PDA

View Full Version : compressen in Cubase LE



lindstrom
8 september 2009, 18:16
Vraagje, hoe kan ik in Cubase LE een midi drum track compressen?

het zelfde wil ik doen met een bassgitaar track. het moet net even meer "punch" hebben. en is het handig dit ook te doen met de gitaar?

en het valt me op dat ik de amplitude niet geod krijg, wanneer alles tegen kraken aan zit is de track nog steeds zachter dan CD's van bijvoorbeeld steve vai of nickelback (om maar iets te noemen)

STW
8 september 2009, 20:02
je hebt in je mixer een spoor van je midi-instrument
druk op het blauwe e-tje en je kunt effecten toevoegen

als je alles harder wilt hebben: zet een limiter op je stereo-bus

Fenderwim
8 september 2009, 23:04
Volgens mij heeft Cubase LE geen midi effecten.
Dus maak eerst audio van je midi file en klik dan zoals reeds gezegd op die kleine e en selecteer een compressor.

Groeten

Wim

lindstrom
9 september 2009, 09:35
Vet ! ik ga dat gauw eens proberen!

Han S
9 september 2009, 12:31
Klopt, maak er eerst audio van en zet er een maximizer op, dat is een compressor met een brick wall limiter er achteraan. Dat kun je zo afstellen dat je niet meer in het rood komt en je kunt de boel net zo hard maken als je wilt. Je pompt wel de dynamiek er uit dus gebruik je oren en probeer niet net zo hard te gaan als die morons van Metallica of RHCP.

lindstrom
9 september 2009, 12:52
Klopt, maak er eerst audio van en zet er een maximizer op, dat is een compressor met een brick wall limiter er achteraan. Dat kun je zo afstellen dat je niet meer in het rood komt en je kunt de boel net zo hard maken als je wilt. Je pompt wel de dynamiek er uit dus gebruik je oren en probeer niet net zo hard te gaan als die morons van Metallica of RHCP.


Bedankt voor deze info! is erg bruikbaar :)

lindstrom
12 september 2009, 01:12
Dus maak eerst audio van je midi file en klik dan zoals reeds gezegd



Wim

Ok, maar HOE maak ik van de midi (drum) track een audio track (WAV of MP3)

Han S
12 september 2009, 11:27
Met een apparaat waar midi in gaat en audio uit komt, zoals keyboards, drumcomputers of je gebruikt de software versies daarvan en doet alles binnen de computer.

grayfink
12 september 2009, 13:58
Met compressie heb je toch minder punch?

5150II
12 september 2009, 14:50
Met compressie heb je toch minder punch?

Nee dat heb je niet.
Het zou inderdaad logisch klinken omdat je de dynamiek afzwakt maar de punch zit in de attack en compressie kickt meestal pas na een aantal ms in(zelf in te stellen bij 'attack'), en als je het goed doet klinkt het wel strakker en minder rommelig maar kan je wel nog een vette attack houden.

grayfink
12 september 2009, 15:42
Ok, het het leek me onlogisch. Weer wat geleerd.

Fenderwim
12 september 2009, 17:56
Ok, maar HOE maak ik van de midi (drum) track een audio track (WAV of MP3)

Ik ga ervan uit dat je al een mididrum track in Cubase LE hebt gemaakt en er een geluid bij gezocht hebt.

Solo je drum track en exporteer de track als audio en maak zeker dat je in het export schermpje aangeeft dat de audio track weer geladen wordt in Cubase.
Bij de andere Cubase versies zijn er nog betere manieren, maar bij LE moet het zoals hier boven beschreven.

Kijk even op mijn site daar staat een beginners cursus Cubase voor gitaristen in het nederlands, onder de nederlandse club.

Groeten

Wim

lindstrom
16 september 2009, 12:25
Het is enigzins gelukt, ik zou het graag laten horen, kan het alleen niet uploaden.

naar mijn gevoel iets te ver gegaan met de compressie, gaat wat oversturen bij hard afspelen, (meer dan reguliere cd's/MP3)