PDA

View Full Version : Blackstar buis vervangen



Midwolda
9 september 2009, 15:23
Heren, en dames ook,
Sinds een paar dagen heb ik een Blackstar HT-dist.
Geweldig ding, precies wat ik zocht voor m'n amp.
Maar na een paar dagen merk ik al dat ik de gain steeds laag en de BMT steeds hoog zet.
Oftewel: graag iets minder versterking, minder "vet" en iets meer toon, meer "transparant".
Maakt het allemaal wat beter doseerbaar voor mij, m'n apparaten en de klank die ik zoek.

Ik heb even gespiekt en er zit nu de volgende buis in: 7025/12AX7WA Made in Russia Sovtek 0610.
Na het nodige zoekwerk over buizen en alternatieven voor deze voel ik me net Scotty's PFY op de NCC-1701-D...
maar als ik het goed begrijp ben ik al een eind op weg met een 12AU7 voor wat minder gain.
Nu schijnt er tussen de verschillende merken nogal wat verschil te zitten wat toon betreft.
Heeft ook te maken met land van herkomst, Russische buizen zijn wat warmer en bassiger? Hm.

Ik hoop dat ik mijn vraag duidelijk gesteld heb en dat iemand me hier wat wijzer in kan maken.
TIA! :ok:

Midwolda
9 september 2009, 18:21
'k Heb nog even wat meer huiswerk gedaan.
Volgens The Tube Store (http://thetubestore.com/gainfactor.html) is het niet raadzaam om een 12AX7 te vervangen door een 12AU7.
Okee, dan ga ik eerst een 12AT7 uitproberen, dat is al 40% minder gain dus dat moet al goed merkbaar zijn.
Ik wil er morgen eentje halen bij Tonika (is het dichtstebij voor mij), en die verkoopt de volgende merken:
Groove Tubes (Amerikaans), Electro Harmonix (Russisch) en Ruby Tubes (Chinees).
Beetje zonde om er drie te kopen en er maar èèn te gebruiken, dus de vraag blijft:
welke van deze drie geeft mij de meest heldere klank?

(en nu even een reaktie van een ander hoor, ik blijf niet tegen mezelf löllen...)

Fuhgawz
9 september 2009, 19:20
Tja, ik weet niet of het ook geldt voor 1) pedaaltjes ipv versterkers en 2) 12AT7 ipv 12AX7, maar hier is een bestandje van Tonefactory over verschillende buisjes, misschien heb je er wat aan: link! (http://www.tonefactory.nl/shop2/tube.pdf)

EDIT hier nog eentje van the Tube Store, maar die had je misschien zelf al gevonden: link! (http://thetubestore.com/12ax7review.html)

Pepe
9 september 2009, 19:49
Wat deze preamp buizen betreft geldt maar 1 regel, wat vind je zelf. De duurste hoeft niet de beste voor jou te zijn en een lagere versterkingsgraad geeft je meer radius over clean/overdrive.

Midwolda
9 september 2009, 20:26
Fuhgawz, bedankt voor de links, weer wat er bij geleerd!

Pepe: "...een lagere versterkingsgraad geeft je meer radius over clean/overdrive."
en dat is nou precies wat ik zoek.

Nog wat meer lopen zoeken, en het volgende komt van het GN vintage versterkers forum, "FAQ buizen vervangen":

- Met voorversterkerbuizen kun je naar hartelust experimenteren met merk en soms zelfs ook nog met het type om het geluid zo optimaal mgelijk te krijgen.

- alle 12A*7 types zijn vrij verwisselbaar, alleen de hoeveelheid gain varieert. Van hoog naar laag: X, T, Y, V, U.

- Groove Tubes bijvoorbeeld maakt zelf geen buizen, het zijn niet meer dan Sovteks met een ander label.
Electro-Harmonix wordt ook in de Sovtek fabriek gemaakt, maar wel met een andere kwaliteitsstandaard en hetzelfde geldt voor Tung Sol.

- GT maakt ook gebruik van JJ en Chinese buizen.
Omlabelen gebeurt trouwens ook door merken als TAD, RubyTubes, etc.

Al met al denk ik dat ik morgen maar een chinese Ruby 12AT7 ga halen.
Minder gain, minder bas, meer mid en hoog... even een weekje mee stoeien en dan weet ik weer wat meer.

Pepe
9 september 2009, 20:37
GT was de eerste die eindbuizen in een schaal van 1 tot 10 verdeelde en zo matched pairs maakte. Het voordeel behalve efficiëntere werking is eenmaal een bias ingesteld je straffeloos kan swappen mits je dezelfde nummering aanhoud.
Aangezien preamps niet gematched nog met bias werken is er geen reden om een GT geteste preamp te gebruiken.

Legerdumpwinkels en andere eleketronica shopjes hebben vaak nog kilo's NOS preamps liggen voor weinig. Die dingen slijten nauwelijks, die NOS van telefunken, Siemens enz. klinken vaak beter en zijn -daar- lekker goedkoop te scoren.

