PDA

View Full Version : Electrische gitaar met hifi installatie



simontas
7 september 2009, 18:59
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier en had een vraagje. Ik speel reeds jaren gitaar en heb dit tot nu toe altijd gedaan met een gitaarversterker naast mijn stereo installatie. Mijn vraag was of er sedertdien al een apparaatje bestaat dat direct in te pluggen is op de hifi versterker zodat ik kan meespelen met mijn muziek cd's. Dit vooral om s'avonds laat met hoofdtelefoon te spelen, zonder de buren wakker te maken.

Ik vond op internet iets wat een "pod" noemt. Is dat daarmee doenbaar, of is dit enkel voor pc gebruik?

Alvast bedankt,
Simon

Gearjunkie
7 september 2009, 19:44
Een klein mixertje zou uitkomst bieden in combinatie met een digitale effectsprocessor (zoals een pod).

lindstrom
7 september 2009, 19:49
Ik heb een lange tijd thuis gerepeteerd via een behringer V-amp 2 rechstreeks in mijn stereo. klonk nog erg goed ook (voor thuis begrippen dan)

maar het is een goede oplossing

Bram+
7 september 2009, 20:21
Om met een normale POD met cd's mee te kunnen spelen zul je inderdaad iets van een mixertje moeten hebben (of een Hifi-set die twee bronnen tegelijk kan afspelen (cd+aux), voor zover zoiets bestaat). De Floor POD's, POD Live's en Pocket POD's hebben naast een instrument-in ook een 1/8" CD-input, daarmee kun je dus een CD-speler en een koptelefoon in je POD pluggen en meespelen.

zeppo
7 september 2009, 22:05
Ik doe het allang zo met mijn Korg Pandora: die speelt via de line-in mijn ipod (maar natuurlijk ook gewoon een cd-speler) af.

Ook handig:ik kan de input van de line-in ook realtime 'downtunen' in kleine stapjes. Bij een aantal nummers die ik speel scheelt het weer omstemmen.

flitslicht
7 september 2009, 22:18
Ik heb heb een Vox Amplug (€39), een mini versterkertje dat ik voornamelijk voor de vakantie heb gekocht. Die plug je in je gitaar en dan kan je via een hoofdtelefoon spelen. Er zit ook een ingang op voor je MP3 speler die dan in het geluid gemixt wordt. Je sluit de hoofdtelefoon uitgang van je MP3 (of stereo) aan op de Amplug en regelt het volume met de MP3 speler. De gitaar regel je met gain, tone en master volume. Werkt vrij goed, heeft een beetje ruis. Ze hebben verschillende uitvoeringen, ik heb de AC30. Wat prettig is is dat je gewoon rond kan lopen met de MP3 speler in je zak, dus zonder verder aan iets vast te zitten met een dik snoer.

flitslicht
7 september 2009, 22:29
dubbele post....

Psychomantis
8 september 2009, 17:12
ik gebruik mijn hifi-set soms om gitaar te spelen
oftewel gebruik ik clean (rechtstreeks in klein dj-mengpaneeltje) en tegelijk kan de rest van de installatie (pickup, cd1, 2, en eventueel keyboard) spelen.
Voor distortion leg ik mijn gitaar aan mn gitaarversterker, en leg ik een kabel van de koptelefoon uitgang naar het mengpaneel. Enige dat ik nodig heb is een omzettertje van mijn gitaar uitgang naar 2 RCA jacks.

Nobler
10 september 2009, 12:52
Ik ken het probleem, ik ben er ook lang op zoek naar geweest. Tot nog toe zijn mijn beste twee oplossingen: de eerste: toch een klein versterkertje naast je HiFi zetten (bijvoorbeeld een Vox(je) AD5), maar dan kan het totale geluid toch te hard zijn voor laat op de avond, en de tweede oplossing: een Tascam CDGT2 guitar trainer. Daarop kun je een CD afspelen en meespelen met een ingeplugde gitaar en je hoort beide geluiden via je hoofdtelefoon. Je hebt allerlei digitale geluiden en effecten beschikbaar voor je gitaar, je kunt de verhoudingen goed mixen en als bonus heb je functies voor de CD-speler om nummers en partijen uit te zoeken. Zo kun je de toonhoogte veranderen zonder het tempo te beinvloeden (als je het nummer in een andere toonaard wilt spelen), of juist het tempo veranderen zonder de toonhoogte te beinvloeden (als je een snelle solo langzaam wilt leren naspelen). Ook kun je delen van een nummer in een loop blijven herhalen. Ik ben er erg tevreden over, en duur zijn ze niet (zal niet veel schelen met zo'n klein Voxje).

driesp
10 september 2009, 13:51
'k ga gewoon via de headphone/line output van mijn modelling versterker naar de mic in van mijn geluidskaart. en via de line out van de geluidskaart naar de hifi. Mixen kan je dan via je audio control panel, of je stelt gewoon het mastervolume van je amp af ( niet oversturen ) en het mp3 volume in media player.

beruk
10 september 2009, 14:19
korg pandora, ik zeg het je, korg pandora

pjotr
10 september 2009, 20:33
+1 voor de Pandora. Klein, makkelijk te tweaken, goed geluid.