PDA

View Full Version : Jcm 900 50w combo mod ?



ekkybedmond
8 september 2009, 13:11
Hi there,

zijn er buiten de obligate PT en OT upgrades mods/verbeteringen bekend voor deze combo's: speakers, s/r loop doorverbinden, buizen etc.

Alvast bedankt !

nico verduin
8 september 2009, 13:38
't is altijd weer geweldig om te zien hoe 'mods' een doel op zich worden.....
Is het niet handiger om eerst jezelf de vraag te stellen of je tevreden bent met het geluid?
Zo ja: Niets meer aan veranderen
Zo nee: Wat staat je van het geluid niet aan? Dan kan er gericht geholpen worden.

Nou komt het een beetje over zoals van "Tandarts, ik weet dat mijn gebit goed is, maar welke kronen stelt u voor?":seriousf::seriousf:

ekkybedmond
8 september 2009, 13:43
't is altijd weer geweldig om te zien hoe 'mods' een doel op zich worden.....
Is het niet handiger om eerst jezelf de vraag te stellen of je tevreden bent met het geluid?
Zo ja: Niets meer aan veranderen
Zo nee: Wat staat je van het geluid niet aan? Dan kan er gericht geholpen worden.

Nou komt het een beetje over zoals van "Tandarts, ik weet dat mijn gebit goed is, maar welke kronen stelt u voor?":seriousf::seriousf:

Ha Nico,

met name het laag ontbreekt. Heb wel ns met een externe pre-amp gewerkt met de JCM, straight in de return, en toen stonden de ramen bwvs te schudden. Wellicht de tone-stack die t nodige 'tegenhoudt'?

caliban
8 september 2009, 13:49
Ha Nico,

met name het laag ontbreekt. Heb wel ns met een externe pre-amp gewerkt met de JCM, straight in de return, en toen stonden de ramen bwvs te schudden. Wellicht de tone-stack die t nodige 'tegenhoudt'?

Ik heb een aantal maanden geleden een nieuwe preamp in een JCM 900 gestoken. Klinkt prima, maar heel wat werk. Je moet zo denken; een 900 zijn preamp is ongeveer dezelfde als die in een valvestate. Buiten de gainstages rond de reverb, maar die kan je even goed niet bij preamp tellen.

the sure thing
8 september 2009, 15:21
.... Is het niet een bekend euvel van Marshall dat ze de "oompfh" pas op "hoog" volume gaan krijgen?

Vorig jaar nog een optreden op een JCM 900 top en 4x12 gedaan. Op laag volume iel en futloos, op hoger volume (ruim voorbij slaapkamernivo) kwam die wel wat meer los en klonk ie een heel stuk voller met veel laag.

Agent_Smith
8 september 2009, 17:10
Gaat het trouwens over een Dual Reverb of een MkIII/SLX?
Ik heb zelf een 50w MkIII combo, maar daar mankeert imo toch niet veel aan qua sound.

Chris Winsemius
8 september 2009, 17:12
Hi there,

zijn er buiten de obligate PT en OT upgrades mods/verbeteringen bekend voor deze combo's: speakers, s/r loop doorverbinden, buizen etc.

Alvast bedankt !

Er zijn veel tweaks/mods mogelijk; kijk vooral naar wat JIJ wilt qua sound, feel en volume. Puur alleen 'n trafootje "swappen" is meestal niet voldoende maar 'n betere OT en choke (smoorspoel) is 'n goede start imho naast wat "revoicings" in het circuit zelf.

caliban
8 september 2009, 17:47
Gaat het trouwens over een Dual Reverb of een MkIII/SLX?
Ik heb zelf een 50w MkIII combo, maar daar mankeert imo toch niet veel aan qua sound.

Ik ging in mijn vorig antwoord ervan uit dat het over een DR gaat.

ekkybedmond
8 september 2009, 20:27
Ik ging in mijn vorig antwoord ervan uit dat het over een DR gaat.

