PDA

View Full Version : aanschaf van effecten voor jazzgitaar



Luctor
8 september 2009, 23:13
Binnenkort wil ik overgaan tot de aanschaf van enkele effecten.
E.e.a. zal bestemd zijn om mijn jazzgeluid te verfraaien. Behalve het clean wil ik af en toe ook eens wat nieuwe dingetjes doen en daarvoor had ik een effectbak van Zoom destijds aangeschaft. Prima ding die G2.1 maar ik wil toch overgaan tot losse pedalen.

Op mijn lijstje staan de volgende zaken:
Overdrive -ik wil de OD808 van Maxon of een tubescreamer uitproberen; tís voor het randje.
Chorus - wellicht van Boss of iemand idee....?
Wah - Kan iemand mij vertellen welke type/merk geschikt is voor jazz/funk??? Niet te achterhalen.....

Speel over een Blues Custom van Epiphone.

Mocht iemand andere leuke ideeën hebben wil ik die ook weten.

Aca Ilic
9 september 2009, 00:07
Maxon is goeie keuze, veel beter dan TS....

Harald
9 september 2009, 08:22
Wil je meer een Scofield achtige sound, of denk je aan mensen als Metheny of bill Frisell? De Maxon is idd. prima voor een klein randje. Voor Metheny achtige sounds heb je iig ook een delay nodig. Chorus van Boss is verder goed. Scofield adverteerde vroeger trouwens voor Ibanez effectpedaaltjes.

dunnoaname
9 september 2009, 09:40
Boss chorus is OK, maar zorg dan dat je tweedehands een CE2 oppikt, stukken beter dan de latere CE's. Verder is een tubescreamer een toffe optie, maar kijk ook naar alternatieven. Persoonlijk vind ik de ibanez/maxon te duur voor hoe goed ze zijn. opties zijn: BadMonkey, MI Audio blues pro, Visualsound Route 808. Ik ben ook erg enthousiast over de danelectro transparent overdrive, maar dat is een heel ander beestje dan de tubescreamers.
Sofield gebruikt voor zijn overdrive een ProCo RAT, misschien is dat ook de moeite waard om te proberen.

Qua Wah ben ik zelf al lang tevreden met een dunlop JH-1 jimi wah, maar ik gebruik niet veel wah, meestal ligt hij in de kast.

Delay is ook leuk. Ik ben blij met mijn mxr carbon copy, maar er is veel meer te verkrijgen afhankelijk van hoe je het wil gebruiken.

Veel van de fusiontypes zoals mike stern en pat metheny spelen is stereo, met een pitchshifter om een klein verschil in stemming tussen links en rechts te krijgen, dat geeft een soort typisch chorus effect.

Verder reverb, maar dat heb je misschien op je versterker.

Forumlid EuroCinema is ook een jazz/funk gitarist met een epiphone versterker, en een dijk van een sound. Ik heb hem een keer zien spelen in het SJU. Misschien dat hij je verder kan helpen.

the sure thing
9 september 2009, 10:20
Chorus: de Retro Sonic chorus. Veelzijdig instelbaar, VET en DIK klinkend. Kost wel een paar centen en dan heb je ook wat.

Goedkopere oplossing: de Boss CE-2. Uitstekend voor jazz doeleinden.

qwertyuiop
9 september 2009, 10:42
voor een beetje drive; goudieFX 808+, komt uit canada en klinkt top. heb er net zelf een besteld op basis van de geluiden op de website (guitarplayer.nl kun je 'm bestellen).

Luctor
9 september 2009, 22:41
Forumlid EuroCinema is ook een jazz/funk gitarist met een epiphone versterker, en een dijk van een sound. Ik heb hem een keer zien spelen in het SJU. Misschien dat hij je verder kan helpen.

Dat is waar....EuroCinema, kun jij mij nog meer mooie tips geven?

Die Boss CE-2 is een mooie om naar op zoek te gaan. Over de Maxon ben ik redelijk zeker. Daar lees ik goeie berichten over en ga hem ook testen. Goudie ken ik niet maar ga er naar op zoek. Dank voor de tip.

Delay....hmm...is ook niet verkeerd, maar zal later misschien gewenst zijn (budget niet meer toereikend, ben ik bang....).

Ik hoop dat iemand, EuroCinema....?, mij nog wat wijzer kan maken t.a.v. wah-pedalen.
Ik lees toch meer over pedalen geschikt voor metal maar er zullen er toch ook zijn die clean hun mannetje staan. Ik lees ook wel eens over wah en een booost in één pedaal....hoe zit dat?

Nitefly7
10 september 2009, 11:06
Wat is je budget?

