PDA

View Full Version : Welke Dimarzio in Music Man Axis Super Sport?



Henri H
9 september 2009, 11:06
Helaas blijkt het brug-element in m'n Axis super Sport overleden. :(
Heeft er iemand een idee welk type er oorspronkelijk in zit?
Op wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/DiMarzio) staat dat ze custom build zijn voor Ernie Ball.
Dick Dijkman in Delden (Music Man dealer) zegt dat ik type d131f (Fender-spaced) moet hebben, maar die kan ik nergens vinden.

Op de Thomann site heb ik deze (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp161bkcr_fspaced_zebra_humbucker.htm) gevonden, zou dat een goede vervanger zijn evt.?

Hier een plaatje van mijn Axis:

http://img365.imageshack.us/img365/4536/p1000568mn6.jpg

lindstrom
9 september 2009, 11:19
Dikke tonezone erin doen :)

sjaak1990
9 september 2009, 11:24
De standaard pups lijken naar mijn weten op de tone zone. Wil je een identiek geluid of een wat ander geluid? Een super distortion zou ook vet klinken in die gitaar :)

sjaak1990
9 september 2009, 11:26
De standaard pups lijken naar mijn weten op de tone zone. Wil je een identiek geluid of een wat ander geluid? Een super distortion zou ook vet klinken in die gitaar :)

Mooie toets, top en kleur! :ok:

PS: hoe is je oude overleden?

lindstrom
9 september 2009, 11:30
Volgens mij gaan pickups niet zomaar "dood"

kan zijn dat er gewoon een draadje los is geraakt..

Henri H
9 september 2009, 11:36
Ik heb geen idee, dit is al de 2e keer dat er bij mij een brug Pickup overleden is, zomaar spontaan, weliswaar niet 2x van deze gitaar, maar toch frappant? :???:

Ik was best tevreden met het geluid uit de originele pickup.
Zou deze (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp155fbc_humbucker.htm) een betere vervanger zijn dan deze? (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp161bkcr_fspaced_zebra_humbucker.htm)

lindstrom
9 september 2009, 11:40
Ik heb geen idee, dit is al de 2e keer dat er bij mij een brug Pickup overleden is, zomaar spontaan, weliswaar niet 2x van deze gitaar, maar toch frappant? :???:

Ik was best tevreden met het geluid uit de originele pickup.
Zou deze (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp155fbc_humbucker.htm) een betere vervanger zijn dan deze? (http://www.thomann.de/nl/dimarzio_dp161bkcr_fspaced_zebra_humbucker.htm)

heb je de gitaar al eens opengemaakt om te kijken?

lindstrom
9 september 2009, 11:41
en oja, ik zou voor de tonezone gaan !

Michael AE
9 september 2009, 11:45
De Steve's Special is een erg uniek element. Je moet van het geluid houden en hij kan soms wat dun klinken over bepaalde amps, omdat hij wat weinig midden heeft. De Tonezone is dan inderdaad een veiligere keuze.

Henri H
9 september 2009, 11:54
heb je de gitaar al eens opengemaakt om te kijken?Ja, ik heb 'm open gehad, heb de bedrading gecontroleerd en heb er wat contact spray (iso-Propanol, verdampt volledig, laat geen resten na) ingespoten zonder resultaat.
De gitaar ligt nu bij een pro, die wel vaker m'n gitaren afstelt e.d.
Hij zegt dat het element overleden is, één gedeelte ervan tenminste.
Ik had zelf ook al dat vermoeden, vandaar dat ik hem weg heb gebracht.

Dus de Tone Zone zou een goeie keuze zijn?
Heeft deze ongeveer dezelfde eigenschappen als het originele element?

Rinze
9 september 2009, 12:04
Ik vond de ToneZone een nogal modderig element. Veel laag en mid, weinig hoog. Kan best zijn dat dat goed bij de constructie van je Axis past hoor. Ik heb een keer bijna een Axis met HSS configuratie gekocht, was ook niet duidelijk welke elementen daar in zaten.

Heb je het element doorgemeten? Zoals al eerder opgmeerkt is het zeer ongebruikelijk dat een element zomaar de geest geeft. Als het een los aansluitdraadje betreft is het goed te repareren, als de spoeldraad geknapt is aan de buitenkant van de spoel meestal ook. Maar tenzij je je kat de elementen laat bewerken of er zelf met een schroevendraaier in zit te pielen blijft het vreemd.