Chris Winsemius
9 september 2009, 21:30
Aangezien preamps niet gematched nog met bias werken

Niet helemaal maar in het gros v/d pre-amp-gevallen heb je wel gelijk.

"Bias" bij preampbuizen vertaald zich in "gain" en 'n preampbuisje dat net ietsje meer stroom trekt klinkt anders dan een buisje v/h zelfde type/merk dat wat minder stroom trekt.

Preampbuisjes als de ECC83/etc. bevatten twee helften dus in bepaalde gevallen kan matching 'n plus zijn en in andere gevallen kan minder gematched 'n plus zijn.

@TS:
ga gewoon op je eigen gehoor en gevoel af of de aanwijzingen v/d fabrikant van je pedaal.

Midwolda
18 september 2009, 06:40
Zo, hehe, update... zelfs voor zo'n køt-buisje moet ik tientallen kilometers omrijden!
De 12AX7 is vervangen door een 12AT7 van Groove Tubes en mèèèèèèn wat een verschil...
alle pot's van de Blackstar staan nu rond de middenstand en dan geeft-ie een heerlijk romig blues-randje.
Draai ik de gain verder op dan wordt het net lekker vet, maar niet te en ook niet rommelig.
De toonregeling is nu ook veel en veel beter te gebruiken, zo'n groot verschil had ik niet verwacht!
Het voegt nu echt iets bruikbaars toe aan zowel het cleane als het overdrive-kanaal van m'n versterker.
Echte aanrader dus! :ok:

Comfortably Daniel
18 september 2009, 07:25
Ik zou toch ook eens een 12AU7 proberen...dat geeft je als het goed is nog wat meer mogelijkheden qua gain. En dan zou ik voor een RCA/Tung Sol/Philips/Syvania gaan.

Midwolda
18 september 2009, 07:40
Ja, ik had al gezien dat ToneFactory ook 12au7 en zelfs 12av7 kan leveren.
Dus dat doe ik waarschijnlijk nog wel... erg leuk om uit te proberen allemaal!
Maar eerst hier even van genieten hoor, gaat veels te lekker zo! :lp:

FruscianteFan
18 september 2009, 09:11
Is dat al geen reden om het hierbij te laten?

Midwolda
18 september 2009, 09:51
Ja, nu even wel natuurlijk. Gaan met die lampenbanaan.
Maar als ik ooit weer eens niets te doen heb... uitproberen is altijd fun.

teledude
19 september 2009, 11:55
Ik heb zelf voor mn HT5 5 watt topje ( zelfde buizen als jouw pedaal?) buizen besteld bij Wim Rotte, en een vriend van me die een vintage studio heeft in Duitsland ook.

hier is de link:
http://home.planet.nl/~rotte322/index.htm

aardige kerel, superservice, en veel op voorraad aan een goede prijs!

:ok::ok:

ekkybedmond
26 september 2009, 20:36
'k Heb nog even wat meer huiswerk gedaan.
Volgens The Tube Store (http://thetubestore.com/gainfactor.html) is het niet raadzaam om een 12AX7 te vervangen door een 12AU7.
Okee, dan ga ik eerst een 12AT7 uitproberen, dat is al 40% minder gain dus dat moet al goed merkbaar zijn.
Ik wil er morgen eentje halen bij Tonika (is het dichtstebij voor mij), en die verkoopt de volgende merken:
Groove Tubes (Amerikaans), Electro Harmonix (Russisch) en Ruby Tubes (Chinees).
Beetje zonde om er drie te kopen en er maar èèn te gebruiken, dus de vraag blijft:
welke van deze drie geeft mij de meest heldere klank?

(en nu even een reaktie van een ander hoor, ik blijf niet tegen mezelf löllen...)

Groove Tubes maken zelf geen buizen, alleen maar 're-labels'.

Best bet is JJ Tubes.

ekkybedmond
26 september 2009, 20:38
Ik zou toch ook eens een 12AU7 proberen...dat geeft je als het goed is nog wat meer mogelijkheden qua gain. En dan zou ik voor een RCA/Tung Sol/Philips/Syvania gaan.

Dito, zijn goed NOS te krijgen RCA, General Electric

pasqual
26 september 2009, 23:35
ik heb zelf het behringer vintage tube overdrive pedaal met een 12ax7 van behringer zelf. ik vond deze ook te modderig klinken en heb er verschillende in gezet om te proberen. eerst een fender buis ( uit een performer 1000, ook een chinese buis ) en dit was ook te vet/modderig. toen een 12au7 van siemens: om een of andere reden kwam hiermee geen geluid en begon de buis meteen rood op te gloeien. zou natuurlijk kunnen dat ie gewoon defect was ( hij komt ergens uit de jaren 70 ). als laatste een JJ er in en dit was dan ook de beste: strakker en minder modderig en reageert goed op de tone knop en minder gain maar nog steeds meer dan genoeg.

zo zie je maar wat een verschil zo'n buisje kan maken.;)

groeten Pasqual.