En welke 'jazz' heb je voor ogen?

voor huis-tuin-keuken, zou je prima uit de voeten kunnen met mijn eigen keuzes:

- Danelectro Cool Cat Transparant Overdrive (CTO-1 of inmiddels CTO-2); true bypass, en werkt perfect van clean boost tot heavy blues drive
- Qua TS zou ik misschien ook voor de Maxon gaan, hoewel de TS9(DX) ook erg prima werkt.. mijn TS9dx heb ik vervangen door de CTO, en hoewel ik aardig voorzichtig moet zijn met de gain (ivm feedback) heb ik er nog echt geen spijt van gehad..
- Voor Sco-sounds kun je uiteraard niet om een Rat heen (prima pedaaltje en erg goedkoop te krijgen)
- Voor Mike Stern'y stuff kun je met de (nog steeds prima werkende) DS-1 uit de voeten

Chorus:
-weer zou ik je willen vragen de Cool Cat Chorus niet buitenspel te zetten, deze gaat van Boss CE-(goede reeks) sounds naar een bjina leslie-achtige (dat voor jazz ook een verdomd lekker geluidje is..)
- Digitech Hardwire Chorus (heeft ook een 'jazz'-setting die schijnbaar erg goed klinkt)
-Boss CE-2, ook van alles chorus->leslie achtige sound
-Arion SCH-1, niet alleen voor Landau e.d. maar zeker ook voor échte jazz

wah:
- even goed uittesten met je amp en je gitaar
- zelf heb ik een (D_H modded) GCB-95, de 'gewone Crybaby', en dat werkt voor een kwaakje (met of zonder scheur) meer dan prima
- op mijn andere ('grotere' kleine board) heb ik een Crybaby 535q, hetzelfde type dat Larry Carlton gebruikt.. deze is wat beter af te stellen op je gitaar.. nadeel is wel dat je vaak in de verleiding komt om 'm 'beter' af te stellen... vaak 2ehands te vinden, maar het is een 'verborgen pareltje'..
-RMC's zijn ook te testen, waarbij mijn keuze, de RMC4 Picture Wah is.. De RMC1 vond ik niet zo lekker klinken met de nek-humbucker van m'n hollowbody..

overigens, het leukste/mooiste "effect" voor een hollowbody vind ik een w/d (wet/dry) opstellng, waarbij je bijvoorbeeld gewoon een Cube60 met wat chorus, aansluit op de line-out van je andere amp..

Luctor
10 september 2009, 20:50
Budget is ca. € 300,00 - € 350,00.
Qua jazzgeluid.....dat vind ik zo moeilijk te omschrijven. Pat Metheny speelt niet alleen fusionjazz maar ook traditionelere jazz, soms bebop, soms heel rustige nummers. Sound van Philip Catherine in begeleiding spreekt mij erg aan maar ook Jesse van Ruller. Zelfs de stevige sound van Anton Goudsmit. Maar om dan te omschrijven wat mijn sound is. Ik speel niet in een band maar af en toe met jamsessies. Dan kun je soms ook vrijelijk experimenteren.... Solo's en begeleiding vragen dan een heel verschillende benadering waarin je dan andere dingen kunt doen. Maar ik dwaal af.....
De Chorussen die je noemt ga ik een even uitdiepen. Lijken mij interressante opties.
De wah......Vraag is gebaseerd op het feit dat ik altijd obveral lees over wah in combinatie met "lekkere" scheurgeluiden in metal o.i.d., maar nooit welke een warmesound geeft of op of andere manier goed voor jazz of funk te gebruiken. Daarom zijn alle tips welkom en is het idd een kwestie van testen.

De laatste opmerking vind ik zeer boeiend maar is nu geen reele optie.

Dirk_Hendrik
10 september 2009, 22:09
De wah......Vraag is gebaseerd op het feit dat ik altijd obveral lees over wah in combinatie met "lekkere" scheurgeluiden in metal o.i.d., maar nooit welke een warmesound geeft of op of andere manier goed voor jazz of funk te gebruiken. Daarom zijn alle tips welkom en is het idd een kwestie van testen.


Voor het gebruik van Wah en jazz moet je bij forumlid Eurocinema zijn.Hij heeft er ook genoeg over geschreven.

Luctor
10 september 2009, 22:22
Voor het gebruik van Wah en jazz moet je bij forumlid Eurocinema zijn.Hij heeft er ook genoeg over geschreven.

Reageerde hij maar........;-)

stikel
10 september 2009, 23:47
Sexdrive van Durham electronics. Kijk eens op proguitarshop.com

Greetz Jan en zoon