Erg mooie gitaar trouwens.

lindstrom
9 september 2009, 12:23
Ik vond de ToneZone een nogal modderig element. Veel laag en mid, weinig hoog.

ik heb toch echt andere ervaringen met de ToneZone, juist strak in het laag en mids en gelukkig niet zoveel hoog.. hij is al schel genoeg als je hem in een marshall steekt.

maarja, elke situatie is anders en dus kan het inderdaad zijn dat jij hem anders ervaarde.

Henri H
9 september 2009, 12:25
De gitaar ligt dus bij een pro, ik heb het element zelf niet doorgemeten nee.
Ik vind het ook vreemd, maar hey, shit happens. ;)
Hij vertelde dat de wikkelingen in een coating zitten, dus je kunt er niet eenvoudig bij.

Bedankt voor de tips en complimenten tot nu toe. :)

lindstrom
9 september 2009, 12:29
laat even weten als je een nieuw pickup hebt hoe deze je bevalt.

Henri H
9 september 2009, 12:32
Het originele element had een evenwichtig geluid naar mijn idee.
In de humbucker-stand volvet, met niet teveel hoog inderdaad maar wel lekker strak, niet modderig.

In de singlecoil-stand, in serie samen met de voorste singlecoil van het hals-element, klonk het heel helder, bijna als een Strat.

Ik denk dat een element ook niet snel modderig zal klinken maar dat dat meer met (de instellingen van) je (rand)apparatuur te maken heeft.

crywolf
9 september 2009, 15:02
Als je element niet meer te repareren is kun je via Voerman proberen om weer een orginele te bemachtigen. Bij musicman kun je onderdelen bestellen mits je de oude inleverd.

Ter info. Toen dimarzio het brugelement ontwikkelde voor de musicman EVH. Bleven er 2 over. De Tonezone en de winnaar. Ze lijken op elkaar maar zijn niet hetzelfde. Overigens kon Eddie niet kiezen en heeft hij Steve Lukather de uiteindelijke keuze laten maken.

marc_o
9 september 2009, 15:06
Tonezone is een prima keuze Henri, en zal zeker passen bij die gitaar (heb 'm zelf ook natuurlijk) en bij jouw speelstijl, niet te vergeten.

Henri H
9 september 2009, 15:26
Ik heb de Tone Zone al besteld bij Thomann.
Als ik de originele weer terug heb zal ik 's kijken of ik via Music Man een originele kan krijgen, bedankt voor de info crywolf.

Marc, heb jij ook een Tone Zone in je Axis, of bedoel je alleen dat je ook een Axis hebt?
Mijn speelstijl? .... raggen! :rockon: ;)

lindstrom
9 september 2009, 15:29
Mijn speelstijl? .... raggen! :rockon: ;)


keep up the good work! :ok:

marc_o
9 september 2009, 15:31
Ik heb de Tone Zone al besteld bij Thomann.
Als ik de originele weer terug heb zal ik 's kijken of ik via Music Man een originele kan krijgen, bedankt voor de info crywolf.

Marc, heb jij ook een Tone Zone in je Axis, of bedoel je alleen dat je ook een Axis hebt?
Mijn speelstijl? .... raggen! :rockon: ;)

Nee, ik heb nu geen Axis, maar de Van Halen signature van Music Man. Nu lijkt de sound van de Axis er wel op, heb er ooit 2 gehad. Raggen gaat goed, maar hij schoont mooi op bij gebruik van gitaarvolumeknop.

Henri H
9 september 2009, 15:43
Ja, dat opschonen doet de Axis beter dan m'n Les Paul, maar dat komt waarschijnlijk doordat er verschillende pots in zitten, lineair vs logaritmisch?

iWishmaster
9 september 2009, 15:46
Ik wil ook nog ooit eens een nieuw element in mn Fender strat, maar liever iets dat qua output een beetje in de buurt van een single coil blijft. Superdistortion klinkt vet (nooit in mijn gitaar gehad, maar wel op een gitaar gespeeld waar ze in zaten), maar ik ben bang dat de output veel te hoog is.

