PDA

View Full Version : Eindwerk: basgitaar buizenversterker



MasterTimer
8 september 2009, 15:46
Hallo,

ik zit in het 6e jaar elektronica en ik had een ideetje als eindwerk..
Ik dacht aan een buizenversterker voor mijn basgitaar, zodat ik deze in m'n vrije tijd ook kan gebruiken.

Nu mijn kennis over dat onderwerp is niet zo groot maar dat zou ik graag uitbreiden. Zo had ik graag gevraagd of er iemand misschien informatie had over buizenversterkers.

Nog een vraagje; is het schema hetzelfde van een buizenversterker voor gitaar als voor basgitaar?

Ik had graag schema's gehad en zo'n dingen. Ook zou ik een degelijke versterker willen maken als project tegen een degelijke prijs, het duurste van het duurste hoeft dus niet.

Dank bij voorbaat,
Tim

guitarnijboer
8 september 2009, 16:19
Er is op het internet veel te vinden over buizenversterkers en schema's. www.duncanamps.com www.schematicheaven.com en www.drtube.com zijn daar voorbeelden van.

Eerst is het denk ik goed dat je zelf gaat bedenken waar je de versterker wilt gaan gebruiken. Voor thuis gebruik hoef je niet zo veel vermogen wat veel scheelt in de onderdelen. Voor versterkers die gebruikt kunnen worden op podia moet je toch richting 200 a 300W gaan denken voor bass. Dit wordt dan een stuk duurder vanwege de veel zwaardere trafo's (zowel voeding als uitgangstrafo) die je nodig hebt plus natuurlijk extra buizen buisvoeten etc.

Soms kan het erg lonen om een oude (defecte) versterker te kopen en daar de trafoset uit te halen. (tip)

Voor de voorversterker zou je eens kunnen kijken naar oude klasieke Ampeg SVT. Hier zou je eventueel een wat lichtere eindtrap achter kunnen hangen. 100W buizen is werkt in een kroeg ook altijd nog prima als je een speaker gebruikt met voldoende rendement. 6l6 ( of 6550) voor de eindbuizen lijkt me strakker en lekkerder klinken voor bas dan EL34's.

Eerst uitzoeken wat je wilt (geluid, vermogen etc) en je budget berekenen. Zelf bouwen is met nieuwe onderdelen soms nog duurder dan een versterker kopen. Kijk eens op sites van bedrijven die versterkeronderdelen verkopen om een idee te krijgen.

Succes

Kim Wilson
8 september 2009, 16:22
200 tot 300 watt buizen is wel erg veel hoor. Mijn broer heeft een 100 watt bak, dat ding gaat echt hard zat. Nou moet ik er wel bijzeggen dat we nog niet in Ahoy hebben gestaan...

nico verduin
8 september 2009, 17:37
Hallo,

ik zit in het 6e jaar elektronica en ik had een ideetje als eindwerk..
Ik dacht aan een buizenversterker voor mijn basgitaar, zodat ik deze in m'n vrije tijd ook kan gebruiken.

Nu mijn kennis over dat onderwerp is niet zo groot maar dat zou ik graag uitbreiden. Zo had ik graag gevraagd of er iemand misschien informatie had over buizenversterkers.

Nog een vraagje; is het schema hetzelfde van een buizenversterker voor gitaar als voor basgitaar?

Ik had graag schema's gehad en zo'n dingen. Ook zou ik een degelijke versterker willen maken als project tegen een degelijke prijs, het duurste van het duurste hoeft dus niet.

Dank bij voorbaat,
TimTim,
Wat ik me nog wel afvroeg, als je al in het 6e jaar electronica zit, dan ontwerp je toch zelf een transistorenbak? Buizen hebben we het al over gehad, en naar ik begreep buiten jouw budget. Maar transistor versterker techniek hebben jullie toch wel gehad?

Dirk_Hendrik
8 september 2009, 18:52
Tim,
Wat ik me nog wel afvroeg, als je al in het 6e jaar electronica zit, dan ontwerp je toch zelf een transistorenbak? Buizen hebben we het al over gehad, en naar ik begreep buiten jouw budget. Maar transistor versterker techniek hebben jullie toch wel gehad?