Correct, 1 x 12 versie

caliban
8 september 2009, 20:41
Correct, 1 x 12 versie

Ik denk dat ik net dezelfde gemod heb.

Thijssie
10 september 2009, 09:07
met name het laag ontbreekt.
Equalizertje in de loop, andere speaker (Emi GB12 doet het erg goed op een jcm900) of een combi van beiden....

Agent_Smith
10 september 2009, 12:42
Equalizertje in de loop, andere speaker (Emi GB12 doet het erg goed op een jcm900) of een combi van beiden....

en JJ buizen erin. Doen het vind ik altijd erg goed in 'moderne' Marshalls. Imo dan :)

ekkybedmond
10 september 2009, 19:09
en JJ buizen erin. Doen het vind ik altijd erg goed in 'moderne' Marshalls. Imo dan :)


Via Bob (Eurotubes dot com) al eens op idee gekomen om 6V6 (JJ) te gebruiken. Kan je m al op aanvaardbaar niveau laten scheuren.
Overigens ook JJ 6L6's en KT77's, afwisselend in gebruik.

Dude
10 september 2009, 21:49
Equalizertje in de loop,...

eens met thijssie hier

eq in de loop doet wonderen !

peter_heijnen
11 september 2009, 08:22
Via Bob (Eurotubes dot com) al eens op idee gekomen om 6V6 (JJ) te gebruiken. Kan je m al op aanvaardbaar niveau laten scheuren.
Overigens ook JJ 6L6's en KT77's, afwisselend in gebruik.
Kunnen die er ook in dan?

Ik heb een 1x12 DR staan met TAD Tonebone (http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=41_85&products_id=669) el84 adapters erin, werkt probleemloos.

Maar wat de sound betreft: de preamp van dat ding is idd niet zo. Het eindtrapje is prima zoals je al merkte toen je die andere preamp erop aansloot. Die Tonebones gaan niet je preamp verbeteren.

peter_heijnen
11 september 2009, 09:04
Ik heb een aantal maanden geleden een nieuwe preamp in een JCM 900 gestoken. Klinkt prima, maar heel wat werk.
Wat heb je erin gezet?

ekkybedmond
11 september 2009, 09:31
Kunnen die er ook in dan?

Ik heb een 1x12 DR staan met TAD Tonebone (http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?cPath=41_85&products_id=669) el84 adapters erin, werkt probleemloos.

Maar wat de sound betreft: de preamp van dat ding is idd niet zo. Het eindtrapje is prima zoals je al merkte toen je die andere preamp erop aansloot. Die Tonebones gaan niet je preamp verbeteren.


6V6's JJ's gaan probleemloos. Wel eerst plate voltage meten, voor bepalinmg van een juiste 'grade' zodat ze binnen de bias range vallen. JJ's kunnen het plate voltage van de JCM's aan.

caliban
11 september 2009, 12:49
Wat heb je erin gezet?

Een JCM 800 preamp. De eigenaar wilde dit. Zelf zou ik liever geen cathodevolger hebben gebruikt, en eerder het ENGL type preamp, vier gainstages, 'EQ off the plate'. Ik heb de preamplampen gebruikt die er al in zaten, dus de PI heb ik behouden, de twee andere hebben hun eerdere functie verloren (reverb valt dus weg, fxloop heb ik maar ook geëlimineerd, ik wilde het zo simpel mogelijk houden :)). De eigenaar wilde een JCM 800, maar een waarbij je kan switchen tussen high en low. Hiervoor heb ik een relais gebruikt, iets wat helemaal nieuw voor me was maar uiteindelijk wel goed functioneert. Het is naderhand natuurlijk geen 800, want je zit nog met een andere poweramp, maar de versterker klinkt pakken beter.

peter_heijnen
11 september 2009, 14:34
Het is naderhand natuurlijk geen 800, want je zit nog met een andere poweramp, maar de versterker klinkt pakken beter.
Zozo een heel werkstuk zo te zien, dat die amp nu beter klinkt geloof ik graag!

ME.
11 september 2009, 20:30
Ik heb ook zo'n JCM900 combo. Maar echt blij wordt ik er niet van..

Of een mooie lead sound, maar een veel te felle clean sound.

Of een oke clean sound, maar dan klinkt het distortion kanaal nergens naar. Veel te dof.


Gelukkig is hij alleen voor oefenruimtes, en heb ik m'n ENGL nog.

Nocki
13 september 2009, 19:47
Ik gebruik een JCM900 MKIII Stackje bij mn CAE 3+ preamp en dat klinkt waanzinnig. Als ik de preamp van de top zelf gebruik is het idd een schelle boel :)
Mods ken ik helaas niet voor de amp maar dit is wel mijn ervering met het ding watik puur voor de looks kocht :)

caliban
20 september 2009, 10:20
Ik gebruik een JCM900 MKIII Stackje bij mn CAE 3+ preamp en dat klinkt waanzinnig. Als ik de preamp van de top zelf gebruik is het idd een schelle boel :)
Mods ken ik helaas niet voor de amp maar dit is wel mijn ervering met het ding watik puur voor de looks kocht :)

Is de MKIII niet de SLX? Die zou toch prima moeten klinken?

Nocki
20 september 2009, 12:49
Het is geen SLX :)

SloeGin
20 september 2009, 13:07
Ik heb de mijne (dual reverb) ook laten modden naar JCM 800 respons (meer bas etc..) . Klinkt al een stuk beter. In de toekmost ga ik misschien de speakers zelf ook laten vervangen maar door welke precies weet ik nog niet.

Agent_Smith
20 september 2009, 14:23
Is de MKIII niet de SLX? Die zou toch prima moeten klinken?

Die klinken idd beiden prima. Zijn bijna hetzelfde maar toch niet helemaal :)

caliban
20 september 2009, 15:30
Die klinken idd beiden prima. Zijn bijna hetzelfde maar toch niet helemaal :)

De MKIII lijkt een single channel 800 met diode clipping. (Anders dan in de 2210.)

Agent_Smith
21 september 2009, 12:39
De MKIII lijkt een single channel 800 met diode clipping. (Anders dan in de 2210.)

Klopt, die heb ik. Fijn ding vind ik :)
De SLX heeft een extra buis.

Nocki
21 september 2009, 13:41
Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren met het oefenen de proef eenbs op de som genomen...

Les Paultje direct in de amp zonder fx. Alleen met high gain overdrive gespeeld op het B kanaal.

Klonk fantastisch! Genoeg laag en lekkere tone. Niet mijn geluid natuurlijk.. Ik ben geen Marshall man maar het klonk gewoon goed...
Ik heb lekker gespeeld dus...
Natuurlijk is er veel beters maar daar is dit setje (LP+jcm900+1960A) natuurlijk ook een budget setje voor.

caliban
21 september 2009, 17:41
De SLX heeft een extra buis.

En geen diode clipping denk ik.

SloeGin
21 september 2009, 18:32
Ik denk dat ik waarschijnlijk men speakers van men combo ook eens ga laten vervangen.
Welke zou volgens jullie een goede combinatie zijn?
2x V30? Of V30+ ...

caliban
21 september 2009, 21:49
V30 heeft een typische sound waar je voor moet zijn, maar is zeker voor de hardere genres super. Combinatie van g12t75 en v30 vinden sommigen super, maar zou je ook moeten checken.

ekkybedmond
26 september 2009, 20:27
Ik denk dat ik waarschijnlijk men speakers van men combo ook eens ga laten vervangen.
Welke zou volgens jullie een goede combinatie zijn?
2x V30? Of V30+ ...

Emi GB12, Weber Alnico of Ceramic Silver 50 of 75W