Hoe zit het met de output van de tonezone? Wil het topic niet stelen, maar ben hier wel benieuwd naar ...

marc_o
9 september 2009, 16:06
Is gewoon hetzelfde of vergelijkbaar. Zie de Tonezone als een Superdistortion die splitbaar is en je bent een eind op weg....wellicht dat ie ietsje minder bijt, maar erg grote verschillen zul je niet ondervinden.

iWishmaster
9 september 2009, 22:05
Een superdistortion is ook splitbaar. Maar is dat te doen naast een (redelijke hotte) single coil?

jerome
9 september 2009, 22:33
Ik wil ook nog ooit eens een nieuw element in mn Fender strat, maar liever iets dat qua output een beetje in de buurt van een single coil blijft. Superdistortion klinkt vet (nooit in mijn gitaar gehad, maar wel op een gitaar gespeeld waar ze in zaten), maar ik ben bang dat de output veel te hoog is.
.....

Ik heb in 2 HSS strats een Dimarzio Super Distortion gepropt i.c.m. de 2 standaard low output single coils.
Geen grote volume verschillen.
De Super Distortion is een heerlijk dynamisch element en klinkt als je de volumepot ietsje dichtdraait ook zalig open en "clean met een randje"
En volgas is het een heerlijke brul waarbij je het hout van je gitaar blijft horen en net als de karakteristiek van je amp en speakers
Mooi gebalanceerd geluid wat betreft laag, mids en hoog
Ik heb ze wel op 250 K pots aangesloten.
Dan krijg je een warmer en ietsjepietsje minder heavy geluid...

jerome
9 september 2009, 22:34
sorry dubbelpost...

Henri H
10 september 2009, 08:08
Ik had Music Man gisteren even gemaild, dit was hun antwoord:


Dear Henri,

Thank you for playing you Axis Super Sport. I am sorry that you are
having troubles with your bridge pick-up. You can purchase a new one
through our distributor if you send them your old pick-up; this is
because our pick-ups are proprietary. If you are in the Netherlands the
distributor is:

Voerman Amersfoort BV
Vanadiumweg 17, 3812 PX, Amersfoort
Phone: + 31 33 461 2908
Fax: + 31 33 461 6441
Email Website

Keep rocking with Ernie Ball/ Music Man!

All the best,
John Quinn

Dat gaat wel goed komen dus, ik heb al een redelijk goede ervaring gehad met Voerman, toen m'n JVM410H het niet meer deed binnen de garantie-periode.

Braindead
10 september 2009, 16:16
Met de tonezone in de Axis zit je echt wel goed. Ik heb zelf 2 MM Axissen, beide nog met orignele elementen maar heb er veel over gelezen. De Orignele custom wound is een soort tonezone met wat minder laag, wat de axis wel kan hebben). Zou me niks verbazen als je geluid er zelfs op vooruit gaat al wordt van die Dim custom pickup wel gezegd dat ie zeer goed is. Zal DD wel beamen.
Laat me ff weten hoe ie klinkt want ik speel zelf ook weleens met de gedachte eens iets anders in de axis te pleuren. (En nee ik ga mijn orignele axis pickup niet verkopen:D)

Wat me ook wel zou interesseren is een Seymour duncan blackout erin.....:)

Henri H
29 oktober 2009, 09:18
Het heeft al met al een maand of 2 geduurd, maar m'n geliefde Axis is weer klaar, ga hem zaterdag ophalen. :cheerup:
Ik heb uiteindelijk de Thomann-bestelling geannuleerd, en heb via Voerman een originele MM DiMarzio besteld.
Ik ben benieuwd....

Tankman
29 oktober 2009, 09:23
Ik had Music Man gisteren even gemaild, dit was hun antwoord:



Dat gaat wel goed komen dus, ik heb al een redelijk goede ervaring gehad met Voerman, toen m'n JVM410H het niet meer deed binnen de garantie-periode.

Uit mijn ervaring, werkende in een muziekwinkel kan ik je vertellen...Voerman snapt er niks van. Je besteld een specifieke 7-string Schecter, en ze sturen een 6-string. De vertegenwoordiger is continu bij ons over de vloer om foute zendingen om te ruilen.

Ik zou zeggen, zie dit als een mogelijkheid tot een upgrade. Je bent redelijk tevreden over de huidige pickups, ga voor het super tevreden. Gooi er wat knaps in.

Henri H
29 oktober 2009, 09:47
Tja, het probleem met mijn JVM hebben ze destijds keurig afgehandeld.
Een paar jaar terug hebben ze m'n JCM 800 combo ook gerepareerd, ook goed gegaan, maar daarna ging die weer terug en heeft het 2 maanden geduurd voor ik hem weer terug had. De reden waarom hij weer terugging is een lang verhaal (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94017&p=1320083), maar na veel gedoe en misverstanden heb ik hem uiteindelijk weer teruggekregen.

