PDA

View Full Version : 2 versterkers 1 cabinet



allochthomas
8 september 2009, 13:36
in verband met het opstarten van een nieuwe band waar we een breed arsenaal van stijlen gaan spelen wil ik mijn valveking z'n lead kanaal gaan gebruiken voor de metal nummers. ik gebruik nu een jtm45 als main amp voor mijn overdrive en clean tones, maar hij is gewoon niet geschikt voor het zwaardere werk. nu is mijn vraag: is het mogelijk om 2 versterkers op 1 cabinet aan te sluiten? ik gebruiken een marshall 1922 stereo cabinet met 2X GH12-75 speakers( mono=8ohm en stereo=16ohm). een nieuwe speaker cabinet kopen is een optie, maar dat brengt extra financiele, logistieke en ruimte problemen met zich mee. dus zijn er mogelijkheden om het gewoon bij 1 cabinet te houden?

ps. weet iemand een goeie maar toch goedkope a/b switcher? het plan is namelijk dat ik mijn gitaar door een exh soul preacher stuur, daarna door een a/b switcher om te schakelen tussen de jtm45 en valveking. tussen de a/b switcher en de jtm45 wil ik nog een a/b switcher zetten zodat ik de high gain input van het treble kanaal voor overdrive kan gebruiken en de low gain input van het bas kanaal voor clean tones kan gebruiken.

nico verduin
8 september 2009, 13:45
Ik weet niet of hier standaard iets voor in de handel is, maar je zou een stevige voetschakelaar moeten hebben (ivm de stroom) of indirect via een relais waardoor je de ene versterker belast met een dummy load (dikke weerstand) en de andere kant met de speaker en omgekeerd.

Nadeel van een relais is extra stroom voorziening nodig.

Vwb. de stroom door de draden. Ik ga even uit van een 100W bak erbij. Bij 8 ohm belasting heb je draad schakelaar nodig voor:

P = i^2 * R
P =100W, R = 8 ohm,
=> I^2 = 12.5. I = ruim 3.5A. Veilige kant is 5A.
Ik betwijfel of de voetschakelaars dat aankunnen rechtstreeks. Dus moet je al iets speciaals fabriceren (of kopen)

Iemand een ander idee?

Nielsje
8 september 2009, 13:48
Ja, je zou natuurlijk op elke versterker slechts een speaker kunnen aansluiten.
Ligt er wel aan wat het vermogen van de versterkers is, maar dan heb je dus in feite 'twee versterkers op één kast', maar dan heb je dus een 1x12 in een grote kast, als het ware. En dan gewoon met een AB switch de amps switchen.

Er zijn volgens mij ook wel switches voor ná je amp, en tussen de cabs, volgens mij maakt Radial ze, maar dat weet ik niet zeker.

allochthomas
8 september 2009, 13:55
die switch van Radial ben ik al eens tegen gekomen. kost zo rond de 250-300 dollar, dan kan ik bijna net zo goed een nieuwe cab kopen. de jtm45 is 30 watt, dus dat moet geen problemen opleveren. de valveking is 100 watt, dus dat kan tricky worden. als ik het zo doe, op welke stand moet ik m'n amp dan zetten, 8ohm of 16ohm?

Puerco
8 september 2009, 14:10
Weber verkoopt zo een switch, $100 zonder en $150 met footswitch:
https://taweber.powweb.com/store/2head.htm

interessander
8 september 2009, 14:29
Er staat er toevalig ook net een van radial op gitaarmarkt: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=113178

allochthomas
8 september 2009, 14:56
dat is toevallig. bedankt voor de tips allemaal:ok:, nu nog beslissen of ik voor die switch ga sparen, of toch voor nieuwe speakers:seriousf: