie egale dual-pickup output die de lekkere jazz-achtige toon geeft.

wat mijn advies voor je is... wil je een lekkere egale toon die heerlijk warm klinkt.. ga dan voor de actieve jazz.. wil je meer variatie in je geluid ( bijvoorbeeld verschilldende muziekstijlen ), ga dan voor de P-deluxe.

zelf zou ik overigens voor de Jazzbass gaan, maar dat heeft meer te maken met een persoonlijke voorkeur voor klank.. ik ben nogal miereneukerig qua klank.. heb specifieke eisen die een P/J me niet kan geven..

bassopotmus
3 april 2003, 16:39
UCHE UCHE UCHE
Meneer Allodox, ik refereerde in mijn vorige post dus wel naar een split-coil, en noemde em erna, voor het gemak een P-element.

Anyway, het ligt er ook maar aan hoe je in een jazz de Pu aansluit, serie of parallel..
Volgens mij standaart parralel..zal jij wel beste weten.

Ik geef Allo gelijjk, ik zou ook voor de Jazz gaan..
Die P-bass is mer voor P-bassers(goede term?) die iets meer variatie willen

AllodoX
3 april 2003, 17:17
standaard jazz staat parallel jah :smile:

Dogma
3 april 2003, 18:12
Ik bezit zowel een P bass special californian series met maple fretboard als een Mexicaanse Jazz bass met rosewood fretboard.
Voor thuis oefenen klinkt de jazzbass warmer en voller, de p bas klinkt wat minder bassig en wat scheller waardoor de jazzbass mooier lijkt te klinken.
Ga je echter zoals ik, met een band spelen die stevige muziek speelt en 2 gitaristen heeft met buizen versterkers, dan zul je merken dat de p bass veel beter hoorbaar is
,lekkerder door de mix heen komt en beter klinkt. De jazzbass verzuipt een beetje in het geluid.
Waarschijnlijk komt de aktieve Jazz beter door de mix maar die ken ik niet.
Dus laat het vooral ook afhangen van je muziek stijl.
Ik zou dus zeggen
Harder: P Bass, Zachter: JazzBass of P Bass.

Sigúr
4 april 2003, 14:51
Ok , dankjullie wel voor alle reacties , maar ik heb nog een vraagje , ik ben er inmiddels uit welke bas ik wil : De Pj bas , maar dan heb ik nog de keuze uit Rosewood , Maple hout , ik heb echter geen flauw idee , wat het verschil is tussen deze twee houtsoorten ivm klank , en grip e.d
dus weer zijn alle reacties welkom :smile:

AllodoX
4 april 2003, 15:51
voor de fretboard ?

rosewood ( a.k.a. palisaner ) wordt veel gebruikt voor budget en midrange bassen, omdat het redelijk goedkoop is, en toch goed klinkt.

maple wordt meer gebruikt in high-end bassen, omdat het steviger is ( dus stuggere nek, wat weer voor beter geluid zorgt ), en heel lekker punchy ( veel attack in het geluid ) klinkt.