PDA

View Full Version : Overgangprobleempje clean/distortion



Blizzard beast
9 september 2009, 12:12
Hey, Ik speel op een Marshall valvestate 100 en vind de distortion van die versterker zeker goed. Maar het clean channel trekt op niets. Ik vertel hier niets nieuws. Ik heb momenteel niet echt het budget om een andere versterker te kopen die zowel distortion als clean goed aankan. Wat ik wel heb is de boss pedaaltje chorus ensemble (CE5) en ik kan met dat pedaaltje het cleane geluid wel verbeteren. Het krijg wat meer franje ipv het koude marshall geluid. Maar het probleem waar ik mee kamp is dat ik vaak optredens doe en in de nummers zitten vaak snelle overgangen van clean naar distortion en omgekeerd. Ik heb echt niet de tijd om twee pedalen in te drukken en een vlotte overgang te hebben. Oftewel zit ik dan even zonder chorus op de clean stukken oftewel met chorus op de harde stukken. En ja dat wil ik niet. Is er een manier om de overgang met één click te laten gebeuren. Ik wil niet met een distortion pedaal gaan werken. Misschien is dit een dom vraag en is het antwoord simpel…

belfrink
9 september 2009, 12:23
Je kunt toch vrij vlot van kanaal wisselen en daarna snel de Chorus intrappen.

Denk dat veel gitaristen dit soort problemen hebben maar snel wisselen van pedalen en het gebruik ervan is ook een stukje oefening :)

j3r03n
9 september 2009, 12:49
Of, een vriend van mij deed het 'vroeger' zo: je legt de channel switcher en de chorus naast elkaar op een plankje, bevestigd aan de voorkant van dat plankje een scharnier met daarnaan een tweede plankje dat zo breed is dat je beide knoppen er tegelijk mee kunt indrukken. Een beetje handig positioneren en je kunt met één trap op je plankje switchen tussen distortion en clean+chorus.

the sure thing
9 september 2009, 13:29
Of, een vriend van mij deed het 'vroeger' zo: je legt de channel switcher en de chorus naast elkaar op een plankje, bevestigd aan de voorkant van dat plankje een scharnier met daarnaan een tweede plankje dat zo breed is dat je beide knoppen er tegelijk mee kunt indrukken. Een beetje handig positioneren en je kunt met één trap op je plankje switchen tussen distortion en clean+chorus.Yep. Of de chorus en de channelswitcher zodanig positioneren dat met een "dwarse voet" beiden in 1 keer te raken zijn.

HaroldA
9 september 2009, 13:50
Of, een vriend van mij deed het 'vroeger' zo: je legt de channel switcher en de chorus naast elkaar op een plankje, bevestigd aan de voorkant van dat plankje een scharnier met daarnaan een tweede plankje dat zo breed is dat je beide knoppen er tegelijk mee kunt indrukken. Een beetje handig positioneren en je kunt met één trap op je plankje switchen tussen distortion en clean+chorus.

Als er dan ooit per ongeluk 1 niet aangaat heb je toch een stevig probleem...

Volgens mij kun je dan toch beter uitzoeken hoe de channel switcher werkt en dan een looper pedaal maken die zowel je versterker schakelt als je chorus in/uit je signaal haalt.

the sure thing
9 september 2009, 15:04
Als er dan ooit per ongeluk 1 niet aangaat heb je toch een stevig probleem...

Volgens mij kun je dan toch beter uitzoeken hoe de channel switcher werkt en dan een looper pedaal maken die zowel je versterker schakelt als je chorus in/uit je signaal haalt.... en dat vertel je iemand die vandaag zijn 1e post heeft geschreven, waarschijnlijk nog weinig weet en een dito budget en leeftijd heeft?

Ik denk dat het hiermee gelijk al te ingewikkeld wordt...

HaroldA
9 september 2009, 15:08
... en dat vertel je iemand die vandaag zijn 1e post heeft geschreven, waarschijnlijk nog weinig weet en een dito budget en leeftijd heeft?

Ik denk dat het hiermee gelijk al te ingewikkeld wordt...

Hmmm... Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben. Mijn excuses daarvoor! :makeup:

Maar dat neemt niet weg dat dat IMHO wel de beste oplossing is! ;)

JvD.
9 september 2009, 19:21
ik heb in mijn band heel veel overgangen waar distortion aan, delay uit, chorus uit, element switch om, moet en dat moet allemaal in 1 adem. I say: oefenen!

Yek1
9 september 2009, 19:53
in de nummers zitten vaak snelle overgangen van clean naar distortion en omgekeerd.

Heb ik als luisteraar zo'n hekel aan ... En ook zo níet rock'n'roll .... ;-)
In dezelfde klasse: het opleuken van een falend clean kanaal met een chorus. Dat gaat snel vervelen. Sorry, je hebt niet veel aan mijn bijdrage.

Heb je misschien niet een beter clean geluid als je, op het Drive kanaal, gewoon je volume op je gitaar terugrolt?

j3r03n
10 september 2009, 00:48
Maar dat neemt niet weg dat dat IMHO wel de beste oplossing is!
Haha, ik heb ook nooit durven beweren dat het plankje de 'beste oplossing' is, maar het is duidelijk wel sneller, goedkoper en simpeler. Nog simpeler is inderdaad wanneer je beide knoppen met één voet tegelijk kunt indrukken, zoals bij mijn Jekyll & Hyde (en andere Visual Sound pedalen).