PDA

View Full Version : Semi akoestische element modificeren?



Adonis addict
9 september 2009, 13:36
Is het mogelijk om een semi-akoestisch element te modificeren?
Ik heb zelf een adonis gitaar en die klinkt volgens mijn maatjes te schel is dat te verhelpen? Overigens was dit niet een dure gitaar moet ik er even bij zeggen.

Plant
9 september 2009, 17:49
Semi-akoestisch?
Hebben we het dan over een soort Gibson ES335 kopie met ƒ-gaten en magnetische pup(s) of bedoel je een elektro-akoestische gitaar, een akoestische gitaar met een piëzo element onder de brug?

En is die in het laatste geval aktief (met zo'n bedieningspaneeltje bij de schouder met volumeknop / -schuif en toonregeling en werkend op een batterij) of passief met alleen een volume- en tone knopje / -schuifje.

Remedie: toneknopje stukje dichtdraaien / -schuiven :ok:

Hedge
9 september 2009, 19:18
Als het een elektro acoustische gitaar is, dan zal het wel met een piezo-element versterkt zijn. Deze hebben vaak de neiging om wat schel te klinken.
Oplossingen kunnen soms gezocht worden in afstelling van de tone/volume knoppen, maar dit lukt vaak ook niet.
Een andere oplossing is een "warm-klinkende" voorversterker aanschaffen. Natuurlijk is het ook de vraag hoe het natuurlijk geluid van de gitaar is.

Mocht dat niet werken, dan een goed element plaatsen het liefst icm microfonische versterking. Dit hoeft niet eens heel duur te zijn. Ik heb in mijn gitaar een Artec zitten (Piezo-microfoon en elektro magnetisch). Dat is echt een super ding.

aaronstonebeat
10 september 2009, 23:03
Ik heb daarover wel eens gehoord dat piezo elementen altijd een voorversterker nodig hebben. Het zou met de hoge impedantie van dat soort elementen te maken hebben.

Ik heb ook een piezo element dat schel klinkt. En ik heb een aantal voorversterkertjes maar het is er nog nooit van gekomen een en ander met elkaar in contact te laten komen :D
Waarschijnlijk omdat ik toch nooit versterkt akoestisch speel.

KoenB
11 september 2009, 12:18
Mijn akoestische Adonis heeft een contour knopje en een redelijk uitgebreide toonregeling, heeft de jouwe dat niet dan? Daar kun je namelijk ook een hoop mee voor elkaar krijgen. Dan kun je nog op de versterker het hoog wat terugrollen met de EQ, dat scheelt natuurlijk ook enorm. En in het ergste geval kun je ook een kastje met een tone knop er in maken, en dat tussen je gitaar en versterker hangen, om nog meer hoog weg te draaien. Maar ik zou eerst gewoon wat met je settings klieren, daar zou het best mee moeten lukken lijkt me