Ik heb wel de indruk dat de technicus die daar werkt veel verstand van zaken heeft, maar of er een efficiënte bedrijfsvoering heerst...

maestro_nl
29 oktober 2009, 09:48
Had zelf 2 Axissen, een EVH en bijna alle DiMarzio elementen in huis.
Na testen vd de elementen in een Axis en direct vergeleken met de andere 2 gitaren lijkt de Norton (niet de Air) het meest op de EVH. Dus niet de ToneZone of AirZone, wat DiMarzio ook schrijft!
Toch klinkt de EVH altijd beter dan de Axis... En de eerste serie Axis klinkt weer beter dan de laatste serie... De standaard elementen zijn ook verschillend onderling overigens (naast andere halsshape en plaats switch). Ook is duidelijk te zien(!) en te voelen dat de hals van mindere houtkwaliteit is vd Axis.
Advies: Norton

Henri H
29 oktober 2009, 09:58
Ik heb verschillende posts gelezen van mensen die vonden dat de Axis beter dan de EVH is. Kwestie van smaak misschien? Ik heb ze niet kunnen vergelijken in ieder geval. Ik heb wel de nieuwe Wolfgang even in de handen gehad, zag er goed uit, maar klonk minder/anders dan mijn Axis.

maestro_nl
29 oktober 2009, 10:02
Algemene consesus is dat de eerste EB/MM EVH nog steeds de best klinkende is.
De Peavey Wolfgang beduidend minder. De Charvel EVH is een geval apart (geen maple top, andere pup). De EVH Wolfgang (de 'Fender') ook minder.
Anyway, gewoon direct naast elkaar horen en testen in bandgeweld.

Tankman
29 oktober 2009, 10:18
Tja, het probleem met mijn JVM hebben ze destijds keurig afgehandeld.
Een paar jaar terug hebben ze m'n JCM 800 combo ook gerepareerd, ook goed gegaan, maar daarna ging die weer terug en heeft het 2 maanden geduurd voor ik hem weer terug had. De reden waarom hij weer terugging is een lang verhaal (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=94017&p=1320083), maar na veel gedoe en misverstanden heb ik hem uiteindelijk weer teruggekregen.

Ik heb wel de indruk dat de technicus die daar werkt veel verstand van zaken heeft, maar of er een efficiënte bedrijfsvoering heerst...

Tja...Dan kan je nog de beste technicus van de wereld hebben...zonder de efficientie heb je dr alsnog niks aan. Ik ben erg tevreden over mijn lokale gitaarboer. Die kan alles reparen, en het mooiste is, hij werkt ook nog eens in de winkel waar ik alles koop...en heeft mij daar aan een baan geholpen.

Braindead
30 oktober 2009, 20:44
Hmm, dus we hebben hier voor niks zitten wachte op het geluid van een anders dan standaard picpup in de Axis? Damn...

Anyway, mijn ervaring is dat er aardig verschil zit tussen mijn 2 axissen. De ene is een van de eerste en een andere een wat jongere.
Welke is beter? Dat vind ik altijd zo moeilijk. De eerste heeft een wat beter gebalanceerd geluid. Hij komt goed door de mix en is wat scherper van klank. De nieuwere is wat donkerder en dikker van klank. Van mijn (weinige) ervaring met de MM EVH komt de eerste(oudere) meer in de buurt van de EVH en vind hem een tikkeltje fijner soleren. De jongere is voor slag wellicht weer een tikje beter en als ik onversterkt speel heeft ie ook wat meer klank en power. Sterker nog, dat ding klinkt akoestisch zo lekker dat ik dat ding heel vaak bespeel zonder hem in te pluggen en dat is ook het punt waarop ie minstens zo goed is als mijn Gibson LP (En stiekem heb ik nog nooit een gitaar onversterkt zo horen klinken).

De EVH is ook zeker een goede gitaar maar ik kan niet echt zeggen dat ik verschil merk tussen de MM EVH die ik bespeelt heb en mijn jongere Axis maar dat is mijn ervaring ermee.

Henri H
30 oktober 2009, 22:03
Hmm, dus we hebben hier voor niks zitten wachte op het geluid van een anders dan standaard picpup in de Axis? Damn...
......Sorry hoor. :makeup:
'k Was me er niet van bewust dat je/jullie hier op zaten te wachten. ;)

Ik heb in het topic wel meerder malen aangegeven dat ik best tevreden was/ben met het geluid van het standaard element.
Uiteindelijk is het ook een goede investering denk ik, originele elementen moet je altijd bij de gitaar houden, ook al zet je er andere in, toch? De gitaar houdt dan beter z'n waarde. Niet dat ik hem wil verkopen, integendeel, maar je weet nooit...

Braindead
30 oktober 2009, 22:59
Haha, dude I forgive you...:D Trouwens daar zit wel wat in om je gitaar ook origineel te houden tenzij je weet dat je hem nooit meer weg doet natuurlijk!!! En ja, ik was wel benieuwd naar de sound als je een andere pickup in de Axis zet. Helaas zijn er hier in nederland niet zo heel veel Axis bezitters en helemaal niet die ook nog wat met pickpups experimenteren. Gelukkig lees ik dat Meastro nl wel wat heeft getest dus misschien kan die nog iets meer ervaringen delen?

Ik vind dat "proprietary" verhaal van Music Man behoorlijke bullshit. Je koopt toch een nieuwe pickup? Dan betaal je daarvoor en moet je ook nog je oude pickup inleveren die gewoon jou eigendom is want daar heb je voor betaald of hoe zit dat? Dat slaat echt nergens op als je er goed over nadenkt. Anyway dat is mijn mening.

Henri H
30 oktober 2009, 23:23
Ja, mee eens, met dat proprietary-verhaal.
Ik geloof trouwens niet dat Voerman, en ook Music Man, het niet zo letterlijk opvatten. Voerman heeft dat element gewoon besteld, zonder dat ik het oude element heb ingeleverd, maar ik weet het ook niet zeker, omdat ik het in handen van een professionele techneut heb gedaan.
Ik zal morgen wel navragen hoe het nu precies is verlopen.

En inderdaad, er zijn niet veel Axis bezitters in Nederland, merendeel is toch Strat, Les Paul, RG, etc. De Luke is ook wel populair.
Veel mensen vinden de Axis geen mooi model, kan ik me wel wat bij voorstellen, maar ik vind het wel een enorm mooie en veelzijdige gitaar.

Braindead
30 oktober 2009, 23:57
Tja, het is ook niet het uiterlijk wat me overhaalde om er een te kopen maar meer de feel en het geluid. Ik heb ze wel een beetje gepimpt maar op den duur komt er vast ook nog eens de ene of andere pickup in.
http://dudebraindead.webs.com/IMG_381435.JPG

Henri H
31 oktober 2009, 00:12
Wat is er aan gepimpt? Ik kan, behalve de rhythm/treble plaatjes (?) niks vinden. :noob:

Edit: oh wacht, ik zie het al, de PU-ringen?!

Braindead
31 oktober 2009, 00:17
Inderdaad pickupringen, andere volumeknop EVH-D tuna rythm treble plaatje


Wat is er aan gepimpt? Ik kan, behalve de rhythm/treble plaatjes (?) niks vinden. :noob:

Edit: oh wacht, ik zie het al, de PU-ringen?!

Henri H
2 november 2009, 14:33
De Axis is weer bij het baasje, gerepareerd en wel.
Hij doet het ook perfect op m'n HOOK, single coil-stand geeft een mega heldere clean, en humbucker-stand een vette scheur.

Ik ben blij. :cheerup: Nogmaals een bedankje aan crywolf, die me erop wees een nieuw element via Music Man te bestellen.

Tankman
2 november 2009, 14:36
Wat ik eerder zei, zie het als een mogelijkheid tot upgraden. Wat dacht je van het nieuwe Dimarzio John Petrucci setje? Die heb ik overigens ook besteld voor mijn Peavey HP'tje.

De Crunchlab voor de brug en de Liquifire voor de nek (kan ook in brug)

Lijkt mij een heerlijk setje.

Braindead
2 november 2009, 15:05
Hey Huisjes, moest je die oude pickup nu inleveren of heb je die gewoon nog?

Henri H
2 november 2009, 15:12
De gitaartech heeft het element afgeleverd bij Feedback A'doorn, maar hij heeft geen idee of Feedback er ook wat mee heeft gedaan.
Voerman heeft het element rechtstreeks naar de gitaartech opgestuurd, en dus niet naar Feedback.
Ik heb Feedback 2 keer gebeld, en ze zouden me terugbellen.... niet dus. :(