Overschat de huidige elektronicaopleidingen niet Nico. Die moeten zo extreem breed opleiden dat elke discipline te weinig aandacht krijgt. Daarnaats wordt een onderwerp onderwezen en getentamineerd waarna er nooit meer naar wordt teruggekeken. Zo zat ik jaren terug m'n eigen studiegenoten uit te leggen hoe ze een simpele opampversterker in elkaar moesten knutselen terwijl ze toch echt dezelfde lessen hadden gevolgd. maar er nooit meer wat mee hadden gedaan dus...

En op die manier gaat er, terwijl er langzaam weer wat buizentechniek naar de oppervlakte komt even hard weer 30-40 jaar halfgeleidertechniek de vergetelheid in. Da's jammer.

Dat neemt niet weg dat ik zou verwachten dat iemand die in 2009 nog op school zit zelf in staat zou moeten zijn om een hoop relevante info bij elkaar te grabbelen. Er staat genoeg online en voor de echte diehards heb je USPTO.gov en espacenet nog.

nico verduin
8 september 2009, 18:58
Overschat de huidige elektronicaopleidingen niet Nico. Die moeten zo extreem breed opleiden dat elke discipline te weinig aandacht krijgt. Daarnaats wordt een onderwerp onderwezen en getentamineerd waarna er nooit meer naar wordt teruggekeken. Zo zat ik jaren terug m'n eigen studiegenoten uit te leggen hoe ze een simpele opampversterker in elkaar moesten knutselen terwijl ze toch echt dezelfde lessen hadden gevolgd. maar er nooit meer wat mee hadden gedaan dus...

En op die manier gaat er, terwijl er langzaam weer wat buizentechniek naar de oppervlakte komt even hard weer 30-40 jaar halfgeleidertechniek de vergetelheid in. Da's jammer.

Dat neemt niet weg dat ik zou verwachten dat iemand die in 2009 nog op school zit zelf in staat zou moeten zijn om een hoop relevante info bij elkaar te grabbelen. Er staat genoeg online en voor de echte diehards heb je USPTO.gov en espacenet nog.
Niets ten nadele van Tim, maar wat doe je dan in 6 jaar op een MBO/HBO?

don marco
8 september 2009, 20:24
hoi

op MP staat een mooi chassis met buisvoeten en trafo's er nog op voor 75 euro.. Eergisteren toch nog, dus dat zou een mooi begin zijn om verder uit te bouwen..
Ohja, 4XEL34.. goed voor zo'n 100wattjes ongeveer..
Hiwattje zou mooi zijn.

mvg, marco

nico verduin
8 september 2009, 20:52
hoi

op MP staat een mooi chassis met buisvoeten en trafo's er nog op voor 75 euro.. Eergisteren toch nog, dus dat zou een mooi begin zijn om verder uit te bouwen..
Ohja, 4XEL34.. goed voor zo'n 100wattjes ongeveer..
Hiwattje zou mooi zijn.

mvg, marcoals het die kustom is, daar geeft ie zelf al aan vermoedelijk defecte trafo......

chocorookie
9 september 2009, 18:09
Een Ampeg B15N creatie er van maken!!!!!

don marco
9 september 2009, 20:03
hmm nico daar zegt ge iets.. Ik dacht niet dat het die is.. Trafo's zouden nog goed zijn.. Ofja, ik wil maar zeggen, als ge zoiets op de kop kunt tikken, doen!

Desnoods haalt ge alles uit dat chassis en laat ge een maken op uw creatie..

nico verduin
9 september 2009, 20:11
Of een oud LC op de kop tikken. Kan je een mooi ampie van maken. Nieuwbouw was in ieder geval te veel geld begreep ik. En voor een bas heb je toch wel een beetje vlees nodig:seriousf:
Maar 100W is inderdaad al erg hard. Frank Kraaijeveld van de Bintangs speelt tenslotte ook op een oude LC. En die pompt er zo rond de 100W netto uit. En die bak heeft tenslotte ook maar 2 standen... uit ... en volluit:seriousf::seriousf: