PDA

View Full Version : goed boek/gids over opnemen, mix en mastering?



gerrekat
8 september 2009, 15:37
Ik ben nu al een paar jaar bezig met zelf opnemen, ben recent overgestapt van een fysiek KORG workstation naar een Mac gebaseerde studio met Logic 9 pro. Ik wordt steeds beter in het opnemen en de kwaliteit van mijn resultaten gaat wel gestaag voorwaarts.

Ik merk echter dat ik nog veel te weinig "echte" kennis van met name de EQ en dynamische processors als compressors, expanders, limiters etc heb. Ik weet wat ze doen hoor en gebruik ze vaak maar ergens heb ik het idee dat ik maar wat doe.

Als ik mijn eindmasters hoor heb ik altijd ergens het idee dat ik op bepaalde frequentiegebieden teveel nadruk leg cq. ze ondebelicht heb zonder dat ik er nu echt een hand op kan leggen wat ik precies fout gedaan heb. Maar als ik er dan een van mijn favoriete CD's naastleg hoor ik duideljik dat ik iets mis van volheid in mijn eigen mixes. ze luisteren te onrustig aan, teveel midhoog etc etc.

is er goede lectuur/sites over dit soort onderwerpen? iets waar je echt wijzer van wordt. Ik heb zitten denken aan een cursus maar dat is erg kostbaar en tijdsintensief en ondanks dat hetg me mateloos boeit denk ik niet dat ik er ooit mijn geld mee ga verdienen dus toch maar ergens een tussenweg vinden....

Zou beste en workshop ofzo van twee dagen of iets willen volgen maar echt een opleiding van een jaar ofzo gaat me te ver.

Harald
8 september 2009, 16:02
Had Han niet ooit plannen voor een dergelijke workshop dag?

rickert
8 september 2009, 16:18
Tips van moi:

The Mixing Engineer's Handbook van Bobby Owsinski
The Recording Engineer's Handbook van Bobby Owsinski
The Mastering Engineer's Hanbook van Bobby Owsinski
Het Grote Opnameboek van Coen Raad


:ok: En dan maar lezen!

skabouter
19 december 2009, 15:22
MAstering Audio, van Bob Katz...zelf net gekocht, en is een prima diepgaand boek! Veel bruikbare info, van basale kennis, tot echt inside werk!

Gurby
19 december 2009, 20:46
In mijn laatste studioles heb ik dezelfde vraag aan de audio engineer van Monster Trax studios te Londen gevraagd. Zijn antwoord was simpelweg dat je honderden boeken over opname kunt lezen, maar uiteindelijk is het gewoonweg uitproberen van verschillende dingen veel effectiever en leerzamer.

Han S
19 december 2009, 20:57
Ik heb het ook geleerd door veel te lezen van en te luisteren naar ervaren opnamemensen en met vallen en opstaan. En het leuke is dat sinds de internetforums er zijn ik er achter kom dat de meeste beroemde mensen in de opnamewereld als bijvoorbeeld Steve Albini of Bruce Swedien het net zo hebben geleerd en het ook net zo doen. Eigenlijk is er maar één universele manier van goed doen.

Maar net als deze twee mensen die ik noem heb ik dezelfde mening: het gaat om de muziek, de rest is bijzaak. Kippenvelmomenten, dat is waar je naar toe moet en het geneuzel over compressors en andere technische rimram doet er niet toe.

Dus is het wat de duitsers noemen 'vingertoppengevoel' en dat heb je wel of dat heb je niet en dat is niet aan te leren. Heb je dat wel dan ben je bevoorrecht en kun je dat verder ontwikkelen. Heb je dat niet dan kun je misschien goed voetballen of schaatsen.

skabouter
20 december 2009, 11:25
mee eens, goede opnames maken betekend ook een goed inzicht in muziek. Dat moet je ook hebben! Goede tip is ook: probeer zelf op zoveel mogelijk instrumenten iets te kunnen. Als je het zelf speelt, snap je beter de sound en de nuances van dat instrument. Je kan het dan ook weer beter gaan opnemen, omdat je veel beter weet wat de sweet spots zijn, het bereik en de mogelijke dynamiek. En een solfegecursus is ook handig (voor bijv je maat/ritme gevoel, en je timing)